Toon posts:

Freezes met nforce 4 en AMD X2

Pagina: 1
Acties:
  • 820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb heel irritante problemen met mijn computer. Soms "bevriest" mijn computer
volledig. Wat er gebeurd is dat het beeld stopt en het geluid hapert even voor
een second en houd er daarna ook mee op. Niets werkt daarna. Ik kan bijvoorbeeld
de muis pointer niet bewegen of ctrl-alt-delete doen. Ik kan alleen de reset knop
gebruiken om mijn computer opnieuw op te starten.

De frequentie en moment van deze freezes zijn behoorlijk willekeurig. Soms
heb ik dagen lang geen probleem en soms gebeurd het meerde keren per dag.
Het moment kan zijn tijdens een game, maar also tijdens normaal windows
gebruik, zoals het starten van een browser en email client of rond surfen.
Voordat de freeze gebeurd kan de computer al 12 uur aan hebben gestaan zonder
probleem, maar soms gebeurd de freeze 5 minuten na het starten van windows xp.
De enige overeenkomst tussen deze freezed lijkt dat op dat moment ik druk
bezig ben met de muis. Bijvoorbeeld ben ik mijn units aan het klikken in een
game of klik ik op vele dingen in "gewone" windows applicaties.

Om de mogelijkheid uit te sluiten dat mijn temperaturen te hoog waren heb
ik ntune monitor geconfigureerd en een game (Dragonshard) gedaan. Na ongeveer
een uur bevroor de computer. Ik bekeer de monitor logs en zag dat mijn CPU
maximaal 50 graden was en de GPU 65 graden. Met deze informatie, samen met het
feit dat de freezes ook tijdens normaal windows gebruik en 10 minuten na
starten, denk ik kan concluderen dat oververhitting geen probleem is.

Ik heb een aantal dingen toen geprobeerd:
- CoolNQuiet uitgezet (geen effect)
- Memtest86 uren gedraaid (0 fouten)
- 3DMark 2006 gedraaid (ook geen problemen)

Doen ben ik gaan googlen en las dat er meer mensen waren die identieke problemen
hadden als ik met gelijksoortige hardware.
Vooral op de ABit "NVIDIA chipset socket 939 AMD motherboards" forum vond ik
verscheidene thread over freezing problemen.
Twee van die threads zijn:
Semi-convinced - nForce4 chipset problem - LONG
http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=97767
USB 2.0 & X2 Hard Freeze
http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=103062

Uit deze threads valt te halen dat er een probleem is met een combinatie van
AMD64 X2, Nforce 4 en USB onboard.

Bij een aantal mensen is het probleem weggegaan door een PCI USB card
te gebruiken. Dat is leuk voor hun, maar ik vind het geen bevredigde
oplossing. Vooral als ik denk aan het aantal extra USB pporten die ik nodig heb.

Wat ik zou willen weten is of er een echte oplossing momenteel beschikbaar is.
Welke hardware is nou precies hier fout?
Is het AMD, omdat de X2 drivers niet goed genoeg zijn?
Is het NVidia, omdat de NForce drivers niet multi processor veilig zijn?
Is het Asus en Abit omdat ze het moeten fixen met een nieuwe bios?
Iemand anders?

Zijn alle of sommige van deze bedrijven op de hooften van deze problemen en
werken ze samen of apart aan een oplossing? Van wele bedrijg kan ik nieuwe
software verwachten die deze problemen zal oplossen?

De huide drivers die ik gebruik zijn:

nForce4 AMD/Intel X16 version 6.85
ForceWare Release 84.20
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP 1.2.2.2

Computer specificaties:
Windows XP SP2
Elan Vital Greenerger 500 Watt
AMD Athlon 64 X2 3800+
Asus A8N-E version 2 (nforce4 ultra), bios revision 1010
2x1GB Corsair CMX1024-3200C2
Asus VGA Extreme N6800GT 256MB (Nvidia GeForce 6800 GT)
2x Samsung SpinPoint P120 250GB (in raid0)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
_/-\o_ Topicstart, zo zien we ze graag.

Ik kan uit je verhaal even niet opmaken ofdat je een USB muis/tobo gebruikt ja of nee.
Heb je de mogelijkheid om er even een oude ps/2 aan te hangen? Dat sluit je probleem misschien een beetje uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een USB muis.
Toetsenbord is PS/2.
Ik kan wel eens een tijdje een PS/2 muis proberen. Misschien dat ik er nog eentje heb liggen. Of misschien nog zo een USB->PS/2 stekkertje.
Bedankt voor de suggestie.

Ik heb op USB aangesloten:
- Printer/Scanner
- Microsoft Intellimouse
- Logitech MX900 muis
- Asus A620 MyPal PDA
- Creative Live Webcam
- Externe HD
- Externe USB 1.1 hub

• Andrétje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-03 22:19
Ik heb ongeveer hetzelfde, ook zulke freezes. Maar vaak net als ik een programma afsluit of iets. Dan doet me muis het nog wel, maar kan nergens klikken, of het toetsenbord gebruiken, dan na 10 seconde staat me muis ook vast, soms nog na paar minuten een blauw scherm. Heb me nog niet echt verdiept erin, maar zag toevallig dit topic. Ik heb het niet echt vaak, misschien 1x per dag, of 3x per week.

Dacht eerst dat het de 400mhz overclock was, maar nadat ik hem had teruggeclockt bleef het. prime en 3dmark doen het allemaal prima. Maar op de gekste momenten een freeze.

Mijn specs:
Epox 9npa ultra nf4
amd athon 64 3200+
tagan 480w
2x512mb gskill value
6800GS
t7k250

Je hebt hier weinig aan, maar je bent lang niet de enige die zoiets heeft denk ik.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Staan al die dingen permanent op je USB gekoppeld?? Dat is wel vrij veel vind ik.

Is je cpu verbruik ook lager als je alles eruit trekt?
Ik zie oo dat je 2 muizen aangesloten hebt staan, waarschijnlijk zitten de stuurprogramma's van die 2 elkaar in de weg oid. Dat kan je freeze ook wel verklaren.

Verwijderd

Topicstarter
De dingen die op dit moment gekoppeld zijn zijn dezelfde die op mijn oude computer waren geloppeld zonder problemen.
Mijn printer/scanner en externe HD staan normaal gesproken niet aan maar zijn wel gekoppeld.
Ik zal het aantal USB dingen eens verminderen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het aantal topics waarin gemeld word dat dit een onboard usb probleem is is ongeveer even groot als het aantal topics waarin dit weer word weerlegd. Ik heb er in het verleden ook al eens voor iemand na gekeken. Krijg je ook echt een blauw scherm zoals de meesten of loopt de computer gewoon vast zonder melden oid?

Indien je foutmeldingen krijgt, welke zijn dit? Indien je een blauw scherm krijgt, welke melding is gegeven? Overigens is er een nieuwere bios uit voor de Asus A8N-E (1011) die je kunt proberen.

Wat betreft de melding in de link die je gequote hebt: dat lijkt me vrij makkelijk te controlleren:
My AN8 Ultra system suffers from the dread freezing problem caused, apparently, by the combination of an X2 processor with heavy USB 2.0 traffic. Thread with system details and earlier, resolved problems. If USB 2.0 and both cores are enabled, heavy USB traffic will trigger a hard freeze. For example, copying my external 120 GByte USB harddrive to the system drive will freeze the system 100% of the time.
Gewoon een grote hoeveelheid data van een usbstick of een externe hd copieren zou de freeze al moeten triggeren. Krijg je de freezes ook wanneer je usb 2.0 support uit zet in de bios (en dus even op 1.1 draait)?

[ Voor 68% gewijzigd door Bor op 10-03-2006 21:18 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Zou je misschien kunnen proberen de latency van de onboard usb ports (Of misschien is het een andere device) iets te vergroten?

http://www.esi-pro.co.kr/...ew&gul=36&page=1&go_cnt=0

Ik heb ooit soortgelijke problemen gehad dat het systeem een paar seconden bevroren was met een silicon image sata card. Door de pci latency te vergroten was dat probleem opgelost.
Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik vanaf nu de PS'2 muis en heb de andere muis eraf gehaald.
Volgende keer voordat ik ga gamen zal ik eens alle USB dingen eruit halen.

Ik ga ook even mijn bios flashen naar de laatste versie.

• Bor

Bor

Als ik sommige topics goed lees is gewoon het niet gebruiken van usb randapparatuur niet voldoende. Je zult de usb 2.0 support echt moeten uitschakelen volgens sommigen.

Nogmaal de vraag: Indien je foutmeldingen krijgt, welke zijn dit? Indien je een blauw scherm krijgt, welke melding is gegeven?

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-04 14:06

lithiumangel

Tuurlijk !

Ik zie 2 problemen .

Probleem 1

Aan jou lijstje van drivers e.d te zien heb je niet de hotfix van M$ geinstaleert voor dual-cores .

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429

Kijk of dat helpt . Het is zeer aan te raden deze te instaleren als je een X2 proc hebt.
Het heeft tevens voor veel mensen vele vage bugs verholpen waaronder de oplossing van het feit dat ik uberhaupt windows normaal NIET in kon zelfs met een clean install met dual-core CPU in de PC . Alleen safe-mode werkte .
Na bovenstaande methode . 0 problemen met welke game / app dan ook .

Probleem 2

Je hebt de verkeerde chipset drivers geinstaleert .
Een google search op jou mobo bracht me naar de Asus website waarin vermeld staat dat jij een Nforce 4 Ultra chipset op je mobo hebt .
De chipset driver die jij geinstaleert hebt is echter voor de Nforce 4 X16 chipset bestemt ( dit ook terug te vinden bij de nvidia download page )
Dit is dus niet wat jij in je PC hebt zitten .
Download en instaleer de reguliere Nforce 4 AMD chipset drivers van de Nvidia website .

http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html

Uiteraard moet je de huidige eerst de-instaleren .
VGA de-instaleren hoeft niet , maar is optioneel .

[ Voor 49% gewijzigd door lithiumangel op 10-03-2006 21:57 ]

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 21:46
Heb je de automatische BSOD reboot uitgezet zodat je BSODs sowieso kan zien?
Zie ook: http://www.windowsnetwork...ootafterLockuporBSOD.html

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Andrétje schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 21:01:
Ik heb ongeveer hetzelfde, ook zulke freezes. Maar vaak net als ik een programma afsluit of iets. Dan doet me muis het nog wel, maar kan nergens klikken, of het toetsenbord gebruiken, dan na 10 seconde staat me muis ook vast, soms nog na paar minuten een blauw scherm. Heb me nog niet echt verdiept erin, maar zag toevallig dit topic. Ik heb het niet echt vaak, misschien 1x per dag, of 3x per week.

Dacht eerst dat het de 400mhz overclock was, maar nadat ik hem had teruggeclockt bleef het. prime en 3dmark doen het allemaal prima. Maar op de gekste momenten een freeze.

Mijn specs:
Epox 9npa ultra nf4
amd athon 64 3200+
tagan 480w
2x512mb gskill value
6800GS
t7k250

Je hebt hier weinig aan, maar je bent lang niet de enige die zoiets heeft denk ik.
Grappig, ik heb hetzelfde mobo. Ik heb ongeveer hetzelfde, echt allerlei vreemde BSODs totaal willekeurig. Zette ik 's ochtends om 8 uur de PC aan, ging naar school, en toen ik om 4 uur 's middags thuis kwam draaide hij nog steeds, maarja toen ging ik gewoon de PC normaal gebruiken en opeens flats, BSOD, en daarna om de 10 minuten een BSOD :S.

Ik heb gewoon alles uitgesloten door alle onderdelen stuk voor stuk vervangen. Mijn mobo heb ik op dit moment in de RMA molen zitten bij Komplett. Duur alleen al meer dan een week voordat ze hem hebben getest :( . Laat wel horen wat het resultaat is.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 21:35:
Nogmaal de vraag: Indien je foutmeldingen krijgt, welke zijn dit? Indien je een blauw scherm krijgt, welke melding is gegeven?
Ik krijg geen foutmeldingen of blauwe schermen.
Het beeld staat gewoon vast.

Verwijderd

Topicstarter
lithiumangel schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 21:42:
Probleem 2

Ik zie op de NVidia site drivers voor
nForce4 AMD/Intel X16 en nForce4 AMD

Ik nam kijkend naar de naam aan dat het voor allebij de chipsets was.
Ik had overigens al hiervoor de nForce4 AMD specifieke drivers, maar dat maakte geen verschil.

Ik zal trouwens de MS hotfix installeren.

Verwijderd

Topicstarter
praseodymium schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 22:27:
Heb je de automatische BSOD reboot uitgezet zodat je BSODs sowieso kan zien?
Zie ook: http://www.windowsnetwork...ootafterLockuporBSOD.html
Ik heb geen automatische reboot.
Op het moment van de freeze blijft gewoon het beeld op dat moment staan.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik kan alvast vertellen dat nforce4 en AMD X2 an sich normaal geen probleem vormen; duizenden mensen hebben zo'n setup (waaronder ik) goed draaiend :)

Ik heb toch nog een paar bijkomende vraagjes. Heb je wel eens in de event logs gekeken? Misschien staan er nuttige aanwijzingen. Ik denk bijvoorbeeld aan disk/raid problemen ofzo. Brandt je hdd led als je pc gefreezed is? Heb je al eens eens chijfcontrole gedaan?
Als je dan zo heftig aan het klikken bent wat doet de cpu-usage dan? En cool'n quiet/cpu snelheid (gebruik je overigens cool'n quiet? hoe zijn je bios en power management instellingen?)
Heb je wel eens gekeken naar de spanningen? Wie weet ligt het aan de voeding?
Kijk ook eens in je device manager naar wat het totaal verbruik is van je usb apparaten (niet dat ik eig een probleem verwacht hier, maar je hebt toch wel wat apparaten; verdeel ze desnoods over de verschillende "root hubs" door ze van poortjes te wisselen.)

[ Voor 7% gewijzigd door the_stickie op 11-03-2006 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 00:32:
Ik heb toch nog een paar bijkomende vraagjes. Heb je wel eens in de event logs gekeken? Misschien staan er nuttige aanwijzingen. Ik denk bijvoorbeeld aan disk/raid problemen ofzo. Brandt je hdd led als je pc gefreezed is? Heb je al eens eens chijfcontrole gedaan?
Als je dan zo heftig aan het klikken bent wat doet de cpu-usage dan? En cool'n quiet/cpu snelheid (gebruik je overigens cool'n quiet? hoe zijn je bios en power management instellingen?)
Heb je wel eens gekeken naar de spanningen? Wie weet ligt het aan de voeding?
Kijk ook eens in je device manager naar wat het totaal verbruik is van je usb apparaten (niet dat ik eig een probleem verwacht hier, maar je hebt toch wel wat apparaten; verdeel ze desnoods over de verschillende "root hubs" door ze van poortjes te wisselen.)
In de event logs staat niets bijzonder.
Ik kan me niet meer herinneren of de HD led blijft branden. Ik zal volgende keer eens opletten.
De schijfcontrole heeft nooit iets bijzonders gemeld.
De CPU usuage doet niets noemenswaardig tijdens het klikken.
CoolNQuiet heb ik uit en aangezet in de bios en windows power management. Ik houd dezelfde problemen.
De spanningen die te zien zijn in monitor programma's zien er goed uit. Deze voeding zat overigens ook in mijn oude computer zonder problemen.
Er zit momenteel bijna niks meer aan de USB aansluitingen, en zal bij mijn volgende game sessie USB in de bios uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net 2 uur Dragonshard gespeeld (en gewonnen) zonder problemen. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar het is de vorige 3 keren niet gelukt om een volledige game te kunnen afronden.

Momenteel heb ik deze configuratie:
- Geen actieve USB devices. Het staat nog wel aan in de bios. Dus keyboard en muis via PS/2.
- Windows XP multi processor hotfix.
- NVidia nForce4_amd_6.70 drivers.
- CoolNQuiet staat aan.

Eens kijken hoe lang dit zo blijft...

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 21:11

Bacosjaco

Under constuction

Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 00:12:
[...]

Ik zie op de NVidia site drivers voor
nForce4 AMD/Intel X16 en nForce4 AMD

Ik nam kijkend naar de naam aan dat het voor allebij de chipsets was.
Ik had overigens al hiervoor de nForce4 AMD specifieke drivers, maar dat maakte geen verschil.

Ik zal trouwens de MS hotfix installeren.
Ik draai hier ook met een X2, dus dacht laat ik die hotfix ook eens instaleren.
Maar ik krijg steeds de melding: "Setup cannot update your windows XP files because the language installed on your system is different from the update language."
Is de hotfix er ook in het Nederlands, of is er een andere oplossing om dit te omzeilen? :P

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Hebben jullie een webcam eraan hangen? Ik heb dit probleem ook als mijn webcam aangesloten zit op me computer, terwijl ik hem nooit gebruik. Soms is het zo erg dat me beeldscherm spontaan uit springt hierdoor, vervolgens dient de computer te worden gereboot. Probeer eens een week anders zonder usb apparaten te werken.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-05 16:39
ja ik net hetzelfde haal je webcam er eens af en unstall de software.

weekje proberen

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
lithiumangel schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 21:42:
Ik zie 2 problemen .

Probleem 1

Aan jou lijstje van drivers e.d te zien heb je niet de hotfix van M$ geinstaleert voor dual-cores .

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429

Kijk of dat helpt . Het is zeer aan te raden deze te instaleren als je een X2 proc hebt.
Het heeft tevens voor veel mensen vele vage bugs verholpen waaronder de oplossing van het feit dat ik uberhaupt windows normaal NIET in kon zelfs met een clean install met dual-core CPU in de PC . Alleen safe-mode werkte .
Na bovenstaande methode . 0 problemen met welke game / app dan ook .

Probleem 2

Een google search op jou mobo bracht me naar de Asus website waarin vermeld staat dat jij een Nforce 4 Ultra chipset op je mobo hebt .
De chipset driver die jij geinstaleert hebt is echter voor de Nforce 4 X16 chipset bestemt ( dit ook terug te vinden bij de nvidia download page )
Dit is dus niet wat jij in je PC hebt zitten .
Download en instaleer de reguliere Nforce 4 AMD chipset drivers van de Nvidia website .

http://www.nvidia.com/obj...nf4_winxp32_amd_6.70.html

Uiteraard moet je de huidige eerst de-instaleren .
VGA de-instaleren hoeft niet , maar is optioneel .
Thanx :) eindelijk van me problemen af, ik heb windows al 5x opnieuw geinstalleerd waarop telkens na een tijdje alleen nog maar blauwe schermen en niet eens meer windows in kunnen _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Helaas vandaag spontaan een zwart scherm gekregen, waarna de reset knop aan de pas moest komen. Het is de eerste keer dat het met een zwart scherm gebeurd.

• extraordinare
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 06:24
Heb het zelfde probleem, alleen de MS hotfix is voor XP sp2, draai zelf Win XP x64.

het is wel beter geworden met de AMD drivers, nu geen spontane disconects meer in BF2.
Nu wel alleen af en toe een freeze.

Systeem:
AMD X2 4400+
Asus A8N SLI premium
2GB dual chanel Corsair geheugen
XFX 7800GTX 256Mb

Windows XP prof x64

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd een paar BSOD's gehad tijdens normaal windows gebruik. Wel weer anders dan de freezes die ik had voor de bios update, windows hotfix en muis op USB. De BSOD wordt daarna opgevolgd met een reboot.
Ik zag tijdens de BSOD dat mijn HD ledje bleef branden.
Ik draai 2 SATA harddisken in raid0.

Ik heb op de NVidia iets gelezen over problemen met NCQ en heb dit met een registry aanpassingen uitgezet.
Eens zien of dit uitmaakt...

• Bor

Bor

Heb je een link naar het topic over de problemen met NCQ?

Je kunt overigens het rebooten bij een BSOD uitzetten. Ik raad je dan ook aan dit te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:53:
Heb je een link naar het topic over de problemen met NCQ?

Je kunt overigens het rebooten bij een BSOD uitzetten. Ik raad je dan ook aan dit te doen.
NCQ link:
http://nvidia.custhelp.co...W5jcQ**&p_li=&p_topview=1

Hoe kun je het rebooten uitzetten? En waarom heeft dat voordeel?

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:45:
[...]

NCQ link:
http://nvidia.custhelp.co...W5jcQ**&p_li=&p_topview=1

Hoe kun je het rebooten uitzetten? En waarom heeft dat voordeel?
Het voordeel van het uitzetten van de automatische reboot bij een BSOD is dat je de foutmelding goed kunt lezen en eventueel kunt noteren. Uitzeten doe je bij control panel: system: advanced: startup and recovery.

Wat zijn overigens de symptomen van de problemen rond NCQ? Die staan er niet vermeld namelijk. Waarom denk je dat de problemen worden veroorzaakt door NCQ in jouw geval?

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 16-03-2006 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:50:
[...]
Het voordeel van het uitzetten van de automatische reboot bij een BSOD is dat je de foutmelding goed kunt lezen en eventueel kunt noteren. Uitzeten doe je bij control panel: system: advanced: startup and recovery.
Ah ok. Er staat helaas niet zoveel waar het aan kan liggen.
Bor de Wollef schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:50:
Wat zijn overigens de symptomen van de problemen rond NCQ? Die staan er niet vermeld namelijk. Waarom denk je dat de problemen worden veroorzaakt door NCQ in jouw geval?
Ik heb geen flauw idee of het iets met NCQ te maken heeft, maar ik probeer maar gewoon alles om mijn systeem echt stabiel te maken. Kan geen kwaad lijkt me.
De symptonen zijn BSOD's en een brandend HD lampje tijdens een BSOD.

Verwijderd

Waar kun je de nederlandse versie van die patch van microsoft downloaden? Bij amdzone is alleen de engelse te downloaden (of ik kijk er overheen).

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 19:23
Ik denk dat je mobo t slecht trekt als je zoveel apparaten achter n usb poort hangt, ze zuigen allemaal 5v..

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:08:
Waar kun je de nederlandse versie van die patch van microsoft downloaden? Bij amdzone is alleen de engelse te downloaden (of ik kijk er overheen).
Als je het over de dual core patch hebt: contact opnemen met microsoft en zij zullen de patch jouw kant op sturen.

Verwijderd

Topicstarter
blup schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:12:
Ik denk dat je mobo t slecht trekt als je zoveel apparaten achter n usb poort hangt, ze zuigen allemaal 5v..
Is momenteel niet meer het geval, maar na wat andere veranderingen nu last van wat BSOD's.
De meeste USB devices zaten trouwens achter een powered hub.

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 17:57:
[...]

Als je het over de dual core patch hebt: contact opnemen met microsoft en zij zullen de patch jouw kant op sturen.
Heeft iemand anders hiero niet die patch voor de nederlandse versie (win xp pro)?
Die engelse versie is overal wel te vinden, de nederlandse niet (wel af en toe een request voor de nederlandse).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 21:20:
[...]

Heeft iemand anders hiero niet die patch voor de nederlandse versie (win xp pro)?
Die engelse versie is overal wel te vinden, de nederlandse niet (wel af en toe een request voor de nederlandse).
Ik heb er wel 1

Verwijderd

Super, zou je um ergens kunnen uploaden zodat ik um kan downloaden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 22:16:
[...]

Super, zou je um ergens kunnen uploaden zodat ik um kan downloaden?
]]

Add me anders ff op msn, mijn webspace is nogal vol :P

dehaanmakkum {at] msn [punt} com

Verwijderd

Ok op die van mij is nog wel ruimte.
Ik heb de hotfix en de bijbehorende toevoeging van de key erop gezet:
http://members.home.nl/sjors.goering/Entry.reg
http://members.home.nl/sj...P-KB896256-v3-x86-NLD.exe

Kheb de how to van xtremesystems maar ff hieronder neer geplakt. Als je een nederlandse xp hebt moet je de .exe downloaden die hierboven staat, anders kun je gewoon hun link nemen. Als je je register niet zelf wilt aanpassen kun je de Entry.reg die hierboven staat gebruiken. Denk er trouwens ook aan dat je de amd driver voor je x2 installeerd (is wel te vinden op de site van amd).

---------------------------------------------------------------------------

1 - Install the amd drivers, download it from here... http://www.amd.com/us-en/Processors/..._13118,00.html

2 - read this website and downlaod the hotfix....READ here http://support.microsoft.com/?id=896256 ........Download here http://www.amdzone.com/files/WinXPdualcorehotfix.exe

3 - Edit your registry to enable the HOTFIX, follow these steps.
1. Click Start, click Run, type regedit in the Open box, and then click OK.
2. Right-click HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager, point to New, and then click Key.
3. Type Throttle for the new key name.
4. Right-click Throttle, point to New, and then click DWORD Value.
5. Type PerfEnablePackageIdle for the value name.
6. Right-click PerfEnablePackageIdle, and then click Modify.
7. In the Edit DWORD Value box, type 1. In the Value data box, make sure that Hexadecimal is selected, and then click OK.
8. Quit Registry Editor.

4 - Make sure your BOOT.ini has this command in it, /usepmtimer to check, right click on My Computer go to properties, click on the ADVANCE tab, then under startup and recovery click on settings, then click on EDIT....make sure your boot.ini looks like this

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Finally your done, if anyone has any questions feel free to PM me, hopefully this will be a help to alot of people.

OK, since some people switch to single core after having issues with dual core, here is a simple way to remove the Hotfix and drivers.

1 - Uninstall the Hotfix, go into ad/remove programs, click on show updates and remove update numbered KB896256

2 - Reverse the registry entry.

3 - Uninstall the AMD drivers.

4 - Go into your boot.ini and remove /usepmtimer, and your done.

• Bor

Bor

Als het goed is maakt de patch de benodigde register key ook al aan. Dat was bij mij (engelse versie patch) in ieder geval wel zo.

• reddevil
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb ook problemen (gehad) met m'n pc en de volgende setup:

Mobo: Asus A8N-E (laatste bios)
CPU: AMD X2 3800+
Geheugen: 2x Corsair 512 (dual channel)
Videokaart: Sapphire Radeon X800 GTO Fireblade
HD: S-ATA2 WD 250 gig
SB Audigy
Linksys PCI Wifi kaart

Een aantal weken geleden ging m'n oude moederbord dood en dus nieuwe gekocht bij mycom (mobo + cpu + videokaart + geheugen). Ik zelf ingebouwd: reboot problemen, vastlopers waarbij HD lampje bleef branden, etc.
Na veel gedoe heeft mycom hem nagekeken en ze snapten het eerst ook niet echt. Bleek dat de CPU niet goed was (paar uur gecontroleerd met prime95). Die hebben ze vervangen, en nu leek alles goed te gaan. Ik kan ook uren WoW spelen zonder problemen, maar...

- als ik alttab tijdens WoW en dan iets doe, dan krijg ik zeer snel problemen
- als ik voor WoW iets doe (bv even surfen), dan WoW opstarten, krijg ik problemen
Ligt het aan WoW??? Nee lijkt me, meer aan het feit dat ik combinaties van applicaties heb draaien als ftd/nieuwsleecher/wow, alttab tussen die applicaties, etc.

Ik weet niet exact welke drivers ik heb, maar ze komen iig van de asus cd af. Ik zal vanavond die hotfix en chipset drivers installeren als dat nog niet gebeurd is. Kijken of het dan opgelost is.
Ook zal ik de auto-reboots uitzetten zodat ik een eventueel blue-screen kan zien.

edit:
Hoe kan je wisselen tussen dual en single core eigenlijk? even kijken of daar het probleem ligt

[ Voor 5% gewijzigd door reddevil op 29-03-2006 09:33 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

reddevil schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 09:32:
Ik heb ook problemen (gehad) met m'n pc en de volgende setup:

Mobo: Asus A8N-E (laatste bios)
CPU: AMD X2 3800+
Geheugen: 2x Corsair 512 (dual channel)
Videokaart: Sapphire Radeon X800 GTO Fireblade
HD: S-ATA2 WD 250 gig
SB Audigy
Linksys PCI Wifi kaart

Een aantal weken geleden ging m'n oude moederbord dood en dus nieuwe gekocht bij mycom (mobo + cpu + videokaart + geheugen). Ik zelf ingebouwd: reboot problemen, vastlopers waarbij HD lampje bleef branden, etc.
Na veel gedoe heeft mycom hem nagekeken en ze snapten het eerst ook niet echt. Bleek dat de CPU niet goed was (paar uur gecontroleerd met prime95). Die hebben ze vervangen, en nu leek alles goed te gaan. Ik kan ook uren WoW spelen zonder problemen, maar...

- als ik alttab tijdens WoW en dan iets doe, dan krijg ik zeer snel problemen
- als ik voor WoW iets doe (bv even surfen), dan WoW opstarten, krijg ik problemen
Ligt het aan WoW??? Nee lijkt me, meer aan het feit dat ik combinaties van applicaties heb draaien als ftd/nieuwsleecher/wow, alttab tussen die applicaties, etc.

Ik weet niet exact welke drivers ik heb, maar ze komen iig van de asus cd af. Ik zal vanavond die hotfix en chipset drivers installeren als dat nog niet gebeurd is. Kijken of het dan opgelost is.
Ook zal ik de auto-reboots uitzetten zodat ik een eventueel blue-screen kan zien.

edit:
Hoe kan je wisselen tussen dual en single core eigenlijk? even kijken of daar het probleem ligt
Ik speel WoW op een Dual Athlon MP 2800+ systeempje, wanneer ik met alt+tab naar bijvoorbeeld het bureaublad ga en vervolgens een filmpje afspeel leidt dit vaak tot een spontane reboot. Dit gebeurd dus alleen als WoW op de achtergond actief is. Gisteravond had mijn broertje (op mijn systeempje) dat WoW spontaan een paar keer ging hangen. Dit schrijf ik absoluut niet toe aan mijn systeempje, maar aan WoW. :) Overigens welke drivers gebruik je voor je Video kaart? Ik heb namelijk recentelijk nieuwe drivers geinstalleerd waardoor de problemen met resolutie aanpassen die ik had in WoW voor een groot deel waren verholpen. (resolutie aanpassen was gelijk aan reboot of hangen van het systeem)

Zorg er dus voor dat je recente drivers gebruikt en geen oude vanaf een meegeleverd CD-tje. Ik denk dat je problemen dan al een heel stuk zijn verholpen.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 29-03-2006 09:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

ik had dus ook het probleem van de freezes,
het enige wat ik heb gedaan is een verloopkabeltje gekocht bij men voeding, van 20 naar 24 pins... en alle problemen waren van de baan

• reddevil
  • Laatst online: 06-10-2025
_Dune_ schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 09:40:
[...]

Ik speel WoW op een Dual Athlon MP 2800+ systeempje, wanneer ik met alt+tab naar bijvoorbeeld het bureaublad ga en vervolgens een filmpje afspeel leidt dit vaak tot een spontane reboot. Dit gebeurd dus alleen als WoW op de achtergond actief is. Gisteravond had mijn broertje (op mijn systeempje) dat WoW spontaan een paar keer ging hangen. Dit schrijf ik absoluut niet toe aan mijn systeempje, maar aan WoW. :) Overigens welke drivers gebruik je voor je Video kaart? Ik heb namelijk recentelijk nieuwe drivers geinstalleerd waardoor de problemen met resolutie aanpassen die ik had in WoW voor een groot deel waren verholpen. (resolutie aanpassen was gelijk aan reboot of hangen van het systeem)

Zorg er dus voor dat je recente drivers gebruikt en geen oude vanaf een meegeleverd CD-tje. Ik denk dat je problemen dan al een heel stuk zijn verholpen.
Ik gebruik de laatste ATI drivers en wisselen tussen resoluties is geen probleem, dus helaas :(
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 09:49:
ik had dus ook het probleem van de freezes,
het enige wat ik heb gedaan is een verloopkabeltje gekocht bij men voeding, van 20 naar 24 pins... en alle problemen waren van de baan
Pas een nieuwe Coolermaster 450w eringezet met 24 pins kabel, lijkt me niet mijn probleem dus

[ Voor 16% gewijzigd door reddevil op 29-03-2006 10:32 ]

Verwijderd

Jongens, Licht het nou aan mij of is de post hierboven de 2e poging om een topic te "kapen"?

Maar ontopic: Ik neem aan dat je nog garantie etc. hebt? Vraag dan eens bij de winkel waar je hebt gekocht wat volgens hun de oplossing zou moeten zijn.

Of probeer eens NIETS aan je usb te hangen en kijk dan of je het nog hebt. Heb je nog last meld het de webshop en regel iets. Zij zijn verplicht jou iets goed werkends te geven!

Verwijderd

Ik heb er ook erg veel last van. Nu met die patches zelf nog. Nu even drivers updaten naar 6.70. Raar dat ik er 2 maanden geen last van heb gehad. Maar nu de afgelopen tijd wel. Dit vind ik echt raar. Iemand al een oplossing. Alles is al getest van hardware met Memtest, 3d mark, WD Test programma. Doe ik zware dingen blijft hij draaien. Maar soms bij de meest onbenullige dingen draait hij op een blauw scherm. (transport tycoon bijvoorbeeld)

X2 3800+
DFI lanparty Ultra-D
4x512 MB Ram
Raptor 74 GB
120 GB ide Western Digital
Extern 60 GB
X850 XT

Ik wordt hier echt ziek van. Gewoon geen zin meer om dat **** ding op te starten. Terwijl hij eigenlijk altijd wel goed heeft gedraait.

Edit: Ik vond het onzinnig om er een apart topic over te openen omdat hier erg veel inforcatie stond. Vandaar deze kick

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 18:51 ]

Verwijderd

die freezes die TS heeft, is geen blauw scherm volgens mij? En is dus een ander probleem? Met een blauw scherm krijg je als het goed is een error code en die kan je bv in google invoeren.......

Een paar dingen: al een keer met alleen 512MB gedraaid (ipv 4x512)? Nieuwe windows (compleet nieuw, met format c: dus), andere voeding geprobeerd?

Verwijderd

Ja inderdaad alles heb ik al geprobeerd. Toch bedankt voor je reactie. Ik heb nu nieuwe drivers erop staan. Nu ga ik ook mijn BOSD uitlezen en in google opzoeken.

AMD64 3500+ gaar, of is het het mobo A8N-E?

Dit topic zegt iets over een 20 naar 24 pins kabel. Dat ga ik na een BOSD ook proberen Ik heb nu een 20 pins voeding erop gezet, op een 24 pins moederboard. Maar dit kon volgens het FAQ.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 19:25 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:12:

Dit topic zegt iets over een 20 naar 24 pins kabel. Dat ga ik na een BOSD ook proberen Ik heb nu een 20 pins voeding erop gezet, op een 24 pins moederboard. Maar dit kon volgens het FAQ.
Het past wel maar kan wel voor rare problemen zorgen. Die extra 4 pinnen zijn er niet voor niets: daar trekt het mobo meer power uit. Als het goed is staat dat ook gewoon in de faq.

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik kreeg last van spontane freezes toen ik 2x 512 corsair in mn A8N-SLI erbij prikte, ik had al 2x 512 corsair. (de mensen die last van freezes hebben in dit topic, hebben corsair geheugen. toeval?) Na het 1 en ander geprobeerd te hebben (chipset drivers, geheugen "tweaken") , heb ik er maar een ander bios overheen gegooid, van 1013 naar 1014. En sindsdien heb ik nergens last meer van. Misschien dat Biosupdate kan helpen?

Mijn specs:

4x 512 corsair value
A8N-SLI 1014
7900GTX
AMD 3500+
Audigy 2 en M-audio 2496

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 19:39
Topic kick, maar ik heb zelf ook nog steeds last van freezes. Heb zelf een A8N-E en super heeft-ie nooit gedraaid :(

Specs:

Athlon X2 4400+ Dual Core
Asus A8N-E (recente BIOS)
Radeon X1800XT
2x Corsair VS1GB400C3
Western Digital WD3000JD-00KLB0 (300 GB)

Het geheel wordt gevoed door een 450 watt Tagan, erg zware en goede voeding. Ook de temperaturen zijn in orde, op de chipset zit een passieve northbirdge zalmann koeler maar die heb ik laatst door een 40mm fannetje ondersteund, omdat hij toch wel heel heet werd.

Toch blijf ik freezes houden op willekeurige momenten, vooral vaak wanneer Windows net is opgestart of tijdens het surfen. Tijdens het gamen zie ik bijvoorbeeld weer niks vreemds! Wat ik bij de freezes merk is dat bijv. capslock niet meer werkt, de machine is niet meer via het netwerk te benaderen. Hij reageert dus echt helemaal nergens meer op, wel blijft het hdd ledje branden.

Ook het geheugen heb ik voor korte tijd al eens vervangen door een noname 512 MB DDR 400 Mhz, de freeze problemen blijven aanhouden, dus aan t geheugen kan het niet liggen.

Softwarematig heb ik alleen de chipset drivers geinstalleerd, al vele malen een schone installatie erop gezet.

Wie weet de oplossing?

[ Voor 13% gewijzigd door AvWijk op 26-04-2007 18:08 ]

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Het is maar een gok hoor, maar misschien helpt het als je cool&quite uitzet? (aangezien het niet bij spellen gebeurd en dit dan dus niet in gebruik is)

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09-2025

Ramoonus

Banaan

heb hetzelfde probleem op een standaard dell (niks aan gemod)

vista 32 sp0
voorzien van alle huidige patches

[ Voor 29% gewijzigd door Ramoonus op 21-03-2008 17:03 ]

888 voor ondertiteling

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Mijn Systeem:
AMD 4200 X2
4x512 Corsair T2 CL 2.5-3-3-7. 400 Mhz
A8N SLI Premium Nforce 4 1.009 BIOS.
WD 74 GB Raptor
WD 250 GB Caviar
Asus EAX1600Pro
SB Audigy 2.

- Drivers 6.86 Nforce 4 Nvidia.
Geinstalleerd: SMbus and Nvidia Ethernet.
Niet geinstalleerd: IDE drivers, Netware Firewall and Netwrok monitor, Audio.
Er is bij de IDE windows drivers niets in te stellen op NCQ gebied. De Raptor heeft TCQ. Tijdens het gebruik van de Nforce IDE drivers eerder had ik NCQ op disabled staan, maar enabled geeft ook geen crashes.

- AMD CPU processor driver (op een na nieuwste 1.2.2.2)
- AMD Dual core optimizer.
Deze gebruikt in plaats van de MS Hotfix, maar ze doen in principe hetzelfde.
AMD cool&quiet staat uit in de BIOS.

Alle mogelijke updates tot dusver voor Windows XP SP2 32 bits.

3x USB in gebruik, muis, toetsenbord, Brother HL-2030 Printer.

Ik heb geen spontane crashes met deze PC (klop klop klop).

Maar: Als ik temperature monitoring (Speedfan, Asus PC Probe etc.) tegelijk start met windows of als ik de Asus PC Probe II tool op een willekeurig moment start heb ik 99.9% kans dat de computer vast loopt. Hij doet dan helemaal niets meer. Het Het aanspreken van 1 van de monitor chips leidt tot een conflict met de Dual core optimizer en ik denk ook de MS Hotfix. Dus mijn tip: zet de temp monitor software eens uit.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1