Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

X10 via 433Mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:16
Voor mijn nieuwe huisje is mijn oog gevallen op een alarm installatie van marimitek welke via het X10 protocol praat met zijn detectoren. Dit gaat via de 433Mhz band (draadloos)

Wat ik me nu afvraag is of ik dus de afzondelijke status van de detectoren (te denken aan bewegingscensoren, deur contacten , smokedetectoren) etc zou kunnen uitlezen EN bijvoorbeeld de microcontroller kan uitlezen cq programmeren als ik een X10 Tranceiver zou hebben?

Heeft iemand dit al eens gedaan? Volgens mij werken de afzondelijke censoren met het instellen van een 4 cijferige pincode. Deze pincode is ook de sleutel van de encryptie?

Om e.e.a wat te verduidelijken : Gewenste alarm installatie en een voorbeeld van een X10 wireless tranceiver

Dus wat ik eigenlijk wil is experimenteren met het X10 protocol (wireless) en eventueel het monitoren en instellen van de centrale via een losse tranceiver :) ..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met computers te maken...

Move OH -> Electronica

Oslik blyat! Oslik!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
tip van een oud beveilings-installateur:

laat ze het houden die rommel

Als je het alleen voor een beetje te testen met het X-10 protocol koopt is het misschien wel een leuk setje. er zal heus wel een encryptie opzitten zodat je niet zomaar de detectoren kan faken met je pc.
als je het wel kunt faken is het nog ergere rommel als dat ik al dacht. je kunt het gewoon proberen beetje experimenteren kan nooit geen kwaad

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• om3ega
Ik weet dat de 433Mhz frequentie overvol zit met andere toeters en bellen , maar ondertussen weet ik ook dat er een speciale band is gereserveerd voor beveiligings doeleinden (868Mhz) .. Wellicht dat dat geschikter is voor je alarm installatie :) ..

De wat duurdere alarminstallaties werken (ook via X10) op deze band.

Ik ben gewoon benieuwd wie hier al eens mee heeft gespeeld ?

[ Voor 22% gewijzigd door om3ega op 10-03-2006 14:48 ]

Verwijderd

1) X10 is een geweldig systeem (not), ik heb er wat mindere ervaring mee.
2) Heb je gekeken in het KAKU topic? Hier hebben we al een groot aantal apparaten gehacked, en er is ook spraken van X10, maar zover zijn we nog niet bij die hacksessie.
3) LauPro is bezig met een nieuwe standaard, de DoIP standaard, de benaming is afkomstig van DMX over IP. Deze standaard kan je veel beter gaan gebruiken, dat is stukken goedkoper. Echter de hardware moet je wel zelf maken/zoeken.

Ik ben al bezig met het bouwen van wat hardware voor de DoIP standaard, ik heb al een 2 tal bewegingsdetectoren en 2 deursensoren. Het geheel (DoIP) draait op Linux, bijvoorbeeld op een Embedded device zoals een Sweex (slechts 26 euro) / Asus router, en dan kan je zowat onbeperkt aantal apparaten aansluiten.

Het zenden/ontvangen via 433MHz is in ieder geval uitgewerkt in het KAKU topic.

• om3ega
Hee bedankt.. ik ga dat topic eens even doorlezen. Mijn oog was er nog niet opgevallen :)

Verwijderd

Mijn ervaringen met X10 zijn wel positief, ik gebruik het nu al zo'n jaar of tien en inmiddels in het derde huis met totaal 42 (inbouw) modules.
Nog nooit, maar dan ook nooit is er enige vorm van storing geweest. Zelf in de tijd dat ik enkele maanden van huis was, werd alles aangestuurd tot aan het water geven van de tuin toe.
Ik vertrouw dus volledig op X10 en dat heeft me nog nooit teleurgesteld.

Natuurlijk kan je alle vormen van status informatie uitlezen, via de tranciever wordt de extended informatie op het lichtnet gezet en met de computermodule is dit uit te lezen.
De bewegingssensor geeft bv naast de IR info, ook de lichtsensor info door (dag/nacht), battery status ed.

• om3ega
Thanks voor de feedback. Ik kan eigenlijk ook weinig slechte dingen vinden over X10. Hooguit dat de gebruikte frequentie 433mhz voor wireless wat ongelukkig is maar daar is de 868 Mhz band misschien wat beter voor.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Draadloos je beveiliging doen? Dat krijg je never goedgekeurd voor de verzekering.

• om3ega
ik heb het hier over een particuliere oplossing :) .. Voor bedrijven mag het inderdaad niet.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Krijg je wel goedgekeurd voor de verzekering. Draadloos mag gewoon, bij mensen die ik ken moest een alarm van de verzekering en draadloos mocht gewoon.

[ Voor 26% gewijzigd door Justifier op 12-03-2006 10:28 ]

Verwijderd

om3ega schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:47:
ondertussen weet ik ook dat er een speciale band is gereserveerd voor beveiligings doeleinden (868Mhz) ..
Nee hoor; draadloze afstandsbedieningen voor b.v. garagedeuren zitten ook vrolijk op de 868.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 11:12:
[...]
Nee hoor; draadloze afstandsbedieningen voor b.v. garagedeuren zitten ook vrolijk op de 868.
Jah hoor, de 868MHz band is grotendeels voor beveiligingsdoeleinden. Er zijn ook vrije stukjes en daar kunnen wel afstandsbedieningen zitten jah.

• om3ega
Waarom 868 MHz?
Sinds Juli 1999 is er een nieuwe Europesche regeling van kracht geworden welke het mogelijk maakt om beveiligingsapparatuur draadloos toe te passen op een speciaal bestemde frequentie. Deze frequentie kan door heel Europa gebruikt worden voor uitsluitend beveiligingsappatuur. De 868 MHz band is opgedeeld in drie delen. Er zijn kanalen gereserveerd voor inbraakbeveiliging, telemetrie toepassingen en sociale alarmering. Op dit moment is het zo dat bijvoorbeeld de 433 MHz band gebruikt mag worden voor alle apparatuur (dus ook niet- beveiligings gerelateerde apparatuur) voor, zoals het omschreven is, "low duty, low cycle", laag vermogen, korte uitzendingen. Hieronder vallen bijvoorbeeld afstandbedieningen van auto's, en andere huishoudelijke apparatuur. Toen de 433 MHz band vrijgegeven werd, was deze frequentie niet erg druk bezet.

Tegenwoordig wordt deze frequentie nogal eens vergeleken met de 27 MC band van vroeger. De 433 MHz frequentieband is zeer druk bezet door allerlei apparatuur, en daarom niet meer geschikt voor nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot professioneel beveiligen.
Bron

[ Voor 17% gewijzigd door om3ega op 12-03-2006 11:48 ]

Pagina: 1