Dennis21: ik zou eens gaan vragen of ze het serieus menen. Reken zelf maar even voor jezelf uit wat je kost per uur aan de klant, en wat je dus aan omzet oplevert. Trek daar je auto af (bel Volkswagen Lease o.i.d. en vraag wat zo'n ding kost per maand voor een X aantal kilometers per jaar) en cijfer vooral flink hoog je kosten in, zodat je een voor je werkgever zinvol beeld krijgt van hoe duur je eigenlijk bent. Niet vergeten: je brutoloon x2 is ongeveer wat je je baas kost.
Als je dan hebt uitgerekend dat ze misschien wel 4 ruggen per maand aan je kwijt zijn en er 10 voor terug krijgen, dan lijkt mij de eerste beste vraag "weet je, dat ik voor 1750 heel graag hier kom werken als je dan wel zorgt dat er een laptop en telefoon bij zit?" en dan kunnen ze je best uitknijpen tot 1400 ofzo (net wat je zelf wilt uiteraard). Kom je er altijd nog 300 euri beter af. Niet vragen wat je écht wilt, want dan kom je eronder uit.
Sowieso heb je die auto voor je werk nodig dus die eigen bijdrage daar moet je vanaf, dat is onzin natuurlijk. Je hebt ook dat mail adres voor je werk nodig, ook uit dat contract, is gewoon gereedschap. En WAAROM heb je geen laptop? Kom je bij de klant kun je niet werken omdat je geen PC hebt. Die van de klant doet het natuurlijk niet, daarom ben jij er. Oftewel, die moet er ook bij, en is gewoon gereedschap dus geen eigne bijdrage quatsch. Telefoon: je moet sowieso bereikbaar zijn voor je werkgever onderweg en je gaat bij elke klant uitgelachen worden als je vraagt of je hun telefoon mag gebruiken. Ik ken bedrijven zat die gewoon nee zeggen. Dat je vervolgens je privé gebabbel zelf moet betalen lijkt me realistisch, maar geen GSM hebben echt niet.
Vergeet in het hele verhaal alleen één ding niet: je bent piepjong. Als je de stages bij je ervaring op moet tellen, heb je dus feitelijk geen ervaring, en je moet je nog bewijzen. Als je dus met iets van 1300 tot 1500 per maand weg komt doe je het helemaal niet slecht, zeker niet als je pas 21 bent. (kijk maar: de meeste anderen zijn al ouder dan jij). Piepjong of niet, zonder zinvol gereedschap kan je niet werken lijkt me. Zeker voor zo'n fooitje zou ik nog eens even goed rondkijken, d'r is zat te doen en als je een beetje de goeie instelling hebt kun je best wat vinden. Voor 1100 pleuro kun je namelijk ook 32 uur per week helpdesk gaan doen en dan de vijfde dag op banenjacht.
Toevoeging: Secundaire arbeidsvoorwaarden daar hoort volgens mij geen gereedschap bij, want dan is dat straks ineens een discussie op je functioneringsgesprek. Krijg je de discussie of je wel een nieuwe laptop mag als deze op raakt, of wie er de sjaak is als die laptop onder de trein komt of tegen een muur valt. Hou dat dus goed gescheiden want volgens mij heeft je aspirant-werkgever niet helemaal door hoe dat zit
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 03-05-2006 12:48
. Reden: tüvüging ]