Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe auto, Hyundai Sonata. Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik ben weer eens wezen shoppen voor een auto.
Mijn oog is deze keer gevallen op een Hyundai Sonata uit 1994.

Mijn huidige Citroen Xsara 1.9D moet ik helaas wegdoen omdat ik niet meer de kilometers rij die ik voorheen wel reed.

Ik zal hier de info van de auto plaatsen. Heeft iemand ervaringen met deze auto? Punten waar ik op moet letten?
Tijdens de proefrit merkte ik helemaal niets vreemds. De auto rijdt heerlijk, en na een trage diesel is dit opeens een wereld van verschil!

HYUNDAI SONATA 2.0I GLS

Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/2995472.jpg

alarmsysteem, bumpers in carrosseriekleur, centr.vergrendeling, deelb. achterbank, elektr. ramen voor + achter, elektr. buitenspiegels, getint glas, metallic lak, stuurbekrachtiging, stuur hoogte verstelb..

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Autoweek heeft er in elk geval een aantal MyReviews over op de site staan.

PSN: djmurcielago

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Wat ik van hyundai weet is dat bij een oudere auto de versnelling niet in de (R) wil, als de auto net gestart is. Heb gehoord dat dat een kwaal is van meerdere hyundai's. Let daar dus even op als je gaat testrijden. Mijn ouders hebben er 1 gehad, en het ding heeft werkelijk perfect gefunctioneerd. Verkijk je trouwens ook niet op de grootte, hij is qua inparkeren e.d. niet de allerkleinste. Als laatste: Maak een lange rit, en kijk of de stoelen je bevallen. Dat was namelijk het enige wat ik echt k*t vond in die auto (als je ermee naar Frankrijk moet, dan besef je pas dat een goede stoel wat waard is....)

My 2 cents: Geniale auto, saai imago, kut stoelen...
(alles gebaseerd op ouders die 14 jaar die bak hebben gereden)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49

BeaM-R

Powerrrrr

Sparhawk schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:41:
Wat ik van hyundai weet is dat bij een oudere auto de versnelling niet in de (R) wil, als de auto net gestart is. Heb gehoord dat dat een kwaal is van meerdere hyundai's. Let daar dus even op als je gaat testrijden. Mijn ouders hebben er 1 gehad, en het ding heeft werkelijk perfect gefunctioneerd. Verkijk je trouwens ook niet op de grootte, hij is qua inparkeren e.d. niet de allerkleinste. Als laatste: Maak een lange rit, en kijk of de stoelen je bevallen. Dat was namelijk het enige wat ik echt k*t vond in die auto (als je ermee naar Frankrijk moet, dan besef je pas dat een goede stoel wat waard is....)

My 2 cents: Geniale auto, saai imago, kut stoelen...
(alles gebaseerd op ouders die 14 jaar die bak hebben gereden)
Wat betreft het niet in zijn R gaan, dat hebben wel meer auto's. Vaak helpt het om even de koppeling te lichten en dan doet hij het wel (ga in ieder geval niet met grof geweld hem alsnog proberen in zijn R te zetten) Ook helpt het eens om hem even in zijn 1 te zetten en dan in zijn R.

Verder lijkt het me dat je weinig problemen hebt met zo'n auto, zolang je het neit erg vind om voor l*l te rijden :) ;)

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
BeaM-R schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:24:
[...]

Verder lijkt het me dat je weinig problemen hebt met zo'n auto, zolang je het neit erg vind om voor l*l te rijden :) ;)
Nou ja, in elk geval sneller dan de Citroen Xsara 1.9Diesel die ik nu heb...

En dat is ook nou niet bepaald een auto waarin je echt opvalt...

Ik heb testgereden met deze Hynudai, en hij rijdt werkelijk heerlijk. De motor is heerlijk stil, ook in de auto vrijwel niets van te horen. Dat in tegenstelling tot mijn huidige Xsara.

Ik denk dat ik het gewoon ga doen.

Enig minpuntje; na een koude start slaat de motor meteen weer af. Stationair toerental is te laag, zo rond de 500 a 600... Na een paar keer gas gegeven te hebben, is het goed.
Maar dat toerental kan ik zelf bijstellen, dus dat moet lukken...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Gewoon bij de koopprijs bedingen dat de auto een volledige onderhoudsbeurt krijgt, waarbij jij jouw aandachtspuntjes gewoon verholpen wilt zien, Daar is niets vreemd aan. Dus de verkopende partij de auto in orde laten maken en niet zelf na aankoop meteen aan de slag moeten.

Audi: Vorsprung durch Technik

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Maar beviel de xsara verder wel goed? Dan zou ik gewoon kijken voor een xsara benzine. Dat is vaak inruil technisch aantrekkelijker, daarnaast is het denk ik toch wat meer auto.

.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ook heb ik nog een 'kleinigheidje' ontdekt na dat lage stationaire toerental;

Af en toe houdt de motor in, en wil ie soms niet doortrekken tot boven de 120...

In lagere versnellingen, bijv. de 4 bij 80 km/u geeft ook soms wat moeilijkheden...

Kan dit te maken hebben met dat lage toerental? Weet iemand ook of ik dat bij deze auto zelf kan regelen?

Verwijderd

Bij de hyundai pony van m'n moeder was de verdelerkap / rotor gaar. Zelfde bouwjaar, alleen een 1.5i motor.
Probleem was ongeveer 't zelfde, heel erg inhouden af en toe.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:46:
Bij de hyundai pony van m'n moeder was de verdelerkap / rotor gaar. Zelfde bouwjaar, alleen een 1.5i motor.
Probleem was ongeveer 't zelfde, heel erg inhouden af en toe.
En wat kost zo'n geintje?

Je kent het probleem? Niet harder dan bepaald aantal toeren en snelheid?

Verwijderd

freddyathlon schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:02:
[...]

En wat kost zo'n geintje?

Je kent het probleem? Niet harder dan bepaald aantal toeren en snelheid?
dacht rond de 30 euro ofzo. Niet veel in ieder geval.
Bij het oprijden van een snelweg bijv. bleef ie soms hangen op een bepaald toerental, om een paar seconden later weer gewoon door te gaan. 't was niet echt op een vast punt, soms deed ie al bij 30 km/u moeilijk, soms pas bij 100.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:22:
[...]

dacht rond de 30 euro ofzo. Niet veel in ieder geval.
Bij het oprijden van een snelweg bijv. bleef ie soms hangen op een bepaald toerental, om een paar seconden later weer gewoon door te gaan. 't was niet echt op een vast punt, soms deed ie al bij 30 km/u moeilijk, soms pas bij 100.
OK, dank je wel.

Ik merkte het; na een 10 minuten rit door de stad geen problemen, en opeens toen ik de snelweg op kwam, ook geen problemen, heb even zonder moeite 150 gereden.
Plots erna toen ik wilde accelereren vanaf 120 omhoog, ging ie niet meer. Je voelde dat ook in de motor...
Dit tesamen met het lage toerental stationair, doet me ook denken aan de bougies.

[ Voor 9% gewijzigd door freddyathlon op 02-03-2006 08:15 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
OK OK!

Ik heb de auto gekocht, nieuwe APK en kleine beurt erbij gekregen...

Over dat probleem met het afslaan en inhouden van de motor werd het volgende gezegd;

We hebben de wagen nagekeken en alles ingevet/gesmeerd. Waarschijnlijk is het een vuil contactje geweest...

Bij het wegrijden, inderdaad, probleem weg...
Nu heb ik dus vanaf Ede naar Kerkrade gereden zonder enig probleem.

Pardoes gisteravond ga ik rijden; Motor slaat af na de start, en houdt soms in op de weg.
Vanochtend ANWB gebeld, en die heeft de wagen versleept naar de Hyundai dealer hier in de buurt. Daar werd geconstateerd dat de stappenmotor defect is, en die gerepareerd moet worden. Ook de bobine was aan vervanging toe. Het werd niet aangeraden verder nog te rijden met de auto, omdat ik dan de katalysator daarmee kan verwoesten.

Fijn, dacht ik, bij het zien van de rekening; € 508,74

Ik heb dat betaald, en wist dat het ongeveer zo duur zou worden.

Nu, wat moet ik doen?

Ik heb een nette mail verzonden aan het bedrijf waar ik de auto gekocht heb. Inclusief een scan van de factuur, zodat daarop de kosten kunnen worden bekeken.
Ik vraag daarin mij tegemoet te komen, omdat ik mag verwachten dat de auto goed is. Dat werd beweerd toen ik de wagen ging halen.

De auto kostte minder dan 3000,- dus vandaar geen garantie. Maar ik mag toch verwachten dat ik een goed werkende auto meekrijg, en niet een waar ik meteen 500 euro voor moet betalen aan een reparatie?

Mij en de Hyundai-dealer hebben het idee dat ze even snel de stappenmotor hebben gefixd dmv insmeren van draaiende delen. Dit heeft de handelaar geweten waar de auto vandaan komt.

Wat kan ik nu het beste doen?
Morgen ga ik naar mijn ouders op bezoek, dus kan ik mooi ff erlangs rijden nog...

Het probleem is gewoon nu verholpen, en ook het schokken bij een bepaald toerental en inhouden van de motor lijken verholpen. Dit kan dus ook met die stappenmotor te maken hebben gehad.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
Dus als verkoper wist van stappenmotor (aangezien ze het hebben ingesmeerd) is er sprake van achterhouden van belangrijke informatie (en zij als deskundig zijnde zijn verplicht dit mede te delen aan koper). Juridisch sta je sterk, maar dan moet je wel bewijs hebben dat het geval zich voordeed voordat je wagen had gekocht. Tot een rechtzaak hoeft het toch niet te komen?? Dus je kan gewoon naar desbetreffend handelaar gaan en je probleem voorleggen/compensatie vragen.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
We hebben thuis ook ooit zon model Sonata gehad, maar echt nooit weer.

Ding sloeg vaak zomaar af als je een verkeerslicht tegemoet kwam, en moest afremmen omdat het rood werd.

Ook de versnellingsbak had altijd wat, na diverse malen reparaties werd het er niet beter van.
We hebben deze auto dan ook niet langer dan 1 jaar gehad, waarna we een Mitsubishi Galant genomen hebben...
Das wel ff wat anders.

Nee, dit model Hyundai stamt nog uit de oude tijd, toen was Hyundai erg goedkoop, en dat zie je ook aan de onderdelen en het interieur..

Me pa moet je er niet over aanspreken, die neemt nooit zo'n soort Koreaan weer.
('t was een 2.0 GLS volgens mij, ook uit 94/95)

Auto kost dan misschien weinig tot niets, het levert je ook geen drol op als je hem wil inruilen.
Het model wat wij hadden reed ook op LPG, en icm met de Airco was dat amper te doen..

Al met al zal dit wel een eenmalig Maandagmorgen model geweest zijn (wat ik betwijfel).

[ Voor 21% gewijzigd door Hoyden op 04-03-2006 14:10 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind het niet handig dat je de auto naar een andere garage hebt laten slepen. Je had op z'n minst het bedrijf waar je de auto hebt gekocht in staat kunnen stellen het probleem alsnog deugdelijk op te lossen. Nu confronteer je ze met een hoge rekening die ze vrijwel zeker niet gaan betalen.
freddyathlon schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 23:38:
De auto kostte minder dan 3000,- dus vandaar geen garantie. Maar ik mag toch verwachten dat ik een goed werkende auto meekrijg, en niet een waar ik meteen 500 euro voor moet betalen aan een reparatie?
Nee, je kunt niet verwachten dat een auto die 12 jaar oud is en nog maar 10% kost van de nieuwprijs zonder problemen is/blijft. Geen garantie is geen garantie, dat wist je bij aankoop.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Is geregeld; Ik krijg de stappenmotor vergoed, a € 368,-

Wel na een hoop gezeur, maar wel gelukt.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ik heb een probleempje ontdekt;

als ik snel wil accelereren, houdt de motor in vanaf zo'n 3500 a 4000 toeren.

Indien ik normaal accelereer, is er niets aan de hand.

Bougies en -kabels zijn vervangen. Bougies waren wat wit uitgeslagen, dus loopt iets te rijk, maar dat was het probleem dus niet.

Wat kan dit zijn?

Hoort deze wagen op Super 98 te lopen of op euro 95? Zit nu 95 in, maar neem aan dat dat niets uitmaakt.

Waar kan ik zelf naar kijken?

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
deze kan dicht!!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:09
Hoezo? Auto verkocht?

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 00:06

FlotterPower

Boxy Brown

Omdat ts in dit topic verder gaat zo te zien 8)7

I don't want no cake, I want me some pie!

Pagina: 1