Mfpower schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:46:
@Merlin:
sorry als ik je een onterecht etiket heb opgeplakt. Ik probeerde me even te distantieren van m'n eigen geloof en te zien hoe 'het gros' ertegen aan kijkt. Jij bent niet 'het gros' en ik wilde niet respectloos zijn. Ook is 'postmodernist' waarschijnlijk niet de juiste term, maar ik wist even niets beters..
excuses aanvaard

Vind je dat niet jammer? Ik geloof dat het wel kan... nu op aarde door Christus, later rechtstreeks.
Ik twijfel steeds minder omdat ikzelf de antwoorden op mijn vragen vind.
Het gaat er eigenlijk om dat je antwoorden vind die 100 % waar zijn voor jezelf voordat je jezelf kan geven. Met het erkennen van God omdat ik oneindigheid als 100% zeker beschouw ben ik al wat op weg. Ik moet zeggen dat sommige passages in de bijbel mij in het hart raken en dat is iets wat ik nooit bij wetenschappelijke boeken heb ervaren. Ik krijg daar een bijzonder en gelukkig gevoel bij.
bv Galaten 5 waarbij ik me ook besef dat ik jou niet van je geloof af moet proberen te brengen.
Maar let wel ik haal reincarnatie niet voor niets aan als Christus ons verlost van erfzonde.
Maakte God Adam en van Adam Eva, maakte zij samen nieuwe zielen vraag ik mij dan af. Of deed God dit? (nieuwe vraagstelling) Hoe zit het met de erfzonde? heeft die verband met een stukje van Adam en Eva die in ons voortleeft? Want bij de dag des oordeels worden wij op individu beoordeelt.
Maar iemand die gelooft in reincarnatie en daarmee probeert zich van alle zonden te onthouden net als Jezus. Zal deze zich niet aan Jezus onderwerpen wanneer deze dat vraagt?
Zal hij bang voor de dood wegrennen als iets onaards vanuit de hemel komt neerdalen? Of zal hij voor de dood onbevreest zijn?
Ik ben er zelf nog steeds niet uit of ik Christus als God op aarde moet zien. Zoveel definities: mens op aarde, god op aarde, zoon van God, drie-eenheid (dogma). Wat ik wél weet is dat Hij de verlosser is en daarmee de weg terug naar God. (De 'weg' uit weg, waarheid en leven.. we komen er wel).
Ik zie dat wel als God die drieeenheid. Ik zeg steeds je kan God als God zelf niet te spreken krijgen. Wel in de vorm van Jezus hier op aarde en via de Heilige Geest vanuit de Hemel.
In het dodenrijk ben je gewoon dood en wacht je op de dag des oordeels. Dit zie ik ook als reincarnatie. De wederopstanding van de doden.
Waarom? Waarom verraden wij soms onze beste vrienden? Waarom zijn er oorlogen? We zijn zwaar geperveteerd. Daarom! En dan laten we datgene wat egoistisch is en op onszelf gericht soms de boventoon voeren. De een vaker dan de ander. Een ongelovige niet meer dan een gelovige.
En wonderen? Wonderen leiden niet tot geloof. Ik ben altijd geneigd ze te vergeten, ook al zie je ze zelf. Wetenschappers zien wonderen als 'dat wat nog niet verklaard is' (als ze dat al kunnen vinden). En zo zijn we zelf geneigd om datgene wat we zien te bagetaliseren. Of te vergeten. Daarnaast hoeven wonderen helemaal niet door God te worden gedaan. Maar dat is een andere discussie. Door wonderen ga je niet in God en vergeving geloven. Dat is niet voldoende. Maar Judas is een goede leerschool, blijkbaar kun je je hele leven hand in hand met de waarheid lopen, de feiten liegen er niet om en dan toch nog anders kiezen. Dat heet vrije wil.
Judas was blijkbaar niet in zijn hart geraakt door Jezus. Thomas geloofde niet eens dat Jezus was wederopgestaan. Een onbevlekte bevangenis etc etc zijn toch wonderen te noemen die aanspreken?
Die snap ik niet?
Nou ja volgelingen hebben maken je meester. Paulus heeft volgens mij nog het meeste aan het NT gewerkt en zelfs zijn brieven zijn er in opgenomen. Maar Paulus was niet een van de twaalf. Ik vraag me af of iemand die niet als Jezus zelf kan zijn wel neutraal een boek kan schrijven. Was Paulus een stukje neutraler als de 12 of intrepreteerde hij hun emoties? Stonden Paulus en de 12 ten neutraal ten opzichte van hun tijd in het leven?
Een mythe en echt bestaan? Je bedoelt de persoon Jezus bestond wel maar zijn Goddelijke heritage is een mythe? Maar goed, ik begin langzaamaan te zien wat jij bedoelt met uitsluiting van reincarnatie. Ik denk altijd je sterft en je wordt wakker als een vlo balende wat je in je vorige leven fout hebt gedaan. Maar jij ziet het ook veel ruimer. Maar dan volg ik Lord Daemons redenatie. Wat heb je aan reincarnatie als je er niet bewust van bent? Maar goed, sluit de Bijbel reincarnatie uit? Ons doel is weer tot God naderen, door Christus. Jij ziet daar nog een aantal reincarnatie stappen tussen blijkbaar. Mja, er staat niets over. Het sluit het dan niet uit nee, maar het lijkt me net zo waarschijnlijk als dat je nadat je sterft eerst 7 jaar in de hemel als bloemkool door het leven moet voor je God mag spreken. Dat staat ook nergens. (Vergeef me m'n cynisme, ik bedoel het oprecht)

.
Ik zou niet weten welk nut het niet dient. Natuurlijk gaat het reincarneren in verschillende levens en het opgenomen worden in de hemel niet op voor het Christendom. Hoe ik het lees ga je gewoon dood en ben je dood tot wederopstanding. Je kunt alleen in het paradijs terecht komen, maar in de hemel? Maar even over Paulus, die maakte veel reizen. Zou hij niet wat van het Boeddhisme meegekregen kunnen hebben?
Dat zeg ik, hoewel ik een onderscheid wil maken tussen 'misleid zijn' en 'verkeerd kiezen'.
Akkoord misleid

Volgens mij is hun basis de Koran, maar misschien moeten we een moslim op dit forum erbij halen om dit werkelijk uit te zoeken? Ik zal niemand iets noemen, maar ik denk dat veel gelovigen, eender van welk geloof, neigen naar een soort van 'new age' waarbij het respect voor elkaar (wat in de basis goed is) vervalt tot het wegdoen van hun eigen fundament.
Bijna alle stromingen zijn afgeleid uit het OT. Allah betekent gewoon God. En nogmaals Islamieten zijn respectvol tegenover Cristenen: 2:62 ( Koran)Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen in Eén God en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.
Voor zover ik de Koran gelezen heb (zou ik eigenlijk Arabisch voor moeten leren) wordt er zeer vaak op gewezen vrij van zonden te zijn, net als het Boeddhisme
In het OT werd voorspeld dat Jezus zou komen, men verwachte echter dat Jezus als een koning zou komen die ten strijde zou gaan. Ipv hiervan kwam Jezus simpel in een stal op aarde. Wel symboliseren de driekoningen het ontzag dat men voor hem moest hebben. Typisch is wel dat God als machtig en vernietigend werd beschouwt. Een volk met de Heer aan zijn zijde en schriften die het volk moesten overtuigen van zijn bestaan zijn natuurlijk makkelijk in te zetten om de maatschappij naar je hand te zetten. Daarom verwerp ik Jezus niet als voorbeeld hoe ik mijn leven moet leiden en ben ik hem of zijn symboliek dankbaar.
Wel stel ik een kritische noot bij de geschriften omdat niet alles over de goedheid in Gal 5 gaat,deze regel:Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft
Zegt hij dat??
Dat heeft hij "eens" gezegd ja
[...]
Leuke vragen! Ik denk dat je je in de eerste plaats moet beseffen dat Jezus geen wondermens was maar 'gewoon' een mens. Net als jij en ik. Dat is erg essentieel voor het Christelijk geloof. Als Jezus méér was dan een mens dan zou hij nooit de verlosser kunnen zijn. Wat zo speciaal was aan Jezus waren niet de wonderen die Hij verrichtte maar het feit dat Hij zonder zonden was. Die wonderen werden uiteindelijk door God verricht en niet door Hem. Of God door Hem heen, of hoe je het wilt omschrijven. Maar door 100% mens te zijn kreeg het offer waarde. Was hij minder dan een mens dan zou het offer niet volledig zijn. Was hij meer dan een mens zou je kunnen zeggen dat het dan geen werkelijk offer was. Ik ben hier wat kort door de bocht in, als je het niet begrijpt kunnen we nog wel een topic openen

Ik wil je niet misleiden maar stel jezelf kritische vragen. Naar mijn mening ben je nu zo tolerant dat je belangrijke fundamenten overslaat in je post
Wat een goed christen zou moeten(?) onderscheiden van een nietgelovige is niet zijn integriteit. Maar het besef dat hij zelf niet goed genoeg kan zijn. Ja ik heb last van begeerte. Jij ook toch? Dat maakt me niet anders. Maar het besef dat ik zondig was en hersteld ben (in een soort van rechtspositie) en dus 'gerechtvaardigd' ben is wat me een christen maakt. Schuld hebben we allemaal. Vrij van zonden ben ik niet, maar ik ben blij dat God, door het offer van Zijn Zoon weer naar me kan kijken en 'trots' op me kan zijn omdat ik door Zijn Zoon weer toenadering tot Hem kan vinden. De straf is reeds gedragen.
Dat vind ik een makkelijke wegkomer, zou je niet moeten proberen als hem te zijn? (begeerte met je partner daargelaten)
Ben je er dan uberhaupt nog wel? Waarom zou je terug willen keren naar God? Ben je niet gewoon een speelbal van het universum?
Met meer energie wordt God misschien sterker, opoffering net als Jezus voor het goede. Maar vanuit een Christelijk perspectief zou je jezelf toch onheroepelijk aan de heer willen overgeven?
Ik hoop jij ook na mijn antwoorden

Ik vond je net even te tolerant ten op zichte van je fundamenten, maar ik neem het je zeker niet kwalijk.
Ik zeg ook niet dat reincarnatie nieuw is. Maar het embedden ervan in bestaande gedachtengoede wel. De huidige cultuur van try&buy is in die zin op het geloof van toepassing. Een stukje reincarnatie, een stukje Jezus, drie hoofdstkujes Islam en wat astrologie en ik heb m'n geloof bij elkaar geklikt. Dat bedoel ik met huidig-denken.
Ik heb in ieder geval leren bidden. Maar wat in elkaar klicken nee.
Ik ben al blij dat ik een waarheid heb gevonden en dat is oneindigheid. Ik vind een hoop zaken erg overeenkomen met de levensfilosofie van het Yin en Yang. Maar ik nijg ook sterk tot het Cristendom. Ik moet gewoon wat meer opheldering opdoen. Misschien als ik echt overtuigd ben laat ik mij dopen. Dan kan ik me pas een waar Christen noemen. Vergeet niet dopen bij geboorte is niet voldoende. Je kan dat pas doen als je weet begrijpt en aanvaard. Volgens overlevering zal je dan steeds minder zonden begaan en het pad van het eeuwige leven bewandelen. Ook het fundament van de Islam en het Jodendom vind ik niet slecht en zo zijn er meerdere stromingen, of levensbeschouwingen die naar mijn mening niet tegen het fundament van een ander in druisen. Ik besef me dat ik dwalende ben maar ik zal wat meer naar Mozes gaan kijken om van mijn dwaalspoor af te komen.
Ik heb me al opgegeven

Dat wordt gezellig ik kijk er naar uit!
Ik heb wel even het voornemen niet mijn geloof hier te beschrijven maar de Fundamentele verschillen bloot te leggen. Ik zoek eerst even uit of ik deze basis: Zij dien in 1 God en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen.
O ja betreft reincarnatie ik ben er vrijwel zekervan dat dit in de bijbelgenoemd wordt. Kijk eens bij Mozes (gouden Kalf)
[
Voor 19% gewijzigd door
merlin_33 op 09-03-2006 13:00
]
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.