Met betrekking tot het gedaalde niveau: Het feit dat er een zut mensen van de "oude garde" vertrokken zijn wil niet zeggen dat het niveau vermindert is. Nieuwe gebruikers kunnen zich ook ontwikkelen tot waardevolle gebruikers. Als je alle topics hier zou moeten geloven waarin beweerd wordt dat het niveau gedaald is zouden we allang onder het nulpunt zitten

.
Maar als je aan de andere kant alle topics zou moeten geloven waarin gesteld wordt dat het hier te streng is geworden is het niveau juist veel te hoog en is het eigenlijk verbazend dat er nog topics open zijn

.
Het niveau is iniedergeval een bijna oncontroleerbaar iets. Moderatie moet er in mijn ogen dan ook vooral op gericht zijn het forum leefbaar te houden voor zo een groot mogelijke groep. En dat heeft vaak minder te maken met niveau als meer met inzet. Ik vind het niet vervelend om antwoord te geven op de minder ingewikkelde topics, maar wel als ik dat al tien keer gegeven heb. Door te voorkomen dat van dat type topics er te veel zijn voorkom je dat mensen met kennis weglopen, naast een sfeer creeëren waarin topics op een hoger niveau gemaakt en gehandhaafd kunnen worden.
In sommige gevallen is daar zelfs een apart forum voor geopend, m.n. PNS, maar dat is vaak niet nodig, noch wenselijk, volgens mij, aangezien dat bij een te klein niveau verschil, een te klein verschil in doelgroep, of een te klein verschil in (type) problematiek één van de twee forums zal doodbloeden / verbaggeren.
Met betrekking tot helpdeskusers: Users leveren volgens mij wel degelijk een bijdrage aan het forum als ze alleen maar topics openen, mits ze zinnig zijn

. Het is niet alsof we hier een helpdesk zijn, en dat je voor iedere vraag die je stelt er twee moet beantwoorden. Daar volgt lijkt me niet alleen uit dat we inzet moeten wensen, maar juist ook dat het openen van topics niet iets 'slechts' is, zolang ze maar de mogelijkheid openen voor andere gebruikers om te discussieren, over mogelijke oplossingen bijvoorbeeld

.
Met betrekking tot feedback op topicreports: In deze is het denk ik wijs te vertrouwen op de moderatoren

. Er zijn volgens mij maar twee redenen waarom je feedback op je TR zou willen: je wenst expliciete waardering, of je wil een soort 'verantwoording' met betrekking tot wat er met je TR gedaan wordt.
Met betrekking tot het eerste: natuurlijk worden je TR's gewaardeerd

! Niet alleen door moderatoren, maar juist door users. Door topicreports te plaatsen wordt het forum leefbaarder gehouden, wat voor iedereen en vooral jezelf prettig. Je plaatst topicreports in mijn ogen niet om punten te verdienen ofzo

, maar vooral voor jezelf.
Met betrekking tot 'verantwoording': ik denk denk dat het niet alleen ondoenbaar is voor moderatoren om die feedback te geven, volgens mij moeten we ze ook maar vertrouwen

. Als je mensen toevertrouwd beslissingen te nemen over topics sluiten en dergelijke, waarom zou je ze dan niet vertrouwen in te schatten of je TR terecht is of niet

?
Bovendien vinden er vaak handelingen plaats naar aanleiding van TR's die je helemaal niet kan, noch moet willen zien in mijn ogen

. Er gebeurt een hele hoop achter de schermen, waarbij als andere gebruikers daarvanaf zouden weten er alleen maar een flamerige sfeer zou ontstaan, volgens mij

. Het forum heel erg aan de voorkant modereren maakt wel duidelijk dat er vanalles gebeurt, maar dat is volgens mij weegt dat totaal niet op tegen het voorgenoemde nadeel. Het is ook niet zozeer óf óf, maar meer een balans tussen beiden.
En als laatste volgt er bovendien ook wel feedback op TR's als dat nodig geacht wordt, bijvoorbeeld als de TR'ende user in de ogen van een moderator een (totaal) verkeerde inschatting maakt

.