Recht zagen van vierkant aluminium

Pagina: 1
Acties:
  • 6.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-06 19:54
Advies nodig voor het zagen van vierkante alluminium pijp.

Het gaat erom dat het exact recht moet zijn, heb het al 1 keer gedaan met een verstek bak (eigenlijk 1 voor hout).

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor word dat het exact recht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 13:53
Door het met een verstekzaag te doen. Zo 1 die je op een stand vast zet en alleen in die richting dus kan zagen. Maarja die hebje vast niet tot je beschikking anders vroeg je het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

afkortzaag.

Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/Ferm%20afkortzaag.jpg

Wel een zaagblad gebruiken met fijne tand ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
G-SuPRuuB schreef op zondag 05 maart 2006 @ 22:04:
Door het met een verstekzaag te doen. Zo 1 die je op een stand vast zet en alleen in die richting dus kan zagen. Maarja die hebje vast niet tot je beschikking anders vroeg je het niet ;)
Weet jij wat ik daar ongeveer voor kwijt ben bij een DHZ zaag?

@ jellabie: Die kende ik al en zag er ook 1 staan bij de DHZ zaak maar prijskaartje dat er aan hangt is het met toch niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:40

Dentheman

Zie signature

huren geen optie?

en anders even aan een aannemer vragen of je zo'n ding mag gebruiken, geef je die man €5 en kan die ook weer een pakkie shag kopen:P

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Hmm niet echt, woon beetje in een gast en de dichtsbijzijnde aannemer ken ik wel en die heeft zeker weten geen tafel zaag.

Ik zat meer te denken aan de suggestie van G-SuPRuuB als zoits ook een hoek van 45 graden kan zagen want moet nog een heel frame in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Die afkortzaag op het plaatje hier boven zou ik in elk geval niet nemen... Het toerental van houtbewerkings-machines ligt wat te hoog voor metaalbewerking.

Over wat voor afmeting profiel praten we eigenlijk? Bij kleine afmetingen kun je met een vijl een hoop doen. Bijvoorbeeld een milimeter te groot afzagen, precies haaks inklemmen in bankschroef en dan de bankschroef als "mal" gebruiken. Dus net zo lang vijlen totdat er niets meer boven de bankschroef uit steekt.

Je kunt ook zoeken naar een soort zaagtafel, maar dan een waar een haakse slijper in geklemd kan worden. Een soort Doe-het-zelf afkortzaag dus. Als je al een haakse slijper hebt, hoef je alleen nog de bijpassende "tafel" te vinden.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Laatst online: 20:10
Je kunt ook bij een doe-het-zelf zaak vragen of ze iets voor je willen zagen... (uiteraard tegen (kleine) vergoeding...)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 13:53
eltinio schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:47:
Ik zat meer te denken aan de suggestie van G-SuPRuuB als zoits ook een hoek van 45 graden kan zagen want moet nog een heel frame in elkaar zetten.
Dit is wat ik bedoelde, geen idee of dat wat is voor je, maar ik probeer ook maar wat te helpen verzinnen. ;) Deze zaag kun je dus op willekeurige standen vastzetten. :) Ken je vast wel...
Verstekzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Of nog goedkoper, een verstekzaagbak

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 08:50

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

APClll schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:58:
Die afkortzaag op het plaatje hier boven zou ik in elk geval niet nemen... Het toerental van houtbewerkings-machines ligt wat te hoog voor metaalbewerking.
Niet voor alluminium
ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze alluminium kozijnen maken en hadden we een machine die had een toerental die behoorlijk wat hoger was dan een houtbewerkings-machine. wel een fijn zaagblad.
(staal is inderdaad een laag toerental.)

| Youtube |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
@G-SuPRuuB: dat lijkt me een ideaal ding, zal er eens naar opzoek gaan in de bouwmarkt
@ wwwhizz: ben nogal om mm gericht en heb ervaringen dat ze het wel ok zagen maar niet om de mm nauwkeurig.
@ The Widow Maker heb nu een verstek bak maar die zijn vooral voor hout en hebben dus een iets ruimere zaagsneden dan in zou willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

Nox

Noxiuz

mijn idee..

klem een goed stuk hout aan 2 kanten dmv een winkel haak en 2 lijmklemmen tegen je plaatje aan. en dan eerst het grove doen met een slijpsteentje op de dremel of voorzichtig met een slijptol. daarna vijlen. hoe precies je het wilt hebben..

zo beschadig je je alu niet door de harde stalen puntjes van je werkbank ;)

EDIT:

naderhand zou ik toch gaan vijlen en de slijptol maar overslaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 06-03-2006 23:55 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Gewoon vijlen werkt nog altijd het beste. Echr recht wordt het nooit met zagen. Met mijn verstekzaag is het zelfs niet helemaal recht, zeker als je er een klein stukje af moet zagen.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:37

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

APClll schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:58:

Over wat voor afmeting profiel praten we eigenlijk? Bij kleine afmetingen kun je met een vijl een hoop doen. Bijvoorbeeld een milimeter te groot afzagen, precies haaks inklemmen in bankschroef en dan de bankschroef als "mal" gebruiken. Dus net zo lang vijlen totdat er niets meer boven de bankschroef uit steekt.

Je kunt ook zoeken naar een soort zaagtafel, maar dan een waar een haakse slijper in geklemd kan worden. Een soort Doe-het-zelf afkortzaag dus. Als je al een haakse slijper hebt, hoef je alleen nog de bijpassende "tafel" te vinden.
Late reactie, maar:

Ik maak ramen en deuren in aluminium voor werk, en wij zagen al ons alu met een afkortzaag :)
Gaat echt perfect hoor.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

Nox

Noxiuz

jellabie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:13:
[...]

Late reactie, maar:

Ik maak ramen en deuren in aluminium voor werk, en wij zagen al ons alu met een afkortzaag :)
Gaat echt perfect hoor.
ik denk dat jouw zaagje wel een tiental keer profesioneler is dan een dhz zaag..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je toch met een handzaag aan de gang gaat:
• Teken de boel goed af, rondom
• Zaag NAAST het lijntje, als je op het lijntje gaat zagen raak je zo een halve mm kwijt.
• Zaag 1 kant per keer, als je door het metaal heen bent draai je de pijp een kwartslag en ga je met het volgend vlak bezig
• Zo ga je alle kanten langs, op deze manier voorkom je schuin zagen. Je kan wel iets scheef gaan (schuin het metaal in, natuurlijk wel (en nu is het extra belangrijk) het lijntje aanhouden), maar op die 2mm zagen die je doet is het bijna verwaarloosbaar.

offtopic:
Waar ik werk hebben we ook grote zagen, maar die moeten door 5mm dik aluminium profielen kunnen, en portable zijn. Wij hebben in ieder geval een DeWalt, de ander was volgens mij een Makita.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
@ resistor: dat vind een erg goed idee om iedere keer maar 1 kant af te zagen. denk dat ik voor die oplosisng ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je een andere koker die wel haaks is en er net overheen past? Dan kun je die gebruiken om de lijn rondom af te tekenen. En anders gewoon de blokhaak.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 10-03-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135208

Volgens mij moet het met een slijptol en een vijl wel werken. Vooral omdat een slijptol een grote diameter heeft. Een afkortzaag is natuurlijk ideaal. Het enige nadeel is dat een afkortzaag duurder is dan een slijptol. Ik zag laatst een slijptol bij de welkoop van 14.99 voor 9.99 8)7 . Maar ja, wat is de kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Gamma heeft 2 soorten verstekzagen.
De eerste heeft gietijzeren bank en is niet goed in gebruik. De klemmen zijn van slechte kwaliteit. Sterker nog, die zijn te primitief.
Instellen van zaag gaat horizontaal. Verder is zaag zelf nogal erg lang en er is (niet altijd) nog geen fijntandige zaagblad in Gamma aanwezig hiervoor. Geen prettige gereedschap.
Kunststof zaagleiders!

De tweede type heeft houten bank. Die is duurder maar heeft wel meer voordelen:
- twee inwendige klemmen, snel klemmen is mogelijk
- verticale instelling, de zaag blijft dan recht voor je staan, zaagt dus beter.
- Fijnere zaagblad voor metaal is erbij te halen als extra onderdeel in Gamma
- Betere zaagblad leiders, nauwkeurig zagen is groter dan bovenstaande goedkoper variant
- Kortere zaagblad.
- Zaagblad leiders zijn van gietijzer!

Zo heb ik hiermee mijn aluminium DDR mat mee kunnen maken zonder veel fouten te maken.
Absoluut een aanrader. Het kost iets meer, maar zaagt beter en zekerder.

Anders die machine versie, maar dat kost uiteraard veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 11:23

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik heb het zelfde probleem. Ik voelde mezelf een redelijke l*l omdat ik niet recht een alu buisje kon afzagen tot 20x toe met een eenvoudige gamma ijzerzaag. Terwijl ik mezelf toch redelijk handig achte en wel veel meer rechte dingen had gezaagd (houte balken, platen, sidepanel case). Elke keer kon ik met de dremel bijwerken/slijpen. (met dremel zelf door slijpen gaat wel netjes, maar duurt te lang :P )

Nu heb ik toch maar een alu verstuk bakje á 8,50 bij de Gamma gekocht en dit brengt verbetering in het werk. Je moet alleen opletten dat je de verstekbak zelf niet in minder verstek inzaagd, maar als dat al niet lukt kan je beter maar niet zagen :)

Overigens is een verstekzaag natuurlijk een betere oplossing, maar door ruimte gebrek op mijn studente kamertje was dit geen optie :)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
wat is er dan het verschil van allu verstek bak met een hoput verstek bak? heb er hier 1 die duidelijk voor jout is (mee geleverde hout zaag)

Verder ben ik zelf niet z'n fan van een slijptop wanneer iets preccies gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij hout krijg je volgens mij sneller schade als je scheef ( [==/==] in plaats van [==|==] ) zaagt, je voelt het bij een houten bak minder goed. Je zaagt dan de verstekbak in in plaats van netjes door de sleuf.

En geen bier drinken bij het zagen, je typt nu echt als een dronken persoon ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 10-03-2006 22:49 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

je zaagt het iets te groot en vijlt het dan mooi op maat. Je kan best we leven oefenen op dat vijlen. Anders kan je altijd eens kijken naar een plaatschaar
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:ivDEBdUkHhWGxM:www.2college.nl/tech/begrippen/hefboomplaatschaar.JPG
maar dan met de geschikte grootte voor jouw plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Bij de DHZ zaak langs gegaan en die hadden alleen z'n ding waar de zaag vast staat en dat werkte voor geen meter.

Nara een wat meer speciaal zaak geweest en die vertelde me als jet het echt recht wil hebben moet je een afkort zaga gebruiken.

Denk dat dat toch de beste oplossing is en marktplaats staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 145259 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 11:06:
je zaagt het iets te groot en vijlt het dan mooi op maat. Je kan best we leven oefenen op dat vijlen. Anders kan je altijd eens kijken naar een plaatschaar
[afbeelding]
maar dan met de geschikte grootte voor jouw plaat.
Uhm, of je leest de topicstart even fatsoenlijk. Het gaat hier toch echt over vierkante pijpen, niet over platen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1