Toon posts:

Harddisk verticaal op z'n kop monteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: diagonaal
Hoi,

Ik heb hier op tweakers alle topics gelezen met bedoeling HD vertikaal, op zn kop enz.enz.
Het vervelende is dat de meeste zeggen dat het geen probleem moet zijn. Anderen zegeen het maakt helemaal niks uit. Weer anderen zeggen dat ze na een tijd horizontaal draaien niet meer vertikaal mogen draaien. Diagonaal plaatsen schijnt ook te kunnen. En de online topic/mail van Maxtor zegt gewoon niks (4 dagen geleden mail gestuurd), en de handleiding ook niet.

Mocht het zo zijn dat mijn probleem hier toch beschreven staat ergens dan sorry voor dit eeuwige topic.

Mijn vraag is: Mag je een Maxtor 6Y160MO/6B160MO SATA (1 jaar oud) die beiden al een jaar draaien plaatsen op de volgende manier: Vertikaal, met de printplaat (open) zijde naar de zijkant van de kast toe en de aansluitingen onderaan.

Zouden jullie mij hier een eenduidig antwoord op kunnen geven?

thanx

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-02 19:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Een eenvoudig antwoord:

Ja, dat kan. Niet diagonaal, maar wel horizontaal of vertikaal. Geen enkel probleem.

Making an ass of myself since the 70's

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen matches
En toch zou ik je HD niet meer van positie veranderen wanneer hij al een jaar anders draait... als hij nieuw was maakt het geen dr*l uit. :+

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 23:20
Geen matches
Mijn hdd's (ibm 40gb en maxtor 60gb) hebben eerst een jaar of wat horizontaal gehangen, nu al een goed jaar verticaal gemonteerd zonder problemen!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Geen matches
langezwieper schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:23:
En toch zou ik je HD niet meer van positie veranderen wanneer hij al een jaar anders draait... als hij nieuw was maakt het geen dr*l uit. :+
Wrom niet?
Daar is imo geen enkel technisch draagvlak voor.
Lagers zitten er niet in ( FDB ) dus inlopen doet ie niet. Snap de stelling niet helemaal.

• Sjoerd
  • Niet online
Geen matches
PhoeniX- schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:26:
Mijn hdd's (ibm 40gb en maxtor 60gb) hebben eerst een jaar of wat horizontaal gehangen, nu al een goed jaar verticaal gemonteerd zonder problemen!
Tjah het kan goed gaan natuurlijk. Hoe langer ze hangen hoe meer slijtage... als je ze dan anders gaat plaatsen draait hij niet meer zoals het hoort door de slijtage...

Zoals ik eerder zei, een nieuwe HD, gewoon doen anders zou ik het niet aandurven...
shaggy8675 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:27:
[...]

Wrom niet?
Daar is imo geen enkel technisch draagvlak voor.
Lagers zitten er niet in ( FDB ) dus inlopen doet ie niet. Snap de stelling niet helemaal.
nee maar in het motertje toch wel ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Sjoerd op 04-11-2005 17:32 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

shaggy8675 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:20:
Ja, dat kan. Niet diagonaal, maar wel horizontaal of vertikaal. Geen enkel probleem.
Zonder bron is die uitspraak niet zoveel waard. Kun je whitepapers/specs vinden waar dat verklaard wordt?

/Edit Mooi! _/-\o_ dat is pas echt info!

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 04-11-2005 21:11 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Mischien is het goed dat mensen uit eigen ervaring mij hun raad geven. Anders krijg je dalijk weer zo'n vaag topic ;) . Aangezien er een is die uit ervaring spreekt: Het is dus geen enkel probleem het vertikaal plaatsen. Aansluiting boven en/of onder maakt ook niet uit.... Want dat bijvoorbeeld is me dus niet duidelijk uit vorige topics. Je hebt namelijk twee manieren vertikaal

thanx

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 17:48 ]

• Sjoerd
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:46:
Mischien is het goed dat mensen uit eigen ervaring mij hun raad geven. Anders krijg je dalijk weer zo'n vaag topic ;) . Aangezien er een is die uit ervaring spreekt: Het is dus geen enkel probleem het vertikaal plaatsen. Aansluiting boven en/of onder maakt ook niet uit....

thanx
tjah ik spreek ook uit ervaring mijn 6jaar oude hd (die altijd horizontaal draaide) ging kapot naar dat hij een maadn verticaal draaide... maarja aangezien hij al 6 jaar oud was... 8)7

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Geen matches
in een F16 zitten Quantum Fireballs in. dat ding kan loopings maken :+

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Langeswieper. dat is du wel belangerijk dat je erbij zegt dat die van jou al 6 jaar horizontaal hebben gedraaid. Want dan kan ik me voorstellen dat die lagers zodanig ingesleten zijn dat de schijf dus stuk gaat.

Wees alsjeblieft even serieus anders gooit de mod m waarschijlijk dicht, als die daar al de neiging niet toe heeft, en heb ik nog geen antwoord.

Bedankt! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 18:11 ]

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:46:
Mischien is het goed dat mensen uit eigen ervaring mij hun raad geven. Anders krijg je dalijk weer zo'n vaag topic ;) . Aangezien er een is die uit ervaring spreekt: Het is dus geen enkel probleem het vertikaal plaatsen. Aansluiting boven en/of onder maakt ook niet uit.... Want dat bijvoorbeeld is me dus niet duidelijk uit vorige topics. Je hebt namelijk twee manieren vertikaal

thanx
aansluiting boven houden

ik denk dat het niet de bedoeling is dat je kop gaat 'hangen'

-edit: 'iH8; no offense maar als je niks zinnings te hebben hebt reageer dan niet!'

joh, laat die gozer een geintje maken.. doe nie zo kinderachtig wil je

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 17:59 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Geen matches
Ik heb een prachtige IBM Deskstar 120GB, die op zijn kop, normaal (horizontaal) en verticaal heeft gedraaid, in tijd varierend van 6 maanden tot 1 jaar. Nu hangt ie alweer maanden normaal, en nooit te klagen gehad.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Matched: harddisk
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:57:
iH8; no offense maar als je niks zinnings te hebben hebt reageer dan niet!
zoiets zou je gewoon zonder bold kunnen melden. mocht je problemen hebben met m'n post kan dat ook anders. hoezo moeilijk doen. als je mijn opmerking niet snapt zeg dan niets. en dan ff ontopic. ik denk dat mijn opmerking genoeg zegt maar dan ff ter verduidelijking; het maakt geen hout uit hoe je dat ding monteert anders zouden ze er dat op de labels / manuals wel uitdrukkelijk bij vermelden. ik heb in mijn tig jaar in de IT harddisks op alle manieren zien hangen en nog nooit gehoord van een probleem wat ontstaan is door de positie waarop de schijf gemonteerd is.die F16 is een mooie manier omdat te illustreren. duidelijk genoeg hoop ik.

[ Voor 22% gewijzigd door iH8 op 04-11-2005 18:05 ]

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Oke, ik wist niet dat quantum fireballs harddiscs waren. Nu begrijp ik je. sorry ;)

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Geen matches
leuk_he schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:29:
[...]

Zonder bron is die uitspraak niet zoveel waard. Kun je whitepapers/specs vinden waar dat verklaard wordt?
Zie hier bijv.

Seagate HDD's:

Attaching Cables and Mounting the Drive
Locate a free device connector on the IDE interface cable in your computer.

Attach one end of the interface cable to the connector on the system board (see user's manual for locations). Align pin 1 on the cable with pin 1 on the connector. If using the 80-conductor cable, the blue connector should connect to the system board connector. The black connector goes to the Master and the Gray goes to the Slave.

Find an unused power connector on a cable coming from the computer power supply and attach it to the 4-pin DC power connector. The power connector is keyed so that it attaches one way only. DO NOT force it.

Mount the drive in either the horizontal or vertical position depending on your case orientation.

Slide the drive into the bay.

Secure the drive using four 6-32 UNC mounting screws. Do not overtighten the screws. Overtightened screws can damage the drive.'

Maxtor site:
Position the harddrive as close to the bottom of the device as possible, with the label facing up!

Dat komt rechtstreeks uit de papers.
Staat toch echt Horizontaal óf vertikaal.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:39
Geen matches
Maakt niks uit. Bei de hoge RPM (middelpunt vliedende kracht) is het effect van horizontaal, verticaal te verwaarlozen.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Zou je misschien deze twee links kunnen posten van waar je die info gevonden hebt?
shaggy8675 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:10:
[...]

Zie hier bijv.

Seagate HDD's:

Attaching Cables and Mounting the Drive
Locate a free device connector on the IDE interface cable in your computer.

Attach one end of the interface cable to the connector on the system board (see user's manual for locations). Align pin 1 on the cable with pin 1 on the connector. If using the 80-conductor cable, the blue connector should connect to the system board connector. The black connector goes to the Master and the Gray goes to the Slave.

Find an unused power connector on a cable coming from the computer power supply and attach it to the 4-pin DC power connector. The power connector is keyed so that it attaches one way only. DO NOT force it.

Mount the drive in either the horizontal or vertical position depending on your case orientation.

Slide the drive into the bay.

Secure the drive using four 6-32 UNC mounting screws. Do not overtighten the screws. Overtightened screws can damage the drive.'

Maxtor site:
Position the harddrive as close to the bottom of the device as possible, with the label facing up!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Geen matches
langezwieper schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:27:
[...]

nee maar in het motertje toch wel ;)
Helaas gebruiken de meeste fabrikanten tegenwoordig ook FDB motortjes, dus zonder kogel-lagers :)

Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/0/0,1425,i=6262,00.gif

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:14:
Zou je misschien deze twee links kunnen posten van waar je die info gevonden hebt?
[...]
Geen probleem.

Maxtor: ( PDF formaat )

En Seagate: http://www.seagate.com/su...o/ata_install_tshoot.html

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Dus eigenlijk ligt het dus aan het type motortje die er in je drive geplaatst hebt? Met een FDB maakt het niks uit hoe je ze plaatst na verloop van tijd. Met kogellagers dus wel want die kunnen op een bepaalde manier inslijten.Ik zou dus moeten nagaan welk type motortje in mijn schijven zit...
shaggy8675 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:14:
[...]

Helaas gebruiken de meeste fabrikanten tegenwoordig ook FDB motortjes, dus zonder kogel-lagers :)

[afbeelding]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:25:
Dus eigenlijk ligt het dus aan het type motortje die er in je drive geplaatst hebt? Met een FDB maakt het niks uit hoe je ze plaatst na verloop van tijd. Met kogellagers dus wel want die kunnen op een bepaalde manier inslijten.Ik zou dus moeten nagaan welk type motortje in mijn schijven zit...
[...]
In theorie wel, maar ja de praktijk kan altijd anders zijn natuurlijk hehe.

Ik denk wel dat FDB lagers en motoren minder last zullen hebben na lange tijd draaien om een andere positie toegewezen te krijgen.

Ik heb ze hier horizontaal, vertikaal etc. en alles werkt nog steeds na al die jaren. Als je pech hebt is ie morgen kapot, met geluk draait ie over 5 jaar nog.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:31
Geen matches
Ik heb ook nog een hitachi 60Gxp (oid) 2 jaar rechtop draaiend gehad, daarna een jaar op z'n kop, nu draait ie weer rechtop. Heb nooit problemen met die schijf gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Aapenootjes op 04-11-2005 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Oke bedankt. Als het FDB is;Ik heb er twee dus dan laat ik er een met rust in geval dat. Heb ik sowieso een reserve en tijd om een nieuwe te halen mocht het niet werken. Als die binnen 3 maanden niet crashed dan zijn ze goed. Ik zal het resultaat,eigen ervaring tzt plaatsen in dit topic ;)

Verwijderd

Geen matches
shaggy8675 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:10:
[...]

Zie hier bijv.

Seagate HDD's:

(...)

(...)

Daarmee wordt niets anders bedoeld dan 'schroef bij het installeren de schijf horizontaal of verticaal vast'. Men wil daarmee alleen uitdrukken dat je de schijf niet ergens loshangend aan een kabel of hartstikke schuin moet monteren. Er wordt niet mee bedoeld dat je de schijf, als hij eenmaal geïnstalleerd is, nooit meer van positie mag veranderen.

Bovendien, het lijkt me dat er genoeg empirisch bewijs is dat dat 'inslijtverhaal' op niets berust. Ik heb zelf ook meerdere schijven gehad die beurtelings normaal in andere posities hebben gehangen en heb nooit problemen gehad (o.a. een WD1200JB van twee jaar oud en de oudste, een Quantum Fireball SE 4.3 GB, die nog steeds perfect foutloos loopt).

Ik beweer niet dat het technisch onmogelijk is, maar als het echt zo ernstig is dan wil ik wel eens wat onderbouwd empirisch onderzoek daarvan zien.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Nou het kan wel. Ik heb dit bericht van Maxtor gekregen :)

Dear Sir or Madam,

Maxtor's internal hard drives can be fitted sideways or upside down. As long as they can not be moved during use and get enough cooling it is irrelevant in which direction they are mounted.

This does not, however, apply to external drives. The 5000 and OneTouch models come with a vertical stand which must be used if the drive is to be put in a vertical position. All previous models should not be put on their sides as they could easily fall over and get damaged.

If you have any questions please don't hesitate to contact us. In order to allow us to deal with all enquiries as efficiently and accurately as possible we would ask that you include any previous emails when replying to us.

Kind Regards,

Technical Support Team, Maxtor Ireland Ltd.

Verwijderd

Geen matches
Leuk dat je er nog even een follow-up van hebt gepost, dit lijkt me de vraag wel sluitend beantwoorden :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen matches
Mijn ervaring is ook dat je die schijven kan hangen zoals je dat wilt, zelfs al draaien ze al een aantal jaar op een bepaalde manier.
Nu moet ik wel zeggen dat ik dit met relatief nieuwe disks (vanaf de 60GB) heb gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat die oudere gevallen er wat minder goed tegenkunnen, gezien die nog gebruik maakte van kogellagers ipv vloeistof.

• M@rijn
  • Laatst online: 28-02 15:26
Geen matches
En wat ik mij dan weer afvraag, hoe zou het de koeling beinvloeden? Ik wil bijv. 2 silentmaxx silencers en wil de schijven dus verticaal ophangen maar blijft ie dan wel koel genoeg?

Verwijderd

Geen matches
Ik denk dat het wel enige invloed heeft, ja.Harde schijven hebben geen echte koelribben, maar het moge duidelijk zijn dat een groter oppervlak (lees: de bovenkant van de schijf) meer warmte kan overdragen aan de lucht dan een kleiner oppervlak (lees: de zijkanten van de schijf). Warme lucht stijgt op, dus een naar boven gericht groot oppervlak zal meer warmte overdragen aan de lucht dan een naar boven gericht kleiner oppervlak. Immers, als het grootste oppervlak naar de zijkant is gericht, dan stijgt de warmte die afgegeven wordt van de onderkant van dat paneel eerst langs de bovenkant van dat paneel, waardoor de warmte-overdracht van dat stuk wordt verminderd. Is het hele paneel naar boven gericht, dan stijgt de warmte gelijkmatig op, waar op het oppervlak je ook bent (in theorie).

Een ander punt is natuurlijk dat bij een platliggende schijf de warmte die de platters intern genereren, gelijkmatiger opstijgt. Staat de schijf op zijn kant, dan wordt het bovenin de schijfbehuizing natuurlijk warmer dan onderin. Een punt op de platters komt dus steeds afwisselend door een kouder en door een warmer gedeelte. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we het hebben over tienden van graden, dus zoveel boeit het niet. Bovendien draaien die platters veel te snel om echt beïnvloed te worden door de tijdsduur dat ze zich in elk afwisselend warmtegebied bevinden.

Enfin, voor ik nog meer ga raaskallen, ik denk dat het wel iets uitmaakt, maar niet als de schijf toch al in een koelsysteem wordt geplaatst :)

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
ih8 (in een F16 zitten Quantum Fireballs in. dat ding kan loopings maken )
waar zit die harddisk dan ben hem nog nooit tegen gekomen

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
na navraag en zoeken in boekwerken
ER ZITTEN GEEN HARDDISKEN IN EEN F16
gr bastian

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

iH8 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:49:
in een F16 zitten Quantum Fireballs in. dat ding kan loopings maken :+
Het loopwerk van de fireballs gaat nooit stuk, maar het philips chipje op het printplaatje fikt vaak door (daarom heten ze ook fireballs >:) ) Lijkt me sterk dat ze die in een F16 stoppen (if any...)
bastian.hoen schreef op maandag 14 november 2005 @ 08:03:
er zitten geen harddisken in een F16
gr bastian
En zeker geen fireballs ;)

[ Voor 39% gewijzigd door blobber op 14-11-2005 15:08 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Wildfire

Joy to the world!

bastian.hoen schreef op maandag 14 november 2005 @ 08:03:
ER ZITTEN GEEN HARDDISKEN IN EEN F16
gr bastian
Ik kan me toch een advertentie van Fireballs herinneren waarin men er o-zo-trots op was dat ze in straaljagers gebruikt werden...

Raar. Ik vind het zelf ook vreemd, want je maakt mij niet wijs dat een werkende schijf probleemloos met 6 of 7 G's kan omgaan.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1