Probleem met nieuw moederbord en processor

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
Hallo,

Ik heb zojuist een Asrock Dual SATA2 S939 moederbord gekocht met een AMD 64 3200+ Venice processor.

Netjes ingebouwd, niks aan de hand zou je zeggen. :)
Wel dus. Het enige wat hij doet is mn casefan laten draaien en de fan op de processor laten draaien.
Ik krijg helemaal geen beeld. De harddisk spint ook niet op en de lampjes op het toetsenbord doen ook niks.

Nou had ik van te voren al eea gelezen over dat sommige moederborden problemen hadden met sommige voedingen, maar voor zover ik kon vinden zou mijn Coolermaster RS-350-AMSP geen compatibiliteitsproblemen moeten hebben.

Wat ik geprobeerd heb is het volgende:

Alleen mn videokaart (ATi 9800Pro AGP) erin, 1 harddisk eraan en voor de rest niks, geen cdroms of dvdspelers. Helaas, niks geen beeld en HDD spint niet op. VGA aansluiting geprobeerd ipv DVI aansluiting; ook geen beeld. 1 voor 1 al mn reepjes geheugen afzonderlijk erin. Ook geen resultaat.

Zelfs zonder reepjes doet ie niets. Hij zou toch op zn minst moeten piepen zou je zeggen, maar niks dus. Ik heb al 2 andere videokaarten getest en andere IDE kabels, maar allemaal zonder resultaat.

De monitor blijft in standby en mn harddisk spint niet op. :/
Nou las ik in de handleiding dat de bios standaard op PCi-e zou staan. Hoe moet ik dan als ik alleen maar een VGA kaart heb die instelling wijzigen naar VGA?!

Afijn, hij doet dus helemaal niks noppes nada op de fans na en ik weet het eerlijk gezegd niet meer.
Als ik nou al eens tot aan de POST kwam dan kon ik van daaruit verder kijken zegmaar :)

Heeft iemand ideeen wat het probleem zou kunnen zijn? DOA misschien?

ps: de seach doet het hier niet, maar ik heb van de week al zo'n beetje alle topics doorgelopen over dit moederbord en eenzelfde probleem ben ik niet tegengekomen.
ps2: google helpt vandaag ook niet echt mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 20:45

LordofWhatever

Uuhhh....?

dit klinkt als 'n doa
heb je een andere voeding die je zou kunnen proberen?
zo kaal mogenlijk proberen op te starten, heb je de systemspeaker trouwens aangesloten?

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
LordofWhatever schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:50:
dit klinkt als 'n doa
heb je een andere voeding die je zou kunnen proberen?
zo kaal mogenlijk proberen op te starten, heb je de systemspeaker trouwens aangesloten?
In mijn kast (ThermalTake Tsunami) zit geen systeemspeakertje bedenk ik me net, dus dan kan er al niks piepen :+

Wat er wel "vreemd" aan is, is dat het kabeltje voor de powerled in mijn kast (en ook op mn oude asusmoederbord) 3 breed was, en ik op dit moederbord maar plaats heb voor 2. Die heb ik dus niet aangesloten nu.

Het enige wat dat kabeltje doet is toch het powerlampje laten branden als mn pc aanstaat of ben ik nou gek? Dat zal er toch niks mee te maken hebben ofwel? :?

En een andere voeding heb ik helaas niet voor handen

[ Voor 5% gewijzigd door vosss op 08-03-2006 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als alleen de fans gaan draaien zou je mischien ook de cpu power (die 4 polige stekker) vergeten zijn aan te sluiten ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regel een pci vga kaartje en kijk of je daarmee wel beeld krijgt en in het bios kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
chucky666 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 19:55:
als alleen de fans gaan draaien zou je mischien ook de cpu power (die 4 polige stekker) vergeten zijn aan te sluiten ?
Die heb ik gewoon aangesloten :)

En een pci-kaartje kan ik nu even nergens vinden. Lijkt me eik ook stug dat je een pci-kaartje nodig hebt om in de bios te komen en zo de instelling op VGA te zetten......dat zal ie normaal toch wel zelf zien of ben ik nu gek?!

Om de vraag over dat powerled-kabeltje van mn kast nogmaals te herhalen.....dat kan toch geen kwaad als ik dat gewoon los laat ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

vosss schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:03:
[...]

En een pci-kaartje kan ik nu even nergens vinden. Lijkt me eik ook stug dat je een pci-kaartje nodig hebt om in de bios te komen en zo de instelling op VGA te zetten......dat zal ie normaal toch wel zelf zien of ben ik nu gek?!

Om de vraag over dat powerled-kabeltje van mn kast nogmaals te herhalen.....dat kan toch geen kwaad als ik dat gewoon los laat ofwel?
nee , is gewoon een ledje en verder niets.
als aan je kast een 3 weg stekkertje zit en aan je bord 2 pinnetjes naast elkaar kan je ook 1 van die pinnetjes in de stekker naar de middelste verplaatsen ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik verdenk kortsluiting met de kast.

Je kan proberen je moederbord e.d los aan te sluiten op een niet statische ondergrond, maar niet in de kast.
Zitten de afstandsbusjes goed ertussen? en maakt het achterkant van het moederbord geen verbinding met de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
De afstandsbusjes zitten er prima in en ik heb net even getest door mn oude Asus bordje er weer in te zetten en die deed het meteen goed.

Lijkt mij stug dat daar iets mis mee is, maargoed; ik heb hem nu toch los liggen, die Asrock, dus dan probeer ik wel even los buiten de kast :)

ps: ik vind het ook vreemd dat het toetsenbord niks doet aan lampjes zegmaar (numlock e.d.)

[ Voor 15% gewijzigd door vosss op 08-03-2006 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:23

bakvis

Tweakers.Nerd

vosss schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:03:
[...]

Het PCI kaartje kun je gebruiken om te kijken of het VGA slot kapot is ;)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
bakvis schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:10:
[...]

Het PCI kaartje kun je gebruiken om te kijken of het VGA slot kapot is ;)
Moet ik wel eerst een pci kaartje hebben ;)

Ik zal eens in de kelder gaan kijken, misschien dat daar nog wat ligt tussen de oude rommel.

ps: moederbord net los eraan gehad, maar dan krijg ik ook niks geen beeld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
hmmmz.....zojuist een pci-kaartje getest. Die deed ook niks.

Vervolgens heb ik de koeler van de processor afgehaald en de processor even eruit gehad en opnieuw geplaatst; koeler weer erop en toen kreeg ik ineens wel beeld; met mn agp kaart dus.

Even kijken waarom hij nu niet verder doorstart. In ieder geval bedankt voor de tips tot dusver en ik houd jullie op de hoogte :*

=edit=
Ik heb inmiddels beeld en ik kan ook in de bios komen. Daar heb ik AGP als first device gezet ipv PCi-e.

Tot zover gaat het allemaal goed :/
Hij blijft telkens zeggen:
Reboot and select proper boot device or insert bootmedia in selected boot device and press a key
Ik kan me ergens voorstellen dat met een nieuw toetsenbord mn ouwe windows install niet meer wil booten, dus ik dacht dan boot ik van cd met xp.
Die loopt na een tijdje ook stuk en dan boot ie ook weer telkens opnieuw.

Een hele enkele keer krijg ik het bootscherm van windows, maar daar start ie ook met geen enkele optie mee door naar windows.

Ik zag in de bios dat ik rev. 1.50 had en op de site van asrock zag ik dat er versie 1.60 uit is.
Ik denk dat ik het bios ga flashen :)

[ Voor 51% gewijzigd door vosss op 08-03-2006 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zorg eerst dat je PC stabiel is voordat je begint met flashen...

Desnoods start je met een bootable linux cd op, zodat je hem een beetje kan stressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Das leuk, maar hij is niet stabiel te krijgen op dit moment.
Soms start ie op met het bootmenu van windows wat je krijgt als je op F8 drukt en soms begint ie te mekkeren over bootdevice waar ie niet van kan opstarten.

Ik heb zojuist voor de zekerheid nog bij iemand wat nieuwer geheugen geleend om te testen, maar daar heb ik dezelfde problemen mee.

Ik vind het best, ik drink me nog lekker op mn gemak een biertje en bel morgen ff naar de winkel om te kijken hoe en wat.
De tijd dat ik tot diep in de nacht (lees: bijna ochtend) aan een pc bleef klooeien totdat ie het deed heb ik gehad.

proost! :)

=edit=
En tijdens het flashen krijg ik een melding:
error 3 - file does not exist.

Ik ga morgen bellen en de zooi mee daarnaartoe nemen; kijken offie daar wel werkt. Mocht dat zo zijn dan neem ik DIE voeding en DAT geheugen meteen mee :+

Mocht ie daar ook niet werken dan besteld ie maar een nieuwe ofzo; kweet het anders ook niet meer :/

[ Voor 23% gewijzigd door vosss op 09-03-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hmm..ik vraag me af of je CPU gewoonweg niet te heet wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je toevallig een onboard VGA op dat moederbord zitten.
Misschien staat die wel ingeschakelt of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer anders eens het 'BIOS' batterijtje er eens uit te halen en er weer in te doen. Het BIOS zal dan nu helemaal gerest zijn. Misschien is er de fabriek al eens wat fout gegaan met de eerste instellingen.
Heb het zo al vaak problemen opgelost! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
De CPU kan simpelweg niet te heet worden. Al met al heb het ding misschien een uur af en aan gestaan en ik ben nog niet in windows weten te komen; dat ding staat uit zn neus te vreten :+

Op dit moederbord zit geen onboard VGA en in de bios heb ik al ingesteld dattie als eerste moet kijken naar een VGA kaart.

Beeld heb ik inmiddels en ook in de bios herkent ie mn geheugen en mn HDD, maar als ik wil booten van mn HDD dan blijft ie zeggen "improper bootdevice blablabla".

Als ik boot met een floppy met ghost die NTFS herkent dan zegt ie ook dat ie geen schijven kan vinden. Dat biosflashen ben ik gister neit meer aan toe gekomen; dat ga ik vanavond nog even proberen.

Ik heb al een mailtje naar support van asrock gestuurd; even wachten of ik daar antwoord op krijg.
Vanavond laat ik wel ff weten of die biosflash nog wonderen heeft gedaan of niet :)

iig bedankt voor het meedenken tot dusver.

ps: ik kwam nog een aantal dingen tegen die ik zou kunnen uittesten
Use T2 timing for memory
Connect your HDDs to IDE2 instead of IDE1
Disable Fastboot in BIOS
Disable Cool&Quiet
Disable RAID in BIOS
SATA2 in BIOS op IDE zetten
Use jumpers to set master and slave on HDDs instead of cable select
Disable S.M.A.R.T. in BIOS
Ram op 3-3-3-8 zetten, 333mhz
Ram voltage op high
Southbridge/Northbridge --> auto
Disable dualchannel memory in BIOS
Disable memory flexibility
Dat kan ik dus ook nog uittesten allemaal; ik laat het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik zeker naar zou kijken is, zijn de volgende instellingen:

Disable Fastboot in BIOS
Disable RAID in BIOS

En kun je in het BIOS zien dat de HD correct weergegeven wordt? Juiste capaciteit, sectors en dergelijke. LBA of NORMAL of LARGE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

voeding!!!....daar ligt je probleem. Probeer maar eens een andere

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ik bedenk me net dat ik op het werk nog wat pc3200 reepjes van 512MB heb liggen.
Die neem ik dalijk mee en test ik ook even uit.

Kan ik meteen ook mn geheugen uitsluiten, want die ik gisteren geleend had van een vriend van me was ook pc2700. Misschien herkent ie sommige oudere pc2700 reepjes niet; who knows?

Ik heb iig straks weer genoeg uit te testen, dus met een beetje goeie hoop komt het vanavond nog allemaal goed :)

Een andere voeding word lastig om uit te testen; ik heb alleen maar oudere, zwakkere voedingen :/
En kun je in het BIOS zien dat de HD correct weergegeven wordt? Juiste capaciteit, sectors en dergelijke. LBA of NORMAL of LARGE?
Eehmz.....dat weet ik zo uit mn hoofd eik niet meer; hij liet iig zien dat het een Maxtor was met typenummer 120 nogiets. Het juiste typenummer iig :)

[ Voor 22% gewijzigd door vosss op 09-03-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hoeveel watt levert je voeding?
En verder, je CPU hoeft ook alleen maar te booten om HEET te worden, als je koeling er niet goed op zit.
Hij hoeft echt niet in windows te komen om heet te worden. En booten is NIET uit zijn neus eten.
Zit er koelpasta tussen CPU en koeler?
Veeg dat eens schoon en doe er nieuwe koelpasta op.
Dat hielp bij mij in ieder geval.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Wat de voeding levert weet ik zo 123 niet uit mn hoofd; zal ik vanavond eens kijken.
iig ruimschoots genoeg om mn oude systeem zonder problemen 24/7 te laten draaien, weken aan een stuk zonder rare toestanden.

Dat was een AMD Atlhon XP2000+ op een Asus A7v333 moederbord, 1 100mbit netwerkkaartje, een TV-kaart, een 5.1 geluidskaart, een Ati9800pro128MB, 1 gieg pc2700, 1cdbrander, 1 dvdbrander, 3x maxtor 120GB en 2x WD 200GB.

Dan kan men zeggen van de voeding wat men wil, maar dan zallie toch hendig genoeg sap produceren om mn Asrock moederbord, AMD 64 3200+, 1x 120GB maxtor, Ati9800pro en 1 reepje geheugen te voorzien van de nodige stroom of ben ik nou gek?!

Ik bedoel er hangt nu het volgende niet aan:
cdbrander
dvdbrander
netwerkkaart
tvkaart
geluidskaart
2x 120GB HDD
2x 200GB HDD

Lijkt mij dat dat best zou moeten kunnen; maargoed, als alle dingen die hier nog staan die nog neit uitgetest zijn niet werken, dan zal ik voor de zekerheid maar eens een andere voeding ergens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Hoeveel watt levert je voeding?
Ik zie net dattie 350Watt levert, type passive PFC, +3.3v - 25A, +5v - 28A, +12v - 16A, -12v - 1A, +5vsb - 2A

Is dat niet genoeg?
Disable Fastboot in BIOS
Disable RAID in BIOS
Dat heb ik zojuist allemaal getest, dat haalt niks uit. In zoverre dat ik nu niet meer de melding improper bootdevice krijg, maar telkens dat F8 scherm van windows en dan reboot ie telkens egaal welke optie ik kies.

Het geheugen wat ik heb meegenomen van mn werk paste helaas niet.
Zojuist even gekeken; dat wordt allemaal goed weergegeven.

Ik probeer nog eens die biosflash en als dat niet werkt zijn mijn ideeen op.

=edit=
grrr, verkeerde knopje gedrukt; dit was bedoeld als edit op mn vorige post.
aub niet lopen zeuren dat ik pas na 24 uur mag schoppen; dat weet ik, dit ging per ongeluk :o

[ Voor 9% gewijzigd door vosss op 09-03-2006 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

350 watt voeding is toch echt aan de magere kant..Als je ook nog eens onstabiele voedingslijnen heb ben je klaar!!...
De meeste problemen met dit mobo is gelegen aan de voeding....
Een perfect werkend systeem begint bij de basis..de voeding dus. Vele hebben dit niet in de gaten.

Weet haast zeker dat je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon....koop een Cooler Master Real Power ATX, 450W kost je 95 euro..maar werkt perfect met dit mobo.

It's up to you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ik zal eens met de computerboer bellen waar ik het moederbord heb gekocht :)

=edit=
Ik ga nu een andere voeding halen; hij had geen 450 meer, alleen nog 420.
Is dat ook zat?? :?

Zal wel over een uurtje a anderhalf terug zijn (nog ergens onderwge hapje eten ofzo :9

Hopen dat het daarmee verholpen is dan maar

[ Voor 62% gewijzigd door vosss op 09-03-2006 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

vosss schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:08:
Ik zal eens met de computerboer bellen waar ik het moederbord heb gekocht :)

=edit=
Ik ga nu een andere voeding halen; hij had geen 450 meer, alleen nog 420.
Is dat ook zat?? :?

Zal wel over een uurtje a anderhalf terug zijn (nog ergens onderwge hapje eten ofzo :9

Hopen dat het daarmee verholpen is dan maar
Als het maar een a-merk is!!...420 is genoeg. Meld je straks maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Het was een B merk; hij had geen a-merk meer op voorraad liggen.

Ik kan het iig altijd ff proberen, nietwaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 20:45

LordofWhatever

Uuhhh....?

nee, ik adviseer je geen b-merk voeding te nemen, hiermee veroorzaak je meer problemen dan je ermee oplost (al dan niet op de langere termijn). kijk hier voor advies. een 350 watt a-merk (!) voeding moet voldoende zijn. met toekomstige upgrades in het achterhoofd kan je beter voor een 400 tot 450 watter gaan.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

350 watt is genoeg mits het een een beetje merk voeding is, en dat de voeding echt de bron van alle problemen is kan wel zo zijn maar ik heb bijv. ook een naab 300 watt standaard voeding en die heeft geen problemen met dit mobo en 3500+ venice. Ik zeg niet dat het níet de voeding is, maar om er zo zeker van te zijn zou ik ook niet zijn. ;)

edit: damn lord was me net paar minuutjes voor :o

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:21
Als je een goede kwaliteit, goedkope voeding wil hebben, moet ik je wijzen op de Chieftec 450 watt. Deze is 51 euro, en heeft 2 x een 12 V lijn. Erg mooie voeding en ook erg stabiel. Trekt mijn AMD 64 3500+ op 2,6 ghz , 1 gb ram, ATi x800 XL, 2 x sata HDD @ raid 0 en 2 x DVD rw zonder problemen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
A-merk, B-merk, ik dacht dat Coolermaster toch wel een redelijk merk was, maargoed.

En ik heb nu een b-merk 420 watt puur en alleen om uit te testen; hij had niks anders meer op voorraad. Als hij het hier wel mee doet dan bestel ik morgen wel een A-merk.

Maargoed; ik ga het nu ff proberen; wish me luck :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Cooler Master is A-merk....1 van de betere voedingen. We horen het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Dammit :(

Andere voeding erin, opstarten werkt nog steeds niet met mn oude installatie (reboot vlak voor het windows bootlogo) en installeren vanaf cdrom gaat zover goed tot vlak voor het scherm waarbij je kan kiezen voor welke partitie je wilt installen enzo.

Dan krijg ik een zwart scherm en blijft het lampje van mn cdrom knipperen.
5 minuutjes gewacht; noppes, cd eruit gehaald en dan krijg ik een BSOD met de foutmelding:
SESSIONS5_INITIALIZATION_FAILED
*** STOP: 00X00000071 ( 0X00000000, 0X00000000, 0X00000000, 0X00000000 )
Ook mooi, google levert 3 results op in 3 talen die ik niet ken waarbij 2 results geen reacties op de vraag zijn :D

Dit is met een oude cdromspeler; zal eens een nieuwe eraan hangen en kijken wat er gebeurd als ik die andere 4polige stekker aansluit; aan deze voeding zitten er 2 ipv 1 die ik aan mn oude had.

brb :)

=edit=
en helaas; dat andere 4-aderige stekkertje past niet en zowel met mn dvdbrander als met mn cdbrander heb ik hetzelfde; zwart scherm ipv kunnen kiezen voor welke partitie ik windows op wil installeren.

Dit scherm blijft ook hangen.

A-merk of B-merk; wat is de garantie dat ie het wél goed doet met een 450 watt A-merk?
Ik bedoel zojuist zei al iemand dattie dit bordje had draaien met een 300W B-merk.
Dan zou 420W B toch ook meer dan genoeg moeten zijn voor alleen een cdromspelertje en mn videokaart en 1(!!!) HDD??

Ik begin onderhand te denken dat er gewoon wat met het moederbord aan de hand is. 8)7

Iemand nog tips of ideen? :)

[ Voor 25% gewijzigd door vosss op 09-03-2006 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Heb je een S-ATA schijfje??...heb wel het vermoeden. Je moet wel op F6 drukken in je Install en de juiste sata-driver installeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
silitek schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 21:11:
Heb je een S-ATA schijfje??...heb wel het vermoeden. Je moet wel op F6 drukken in je Install en de juiste sata-driver installeren....
Nope; ik heb gewoon een IDE schijf; dat je met SATA tijdens de install op F6 moet drukken weet ik, maar das hier niet van toepassing :)

=edit=
enige wat ik me nog ergens kon voorstellen was dat door het nieuwe moederbord en processor dat daar zoveel anders is dat windows niet meer wil booten zegmaar.

Net om dat even uit te sluiten mn windows partitie met partitionmagic geformatteert, maar dan loopt de installatie van XP ook niet door.

Ook mooi :)

Anyway, morgenmiddag ff overleggen met die kerel van de winkel; denk dat we hem opsturen en omruilen voor een nieuwe ofzo.....kweet het anders ook niet meer

[ Voor 41% gewijzigd door vosss op 09-03-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je HDD goed is ?

Het kan ook zijn dat je xp cd niet goed meer is.

niet toevallig je HDD op raid IDE_primairy aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:20:
Weet je wel zeker dat je HDD goed is ?

Het kan ook zijn dat je xp cd niet goed meer is.

niet toevallig je HDD op raid IDE_primairy aangesloten ?
De cd van XP is 100% zeker goed; gister nog op een ander systeem uitgetest.
Mn HDD heb ik gewoon als master op IDE1 aangesloten; als master op IDE2 heb ik ook geprobeerd, maar dat geeft hetzelfde probleem.
In de BIOS herkent ie mn harde schijf ook gewoon normaal zoals dat zou moeten :)

=edit=
En dat in ene keer al mn schijven (6 stuks) stuk zijn geloof ik niet......temeer omdat ik ze gister allemaal nog even in mn server heb gehangen en ze het daar wel gewoon deden :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door vosss op 10-03-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-08 23:03

ictprutser

Schotse_Hooglanders

Ik zou toch eens ander geheugen proberen. Dit omdat hij ook halverwege de installatie (als hij meer geheugen gebruikt) eruit klapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
ictprutser schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:54:
Ik zou toch eens ander geheugen proberen. Dit omdat hij ook halverwege de installatie (als hij meer geheugen gebruikt) eruit klapte.
Ik heb 4 verschillende reepjes geprobeerd, zowel los, als in alle mogelijke combinaties samen.
Dit was wel allemaal pc2700, maar dat zou het moederbord gewoon moeten ondersteunen.

Hij laat ook gewoon netjes in de bios zien wat erin zit aan geheugen en hoeveel en hoesnel dat het is; dus ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 01:51
zou het kunnen dat je in je bios op dit moment *iets* heel erg aan het overklokken bent en dat je systeem in feite ontzettend instabiel is? Zoiets heb ik een keer gehad met een zelfbouwserver en de installatie van windows 2000 server. Iedere keer andere meldingen / BSOD's, geen van allen terug te vinden met Google. Bleek dat ik mijn geheugen erg ver had overgeklokt zonder dat ik daar erg in had.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
0siris schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 11:13:
zou het kunnen dat je in je bios op dit moment *iets* heel erg aan het overklokken bent en dat je systeem in feite ontzettend instabiel is? Zoiets heb ik een keer gehad met een zelfbouwserver en de installatie van windows 2000 server. Iedere keer andere meldingen / BSOD's, geen van allen terug te vinden met Google. Bleek dat ik mijn geheugen erg ver had overgeklokt zonder dat ik daar erg in had.
Ik mag toch wel aannemen dat als ik alles gewoon op "Auto" laat staan dat er dan niks overclocked is, toch? :)

Maargoed, ik kan eens kijken.....mn processor die draait op auto gewoon op 2,0GHz, dat heb ik gister gezien. Het geheugen geeft ie aan dat het pc2700 is endattie op 166MHz draait.
De instellingen van het gehuegen staan verder op auto; die zou ik eens handmatig in kunnen stellen op 166MHz, kijken of dat helpt.

Bedankt voor de tip; die had ik nog niet geprobeerd :)

[ Voor 25% gewijzigd door vosss op 10-03-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek

silitek

Tubes Only

Ik heb in het verleden 2x soort gelijk probleem gehad. 1keer was het geheugen brak en 1keer de Hdd...
Kreeg enkelt en knippert cursor en zwart beeld....
Wat je ook nog kan proberen is (als je hem heb ) Win2000pro installen...
Dat lukte toen met m'n half brakke Hdd toen wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Even voor alle duidelijkheid (en speciaal voor de mensen die niet zo goed kunnen "begrijpend lezen"):

Mijn harddisk is NIET defect; ik heb gister in een ander systeem gewoon WindowsXP kunnen installeren zonder ook maar enigerlei problemen.

Mijn geheugen is NIET defect, aangezien alle reepjes het in 3 andere systemen gewoon zonder problemen doen wat ze meoten doen.

Mijn WindowsXP cd is NIET defect, ik heb hem gewoon op een ander systeem kunnen installeren.

Mijn cdromspeler is NIET defect, met die cdrom heb ik gister op een ander systeem XP geinstalleerd.

De voeding lijkt mij ook het probleem niet; of het nou een A-merk of een B-merk is, 420W is meer dan genoeg voor alleen een simpel pci-videokaartje, 1 HDD en 1cdromspeler, en die 350 watt A-merk wat ik had zou eik ook genoeg moeten zijn daar iemand hier al aangaf met een of ander cheap-ass voedinkje van 300W hetzelfde systeem zonder problemen te kunnen draaien.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat het geheugen op de auto-stand in de bios veel te snel geklokt staat. Dat ga ik vanavond even proberen. Plus ik kreeg nog de tip om eens te kijken wattie doet als ik mn harde schijf naar UDMA5 of zelfs 4 terugzet.

Windows2000 installeren lijkt me onzin; aangezien er niks mis is met mn HDD, cdspeler of CD :)

=edit=
KUTZOOI! :( !
Dat ding meot potdorie gewoon werken! :+

[ Voor 4% gewijzigd door vosss op 10-03-2006 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan blijft er weinig over, misschien mobo kaduuk? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Misschien ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, ik heb nu exact hetzelfde probleem als voss hier met een installatie op een oude machine waar windows NT 4 opstaat. exact dezelfde melding. Dus waar je F6drukt.

maar ik ben erachter gekomen dat het exacte probleem is de drivers voor de raid/scsi controller
Daarom geeft ie hier dus een error, dus probeer de juiste drivers voor het juiste systeem en juiste OS te kiezen. is hier dus nu opgelost

Aangezien jij IDE schijven hebt en ze aan de raid hangen probeert windows dus de meest compatible drivers voor jou te zoeken, Als het goed is heb je een CD bij je moederbord gekregen, daar staan WS de drivers op voor win XP voor je Raid controller om te kunnen installeren.

Zet die drivers op een diskette en druk op F6 en laad de drivers :)

Dus mensen als je die error mocht krijgen, weet dan dat de drivers niet goed zijn :)

(is trouwens voor alle 3rd party drivers IDE Sata SCSI cd rom etc etc...)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ik heb maar 1(!) IDE schijf en die hangt gewoon aan een IDE controller, niks geen raid en die staat ook als zodanig ingesteld in de bios of ik moet me wel HEEL ERG vergissen.

Ik zal voor de zekerheid toch maar eens kijken straks :)

=edit=
Ik bedenk me net.....die IDE controller dat is toch niet ook tevens een raidcontroller of wel?

[ Voor 56% gewijzigd door vosss op 10-03-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is zeker mogelijk

je hebt dus meerdere RAIDS , S-ata raid , en IDE-raid ,

je hebt ws verschillende kleuren IDE connectors , Er staat boven de IDE connectors wat voor IDE het is ,

Je hebt IDE_raid primairy of iets secundairy ook

en je hebt gewoon IDE_primairy en secundairy moet je even kijken wat erboven staat.

EN s-ata word tegenwoordig als de "nieuwe scsi" gezien

Ik weet 100% zeker dat dat het probleem is , windows ziet gewoon geen harddisk :) door verkeerde driver of iets dergelijks.
aal nou maar die raid driver van de cd en zet op diskette :) ik wed dat het werkt als je de goeie pakt :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:35:
Ja dat is zeker mogelijk

je hebt dus meerdere RAIDS , S-ata raid , en IDE-raid ,

je hebt ws verschillende kleuren IDE connectors , Er staat boven de IDE connectors wat voor IDE het is ,

Je hebt IDE_raid primairy of iets secundairy ook

en je hebt gewoon IDE_primairy en secundairy moet je even kijken wat erboven staat.

EN s-ata word tegenwoordig als de "nieuwe scsi" gezien
Er staat op het moederbord naast de controllers gewoon IDE1 en IDE2 (blauw en zwart).
Ik heb ze allebei geprobeerd, maar zonder resultaat.

Misschien is dit wel een hele goeie; straks maar eens uitproberen dan om op F6 te rammen tijdens de setup. Als dit de oplossing is spring ik een gat in de lucht! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de oplossing :)

Maar iig ik las ook dat je in raid draait , hoe doe je dat dan ? via je gewone IDE ????????
niet echt slim dan btw :)
Doe em dan via de raid controller onboard. en laad alsnog de drivers on de raid.
als je niet in raid draait , zet gewoon je Jumper settings eens goed , niet op CS , maar op primaire en Secundaire. zodra je dat met je HDD hebt gedaan stop die dan in IDE_primaire

je Cdroms zet je op Primaire en Secundiare en stop die in IDE_secundaire

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:39:
Dat is de oplossing :)

Maar iig ik las ook dat je in raid draait , hoe doe je dat dan ? via je gewone IDE ????????
niet echt slim dan btw :)
Doe em dan via de raid controller onboard. en laad alsnog de drivers on de raid.
als je niet in raid draait , zet gewoon je Jumper settings eens goed , niet op CS , maar op primaire en Secundaire. zodra je dat met je HDD hebt gedaan stop die dan in IDE_primaire

je Cdroms zet je op Primaire en Secundiare en stop die in IDE_secundaire
Eehmz....dan heb je het toch verkeerd gelezen, want ik heb er maar 1 schijf aanhangen en dan is er sowieso weinig te raiden nietwaar? :Y)

Maargoed, het zou zomaar kunnen dat ie wel een driver nodig heeft om een of andere vage reden.
Ik ben rond 6 uur thuis en dan ga ik het meteen uittesten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar aangezien je andere 5 harddisk , ik weet dat je ze er niet aan hebt gehangen màar ik dacht misschien kan ze dan meteen in raid hangen aan dit systeem en dat met die drivers met f6 erbij , dan weet je zeker dat het werkt ^^

Trouwens wat voor soort HDD's zijn dit ?

Misschien zijn de HDD's niet compatible met dit moederbord zoals de maxtor diamond 9 of 10 met sommige Mobo's

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Het zijn Maxtor Diamond 9 als ik me niet vergis.

En in raid hangen dat gaat niet werken, ze staan allemaal boemvol met data die ik absoluut niet kwijt wil.

Alleen die Maxtor 120 GB kan leeg; de rest (lees: DVDs, Games, Divx, Mp3s, Programs) kunnen niet leeg :)

Ik ga straks toch ff kijken offie een IDE driver op die cd heb staan; you'll never know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als ik dit allemaal zo lees... Lijkt het erg op die keer dat ik bijna grijze haren kreeg van een nieuw geassembleerde computer. Wat was daarmee? Na lang zoeken bleek er een pennetje van de IDE connector op de harddisk naar binnen te zijn gedrukt door een stagair die de boel wat slordig had aangesloten. Kort daarna een andere computer met mysterieuze vergelijkbare klacht binnengekregen waar de gebruiker zelf een harde had bijgeplaatst, en ja hoor. Weer een pennetje naar binnen gedrukt.

Kortom: Inspecteer de IDE connector van je moederbord eens. Kan in elk geval geen kwaad.

edit:
domme fout, de harddisk had je immers al elders getest

[ Voor 16% gewijzigd door mae-t.net op 10-03-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Mijn IDE schijf is niks maar dan ook niks mis mee; de pinnetjes staan allemaal keurig recht en hij werkt gewoon in (inmiddels) 3 andere pcs (voor de zoveelste keer :/ )

De IDE kabels is ook niks mis mee, de 6(!!!!) verschillende die ik heb getest doen het allemaal prima in andere systemen.

Geheugen heb ik handmatig op 166MHz gezet ipv auto, maar dat mag niet baten; en als ik op F6 ram tijdens installatie van XP dan zegtie als ik de diskette erin duw met raid-drivers dattie geen raid controller kan vinden (en voor zover ik kan vinden op internet zijn mn IDE poorten gewone normale standaard IDE poorten en niks van raid oid).

Ik heb nog getest om mn HDD terug te draaien naar UDMA5 en UDMA4 ipv 6, maar dat baat ook niet.

Hij gooit hem er telkens uit tijdens installatie op het moment dattie NTFS-bestandssysteem wil laden.

Wat een ellendige kutzooi ;(

[ Voor 10% gewijzigd door vosss op 10-03-2006 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-08 23:03

ictprutser

Schotse_Hooglanders

ik denk dat je je mobo terug moet brengen als DOA :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Jullie gaan het niet geloven, maar hij doet het! _/-\o_ !!!

Ik weet niet hoe het kan, maar met een andere cd van XP installeerde hij gewoon zonder problemen.
Erg vreemd, want die cd die het eerst niet deed had ik samen met dezelfde cdspeler en dezelfde harde schijf in een andere pc getest en daar kon ik wel gewoon xp installeren.

Daarom ging ik er ook niet vanuit dat die cd iets mis mee was, maar nadat ik opgestart was zonder problemen met een cdtje van knopix gingen er toch wat belletjes rinkelen en dacht ik: "laat ik eens gek doen en gewoon een ander cdtje van XP pakken"

Toen deed ie het dus gewoon zonder problemen.
Wat een domme lul ben ik ook zeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te horen dat ie het nu doet ;)

Hopelijk blijft het ook zo.... je hebt al heel wat tijd ingestoken om het systeem pratend te krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had het al gezegt eerder :P :) Mooi dat het opgelost is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
idd mooi ja O+

Maargoed, ik blijf het vreemd vinden dat ik met die "slechte" cd wel gewoon XP kon installeren op fysiek dezelfde harde schijf, met fysiek dezelfde cdspeler in een ander systeem.

Anyway, hij draait als een zonnetje nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosix21
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-12-2023
Oke dan :) ...

Even een offtopic vraag *als dat mag*..
Ik was van plan dit moederbordtje ook te kopen, alleen deze heeft een fsb van 1GHZ.
De cpu daarin tegen heeft een fsb van 2GHZ..

Volgens mijn draait de cpu dan minder snel, of heb ik dat mis???
Ben al bij verschillende computer winkels geweest en het gevraag, natuurlijk krijg je dan te horen dat het niks uitmaak, en dat het best samen werkt..
Asrock zelf geeft hier geen antwoord op, deze heb ik een mailtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 20:33

rontemp

MUHAHA

a)fsb is bij deze socket 939 niet meer de juiste benaming.
b)`fsb` =200, multiplier in processor =10 (atlon64 3200+ venice)=2 Ghz.
c)rare compu shops bij jou 8)7

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosix21
939Dual-SATA2
FSB 1000 MHz (2.0GT/s)
http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm

AMD Athlon 64 3700+ San Diego 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed
Socket Socket 939
Systeem Bus 2000 MHz
Snelheid 2.2 GHz
Uitvoering Boxed
Cache 128 kB L1, 1 MB L2
Aantal bits 64 bits
Bijzonderheden Inclusief koeler

Informatie van de cpu *Rare computer winkel :P *

FSB 1000 MHz (2.0GT/s) <> Systeem Bus 2000 MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook zijn dat ze de Hyper Transport bedoelen dat ie tot 1Ghz kan. Dit kan wel eens verwarring scheppen. Tussen bussnelheid en FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosix21
Hmm okey :)

Maar als ik dus een cpu met een systeembus van 2ghz op dat moederbord plaats, dan loopt die gewoon op volledige snelheid?...

Anders zijn er heel wat mensen die hun cpu minder laten draaien als dat die aan kan..

Overige's heb ik gekeken op de Asrock site, en dan welke cpu's die ondersteunen, viel me wel op dat bij de "fsb" alleen 1GHZ staat...
http://www.asrock.com/sup...w.asp?Model=939Dual-SATA2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosix21
Keek net in mijn mail box, en heb uit eindelijk antwoord gekregen van Asrock.

FSB 1000Mhz (2.0GT/S)
Het betekend Ghz transactie per seconde.

Het is een 2 weg transactie dus als de FSB op 1000 Mhz ligt dan is het aantal Ghz per transactie 2.0 (2000 Mhz).

Oftewel ze hebben het gewoon krom (afwijkend) er neer gezet.
Het moederbord heeft een fsb van 2000Mhz.

/Einde offtopic vraag
Pagina: 1