Toon posts:

Grote bezuinigingsplannen pc

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een plan om zo goedkoop mogelijk mijn computer te gebruiken omdat we in de bijstand zitten en we elke euro nodig hebben. Wat ik graag wil weten is of een 400 watt voeding wel meer kost per uur dan een 300 watt voeding, of is het toch hetzelfde? Ik weet ook niet hoeveel de stroom per uur is per kilowatt.

Wat ik graag wil weten, is hoeveel een voeding van 300 watt en 400 watt per uur kosten. En kost een gemiddelde pc echt zoveel energie? De prijzen schieten omhoog en ik kom maar moeilijk uit d bijsand, dus ik zou graag wat info over mijn stroomverbruik willen weten.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je naar een gemiddelde on-line pc zaak gaat zie je natuurlijk zó het verschil hè 8)7

Maar wat ook behoorlijk scheelt in energieverbruik is de processor, maar om nu een nieuwe aan te schaffen heeft ook geen nut, om alleen maar de energiekosten omlaag te brengen, dat verschil haal je er nooit uit als je hem alleen daarvoor nieuw koopt.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op zich zal de voeding dat vragen wat je hardware gebruikt, onafhankelijk van wat je voeding maximaal zou kunnen leveren. Echter: Duurdere voedingen zijn meestal efficienter in hun omzetting, en dus zuiniger effectief -> een dure voeding is meestal goedkoper (en dure hebben meestal ook veel Watt)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dat hangt er vanaf wat voor voeding, maar er van uit gaande dat je van 't zelfde merk/serie neemt en je PC zou met de 300Watter van de voeding de top van het vermogen vragen vaak en bij de 400watter niet zou de 400wat zuiniger zijn, hoe het zit als je bijv. maar 150 gebruikt weet ik niet precies maar ik denk dat het bijna niets uit maakt :)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:06:
, of is het toch hetzelfde? Ik weet ook niet hoeveel de stroom per uur is per kilowatt.
Energie:
enkele 7.53€ de kwh.

Dubbele 8.72€ deKwh. / Nacht 5.25 Kwh Ingaand 11 tot 7 / weekenden feestdagen.
Dat heb ik dus van de week toevallig opgevraagd bij essent :)

De enkele staat voor een enkele meter (dus in je meterkast met 1 meter) en de dubbele voor een dubbele meter :) maar dat spreekt voor zich ;)

Verwijderd

Het vermogen dat op een pc voeding staat, is het vermogen dat ie kan leveren.
Het verbruik is wat de rest van de computer vraagt aan de voeding, en een beetje verlies in de voeding zelf.

Helemaal uit zetten als je je PC niet gebruikt (met de schakelaar op het stekkerblok) is de beste oplossing om geen standby stroom meer te verbruiken....

Verwijderd

Topicstarter
Stand-by doe ik toch nooit, maar ik vroeg me wel af hoeveel het per uur kost, weet het nog steeds niet met een 400 watt voeding per uur. En mijn cpu-voeding maakt ook een echte herrie als een stofzuiger, dus is een stille pc ook goedkoper met energie?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

De efficientie van een voeding loopt niet lineair met het opgenomen vermogen, een 400 Watt voeding op een PC van 150 Watt werkt waarschijnlijk minder efficient dan een 300 Watt voeding.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:23

Bravo

Second Best

Het wattage van een voeding geeft alleen maar aan wat de maximale hoeveelheid stroom is die er geleverd kan worden. Dus meestal zal het verbruik in werkelijkheid veel lager liggen dan die 300 of 400 watt. (Tenzij je de hele dag een }:O hebt lopen :+ )
Ook is het zo (zoals hierboven ook al staat) dat een duurdere voeding vaak een hoger rendement heeft, dus ook minder energie als de pc hetzelfde doet, de mindere energiekosten hierdoor wegen vaak niet op tegen de extra kosten van zo'n voeding.

Gewoon je huidige voeding laten zitten dus.

edit:
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:17:
Stand-by doe ik toch nooit, maar ik vroeg me wel af hoeveel het per uur kost, weet het nog steeds niet met een 400 watt voeding per uur. En mijn cpu-voeding maakt ook een echte herrie als een stofzuiger, dus is een stille pc ook goedkoper met energie?
ik neem aan dat je een cpu fan bedoeld? Deze heeft niets met de voeding te maken.
Wat de herrie betreft, vaak zijn zuinige computers niet zo warm, => minder koeling nodig dus ook stiller.

[ Voor 35% gewijzigd door Bravo op 27-02-2006 22:21 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Verwijderd

Hier kan je een beetje kijken hoeveel jou PC verbruikt.
http://www.parkstadpc.nl/powersupply.php
Je monitor zit hier niet bij in.
Maar meestal is wel op de monitor een type plaatje te vinden waar het vermogen op staat.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen. Jullie helpen mensen echt waren er maar emer zoals jullie _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:34:
bedankt mensen. Jullie helpen mensen echt waren er maar emer zoals jullie _/-\o_
Hier :P

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 19:46

Cis

Mijn computer verbruikt ongeveer 140W (zonder monitor)
(AMD3000, 6600GT, 2GB memory, 1 dvd-writer)

Stel dat de prijs 7,50€ kwh is. Dan is dat dus 0.140 x 7,50 = 1,05 euro per uur. ... ... ... !! :?

Euhm, lizm, moet dat niet centen zijn, ipv hele euro's? :+
Als ik mijn pc dag en nacht aan zou houden, zou dat 30 x 24 per maand kosten :X

[ Voor 32% gewijzigd door Cis op 27-02-2006 22:47 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 21:48

ReLight

echo("What Now ? !")

Eneco is dacht ik nu 6,8 EuroCent/ kwh => 0.14*0.068*24*30= +- 6.85 Euro/maand.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Het is inderdaad 7,5 cent per kWh.
Dus dan kost een pc zoals hierboven genoemd van 140W 1,05 cent per uur.
Als je de pc dus 3 uur per dag aan hebt staan kost het je jaarlijks: 11,50€
Staat de pc 24 uur per dag aan, dan wordt dit al: 92€ per jaar

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Die 7.5ct/kWh is wel een erg lage schatting. Dat is namelijk alleen het leveringstarief. Daarbij moet je nog optellen de energiebelasting en de netwerktarieven. Opgeteld zit je dan rond de 20ct/kWh... en dan kost die PC van hierboven als hij 24 uur aan staat niet 92euro, maar rond de 250eur per jaar.

Zie ook: http://www.essent.nl/esse...etarieven/watkosthet.html

[ Voor 13% gewijzigd door rvm op 27-02-2006 23:12 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 21:48

ReLight

echo("What Now ? !")

rvm schreef op maandag 27 februari 2006 @ 23:12:
Die 7.5ct/kWh is wel een erg lage schatting. Dat is namelijk alleen het leveringstarief. Daarbij moet je nog optellen de energiebelasting en de netwerktarieven. Opgeteld zit je dan rond de 20ct/kWh... en dan kost die PC van hierboven als hij 24 uur aan staat niet 92euro, maar rond de 250eur per jaar.

Zie ook: http://www.essent.nl/esse...etarieven/watkosthet.html
Kleine nuance hierin is dat de netwerk kosten er ook zijn zonder de PC.. De beredenering welke gevolgd is dat 30% van de jaar rekening aan netwerk kosten is. Je mag niet zo maar elke kw *3 doen. De bijstands TS zou zomaar alle stekkers afknippen van schrik ;)

Toch kan de pc je ook (vermaaks) kosten besparen, maar da's illegaal natuurlijk dus dat doe je niet, en je dient dus voor elke film netjes in de rij bij de bios 14,50 Euro te betalen....per persoon.
Da's 29,- al (per maand een keertje is te verdedigen niet ?) En dat is dus gelijk aan een leuk Inet abbo al. Is die ook al verantwoord :)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Hoe verwacht je dat we zonder enige relevante informatie hier iets zinnigs over zeggen :?

- het is een misvatting om te denken dat een voeding met een zwaardere wattage meer kost bij gelijke belasting. Het gaat om hoeveel het *kan* leveren, niet hoeveel het daadwerkelijk levert...
- wel relevant: de efficiency van een voeding. Doorgaans zijn zwaardere voedingen efficienter, maar een lichte voeding van een goed merk (Enermax ofzo) zou wel eens efficienter kunnen zijn dan een zwaardere van een slechter merk (Q-Tec bijvoorbeeld). Je meldt niets over merken van de voedingen :/
- belangrijkste bepaler van hoeveel iets trekt is wat je eraan gaat hangen cq wat er dus effectief van de voeding gevraagd gaat worden. Je meldt ook niet 1 spec van de PC erachter - hoe verwacht je dan dat we iets kunnen melden erover? |:(

Ga dus vooral even nadenken wat bepaalde waardes of termen nou echt betekenen. Als je dat doet, wordt al snel genoeg duideljik wat je antwoord is. Mocht je er nog niet uitkomen, dan mag een topic altijd, maar wees dan volledig en duidelijk en geef aan wat je zelf al opgezocht hebt en als je iets vermoedt, waarom je dat dan vermoedt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.