Toon posts:

RAID0 (2schijven), dataopslag, 2 partities

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan 2 harde schijven (Hitachi 80Gb, SATAII) in RAID0 te doen. Nu las ik dat RAID0 de data verdeeld over de 2 schijven, maar dat dat wel betekent dat als er een schijf uitvalt dat je alle data in RAID0 verloren gaat.
Nu mijn vraag:
Is het mogelijk om 2 partities op beide hardeschijven te maken (zeg allebei 30Gb) en de ene 30Gb in RAID0 te laten lopen met de andere hardeschijf (30Gb) en de 2de partitie (50Gb) "normaal" data te laten opslaan, zodat als het besturingssysteem crasht (op de 30Gb schijf) of een hardeschijf kapot gaat, dat je nog wel die 50Gb kan gebruiken? Of wordt alle data die naar de 50Gb schijf wordt geschreven in RAID0 geschreven?
Of kan dit niet en moet je een 3de harde schijf (voor data opslag) erbij hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 13:46 ]

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
is dat een beetje hetzelfde als dit?

Verwijderd

Topicstarter
nee, aangezien die persoon maar beschikt over 1 harde schijf en ik over 2 (wat je had kunnen weten als je beide topics gelezen had ;)). Hij wil de 2 partities in RAID0 laten lopen. Ik wil juist maar 1 partitie in RAID0 doen (samen met de 2de schijf) en de andere partitie "normaal".

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je ziet die RAID-nix array als één schijf.
Je datapartitie staat dan ook verdeeld over die 2 fysieke HD's.

Als je safety wil en geen dataverlies wil riskeren wil je geen raid-nix draaien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 13:49:
Je ziet die RAID-nix array als één schijf.
Je datapartitie staat dan ook verdeeld over die 2 fysieke HD's.

Als je safety wil en geen dataverlies wil riskeren wil je geen raid-nix draaien.
Ok je bedoelt dus dat de windowspartitie (30Gb) en de datapartitie (50Gb) beiden in RAID0 (=RAID nix?) zullen draaien? Dus je kan niet een losse partitie in Raid0 laten draaien? 1 harde schijf draait dus in zijn geheel RAID0?
De enige mogelijkheid om een veilige (of veiliger) dataopslag te hebben is dus nog een 3de schijf eraan hangen?

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 09:29
RAID0 laat twee harde schijven samenwerken zodat ze samen sneller zijn dan één schijf. Als je op elke HD een losse partitie aanmaakt is het geen RAID0 meer. Als je RAID0 gebruikt dan worden de twee schijven namelijk 'samengevoegd' tot één schijf, en kan je dus niet meer apart partities indelen per schijf. Het is dan alsof je één HD hebt van 160GB.
Je kan niet een harde schijf indelen in een stukje RAID0 en een stukje gewoon. Of het is RAID0 of het is normaal of een andere RAID.

Jij zoekt waarschijnlijk RAID0+1. Dit is RAID0 en RAID1 samen. De RAID0 gebruikt twee schijven om zo betere prestaties te krijgen. De RAID 1 kopiëert data van één schijf zodat als een schijf uit mocht vallen je altijd nog een schijf hebt lopen met dezelfde data erop. Je hebt hier minimaal 4 harde schijven voor nodig. Twee voor RAID0 en twee voor RAID1.

Kijk gewoon eerst hier even.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet dat RAID01 of RAID10 is wat ik zoek, alleen ik heb geen 4 harde schijven :) Dus ik vroeg me af of of ik dataveiligheid kon krijgen met 2 harde schijven door partities te maken die niet in RAID0 lopen ipv mirroring bij RAID01/10 waarbij je dus 4 harde schijven nodig hebt.
Maar dat kan dus zo te zien niet omdat de gehele schijf dus in RAID0 loopt.

Maar nu las ik in de RAID faq dat als je 2 verschillende groottes hdd's hebt, je alsnog een RAID opstelling kan maken: bv een 40Gb kan in RAID lopen met een 80Gb schijf. De andere 40Gb wordt dan niet gebruikt. Kan je die 40Gb dan alsnog aanspreken en dan uiteraard niet in RAID0? Volgens de faq zou kunnen dit dmv softwareraid (alhoewel er niet bij staat of de resterende Gbytes in RAID staan)? Klik
Mede daardoor vroeg ik me dus af, of je dit dan ook kon doen door middel van partities....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou alleen kunnen met Intel Matrix RAID, en daar heb je een ICH7r chipset voor nodig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Je wilt dus op 2 schijven 3 volumes maken;

C raid0 van 30+30 gig op beide schijven
D 50 gig op schijf 1
E 50 gig op schijf 2

Of

C raid0 van 30(schijf1)+30(schijf2)= 60 gig op beide schijven
D raid1 van 50(schijf1)+50(schijf2)= 50 gig op beide schijven

BalusC heeft zoiets in softraid als ik het goed heb.

KLIK

Alleen met raid5 erbij

[ Voor 53% gewijzigd door AMDtje op 28-02-2006 18:11 ]

Pagina: 1