Toon posts:

Wazige BSOD's, spontane reboots, geen boots...

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje is mijn PC zo instabiel geworden als ik weet niet wat. Ik heb er geen nieuwe hardware oid ingezet waarna de problemen optraden, dit begon spontaan.

Allereerst de specs:
  • Athlon XP 1700+
  • 256MB Kingston DDR
  • MSI K7T266 Pro2
  • WD 160 GB 7200 RPM
  • NVidea Geforce 2 Ti
  • Windows XP.
  • Goedkope 350W voeding (krijg ik vast gezeur mee hier, maar ik heb niet het idee dat dat het probleem is).
Ik heb hiermee de volgende problemen:
  • Soms wil de PChelemaal niet booten, stroom loskoppelen en aankoppelen zorgt ervoor dat het weer werkt. Volgens de ledjes blijft hij hangen op Testing RTC
  • Bij het starten van Windows kan hij spontaan gaan rebooten op het Windows scherm
  • Soms krijg ik een BSOD, dit komt niet vaak voor en ik heb slechts 1 melding op kunnen schrijven:
    MULTIP_IRP_COMPLETE_REQUESTS: Google leidt me naar een site van MS waarop staat dat dit alleen geldt voor Win2k.
  • Andere BSOD's, een was in de trend van MULTIPLE_IRQ_REQUESTS oid. Totaal 4 verschillende BSOD-meldingen gehad, maar vergeten op te schrijven... Sorry.
  • Windows kan spontaan gaan rebooten, zonder stress op de CPU.
  • Vage software fouten, bijv. Windows Media Player kan vastlopen bij het overgaan naar een volgend nummer, FF loopt op willekeurige momenten vast
  • De bovenste USB-poorten op mijn mobo doen het niet.
  • PS-2 poort muis doet het niet
Wat ik geprobeerd heb:
  • Windows opnieuw installeren
  • FSB omlaagschroeven van 133 naar 100
  • Geheugen getest
  • 1 bankje oud no-brand geheugen verwijderd (en dus alleen de kingston laten zitten)
  • Harde schijf meerdere malen getest met het tooltje van WD.
  • Temperaturen gecheckt; echter, dat lijkt me niet logisch, aangezien hij het soms ook langer kan doen.
  • Troubleshooter hier bekeken, maar daar niets in kunnen herkennen (behalve de FSB omlaag)
  • DVD-rom & DVD-brander losgekoppeld.
Zo, dit was het wel. Ik heb echt geen idee meer... Het is allemaal zo willekeurig dat ik er geen touw aan vast kan knopen.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 20:19 ]

Verwijderd

Is tie onstabiel geworden nadat je software geinstalleerd hebt ?
Test je geheugen met MemTest ?
Installeer windows opnieuw ?
Clear je cmos misschien een keer ?
De computer zo kaal mogelijk opstarten ( alleen videokaart ) kijk wat die dan doet.
Daarna elke keer 1 ding erbij doen tot die blijft hangen ( dan weet je waar het aan ligt ).
Lijkt me ( pin me er niet aan vast ) dat het je moederbord is , zoniet je voeding.

Suc7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 20:22:
Is tie onstabiel geworden nadat je software geinstalleerd hebt ?
Test je geheugen met MemTest ?
Installeer windows opnieuw ?
Clear je cmos misschien een keer ?
De computer zo kaal mogelijk opstarten ( alleen videokaart ) kijk wat die dan doet.
Daarna elke keer 1 ding erbij doen tot die blijft hangen ( dan weet je waar het aan ligt ).
Lijkt me ( pin me er niet aan vast ) dat het je moederbord is , zoniet je voeding.

Suc7
Ik was nog bezig met mijn TS... Dus 1,2 & 3 heb ik al gedaan / gelden niet.

CMOS clearen zal ik doen, is resetten naar bios defaults ook goed?

Met videokaart alleen: 9 vd 10 keer boot ie gewoon, als ie niet boot,blijft ie al hangen op testing RTC. Dat komt voor het testen van de andere hware en heeft er dus mijns inziens geen invloed op?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 20:27 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03
Leen voor alle zekerheid even een voeding bij iemand anders. Je mag een voeding natuurlijk niet uitsluiten in het geheel van testen.... :X

Verwijderd

Topicstarter
EricJH: zal ik asap doen....

Ik bekeek de logboeken even en tijdens de laatste reboot kreeg ik foutcode 0x000004E, zie hier:

http://support.microsoft.com/?kbid=291806

Weer van Windows 2k :S Maar goed, gaat wel over Input/Output... Ik heb echter mijn HDD EN memory al getest (memtest 5 uur laten draaien oid).

Volgens de logboeken kwam die fout veel vaker naar voren, tezamen met deze:

0xc000021a

Zie: http://www.kbalertz.com/kb_156669.aspx

Wat moet ik daar nou weer mee... Iemand enig idee?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 20:44 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Meet je voltlijnen eens met Everest, tijdens idle en tijdens full load (dus CPU vol gebruiken en bestanden kopieren van HDD en CD). Als ze tever inzakken, kan dat toch het probleem zijn. Het kan ook zijn dat het moederbord brak is, daar staat jouw bordje nogal om bekend. Controleer eens of de condensatoren lekken of ook maar iets bol staan.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb je al verschillende soorten Chipset, nvidia (ook omegadrivers), Geluids drivers uitgeprobeerd?

Niet alleen van de CD gebruiken of telkens alleen maar de nieuwste van de MSI website.

Heb je laatste tijd alle windows updates geinstalleerd? Zet anders windows een keer opnieuw erop, maar zonder windows updates of drivers.

Post ook eens de IRQ indeling van de apparaten in Apparaatbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Archimond schreef op maandag 13 februari 2006 @ 20:54:
Heb je al verschillende soorten Chipset, nvidia (ook omegadrivers), Geluids drivers uitgeprobeerd?

Niet alleen van de CD gebruiken of telkens alleen maar de nieuwste van de MSI website.

Heb je laatste tijd alle windows updates geinstalleerd? Zet anders windows een keer opnieuw erop, maar zonder windows updates of drivers.

Post ook eens de IRQ indeling van de apparaten in Apparaatbeheer.
1) Nee, totaal geen drivers geinstalleerd. Bij een kale windows installatie werkt het geheel al niet. Eerder had ik deze problemen ook niet bij kale installaties. Deze vage foutmeldingen zijn geen driver-fouten IMHO? Probleem met verschillende drivers testen is dat de foutmeldingen willekeurig zijn (PC draait nu al een half uur, een wonder), is dus lastig testen. Ik wil liever eerst iets anders proberen, maar ik hou dit in mijn achterhoofd (sorry...)

2) IRQ-indeling:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ISA
0 Systeemtimer
1Toetsenbord
3 COM2
4 COM1
6 FDD
8 CMOS/RTC
9 Systeem dat voldoet aan MS ACPI :?
13 Numerieke gegevensprocessor
14 Primair IDE-kanaal
15 Sec. IDE-kanaal

PCI
5 PCI Simple controller (met vraagteken, dat is de modem, 
ik zal die asap verwijderen, maar deze zat er altijd al in, zonder problemen)
5 VIA Rev 5 of latere USB universele host-controller 
5 VIA Rev 5 of latere USB universele host-controller 
5 VIA Rev 5 of latere USB universele host-controller (idd, 3x)
16 videokaart
17 geluidskaart

Idd, IRQ-conflict op PCI 5, maar die PCI simple controller is niet ingeschakeld.

Everest wordt getest
Voltages blijven goed binnen de ranges uit de T&C FAQ. Enige welke opviel was de AUX: die zat tussen de 1.06 - 1.33V.

(getest met CPU Burn-in test & HDD-activity gegenereerd door grote bestanden te kopieren tussen 2 partities).

Bedankt iedereen alvast!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zonet liep het hele zootje WEER vast... Eerst hielp de muis er mee op, vervolgens bevroor het hele systeem. CPU load op 100%, process System (user Systeem). Google levert hits op voor... Juist W2k :

Ik snap er echt geen zak meer van... Ik ging de eennalaatste keer mijn bios in, kreeg ik een PS2-error, terwijl mijn toetsenbord het gewoon deed :? Waar duiden al deze wazige foutmeldingen op?

As said, de voltages/temps zijn onder stress en idle goed, dus lijkt me geen voedingprobleem. Ik heb de condensatoren nog niet bekeken, zo technisch ben ik helaas niet, dus zal me daar even in moeten verdiepen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Probeer eens ESCD in het BIOS aan te zetten. Dan worden de IRQ's opnieuw bekeken en toegewezen. Die optie wordt daarna automatisch weer naar de vorige instelling teruggezet maar het BIOS boot door met de laatst toegewezen IRQ's.

ARME AOW’er

Verwijderd

Soms wil de PChelemaal niet booten, stroom loskoppelen en aankoppelen zorgt ervoor dat het weer werkt. Volgens de ledjes blijft hij hangen op Testing RTC
Als je kijkt bij de IRQ zie je op IRQ 8 : Cmos/RTC

Als je het mij vraagt ( ben ook maar noob ) is er iets met je Cmos aan de hand.
Misschien is de battery ( Cmos ) niet meer goed.

Clear je Cmos eens voor de gein ( echt met jumpertje op je moederbord ) of vervang de battery eens.

Suc7

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:43:
Zonet liep het hele zootje WEER vast... Eerst hielp de muis er mee op, vervolgens bevroor het hele systeem. CPU load op 100%, process System (user Systeem). Google levert hits op voor... Juist W2k :

Ik snap er echt geen zak meer van... Ik ging de eennalaatste keer mijn bios in, kreeg ik een PS2-error, terwijl mijn toetsenbord het gewoon deed :? Waar duiden al deze wazige foutmeldingen op?

As said, de voltages/temps zijn onder stress en idle goed, dus lijkt me geen voedingprobleem. Ik heb de condensatoren nog niet bekeken, zo technisch ben ik helaas niet, dus zal me daar even in moeten verdiepen.
Kapotte condensatoren kan je herkennen aan een bolle kop waar dan mogelijk een soort vloeistof uit komt/op zit. (Elektrolyt)
Over het algemeen zijn de condensatoren naast je cpu socket het probleem, maar de condensator(en) bij de geheugenbanken willen soms ook wel eens kapot zijn.

Komt het probleem trouwens minder voor na een warme start of vaker bij een koude start van je pc.
Als je pc moeilijk start na een aantal niet aan te hebben gestaan duidt dat alleen maar meer op brakke condensatoren.
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:11:
[...]

Als je kijkt bij de IRQ zie je op IRQ 8 : Cmos/RTC

Als je het mij vraagt ( ben ook maar noob ) is er iets met je Cmos aan de hand.
Misschien is de battery ( Cmos ) niet meer goed.

Clear je Cmos eens voor de gein ( echt met jumpertje op je moederbord ) of vervang de battery eens.

Suc7
Als er een probleem zou zijn met de bios CMOS dan zou het bordje iedere keer met default instellingen opstarten. ;) Proberen is het natuurlijk waard maar ik denk niet dat het veel uit zal maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Schapie op 13-02-2006 23:16 ]

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Kapotte condensatoren kan je herkennen aan een bolle kop waar dan mogelijk een soort vloeistof uit komt/op zit. (Elektrolyt)
Over het algemeen zijn de condensatoren naast je cpu socket het probleem, maar de condensator(en) bij de geheugenbanken willen soms ook wel eens kapot zijn.

Komt het probleem trouwens minder voor na een warme start of vaker bij een koude start van je pc.
Als je pc moeilijk start na een aantal niet aan te hebben gestaan duidt dat alleen maar meer op brakke condensatoren.
Ik heb inderdaad het idee dat bij een koude start hij het slechter doet... Dus het zouden de condensatoren moeten zijn? Hier heb ik echt geen verstand van (zit echt niet in HW); is dit bijv. makkelijk te repareren?

Ik zal zsm even kijken, maar ben nu niet thuis en thuis heb ik geen tijd. Als ik het heb onderzocht, laat ik het weten :).

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik denk inderdaad ook dat hier sprake is van een of meer defecte condensatoren. Die kun je (naar mijn ervaring) overigens niet altijd herkennen aan het bol staan/lekken van vloeistof. Ik heb hier twee Abit VP6 dual socket 370 planken waarvan er een met vervangen condensatoren. Mijn eigen originele plank heb ik de condensatoren nog niet van vervangen, maar ik herken heeeeeel erg goed jouw problemen. En dat leidt echt tot een onwerkbaar systeem. Die betreffende plank zit inmiddels in mijn server (en die is 24/7 up), en als ik die uitzet krijg ik hem ook bijna niet meer aan (na een nachtje uit). Ik heb inmiddels via ABIT nieuwe condensators gekregen en een handige vriend van me gaat die binnenkort op mijn VP6 solderen.

Dus ik houdt het gezien je berichten net als Schapie op defecte condensatoren.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht inderdaad aan die condensatoren, maar hij is nu volgens mij helemaal overleden 8)7
Na +- 8x booten startte hij toch op, maar toen bevroor het zootje weer. Nu wil hij helemaal niet aan, en laat ie een sirene-achtig geluid horen :? CPU zou overheated zijn...

Geen idee hoe DAT kan, heatsink & FAN zijn goed aangesloten en het zootje is ook niet warm.

Hij blijft hangen op Boot-attempt (laatste item in boot-procedure)... Ik heb nu echt geen idee meer, die sirene kan niet iets anders betekenen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 18:23 ]

Pagina: 1