Toon posts:

PC 3200 op 333Mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem, Ik heb een Asus P4P800 SE moederbord die geeft aan dat er pc 3200 in kan (volgens het boekje en de site) Nou zou dit moeten lopen op 400 Mhz. Ik heb dus van het weekend 2 geheugenbanken gekockt van Kingston van elk 512 mb stuk. PC3200 (400Mhz) staat er op. Dus ik denk ik zit goed..geheugen er in prikken en klaar. Niet dus Bij het opstarten geeft ie 333Mhz aan, DUAL CANNEL, LINEAR MODE. In de bios gekeken en daar de volgende stappen gedaan:

ADVANCED --> jumperfree config ---> AI overclock tuner --> MANUAL --> CPU EXTERNAL FREQ
(moet ik op tenminste 200 Mhz zetten) 200Mhz --> DRAM FREQ 400Mhz.

Als ik deze stappen uitvoer en daarna save en reboot gebeurt er niets, het scherm blijft zwart en hij start verder niet op. Moet dan de stekker er uithalen en dan weer opstarten ik krijg dan de melding dat de overclock failed is en moet ik alles terugzetten naar standard. Alleen dan valt het geheugen ook weer terug naar 333Mhz.

Volgens mij kan ik alleen het geheugen aanpassen als ik de CPU External Freq verhoog maar dat gaat dus niet want dan krijg ik weer de melding dat de overclock failed is. De bios is trouwens geupdate. En er zit een Intel P4 2.66 in.

Heeft iemand een idee hoe ik nu verder kan?

Verwijderd

Weet je zeker dat je p4 ook 200MHz fsb aankan ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 19:55:
Weet je zeker dat je p4 ook 200MHz fsb aankan ?
kan nooit lijkt me, 13,3mp x 200bus = 2,66Ghz?

lijkt me dus een 533Northwood

ps. als je een 533 bus processor in een 800fsb mobo stopt heb je dus ruimte om te overklokken })

Verwijderd

denk er ook even aan dat asus borden soms wel een beetje picky kunnen zijn met geheugen,..merk enzo

heb zelf een ASUS A7V880 met een athlonXP3200+ fsb400
heb daar dualchannel geheugen van transcend ingedouwd,..kreeg ik hetzelfde vage verhaal
overclock failed ,..enz,enz tot bij een volgende start mijn bios corrupt bleek te zijn :S
bord teruggebracht,..geheugen teruggebracht en toen een nieuw bord met 2GB aan "normaal" geheugen
ook van transcend,en dit wilde wel dualchannel lopen,ook op 400 mhz,...raar maar waar

dus wat ik al aangaf,.....ASUS borden staan er wel eens bekend om dat ze picky kunnen zijn met het merk/type geheugen

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 12:16
De 2.66GHz CPU is er alleen voor een 133MHz bus (133x20). Als je hem dan opschroeft naar 200 MHz draait hij op de 4 GHz. Vind het niet zo gek dat hij dan niet zo goed loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Veld Waarde
CPU Aanduiding Northwood, A80532

even ter aanvulling op bovenstande

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Komt gewoon door de lage (533) FSB van jke processor.

Mijn celeron heeft een FSB van 400, dus mijn DDR400 geheugen loopt op 266MHz ofzow.

Oplossing: andere processor kopen. Efficient?> Nee. Nieuw platform en proc, en vid kaart omdat je PCI(-X) nodig hebt.

Gevolg voor mijn: Er ligt nu een ASUS A8N-SLI Premium op mij bureau te wachten op de X2 3800+, en een 6800GT. Duur? Ja. Krantewijken: 1.

Succes...

Droogkloot.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Een p4 op 2,66 GHz heeft een fsb van 133 en dus pc2100 geheugen nodig. Dat je moederbord sneller aankan is leuk, maar voor jou verder niet interessant. Je hebt nu wel flink veel potentieel om je processor over te klokken, het geheugen zal nu namelijk geen beperkende factor meer spelen, omdat dat probleemloos tot 200 MHz kan >:)

Waarom trouwens een nieuw topic in plaats van doorgaan met deze? overclock failed

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 28-02-2006 20:14 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 12:16
Een 133-er kan prima DDR333=PC2700 aan hoor, mits het mobo de FSB/RAM multiplyer van 2.5 heeft. De 865PE die ik heb in ieder geval wel, de TS zal wel een soortgelijk bordje hebben.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Maar zo'n mobo maakt je pc niet sneller: au contrair, hij wordt er meestal alleen maar trager door. Verder heb ik ooit eens gelezen dat op sommige borden Kingston slechts 333Mhz kon draaien ipv. 400. Staat er bij jou niet ergens zo'n melding in je manual?

Verwijderd

Topicstarter
bij mij in de manual staat dat het wel mogelijk is

Maar om alles kort te sluiten, ik hoef dus niet te verwachten dat ie überhaupt op 400mhz gaat lopen?
Kan ik dan het beste op 333Mhz laten staan of moet ik voor de andere optie (volgens mij was dat 133 Mhz) kiezen.

Verwijderd

Bij de Pentiums waren de MP's totaal gelocked toch ?

Anders kon je de FSB wel naar boven schuiven, en de MP omlaag... om zo toch te genieten van 200MHz fsb :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Een beetje eigen inzet, FAQs lezen en gewoon nadenken bij wat je leest zou een lampje moeten doen branden...

Ipv de geheugenbus sneller te laten lopen zit je hier aan de FSB te knutselen en wel met als gevolg dat je de CPU 50% overclockt. Geen wonder dat dat niet werkt :z

Lees de handleiding van je moederbord erop na over hoe geheugen apart in te stellen. Overigens zou het wel eens sneller kunnen zijn in een dual channel configuratie om juist je geheugen *trager* in te stellen, door het namelijk synchroon met de CPU op 133MHz te draaien. Maar goed, hoe dan ook heb je wat simpele eigen opzoekwerk overgeslagen voor je deze topic opende. Begin daar alsnog mee...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.