Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Speed-sensor defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb een Hyundai Sonata 2.0i 16V uit 1994.

Na aankoop kwam ik erachter dat de stappenmotor defect was, omdat de auto steeds afsloeg bij stationair draaien.

Dit was al een reparatie van zo'n 500,- euro.

Nu is er het volgende probleem;

Als ik snel wil accelereren, houdt de motor ontzettend in, en wil niet meer harder.
Bij rustig optrekken is er vrijwel geen probleem.

Ik dacht aan bougies enzo, en heb de bougies en de kabels vervangen. Maar ook dit was niet de oplossing.

Vanmorgen heb ik de motor laten uitlezen bij de dealer.
Ik kreeg foutmelding: Speed-sensor kapot.

Voor de rest geen foutmeldingen gekregen.

Is dit de oplossing voor mijn probleem? Aangezien dit weer bijna 100 euro kost...

Heeft iemand een vergelijkend probleem gekend?

p.s. het vreemde is dat er geen lampje gaat branden op mijn dashboard voor motorstoring oid.

Ook heb ik rechts naast de motor een los, rond stekkertje hangen.
Is die ergens van, of gewoon een stekker om later iets aan vast te maken?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
freddyathlon schreef op maandag 06 maart 2006 @ 12:06:
Ook heb ik rechts naast de motor een los, rond stekkertje hangen.
Is die ergens van, of gewoon een stekker om later iets aan vast te maken?
Ik heb een motorfiets, hij start niet :( Hij is blauw van kleur. Weet iemand waar het aan ligt?
Ja, de kleur is fout |:(

Hoe moeten wij nu weten wat jij bedoelt?
Met zo'n gigantische bron aan informatie kan ik maar 1 ding zeggen: ga naar de garage.

Over de sensor zelf. Welke snelheidssensor bedoel je? Ik kan er toch al een 5 tal opnoemen welke de snelheid moeten meten maar welke bedoel je specifiek? Het kan overigens wel kloppen, hij kan nu geen goede acceleratiemeting uitvoeren, zeker wanneer het een inductieve sensor betreft.
Vanmorgen heb ik de motor laten uitlezen bij de dealer.
Ik kreeg foutmelding: Speed-sensor kapot.

p.s. het vreemde is dat er geen lampje gaat branden op mijn dashboard voor motorstoring oid.
Waarom is dat vreemd? Hij werkt want hij detecteert de snelheid, hij reageert alleen niet snel genoeg. Dat is geen kritische motorstoring. Bij bepaalde merken hebben ze een dubbele sensor voor de snelheid te meten maar als één ervan kapot gaat dan geeft de computer ook geen error ondanks het feit dat de motor niet aanslaat en flink gaat knallen.

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 06-03-2006 14:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Heb ik zojuist bij een andere Hyundai dealer opnieuw de motor laten uitlezen; GEEN foutcodes!

Ook accelereert de wagen weer zoals vanouds...

Wat het kan zijn, volgens de dealer;
Als het nog eens gebeurt, kan het een fout in de katalysator zijn, wat ervoor zorgt dat hij zijn gassen niet meer kwijt kan.

hhmm, lastig probleem dus.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Chevy454 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:58:
[...]

Ik heb een motorfiets, hij start niet :( Hij is blauw van kleur. Weet iemand waar het aan ligt?
Ja, de kleur is fout |:(

Hoe moeten wij nu weten wat jij bedoelt?
Met zo'n gigantische bron aan informatie kan ik maar 1 ding zeggen: ga naar de garage.

Over de sensor zelf. Welke snelheidssensor bedoel je? Ik kan er toch al een 5 tal opnoemen welke de snelheid moeten meten maar welke bedoel je specifiek? Het kan overigens wel kloppen, hij kan nu geen goede acceleratiemeting uitvoeren, zeker wanneer het een inductieve sensor betreft.

[...]

Waarom is dat vreemd? Hij werkt want hij detecteert de snelheid, hij reageert alleen niet snel genoeg. Dat is geen kritische motorstoring. Bij bepaalde merken hebben ze een dubbele sensor voor de snelheid te meten maar als één ervan kapot gaat dan geeft de computer ook geen error ondanks het feit dat de motor niet aanslaat en flink gaat knallen.
Subtiel antwoord op een vreemde vraag :+

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Nu breekt m'n klomp...

Laat ik bij een andere dealer weer uitlezen. blijkt de foutcode nergens meer te vinden.
Nu opeens geen storingen meer dus.

Kan de andere dealer die hebben gewist? En is daarmee het probleem opgelost?

Ik heb vanmorgen 200km gereden en de motor hield niet meer in.
Opeens zag ik wel heel ff bij fel gas geven de toerenteller ff snel verspringen, maar dat was maar voor een seconde, en is erna niet meer voorgekomen gelukkig.

Als de dealer een code wist, is dan het probleem opgelost? En kan het gebeuren dat als de motor een foutcode heeft, dat hij dan gaat inhouden?

Voor de rest was er niets mis mee, zei de 2e dealer.
We hebben een stuk gereden met de wagen, hij heeft hem flink open getrokken, tot 6000 toeren getrokken in elke versnelling, en geen probleem meer.

Als het nog eens voor zou komen, kon het de katalysator zijn die verstopt zit, maar omdat ik vanmorgen ook geen probleem had op zo'n lange afstand, ga ik er van uit dat het dat ook niet is.

Ik hoop dat het nu wegblijft eerlijk gezegd.

De speed-sensor was dus niet defect. Leek hem ook sterk omdat de snelheid gewoon wordt aangegeven.

Vreemd, vreemd, vreemd.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

freddyathlon schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:00:
.
Hij heeft hem flink open getrokken, tot 6000 toeren getrokken in elke versnelling, en geen probleem meer.
Toch niet in z'n 5 mag ik hopen? :+

Zie ondertitel

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Dentheman schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:04:
[...]

Toch niet in z'n 5 mag ik hopen? :+
Duuuuhhh!!!!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09
Sowieso is het niet verkeerd om je auto ff hoog in de toeren te raggen (mits de motor warm is).. Blaast alles ff mooi schoon

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 23:05:
Sowieso is het niet verkeerd om je auto ff hoog in de toeren te raggen (mits de motor warm is).. Blaast alles ff mooi schoon
Lange ritten waarbij de wagen goed warm wordt (100km aan een stul ) is even efficient om schoon te blazen.Hoef je niet persé hard voor door te raggen (wat een verschrikkelijke term).

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 12-03-2006 23:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Probleem is opeens vanzelf over gegaan...

Was nog ff bij dealer geweest, die heeft ook nog ff gereden, flink tot in de toeren geblazen.
Probleem van inhouden van de motor was niet meer aanwezig.

Ik heb navraag gedaan, en de auto heeft voordat ik hem kocht, 3 maanden stilgestaan. Waarschijnlijk is dat het geweest...

Nu is dus volgens de dealer alles weer mooi 'schoon'.

De foutcode van die speedsensor is een vanzelf terugkomende foutcode, en moet ik me niets van aantrekken. Is een foutje in die software denk ik dan.

Maar goed, nu gaan we genieten van mijn nieuwe (2ehandse) Sonata 2.0i 16v :)

Pagina: 1