Raid 0 met 2 partities ?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Waarschijnlijk een domme vraag:
Is het mogelijk om 2 identieke partities op één harde schijf, in een raid opstelling te plaatsen ?
Want je pc ziet de 2 partities toch als 2 verschillende hd's...ja toch ?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ward Vr schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:21:
Waarschijnlijk een domme vraag:
Is het mogelijk om 2 identieke partities op één harde schijf, in een raid opstelling te plaatsen ?
Want je pc ziet de 2 partities toch als 2 verschillende hd's...ja toch ?
Nee, je pc herkend 1 schijf die verdeeld is in tweeën :)
Uitleg: Kijk maar eens bij apparaatbeheer ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 28-02-2006 12:24 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met software raid onder Linux kan dat zeker wel. Met een raidcontroller zeer waarschijnlijk niet inderdaad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag is niet helemaal lekker geformuleerd (tenminste, in mijn optiek) maar als je 2 schijven in RAID0 hebt, kan je daar x aantal partities op maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
volgens mij is de vraag hartstikke duidelijk. Er staat toch duidelijk één harde schijf met twee partities, en die twee partities moeten in raid opstelling. Niets onduidelijks aan.

• Ward Vr
doel is om zonder een 2e harde schijf te moeten kopen, toch van het snelle raid 0 te profiteren !
euuhm software raid onder linux...windows niet ?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

MAX3400 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:27:
Vraag is niet helemaal lekker geformuleerd (tenminste, in mijn optiek) maar als je 2 schijven in RAID0 hebt, kan je daar x aantal partities op maken.
Zo lees ik de vraag niet. Zoals geformuleerd bedoelt de TS dat hij 1 fysieke harde schijf heeft. Daarop zijn 2 even grote partities op aanwezig. Deze twee partities wil hij in een stripe set gooien. Los of dat mogelijk is (in Windows en met een hardware RAID controller in ieder geval niet) zou het ook totaal nutteloos zijn. RAID0 (striping) wordt gebruikt om snelheidswinst te halen. Maar dit zal alleen winst opleveren als de data over 2 fysieke schijven verdeeld wordt, en niet over 2 partities.

@TS, klopt mijn redening dat die je bedoeling is, en zo ja, met welk doel zou je dit willen?

Verwijderd

Ward Vr schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:31:
doel is om zonder een 2e harde schijf te moeten kopen, toch van het snelle raid 0 te profiteren !
Zo werkt het niet denk ik. Raid0 met 2 hardeschijven is snel omdat elke hdd maar de helft hoeft de schrijven / lezen. Maar als je de ene helft op de ene partitie zet en de andere helft op de andere partitie moet die hdd nog steeds alles zelf schrijven / lezen. Het zal juist langzamer worden omdat hij ipv de gegevens op 1 partitie te schrijven / lezen moet hij dat dan op 2 partities doen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:39:
[...]
Zo werkt het niet denk ik. Raid0 met 2 hardeschijven is snel omdat elke hdd maar de helft hoeft de schrijven / lezen. Maar als je de ene helft op de ene partitie zet en de andere helft op de andere partitie moet die hdd nog steeds alles zelf schrijven / lezen. Het zal juist langzamer worden omdat hij ipv de gegevens op 1 partitie te schrijven / lezen moet hij dat dan op 2 partities doen.
Is dat ook zo als je weet dat een schijf bijvoorbeeld 2 identieke platters heeft? Of is een disk niet slim genoeg om deze onafhankelijk van elkaar te kunnen benaderen?

• Ward Vr
@ Yngwie - de redenering klopt (dat van de al dan niet te behalen snleidswinst weet ik niet) en het doel staat boven je post :)
@ DaCoTa: hoe weet je dat... ...even openschroeven en kijken... O-)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Is dat ook zo als je weet dat een schijf bijvoorbeeld 2 identieke platters heeft? Of is een disk niet slim genoeg om deze onafhankelijk van elkaar te kunnen benaderen?
Nee, de koppen van de disk zitten aan elkaar vast en bewegen tegelijk. Als je twee partities maakt staan ze ook over de twee platters. Dus de eerste helft van de 1ste en de 2e platter bevatten partitie 1

De schijf is zo ingedeeld dat het juist sneller wordt als de koppen samenwerken Er kan dan nl meer data worden opgehaald zonder te kop te bewegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ortep op 28-02-2006 13:08 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ward Vr schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:31:
Ward Vr schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 13:01:
@ Yngwie - de redenering klopt (dat van de al dan niet te behalen snleidswinst weet ik niet) en het doel staat boven je post :)
Dan is mijn conclusie: niet eens proberen aan de gang te krijgen. Ook al krijg je het werkend, het zal alleen trager worden. Je hebt minimaal 2 fysieke harddisks nodig om snelheidswinst te halen, zoals waarschijnlijk intussen duidelijk is :)
Pagina: 1