BSOD problemen bij installeren van Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik zit nu al een lange tijd met een groot probleem: ik krijg voor geen mogelijkheid Windows XP geïnstalleerd. Telkens na de licentieovereenkomst (waar je op F8 moet drukken), en je dus bij het partititioneringsscherm komt, verschijnt er een BSOD. Af en toe krijg ik een andere fout te zien. Ik zal even kort uitleggen wat ik allemaal al heb geprobeerd. Het systeem is zo'n 1,5 jaar oud (hoewel er onderdelen in zitten die nieuw zijn).

Hardware:
- Er zit een nieuwe maxtor harddisk in. Deze is al meerdere malen vervangen, en heb sinds gister een nieuwe gekregen van de winkel aangezien het te lang duurde voordat de fabriek de schijf terugstuurde.
- Sinds vandaag zit er een nieuwe voeding in (350W).
- En er zit sinds vandaag ook nieuw geheugen in: 2 x 512MB DDR geheugen van Crucial (400Mhz, PC3200).
- Processor zit er zo'n 15 maanden in, een AMD Athlon 2800+
- Videokaart ook 15 maanden, een ATI Radeon 9800 Pro, 128 mb.
- Sinds 2 maanden zit er een nieuw moederbord in.

BSOD die ik krijg:
- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
- BAD_POOL_HEADER
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- En af en toe een andere BSOD waar geen omschrijving bij staat

Wat ik heb geprobeerd:
- Vreemd genoeg krijg ik Linux wel geïnstalleerd, paritioneren HD gaat perfect, en ik zie geen enkel probleem.
- Windows dus niet. Ik heb vandaag nieuw geheugen gehaald, ondanks dat ik na 3 keer een memtest geen enkele fout kreeg. Dit geheugen breng ik dus weer terug, aangezien dit het probleem niet schijnt te zijn.
- Het komt alleen voor bij het partitiescherm. Soms kan ik nog net een partitie aanmaken en de grote ervan opgeven, maar dan springt hij direct naar een BSOD.
- Geen vreemde ervaringen met de videokaart. Ik krijg gewoon beeld.
- Processorinstellingen staan juist in de bios, bij het opstarten geeft het netjes aan dat het een 2800+ is.
- Onnodige componenten (firewire controller) heb ik er allemaal uitgehaald.

Kan iemand mij helpen met dit probleem? Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Leuk he al die foutmeldingen :) Had ik ook: Wazige BSOD's, spontane reboots, geen boots...

Probeer het eens +- 15 keer, wellicht doet ie het dan wel... Mijn PC moet nu ongeveer 10x booten, dan doet ie het perfect... (nog geen tijd gehad te fixen)

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

En je voeding? Levert die wel zuivere spanningen?
Kan een hoop vage errors geven als die niet helemaal ok is hoor..

[ Voor 41% gewijzigd door basz op 28-02-2006 16:08 ]

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb er sinds vandaag net een nieuwe in! Ik neem aan van wel dan. Hoe kan ik dat uitvinden?

Verwijderd

FoxHunter schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:08:
Ik heb er sinds vandaag net een nieuwe in! Ik neem aan van wel dan. Hoe kan ik dat uitvinden?
In je BIOS kun je dat meestal bekijken...

• Nordlys
  • Niet online
Ik zie in de BIOS het volgende staan:

VCORE - 1.63V
+3.3V Voltage - 3.31V
+5V Voltage - 4.94V
+12V Voltage - 12.99V

Alleen die van +5V zie ik soms springen tussen 4.91V en 4.94V.

Verwijderd

Stond er voordat je de hardeschijf hebt vervangen (dus op die defecte schijf) wel winXP op deze computer?
En heb je dus al verschillende hardeschijven geprobeerd?

verder zou ik ook even nagaan of het ligt aan de combinatie van de hardware die je gebruikt. het is immers bekent dat sommige combinaties van hardeschijven of geheugen met bepaalde moederborden niet lekker werken ;)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Afgerond 13 dus, dat is een volt teveel...te weinig is zeker niet goed (onstabiel), teveel ook niet, maar ik weet niet zeker of dit voor problemen kan zorgen.

BIj mij zit hij trouwens op 11.7v.

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 28-02-2006 16:33 ]

• Nordlys
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:28:
Stond er voordat je de hardeschijf hebt vervangen (dus op die defecte schijf) wel winXP op deze computer?
En heb je dus al verschillende hardeschijven geprobeerd?

verder zou ik ook even nagaan of het ligt aan de combinatie van de hardware die je gebruikt. het is immers bekent dat sommige combinaties van hardeschijven of geheugen met bepaalde moederborden niet lekker werken ;)
Jep, ik heb toen ik deze PC gekocht heb in één maand tijd erg veel problemen gehad, in totaal 2 keer de schijf vervangen (en één keer geheugen).

Vervolgens 9 maanden zonder problemen gedraaid.

En sinds kort weer vreemde problemen.

Over die voltages: ik zal de computerwinkel eens om advies vragen.

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb van een vriend gehoord dat het wellicht de IDE-kabels kunnen zijn. Als je deze omwisselt kan het misschien opgelost zijn. Als ik vandaag thuis kom, dat maar eens proberen. Iemand hier ervaringen mee?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
probeer eens alles in de bios op normaal zetten, dus geen turbo, geen overclock, geen fast.

of bios op default en opnieuw installeren, misschien is er een onderdeel wat niet stabiel is.

• Nordlys
  • Niet online
Hmm ik heb zojuist een bios update gedaan, naar 1009 (laatste versie). Ik kom nu verder in de setup, nu blijft het echter haken bij het kopieëren van de installatiebestanden naar de vaste schijf (bij usbcam2d.sys o.i.d.). Het systeem is dan ook vastgelopen, ik kan niet op F3 drukken voor sluiten etc.

Wat ik nog ga proberen:
- Andere XP installatie-CD gebruiken
- CMOS resetten (bedankt voor de tip Jan)

Wat ik verder nog heb geprobeerd, en niet heeft geholpen:
- IDE kabels anders
- Alleen DVD-rom gebruiken, DVD-brander uitgeschakeld
- Andere videokaart erin

Het lijkt mij sterk dat de CPU het probleem is. Begin al meer het idee te krijgen dat het een driver probleem is en geen hardware probleem.

Edit:
Helaas, het bovenstaande heeft ook niet geholpen ;(

Edit 2:
Nu krijg ik geen willekeurige BSOD's meer. Ik krijg nu telkens een 0x0000007F fout, zonder duidelijke omschrijving. Ik heb overigens nog nooit aan overlocken gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Nordlys op 01-03-2006 11:31 ]

Verwijderd

FoxHunter schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:14:
Hmm ik heb zojuist een bios update gedaan, naar 1009 (laatste versie). Ik kom nu verder in de setup, nu blijft het echter haken bij het kopieëren van de installatiebestanden naar de vaste schijf (bij usbcam2d.sys o.i.d.). Het systeem is dan ook vastgelopen, ik kan niet op F3 drukken voor sluiten etc.

Wat ik nog ga proberen:
- Andere XP installatie-CD gebruiken
- CMOS resetten (bedankt voor de tip Jan)

Wat ik verder nog heb geprobeerd, en niet heeft geholpen:
- IDE kabels anders
- Alleen DVD-rom gebruiken, DVD-brander uitgeschakeld
- Andere videokaart erin

Het lijkt mij sterk dat de CPU het probleem is. Begin al meer het idee te krijgen dat het een driver probleem is en geen hardware probleem.

Edit:
Helaas, het bovenstaande heeft ook niet geholpen ;(

Edit 2:
Nu krijg ik geen willekeurige BSOD's meer. Ik krijg nu telkens een 0x0000007F fout, zonder duidelijke omschrijving. Ik heb overigens nog nooit aan overlocken gedaan.
Heb je de kans om tijdelijk een ander moederboard te gebruiken? al is het alleen maar om te zien of het daar aan ligt.. erg vaag probleem idd :D

• Nordlys
  • Niet online
Ja, ik denk dat ik morgen maar naar de winkel ga met dit moederbord, zit nog winkelgarantie op. Zij kunnen hem vast wel even testen. Ik laat de CPU er ook maar opzitten, hebben we die ook direct gehad :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zit een nieuwe maxtor harddisk in.
Sinds 2 maanden zit er een nieuw moederbord in.
Wat zijn de exacte specs? :) Toch niet Maxtor SATA resp nForce4 bord?

Indien van toepassing, neem dit eens door: Opslagmedia & I/O Controllers » OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Compatibiliteit (Maxtor) :Y)

Verwijderd

Weet je ook of de foutmelding altijd op hetzelfde moment komt of verschilt dat per keer dat je hem aanzet.

Bijv. 's morgens (nadat de PC een nacht heeft uitgestaan) doet hij er langer over om tot de BSOD te komen als dat je hem meteen na de BSOD weer opnieuw probeerd te installeren.

Ik bedoel ermee te zeggen dat het misschien een warmte probleem is.

Waarom ik het vraag is dat hij bij linux wel installeerd en bij windows niet.

Linux = eigen OS, nagenoeg geen belasting voor het systeem (zal dus niet snel warm worden)
Windows = tijdens de installatie nog steeds DOS dus 100% belasting (wordt heel snel warm)

Een paar tips,

Controleer of de CPU Fan wel goed op de processor zit.
Als er een mogelijkheid is in je BIOS om de Cache uit te schakelen, probeer dat dat even. (traag)
Eventueel zou je kunnen proberen met koudspray de processor voorzichtig wat extra te koelen

Aangezien het hier om een AMD gaat kunnen de problemen namelijk ook door de memorycontroller komen die hier in de processor zit of door het cache geheugen wat ook in de processor zit.

Suc6.

• Nordlys
  • Niet online
Maxtor: 200 GB Sata HD, 7200 rpm, 8MB cache

Moederbord: http://www.asus.com/produ...=61&model=225&modelmenu=1

Geen NForce4 dus. Ik zal wel even die draadjes doornemen.

Bedankt voor je reactie MvK! Ik ben ongeveer 2 van de 14 keer verder gekomen dan het partitioneren. Soms kon ik nog net een grootte opgeven (40 GB bijv.), daarna gaf hij een BSOD. De 2 keer dat ik verder kwam, stopte hij bij het kopiëren van de installatiebestanden (één keer op 40% en een keerje op het eind, zo'n 95%).

Toen ik vandaag thuis kwam, en het probeerde, kreeg ik ook direct een BSOD. Toch maar even kijken of het een koelingsprobleem is.

Edit: iets valt mij wel op, vandaag liet ik de kast telkens open staan nadat ik weer iets had gewijzigd. Dat deed ik gisteren niet. Vandaag kwam ik 2 keer verder dan het partitioneren, wat mij gisteren echt niet lukte. Misschien heb je gelijk!

[ Voor 79% gewijzigd door Nordlys op 01-03-2006 11:46 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat de installatie cd niet gaar is? Heb je een het van een andere cd geprobeerd te installeren?

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb een splinternieuwe CD van SurfSpot, ik denk niet dat het daar aan ligt. Ik heb het ook een aantal malen met een andere installatie CD geprobeerd, kreeg ik ook telkens BSOD mee. Het zijn beide met SP2 denk ik.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:11
Ik had laatst een soortgelijk probleem. Ik had een Sata hdd en een ide dvdrw en een ide dvd speler.
Toen ik 1 van de 2 loshaalde deedtie het. Oftewel probeer eens een dvd speler los te halen en dan nog is installeren.
Toen windows geinstalleerd was en ik hem weer aansloot was er niets aan de hand....

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Gezien de fouten die je post lijkt het me een geheugen probleem.

Ik zou memtest eerst eens draaien en anders met de reepjes los even testen.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• Nordlys
  • Niet online
Oké, ik heb de koeler van mijn CPU afgehaald, en er nieuwe koelpasta op gesmeerd. Nu zit ik in het grafisch gedeelte van de installatie, wellicht dat het nu dus wel heeft geholpen!!

*ik duim verder*

@Opperhoof: is goed mogelijk, ik ben nu echter verder, hopelijk is dat dus niet meer nodig

@Tettie: lijkt mij erg sterk, memtest 3 keer gedraaid: geen fouten, daarnaast heb ik ook geheugen bij de hand dat gisteren bij de winkel is opgehaald, geen verschil in foutberichten dan.

*duimt weer verder ;) *

Edit:

Hoera! Zo te zien werkt alles! Ik ga vanmiddag even een andere voeding halen (deze maakt nogal wat lawaai), en een betere CPU cooler (Zalman CNPS 9500 LED cooler), dan hoef ik mij daar geen zorgen meer over te maken.

Hartelijk dank iedereen voor zijn bijdrage! Wat een verkeerd gekoeld systeem wel niet kan veroorzaken.

[ Voor 70% gewijzigd door Nordlys op 01-03-2006 12:20 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Raar hè, zulke problemen...
Kan ook ineens voorkomen. Bij het volledig opnieuw inrichten van mijn server bleek de koeler op de CPU ook los te zitten. PC wilde toen niet eens opstarten, soms een klein beetje, dan weer uit.
Ik dacht dat de voeding alle HD's (6 :P ) niet kon trekken. Nieuwe voeding gekocht, weer een hele hoop duiten voor zo'n Tagan :) , maar hij deed het nog niet :(

Na deductief troubleshooten, alles eruit, één reepje geheugen, geen HD, alleen CPU, GraKa en Mem, deed hij het nog niet. Had dus niet met het geheugen te maken dacht ik dan maar. Ander reepje geprobeerd en dat werkte ook niet... :(

Toen de koeler gevoeld, en bleek wat speling te hebben. Nieuwe koeler gekocht, pasta erbij, en jawel! Alles werkt nu als een zonnetje :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• skinnieh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 10:56
Maf.. voordat ik de oplossing van dit probleem zag, zat ik meer in de hoek van: dmv F6 een nieuwere driver forceren voor je controller.

Blij dat 't nu goed werkt! :)

SKiNNiEH

• Nordlys
  • Niet online
Ja precies, ik had nooit kunnen denken dat te weinig koelpasta (= slecht gekoelde CPU) zulke problemen kon geven! Ik heb nu een nieuwe cooler op m'n CPU en harde schijf. CPU is nu na een tijdje Windows XP draaien +/- 40 graden. Denk dat dat wel oké is!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hier nog even op terug komend:

Kan dit ook gelden als de temperatuur wel normaal is?
Af en toe crasht XP bij mij zomaar (is ook wel een brak nu (half jaar oud :9 ))
Mijn temp. nu is 27, stressed zal het misschien 38 zijn.

• jojoba007
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 07:38
Deze week ben ik tegen de zelfde problemen aangelopen betreffende
de BAD_POOL_HEADER bsod.

Ook ik kreeg bij het installeren van xp deze melding.

Zodra de windows cd bij het partitioneer gedeelte kwam kreeg ik de bsod BAD_POOL_HEADER.

Telkens leek het of het een driver probleem was. Ik moest namelijk met de F6 knop drivers laden omdat mijn schijven in raid0 staan.

Ik ben een hele dag bezig geweest en heb wel 4 verschillende windows xp versies geprobeerd.

Nu 1 dag later gaat de installatie zonder enige problemen.
Het lijkt er dus inderdaad op dat het met een te WARM SYSTEEM heeft te maken.

Ik heb de installatie nu onmiddelijk gestart nadat ik de pc had aangezet. Dit gaat zonder problemen.

Ik hoop dat andere wat aan dit bericht hebben mochten ze tegen het zelfde probleem aanlopen.
Pagina: 1