Toon posts:

Bad Bios Checksum

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een Asus P4P800-E deluxe moederbord.

Van de week heb ik geprobeerd m'n bios te update met Afudos.exe.
Jammer genoeg is dit niet genoeg.

Als ik nu opstart, dan probeert ie de bios weer goed te zetten en vraagt dan om een cd-rom en een floppy, die heb ik dus gemaakt, maar dat helpt niet.
Ik krijg de melding:

Start erasing
Start programming en dan moet ik de computer opnieuw opstarten, ik heb dat gedaan maar dan krijg ik weer hetzelfde schermpje te zien.

Wat ik zelf al heb geprobeerd.

Jumpers naar 2 en 3 verschonen, bios batterij eruit gehaald.

Weet iemand nog voor mij een oplossing?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoelang heb je de batterij eruit gehaald? Als het voor een korte periode hebt gedaan heb je kans dat hij niet goed gereset is.

edit:
En heb je hem nadat de batterij eruit is geweest ook even opnieuw alle schijven enzo op laten zoeken??

[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 25-02-2006 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, een paar minuten eruit gehaald.

Nee zover kan ik niet komen, dan probeert ie gelijk om de juiste bios op te zoeken via floppy en cd-rom drive.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee?

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 11:17
Ik heb hetzelfde met mijn moederbord:

Asus P5P800SE bios flash probleem.

De functie "CrashFree Bios" dat bedoeld is om het bios weer te herstellen na een mislukte flashpoging werkt niet.

Je kunt bij www.Flashbios.org een nieuwe bios chip bestellen indien deze in een socket zit.

"CrashFree Bios", een bijzonder handige feature op het moederbord dat niet werkt.

Edit: Ik had een e-mailtje gestuurd naar Asus hierover, maar nooit een antwoordt gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door unimatrix zero op 25-02-2006 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus moet ik een nieuwe bestellen.

Zit de bios chip niet vast gesoldeerd aan het moederbord?

• unimatrix zero
kijk even op het moederbord....

Verwijderd

Topicstarter
Jah hoe kan ik ooit zien of tie is vast gesoldeerd?
Als tie niet vast gesoldeerd is kan je em er dan gemakkelijk uithalen?

Verwijderd

Als het goed is kun je em met een schroevendraaier eruit wippen ;)

edit:

of zo'n chipgrijpertje ja ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 23:00 ]

• unimatrix zero
de bioschip zit zo te zien iets links van de batterij in een socket. deze kun je verwijderen met een soort tangetje. check www.flashbios.org

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb hetzelfde probleem op mijn P4P800 SE. Wat bij mij helpt is de PC uitzetten, voeding uitzetten (of stekker er uit), even wachten en opnieuw opstarten.

Het rare is dat ik het niet heb na een BIOS flash of zo, maar gewoon spontaan af en toe tijdens het opstarten. Ik dacht altijd dat het kwam doordat de boel overclockt is, maar kennelijk zijn er meer mensen met het probleem in andere omstandigheden.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet denk al waarom die niet goed geupdate is.

Ik heb de file gedownload (.rom)
In de handleiding staat dat ik die file moet renamen naar: P4P800-E.rom, dat heb ik dus niet gedaan. :'(

Verwijderd

waarom willen mensen altijd de nieuwste bios, het licht daar zelde aan als er iets niet werkt. en als het dan mis gaat dan is huilen.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:23

L0g0ff

omg

Wat je ook kunt doen als je iemand kent met een zelfde mobo is starten met zijn bios chip, dan dat ding eruit halen (wanneer de pc aanstaat), jouw chip erop drukken en opnieuw flashen.

Zelf ook een keer gedaan en het werkte goed. Maar dit is wel zo'n "ik sta niet in voor de garantie" gevalletje O-)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken helaas niemand met etzelfde mobo.

Wel iemand die ook een asus mb heeft, kan dat dan ook? of moet je perse hetzelfde mb hebben?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:59:
Ik ken helaas niemand met etzelfde mobo.

Wel iemand die ook een asus mb heeft, kan dat dan ook? of moet je perse hetzelfde mb hebben?
Dit kan met elk moederbord waar dezelfde BIOSchip in zit. Ongeacht het merk of model, als je dus nog een pentium1 bord hebt liggen met dezelfde soort chip, kan je gewoon hierin flashen. Zoek maar op GoT naar 'hotflashen'. Mocht er iets mis gaan dan is wel ZOWEL je chip als je donormoederbord aan puin. Ik zelf heb een NF7-s gered door gewoon bij www.flashbios.org een nieuwe BIOSchip te bestellen. Kost een fractie van een nieuw moederbord. Je kan ook je oude chip opsturen, dan kost het de helft van een fractie van een nieuw moederbord ;) Deze methode zou ik je dan ook aanraden.

edit: ik herriner me net dat dit met de nieuwste ASUS moederborden niet kan, deze kan je dus niet hotflashen in een ander moederbord. Elk ander merk kan wel (bijvoorbeeld een Abit BIOS in een Epox moederbord) maar ASUS chips kunnen alleen in een ASUS bord van hetzelfde type.
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:46:
Waarom willen mensen altijd de HET nieuwste bios, het lichGt daar zeldeN aan als er iets niet werkt. en Als het dan mis gaat dan is HET huilen.
Mensen willen graag het nieuwste BIOS, omdat deze meestal meer opties heeft, betere stabiliteit, of complete CPU reeksen worden aan de compatibility chart toegevoegd, zoals in mijn geval de Pentium D 9XX reeks. Eerst ondersteunde mijn mobo deze processoren niet, maar nu wel.

offtopic:
gast....spelling en zinsopbouw...

[ Voor 65% gewijzigd door -ErikE- op 27-02-2006 11:36 ]

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 09:36
Ik denk dat jij eens een nieuw battarij erin moet doen
denk dat die leeg is..

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

p43000 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:28:
[...]

Dit kan met elk moederbord waar dezelfde BIOSchip in zit. Ongeacht het merk of model, als je dus nog een pentium1 bord hebt liggen met dezelfde soort chip, kan je gewoon hierin flashen. Zoek maar op GoT naar 'hotflashen'. Mocht er iets mis gaan dan is wel ZOWEL je chip als je donormoederbord aan puin. Ik zelf heb een NF7-s gered door gewoon bij www.flashbios.org een nieuwe BIOSchip te bestellen. Kost een fractie van een nieuw moederbord. Je kan ook je oude chip opsturen, dan kost het de helft van een fractie van een nieuw moederbord ;) Deze methode zou ik je dan ook aanraden.

[...]

Mensen willen graag het nieuwste BIOS, omdat deze meestal meer opties heeft, betere stabiliteit, of complete CPU reeksen worden aan de compatibility chart toegevoegd, zoals in mijn geval de Pentium D 9XX reeks. Eerst ondersteunde mijn mobo deze processoren niet, maar nu wel.

offtopic:
gast....spelling en zinsopbouw...
Wat heb je aan een extra CPU-reeks als je je CPU toch niet upgrade?
Ik heb altijd zoiets, niets upgraden zolang er niet zoveel meerwaarde aan de upgrade zit.
Kans dat het mis is, is het niet waard.

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
offtopic:
van een 530j naar een 930 vind ik toch een behoorlijke performancewinst hoor. 5xx is eerste generatie singlecore prescott, 9xx is Dualcore Presler.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 22:44
nogmaals maar een keertje voor de duidelijkheid:

een CMOS checksum error is een fout met je CMOS geheugen waar de instellingen van het bios zich bevinden. Een reset kun je uitvoeren middels de bekende jumper, een reset te kiezen vanuit het BIOS menu zelf of het batterijtje er voor een tijdje uit te halen etc. etc.

een BIOS checksum error is een probleem met de checksum van de code van je BIOS zelf dat opgeslagen is op een stukje flashgeheugen. Batterijtjes, voeding eraf etc gaat allemaal niets helpen, het enige dat werkt is hernieuwd flashen met het goede bios, in een niet defecte chip.

En ik kan je melden met dit bord dat als je een automatisch startende en flashende floppy maakt die zonder gebruikersinterventie de boel direct flasht met de goede rom-file, de functie crashfree bios prima werkt. (die floppy dus wel ff bouwen op een andere PC, want deze start nu dus niet meer ;-))

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 27-02-2006 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie goede replys.

Ik heb vandaag maar gelijk een nieuwe bioschip besteld en die oude bioschip kon er makkelijk uit gehaald worden.

Kverwacht dat ie morgen of overmorgen binnen in.
Pagina: 1