Allemaal heb ik ook niet gezegd. Echter in Amerika heeft men blijkbaar geen andere eis aan een HDTV toestel dan dat het 1080i signaal getoond kan worden, met of zonder downscaling. In Europa heeft de EICTA voor de HD Ready en HDTV specificaties minimaal 720 fysieke lijnen verplicht gesteld. Er zullen zeker ook wel een aantal echte HDTV
CRT toestellen in Amerika verkocht worden, zoals Sony's met de Super Fine Pitch Trinitron.
En nog eens, ik vind het stom om te kijken in de specs naar het aantal lijnen dat ie werkelijk weergeeft om dan te zeggen of het een goed HD beeld is of niet.
Wat jij stom vindt of niet doet er niet toe. Nogmaals, feit is dat de EICTA minimaal 720 fysieke lijnen verplicht stelt voor de HD Ready en HDTV specificatie. Of je dan een mooi beeld hebt is een andere zaak, er is veel kwaliteits verschil bij b.v. LCD schermen.
Wat telt is : zie je het verschil ?
Beeldkwaliteit is VEEL meer dan het aantal pixels of beeldlijnen, geometrische vervormingen zijn daar ook een belangrijk onderdeel van, kleurechtheid, enz.
Wie ontkent dat dan?
Het idee dat Samsung de dingen verder ontwikkeld heeft dan Philips klopt ook niet.
Die Slimfit beeldbuizen zijn door LG/Philips ontwikkeld, en door hen afgestoten...
Je moet je maar afvragen waarom.
Waar haal je die onzin vandaan? Zowel
Samsung als LG hebben indertijd een ondiepe beeldbuis ontwikkeld. Die van
Samsung heet SlimFit, die van LG-Philips SlimLine. Kijk maar eens op de web site van LG-Philips:
http://www.lgphilips-displays.com/english/index.htm
Dat Philips die buizen afgestoten heeft blijkt uit dit persbericht:
26 Apr 2006 LG.Philips Displays starts 17-inch SuperSlim CRT production
Gaan we verder...
Tja, maar dan liever met 95% perfect, dan bijv. 80%.
Het verschil zul je wel merken, het idee dat je dat wel "wegregelt" is zelfbegoocheling.
Probeer maar eens wat er gebeurd als een goed toestel totaal ontregeld, dus alle instellingen op hun uiterste stand zet. Waarschijnlijk kun je dan nauwelijks nog iets zinvols zien op het scherm. Ik heb diverse inzendingen gezien van personen die een gruwelijk ontregelde eerste generatie SlimFit toch heel netjes afgeregeld kregen.
Maar uit kijktesten blijkt dat veel gebruikers geen scherper beeld merken bij een 32" LCD tov. zo'n 32" CRT die aan downscaling doet.
Dat zegt misschien iets over de kwaliteit van die LCD's......
Bij de ervaringen van de Spaanse gebruikers lees je bijv. dat analoge TV er uitziet zoals op een LCD.
Dat was één gebruiker. Ik heb andere berichten gelezen waarbij de
Samsung met kop en schouders uitstak boven de LCD's die er naast stonden.
Precies alsof het krioelt van de CRT toestellen met component ingangen.
Dat weet ik ook, maar component is al jaren standaard in de US. Je hebt daar geen HDTV circuits voor nodig, zoals Loewe bijv. laat zien op enige toestellen. Erg veel verschil zit er niet tussen RGB en component, mijn Topfield kabel receiver kun je bijv. omschakelen tussen beide, en die levert zeker geen HDTV.
Bij testen van de 32PW9551 blijkt overigens een duidelijke verbetering in beeldkwaliteit als 720p of 1080i aangeleverd wordt.
Ik ben de leeftijd voor Xbox spullen al wel ontgroeid, maar bij mijn weten levert die of 480p, 720p of 1080i. Als hij ook 576p kan leveren dan zegt het meer iets over de kwaliteit van de Xbox dat een beeld in 720p of 1080i er beter uitziet op de 576p buis van de Philips dan wanneer je direct 576p aanlevert.
Ik heb zo mijn twijfels over de deskundigheid van die testers.
De hele test maakt op mij een amateuristische indruk.
Ook toen hij daar voor het eerst voorgesteld wordt als preview, stonden er nogal wat fouten in.
Het is een soort van betere gebruikers test. Er is geen test apparatuur o.i.d. aan te pas gekomen, blijkbaar hebben ze alles in de showroom van een dealer bekeken.
En neen, "full HDTV" heeft niets met MPEG4 te maken, het zou eigenlijk willen zeggen dat ie echt 1080 lijnen zou kunnen tonen.
Opnieuw, wat jij graag zou willen hebben is niet hetzelfde als wat genormaliseerd is. De eisen voor het beeld bij de HDTV specificatie zijn exact hetzelfde als bij HD-Ready. Het verschil zit hem in de eisen aan de tuner, die moet MPEG-4 kunnen decoderen voor DVB-T ontvangst. Kijk één en ander maar na in de HD-Ready en HDTV licenties op de web site van de EICTA :
http://www.eicta.org/