Toon posts:

Problemen met instaleren windows op HDD via pci raid control

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik afgelopen kerst een Sata2 schijf heb gekregen als cadeau kwam ik helaas tot de conclusie dat mijn A7N8X-X geen sata ondersteunde laat staan sata 2.

Daar ik pas over een tijdje een upgrade wil gaan doen van mijn systeem en niet nu heb ik er voor gekozen om een pci sata raid contoler te kopen voor het aansturen van de sata schijf.

Middels een jumpertje was het vrij eenvoudig de sata2 schijf te laten werken als een sata schijf. geen probleem dus.
Mijn bedoeling is echter mijn huidige vaste schijf te verwijderen en deze in een ander systeem te plaatsen. Ik wil dus enkel en alleen die sata schijf laten draaien middels de pci raid controler.

Wanneer ik de raidcontroler plaats dan word de schijf gewoon gevonden door windows. Ik kan ook gebruik maken van deze schijf. De bedoeling is echter deze nieuwe schijf langzaam op te bouwen met alle te gebruiken software. Dus oude schijf los koppelen, nieuwe schijf aansluiten, programmatjes instaleren en weer terug naar de oude schijf om gewoon te kunnen werken.

Nu heb ik echter het vreemde probleem dat het niet wil lukken om uberhaubt windows geinstalleerd te krijgen op de nieuwe schijf. Hier moet ik wel de opmerking bij maken dat me dit meteen de aller eerste keer wel is gelukt. Hierna wilde ik verder gaan met het opbouwen van het nieuwe systeem en lukt het me niet meer. Wanneer ik nu de oude schijf los koppel en de nieuwe aansluit middels de pci raid controller dan kan ik gewoon beginnen met het instaleren van windows. Ik druk op F6 om de raidcontroler te instaleren. Dit doe ik en windows setup ziet mijn nieuwe schijf. ik ga verder met instaleren van windows. Dan komt het op een gegeven moment op het punt dat de pc moet rebooten waarna de xp setup schermen komen waarin xp word aangeprezen. Bij het rebooten gaat het mis. Als ik de windows cd verwijder dan vraagt het systeem om een CD. Laat ik de CD zitten dan begint setup weer van voren af aan en gaat het dus niet verder met de setup maar begint het weer bij nul.

Iemand enige idee wat ik hieraan kan doen en hoe ik er voor kan zorgen dat ik op die sata schijf aangestuurd door de pci controler windows kan plaatsen?

Jullie hulp is zeer welkom en dank hiervoor.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:30
ik doe is een gooi: hoe is de bootvolgorde van je bios? :?

• GH45T
  • Laatst online: 28-02 13:48
arvidbeheerder schreef op maandag 20 februari 2006 @ 11:02:
ik doe is een gooi: hoe is de bootvolgorde van je bios? :?
TS zal waarschijnlijk inderdaad iets van try other boot devices moeten aanzetten in zijn BIOS. Ik heb overigens hetzelfde bordje en ik dacht dat die optie in het BIOS zit maar ik weet het niet 100% zeker.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Welke RAID Controller gebruik je, en op welke poort zit die nieuwe disk?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
@ John2B Het is een PCI sata 150 raid controller card van Mercury. Deze maakt gebruik van software van Manhattan. De schijf zit op de eerste poort. Een switch tussen de poorten heeft geen zin. Dat heb ik geprobeerd. Tijdens de windows opstart krijg ik netjes een schermpje te zien over mijn raid controller en de aangesloten schijf.

Kan het dan echt zo simpel zijn als boot other devices op enable te zetten in de bios dacht ik. Dus ik eerst naar de bios om dit te proberen en jawel. Het werkt. Of moet ik zeggen werkte.

Nadat ik dus die boot on other device op enable had gezet kon ik gewoon windows instaleren. Top dacht ik. Probleem opgelost. Ik installeer dus windows. Vervolgens gooi ik sp1 erop. Reboot, alles prima. geen probleem. Dus verder. Ff mijn Nforce2 cd gedraait om alle drivers en zo te instaleren. Ook goed. Wil ik andere drivers van mijn video kaart instaleren. Systeem reboot weer en jawel... geen reboot.

Krijg nu de volgende melding
Computer disk hardware configuration problem.
Could not read from selected bootdisk.
Check boot path and disk hardware.

Dus ik nog eens geprobeerd om die boot on other device op disable en daarna op enable te zetten maar helaas het werkt niet. Hij staat nu op enable en ik kom maar niet verder.

Iemand een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:09 ]

• GH45T
Heb je de nvidia ide drivers met alle software geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij wel ja.
Ik heb een nforce2 cd bij mijn mobo geleverd gekregen.
Deze heb ik gedraaid.
Verder had ik reeds een bios upgrade gedaan naar versie 1010.

• GH45T
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:22:
Volgens mij wel ja.
Ik heb een nforce2 cd bij mijn mobo geleverd gekregen.
Deze heb ik gedraaid.
Verder had ik reeds een bios upgrade gedaan naar versie 1010.
nvidia drivers heb ik zelf nooit met alle software geïnstalleerd omdat het toch wel wat problemen op kan leveren.

Installeer gewoon je systeem, kijk of er nergens hardware is die niet goed herkend wordt of controllers die op PIO zitten te draaien in plaats van DMA. Is dit allebei niet het geval geen drivers installeren, is er wel een probleem dan installeer je de IDE drivers via de inf files in je apparaatbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zit er denk ik niets anders op dan nogmaals het systeem te bouwen en alle hardware los te installeren. Wellicht dat ik er zo wel uit kom.

Het is inderdaad wel de bedoeling straks een upgrade te doen van het systeem, wat niet wil zeggen dat ik nu een systeem wil hebben welke vlekkeloos loopt en met de opbouw welke ik wil en niet welke het systeem wil. De nieuwe sata schijf gaat straks gewoon mee naar het nieuwe systeem.

Thnx iig.
Pagina: 1