Toon posts:

Nog steeds geen draaiende windows via pci raid controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik reeds een topic geopend over een probleem wat ik heb met het draaien van windows op een schijf welke middels een PCI sata raid contoller is aangesloten.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1113309

Inmiddels ben ik weer een stapje verder echter problemen blijf ik houden.

Het vreemde is dat wanneer ik nu de windows wil draaien middels die raid controller schijf, dit in eerste instantie wel wil lukken totdat ik een reboot doe. Wanneer ik dit doe dan blijft het systeem hangen in de bios voor de memorycheck. Hier komt ie al niet door heen.
Het enige wat ik dan zie op mijn scherm is de bios versie en onderaan de melden om op del te klikken om naar de bios te gaan. De del kan ik echter dan niet indrukken. Het systeem hangt gewoon.

Ik heb al vanalles geprobeerd in mijn bios settings maar ook dit mag niet baten.
Wat ook regelmatig gebeurd is dat ik het systeem even uit zet om m zeg maar af te laten koelen, de pc vervolgens weer op start waarna het systeem dus wel wil lopen. Hij geeft dan in eerste instantie de keuzes tussen windows starten via safe mode (en de andere opties) kies ik dan voor windows gewoon te starten dan begint de opstart van windows. Na zeg een paar seconden klapt het systeem tijdens het opstarten er echter weer uit om dus weer naar de bios te gaan en te hangen.

Ik snap er nix van. Zou een bios downgrade een optie zijn?
Hebben jullie andere ideeen waarr dit aan zou kunnen liggen?
Is het een probleem om je systeem te laten draaien op een pci sata raid controller?

HELP

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je b.v meer info over cpu/mobo temp?
Over watvoor "pci raid controller" praten we?
Heb je bij windows install op "F6" gedrukt om extra drivers voor de desbetreffende raid controller te installeren?
Zit cpufan misschien vol met stof?

Wat meer info zou leuk zijn :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk heb ik meer info.

Zowiezo refereer ik niet voor nix terug aan dat andere topic dus daar kan je ook wat info vinden.
Maar ter verduidelijking.

Mobo: Asus A7N8X-X
CPU: Athlon xp 2800
CPU temp:mag geen probleem zijn daar het systeem wel wil draaien met de oude pata schijf. hij draait nu geloof ik op een temp van 37 graden volgens de Bios.
Card: Het is een PCI sata 150 raid controller card van Mercury. Deze maakt gebruik van software van Manhattan.
UIteraard heb ik middels F6 de drivers geinstalleerd.
Cpu fan zit niet vol stof. Sterker nog heb, heb onlangs nog de fan van het blok gehaald om het blok middels een stofzuiger geheel van stof te ontdoen. hierna fan weer geplaatst.
Schijf is een Matrox diamond 10 sata 2 schijf welke middels een jumper terug word gezet naar sata.

Hoop dat dit je voldoende info geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 14:40 ]

• prutser001

prutser001

Om welk kaartje gaat het precies?

http://www.manhattan-supp...ver-mercury-ataraid.shtml

Aangezien ze allemaal gebasseerd zijn op de SIL3112 maakt dat weinig uit, er zijn dus allang bekende problemen met maxtor DM10 series schijven en een hoop chips waaronder de sil3112/nforce3,4/intel iCH4,5 (staat ergens in de "hd/storage faq" ofzo.

Ik heb niet zolang geleden 2 keer een maxtor DM10 250gb terug gebracht omdat deze "leken" te werken op mijn intel ich5(r) (Epox 4pca3+) maar kreeg data corruptie, op mijn sil3112 (asus A8N-SLI deluxe) deden ze helemaal niet veel.

De maxtor DM10 heb ik vervangen door 2 x 250gb seagate en 2 x 250gb hitachi, deze werken wel goed.

Laten we hopen dat dit je vraag beantwoordt, succes.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af of het probleem m wel zit in die Diamond max 10.
Dat hier vele problemen mee zijn weet ik.
Veel over gelezen.
Nu vraag ik me echter af of mocht dit het probleem zijn hij dan het niet helemaal laat afweten en niet af en toe het wel doet.

Of mijn vraag hier mee beantwoord is? Harde schijf terug brengen maar Nee. probleem blijft.

Tevens kan ik je melden dat ik die Diamond max schijf ook naast mijn andere schijf kan hangen.
Doe ik dat dan heb ik totaal geen problemen met die schijf.
Kan ik dan gewoon gebruiken als extra schijf. Dit is echter niet mijn bedoeling. Ik heb die oude schijf nodig voor een ander systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 18:17 ]

• prutser001

prutser001

Wat er bij mij gebeurde:

Na het installeren van windows op de DM10, starte windows 1 of 2 keer op, daarna gebeurde er niets meer, idd zelfde wat jij hebt veilige modus keuze maar er gebeurt verder niets.
Dan wordt het erger, pc blijft na bios initialisatie hangen, of er "net voor".

Wat ik toen geprobeerd heb is een 120gb seagate (kon ik via via voor 20 euro kopen) gekocht ook sata, en daarop windows geinstalleerd, deze werkte wel goed.

Toen ben ik gaan zoeken op internet naar een reden waarom dit zo was.
Op GoT kwam ik dit tegen : OM FAQ / Beleid

Quote van Faq :
Alle Maxtor DiamondMax10 SATA schijven hebben ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA controller van nVidia nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers

Hieronder valt ook de Silicon image 3112.

Bij mij lag het dus wel degelijk aan de maxtor schijven, ondanks dat ik een firmware geupdate had etc bleef ik problemen houden.

Als je alleen al op Google zoekt naar "sil3112 maxtor problems" wordt je overstroomt met hits.

Verwijderd

Topicstarter
Dan vraag ik me echter nog steeds af dat, mocht het probleem idd komen door die DM 10 en een eventueel conflict wat deze schijf zou hebben met die controller met silicon image 3112, dan zou zich dat probleem toch ook moeten voordoen als ik die schijf enkel en alleen als extra schijf gebruik waar ik b.v. mijn programma's op laat draaien (niet windows).

Wanneer ik dat namelijk doe (windows op andere schijf direct aangesloten op mobo) dan kan ik die DM 10 wel gewoon gebruiken.

Ik wil best geloven dat het een probleem zou kunnen zijn van die DM 10 (wie heeft daar niet over gelezen, tweakers staat er vol van) maar dan lijkt me boven vermelde situatie zo raar.

• prutser001

prutser001

Dat heb ik ook geprobeerd, ik wilde namelijk de maxtors daarna als opslag gebruiken met het kopieren vanaf mijn "oude" schijven kreeg ik heel veel errors in m'n eventlog (start-run-eventvwr)
deze gaf aan dat de kabel niet goed zou zijn, na deze vervangen te hebben nogsteeds dezelfde error.

Dit probleem is erkend, ondanks de firmware updates zijn er nogsteeds problemen.
Ik had ze allang teruggebracht.

Pagina: 1