Toon posts:

Harde schijf zijwaarts in systeemkast ophangen

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Eergisteren is mijn Raptor ADFD 150 GB overleden ( 3 dagen oud ), maak jullie geen zorgen heb inmiddels al weer een nieuwe(garantie) gekregen.

Mijn harde schijven hangen zijwaarts in mijn systeem ( wel in een standaard harde schijven bay )
Mijn vraag:
Kan elke harde schijf zijwaarts of op de kop worden gebouwd?

Ik bedoel ik ben er altijd van uit gegaan dat ze gewoon goed vast moeten zitten, maar klopt dat wel? ( 4 -6 schroeven )

Ik kan me goed voorstellen dat niet elke schijf ervoor gemaakt is om anders dan gewoon plat ( met de chip kant naar onder ) in een systeem te hangen.

( In de meeste auto's bewegen de zuigers ook altijd op en neer, maar bij BMW heen en weer ( zijwaarts ) is ook zo'n voorbeeld)

Kortom:
Maakt het uit hoe je harde schijf in het systeem hangt??? :?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij maakt het niet zoveel uit zo lang hij maar niet diagonaal hangt (althans dat heb ik ook een keer van shaggy8675 meegkregen)

Zie ook dit topic: Harddisk verticaal op z'n kop monteren?

[ Voor 28% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2006 18:33 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:17

_Ernst_

Mark It Zero!

Voor zover ik weet maakt het niet veel uit, ik heb mijn raptors ook zijwaarts hangen (Lian Li kast), en die draaien als een hele tijd prima op die manier...

Wel is het zo dacht ik dat je het niet te vaak moest veranderen, daar kunnen ze niet al te goed tegen. Maar jij zult dus gewoon een braq exemplaar gehad hebben, aangezien het me sterk lijkt dat de 150GB raptor erg veel verschilt van een 36GB versie, die het wel prima uithoudt op zijn kant :)

Last.fm

Verwijderd

Ik had ooit een Compaq Deskpro en daar kon je hem alleen verticaal er in zetten.

Verwijderd

Volgens mij maakt het bij gros van de schijfen niks uit, voor mezelf hou ik altijd de regel dat als een harde schijf 2 jaar horizontaal heeft gehangen dat ik hem dan niet opeens verticaal ga hangen. Het lijkt mij dat de schijf een beetje inslijt na verloop van tijd en dit dus niet lekker vind. Heb daarintegen nooit gehoord dat er 1 stuk ging daardoor.

Verwijderd

Outerspace schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:31:
Volgens mij maakt het niet zoveel uit zo lang hij maar niet diagonaal hangt (althans dat heb ik ook een keer van shaggy8675 meegkregen)
Waarom, out of all things, juist niet diagonaal? :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:32:
[...]

Waarom, out of all things, juist niet diagonaal? :)
shaggy8675 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:10:
[...]

Zie hier bijv.

Seagate HDD's:

Attaching Cables and Mounting the Drive
Locate a free device connector on the IDE interface cable in your computer.

Attach one end of the interface cable to the connector on the system board (see user's manual for locations). Align pin 1 on the cable with pin 1 on the connector. If using the 80-conductor cable, the blue connector should connect to the system board connector. The black connector goes to the Master and the Gray goes to the Slave.

Find an unused power connector on a cable coming from the computer power supply and attach it to the 4-pin DC power connector. The power connector is keyed so that it attaches one way only. DO NOT force it.

Mount the drive in either the horizontal or vertical position depending on your case orientation.

Slide the drive into the bay.

Secure the drive using four 6-32 UNC mounting screws. Do not overtighten the screws. Overtightened screws can damage the drive.'

Maxtor site:
Position the harddrive as close to the bottom of the device as possible, with the label facing up!

Dat komt rechtstreeks uit de papers.
Staat toch echt Horizontaal óf vertikaal.
Zoals ik al zei was het dus Shaggy die ermee kwam :) Zoals je leest staat er dus geen diagonaal maar verticaal en horizontaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 09-03-2006 18:34 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
Er zijn genoeg disk-cabinets met vertikaal gemonteerde schijven voor dikke RAID-arrays, en mass storage voor bedrijfskritieke toepassingen, schadelijk is dit dus niet.

@chz: bij een diagonaal gemonteerde schijf staan de krachten niet loodrecht/haaks op de as van de schijf, hierdoor kun je een minieme afwijking krijgen, en bij dergelijke hoge toerentallen kun je je kop beschadigen.

Trouwens: BMW heeft haar zuigers ook vertikaal staan hoor, Subaru en Porsche hebben de zijwaardse zuigerbewegingen (de boxermotoren). Sommige BMW motoren (motorfietsen ;)) hebben wel een boxermotor.

Verwijderd

Cereal schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:35:
@chz: bij een diagonaal gemonteerde schijf staan de krachten niet loodrecht/haaks op de as van de schijf, hierdoor kun je een minieme afwijking krijgen, en bij dergelijke hoge toerentallen kun je je kop beschadigen.

BMW heeft haar zuigers ook vertikaal staan hoor, Subaru en Porsche hebben de zijwaardse zuigerbewegingen (de boxermotoren). Sommige BMW motoren (motorfietsen ;)) hebben wel een boxermotor.
Hey, da's een goeie ja. Die sla ik even op, danku! :)

Verwijderd

Heb 1 van mijn harde schijven 1 of 2 jaar horizontaal gehad, en hangt nu iets van een half jaar verticaal. heb er tot nu toe totaal geen problemen mee gehad.
Pagina: 1