[5.1 set] Med+ range ( ~200 e) speakerset keuze/vergelijking

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain_Duck
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08-2021
Hallo tweakers

Ik ben al een tijdje aan het denken aan het stevig upgraden van mijn geluidssituatie. Ik zit nu met een nforce2 onboard soundcard en een oud creative cambridge 4.1 speakersetje dat destijds iets van 40 gulden was en dus niet al te veel voorsteld. Dus maar eens tijd om up te graden. En ik heb nog wat geld over, dus het mag wat kosten, het word eens tijd voor wat kwaliteit :)

Hoogstwaarschijnlijk ga ik een nieuwe creative x-fi xtrememusic soundcard halen, lijkt me een zeer goede soundcard, kan ik waarschijnlijk de eerst komende paar jaar wel mee vooruit. Maar dan ook nog een nieuwe speakerset, en sja daar zit aardig wat keus in.

Ik wil de set het meeste gaan gebruiken voor gamen. Op de PC, maar ook met mijn consoles en de toekomstige consoles. Ik heb nu een PS2, GC, en nog wat oudere consoles die ik er op wil zetten, maar ik wil in de toekomst ook een PS3 en een revo er op aansluiten (sorry ik ben niet echt weg van de xbox&x360 :) ). Ook kijk ik veel anime, en af en toe nog eens wat films (via de computer) dus daar moet het ook voor werken, maar ik neem aan dat dat wel goedkomt. Voor de rest is muziek niet al te belangrijk, ik luister amper muziek. Het gaat mij ook niet echt om het volume, ik ben niet echt een type dat het nodig vind om alles snoerhard te draaien, het gaat mij er meer om dat het geluid goed uit alle kanten/hoeken komt.

Ik zat er aan te denken om een logitech 5500 setje te halen, omdat ik die hier gewoon lekker dichtbij bij de mediamarkt kan halen, maar na het plopjesprobleem topic te hebben gelezen mijd ik dat ding als de pest/vogelgriep ;). Als ik ergens € 200+ voor ga betalen dan mag het niet van dat soort fouten hebben, komop zeg, dat is belachelijk. Ik zit in een flat dus ik ga het niet eens proberen.

Dus dankzij de pricewatch (dank god voor de pricewatch, wat een topfunctie :D ), heb ik mijn keuze af kunnen stemmen op wat setjes, dit zijn ze:

Creative Gigaworks ProGamer G500 (5.1) € 236,-
Pricewatch: pricewatch: Creative Gigaworks ProGamer G500 (5.1)
Info: http://www.creative.com/p...y=461&product=10814&nav=1
Manual: nergens te vinden :(

Creative Labs MegaWorks 550 THX (5.1) € 249,-
Pricewatch: pricewatch: Creative Labs MegaWorks 550 THX (5.1)
Info: http://www.creative.com/p...ory=462&product=240&nav=1
Manual: http://files2.europe.crea...ers%20Guide%20English.pdf

JBL escxcite (5.1) € 235,-
Pricewatch: pricewatch: JBL escxcite (5.1)
Info: http://www.jbl.com/home/p...CXCITE/230&CheckProduct=Y
Manual: https://www.hci-services....ual/ESC%20xcite%20eng.pdf

Ozaki F8 HM080 (5.1) € 229,95
Pricewatch: pricewatch: Ozaki F8 HM080 (5.1)
Info: http://www.ozaki.com.tw/g...e.php?source=series&pID=4
Manual: http://www.ozaki.com.tw/g...files/dl_Manual_118.0.pdf

Nu de vraag natuurlijk, welke moet ik kopen. Dus ik ga kijken naar wat zijn de verschillen. Ik ben niet echt een audiofiel dus het meeste is allemaal lariekoek voor mij, maar wat ik ervan begrijp (en na downloaden van vele manuals, de handige harry's zetten niet alles op hun pagina ):

Creative Gigaworks ProGamer G500: THX cert, 310 watt, SNR: 85, wired remote, spring clips (voor makkelijk/goedkoop kabel verlengen), Geluid per speaker instelbaar, geen extra inputs

Creative Labs MegaWorks 550 THX: THX cert, 500 watt, SNR: 99 wired remote, spring clips, Geluid per speaker instelbaar, geen extra inputs

JBL escxcite: Geen THX, Dolby Digital/AC3, DTS, Dolby Pro Logic, 185 watt, SNR: 80, remote control, LCD display, "error free cables" (waarschijnlijk kut want je moet de achterste speakers toch verlengen), Geluid per speaker instelbaar, 2x digitale ingangen: Optical In & Coaxial In !!!!!

Ozaki F8 HM080: Geen THX, Dolby Digital/AC3, 200 watt, SNR:55, remote control, LCD display, spring clips, Geluid per speaker instelbaar, 4 extra inputs !!!!!

Aardig wat verschillen dus. De 2 van creative zijn de enige die THX gecertificeerd zijn, en dat zal wel aardig goed zijn ?, en ze hebben een hoge SNR, wat dat ook inhoud. Echt verschil kan ik tussen de 2 sets ook niet echt vinden, behalve dat de megaworks harder kan. Maar het jammere is dat ze geen extra inputs hebben voor consoles. Je zit dus altijd te klooien met kabels omwisselen voor consoles.

De andere 2 hebben wel extra inputs, de JBL heeft zelfs digitale inputs. Dat is toch het beste voor geluidskwaliteit ? Ik zie een optical poortje aan de achterkant van mijn PS2 dus dat werkt daar perfect mee zou ik zeggen. PS3 & revo zullen zoiets ook wel hebben neem ik aan. En de ozaki, die heeft 4 extra inputs. Daar kan ik gelijk alle consoles inpluggen en hoef er nooit meer aan te zitten. Maar die heeft net weer de laagste SNR, en ik kan niks vinden op hun site/manual dat hij geschikt is voor dolby DTS of pro logic. Of maakt dit niet veel uit voor de geluidskwaliteit ?

Ik zit zelf het meeste aan de JBL & de ozaki te denken, vanwege de extra inputs. Vooral de ozaki zal erg handig zijn met meerdere consoles. Maar dan is er ook nog de merken. Ik heb zelf nog nooit van JBL & ozaki gehoord, en vooral ozaki verdenk ik ervan dat het een chinees flutmerk kan zijn. Maar deze set is natuurlijk nog wel 200+ euri's dus het zal het wel waard zijn.

Anyway, wat ik aan jullie tweakers die er verstand van hebben wil vragen:

1- Wat is het verschil tussen de 2 creative setjes behalve de prijs/watt?
2- Is THX cert erg belangrijk ? Geeft het een enorme meerwaarde over de andere ?
3- Zijn de digitale In's erg belangrijk ? Moet ik daarvoor de JBL kiezen ?
4- Is het erg dat de SNR van de ozaki veel lager is dan de andere ? en WTF houd het eigenlijk in ?
5- Heeft iemand ervaring met JBL ? Is het een goed merk ?
6- Heeft iemand ervaring met Ozaki ? Is het een goed merk ? (of is het chinese troep ?)
7- Zijn er stekker/plug-verdubbelaars (netzoals scartverdubbelaars) te koop zodat ik niet hoef te klooien met kabels als ik mijn console wil gebruiken IPV PC ? Zal vast wel toch?

En ja, ik weet dat er genoeg "wat moet ik kopen" topics zijn, maar het gaat hier wel om een aardig groot bedrag, en het gaat specifiek over deze prijsrange. Ik denk dat dit wel zijn eigen topic waardig i,s ook omdat ik een vergelijking heb gemaakt tussen de verschillende soorten setjes. Anyway anders zien jullie mods maar wat jullie met de topic doen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Captain_Duck op 23-02-2006 20:30 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Captain_Duck schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:55:
1- Wat is het verschil tussen de 2 creative setjes behalve de prijs/watt?
2- Is THX cert erg belangrijk ? Geeft het een enorme meerwaarde over de andere ?
3- Zijn de digitale In's erg belangrijk ? Moet ik daarvoor de JBL kiezen ?
4- Is het erg dat de SNR van de ozaki veel lager is dan de andere ? en WTF houd het eigenlijk in ?
5- Heeft iemand ervaring met JBL ? Is het een goed merk ?
6- Heeft iemand ervaring met Ozaki ? Is het een goed merk ? (of is het chinese troep ?)
7- Zijn er stekker/plug-verdubbelaars (netzoals scartverdubbelaars) te koop zodat ik niet hoef te klooien met kabels als ik mijn console wil gebruiken IPV PC ? Zal vast wel toch?
Allereerst: Wow, mooie topicstart! Dat noem ik nog eens zelf moeite doen :)

De antwoorden op jouw vragen zal ik ook nummeren.

1) Hoogstwaarschijnlijk de klank en het design.

2) THX is alleen belangrijk als je vrienden en familie wilt inponeren met spec's. Voor de uiteindelijke klank maakt het niks uit of er wel of niet een THX certificaat op staat. THX stelt bepaalde eisen aan het frequentiebereik en het volume van de set. Sysyemen zonder THX kunnen echter net zo goed klinken.

3) Dat hangt van jouw wensen af. Als jij een DVD-speler of PC direct aan wilt sluiten op de set, dan is een digitale ingang erg belangrijk. Je maakt hierbij gebruik van de DA conversie op de luidsprekerset.

4)SNR = signaal/ruis verhouding. Je moet zelf oordelen of jij met die ruisverhoudingen kunt leven.

5) Ik heb voldoende ervaring met JBL, maar ik vind de lagere series allemaal hun geld niet waard. De naam JBL is erg geliefd bij vele doorsnee personen (net als B&W en Bose). Maar als je echt goed gaat vergelijken, zullen er altijd setjes uit de bus komen met betere prijs/kwaliteit verhoudingen.

6) Met Ozaki heb ik totaal geen ervaring.

7) Er bestaan ingangselectors. Dit is een klein apparaat waarmee je tussen ingangen kunt veranderen.

Het beste advies blijft: zelf luisteren! Wij weten niet wat jij mooi vind klinken, dus je moet het toch echt zelf beoordelen.

Succes :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Captain_Duck
Bedankt voor je antwoorden barry, ze helpen me echt enorm.

Ik denk dat de 2 creative setjes nu gewoon afvallen. THX lijkt me niet zo belangrijk, en die extra inputs een stuk belangrijker in ieder geval.

De keuze is tus JBL & Ozaki. Ik was bang dat de ozaki een stuk minder was omdat hij geen enkele dolby iets had, maar na nog een keer kijken zie ik dat hij AC3 heeft en dat IS dolby digital (en dat is 5.1 gebeuren), dus daar hoef ik verder niet bang voor te zijn.

Oh, en ook lees ik dat het volume met de JBL ook per speaker instelbaar is, mooi, ik heb de originele post geupdate met de extra info.

Ook ben ik steeds minder weg van de ozaki. De 4 extra inputs zijn wel extreem handig, maar het feit dat ozaki.nl & ozaki.com niks doen maakt mij wat wantrouwend (de officiele site is ozaki.com.tw , ozaki.be werkt wel trouwens)

Nog een vraagje:

8- Wat ik er van begrijp is de SNR iets waar je mee te maken krijgt op hogere volumes ? Als je volume hoger is dan 55 decibel dan begin je ruis te horen bij de ozaki ofzo ? Das ook niet erg hard, vergelijkbaar met restaurant volgens wikipedia.

Maar ik denk niet dat dat nog uitmaakt. Als ik het zo allemaal bekijk dan is de JBL de beste keuze, ondanks dat jij JBL iets tegenspreekt qua prijs/qualiteit. Vooral die optische ingang spreekt me erg aan. Ik zie namelijk ook dat de PS3 ook zoon uitpoort heeft, zit ik gelijk goed daarmee.

Heh, als ik via www.jbl.nl naar de escxcite set kijk dan is hij daar 339,00 euro... terwijl hij voor 235 e / 254e op de pricewatch staat. Nog een reden om die te kiezen, wat een "koopje"

Anyway ik denk dat ik rond ben met mijn keuze, ik slaap er nog een nachtje over en dan bestel ik morgen waarschijnlijk de JBL :)

• Captain_Duck
En het is gebeurd, ik heb net de JBL escxcite en een creative xfi xtrememusic besteld.

Anyway, nogmaals bedankt voor je hulp barry

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 18:46

Lord_Nemesis

Wa oars?

Zonder al je vragen te beantwoorden:

Ik kan je de MegaWorks 550 echt aanraden!
Het is al een iets oudere set, maar wat een sound! _/-\o_ Echt het beste wat ik tot nu toe heb gehoort.
Ik gebruik hem in combinatie met een Terratec geluidskaart.

Zie net dat je al besteld hebt...
Veel plezier met je nieuwe spullen!

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Nemesis op 24-02-2006 18:02 . Reden: You stupid woman! Eerst lezen, dan replyen. ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• Captain_Duck
ok, dit is fucked.

De speakerset en soundcard zijn binnen. Lijkt allemaal goed.

Er zit een mooie optische kabel, een coax kabel, een mooie TV out kabel bij. De kabels voor de achterspeakers zijn ook iets van 10m en hoef ik niet te verlengen

MAAR ER ZITTEN GEEN KABELS BIJ VOOR VAN DE COMPUTER NAAR DE SPEAKERSET.

Seriously, WTF. Nu ken ik dus de set niet aansluiten op mijn computer, wat het plan was. Ik zou het kunnen doen met digitale uitgangen, maar de creative xfi xtrememusic heeft geen digitale uitgangen. Die krijg je alleen bij duurdere sets met een bracket.

Dus wtf moet ik nu doen, zoon creative xfi bracket upgrade kopen ? Waar in hell kan je die uberhaupt kopen ?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, is een kwestie van niet nadenken voor kopen vrees ik. Het setje kun je enkel en alleen digitaal of stereo aansluiten. Dus je kunt hem niet in 5.1 analoog aansluiten op je Xfi, maar enkel stereo. Met zo'n bracket kom je ook niet ver, dan heb je alleen voor films een beetje 5.1, in games en muziek (voor zover je dat zou willen) echter niet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:03
Captain_Duck schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:12:

Dus wtf moet ik nu doen, zoon creative xfi bracket upgrade kopen ? Waar in hell kan je die uberhaupt kopen ?
Je kunt bij Creative zo'n digital i/o module erbij kopen. Die geeft je coax en optical erbij.

Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/products/products/pic_prod773_lang1.jpg

Kost je 30 euro: http://nl.europe.creative...ubcategory=0&product=773&

• Captain_Duck
biobak schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:50:
[...]

Je kunt bij Creative zo'n digital i/o module erbij kopen. Die geeft je coax en optical erbij.

[afbeelding]

Kost je 30 euro: http://nl.europe.creative...ubcategory=0&product=773&
Dank je biobak, denk dat ik die zo bestel, dat is waarschijnlijk goedkoper dan zoon bracket

Maar even voor de zekerheid. Als ik die gebruik, en dan op de JBC set aansluit dan heb ik goed 5.1 geluid uit de computer? met EAX gebeuren enzo dat gaat allemaal door die ene coax/optische kabel heen ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Captain_Duck schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:05:
Maar even voor de zekerheid. Als ik die gebruik, en dan op de JBC set aansluit dan heb ik goed 5.1 geluid uit de computer? met EAX gebeuren enzo dat gaat allemaal door die ene coax/optische kabel heen ?
Nee!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
ik zie dat je een nforce2 onboard soundcard hebt(als 't goed is een SoundStorm) welke de beste onboard soundcard ooit is, met goede digital out's. Probeer die eens eerst

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Captain_Duck
wtf dat werkt niet ?

Zoon optische/coax kabel moet dat toch makkelijk aankunnen ?. Maar daar gaat alleen stereo uit ofzo ?

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 15:40

gakkethijs

niks

voor 5.1 geluid uit je computer moet je alle 3 outputs gebruiken. met de ding krijg je maar van 1 output kijk eens in de xf-i topic hoe je een digitale output maakt voor paar euro

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

gakkethijs schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:15:
voor 5.1 geluid uit je computer moet je alle 3 outputs gebruiken. met de ding krijg je maar van 1 output kijk eens in de xf-i topic hoe je een digitale output maakt voor paar euro
Again: Je hebt er geen fuck aan, je krijgt alleen maar 5.1 in films!

• Captain_Duck
wat een ongeloofelijke fuckzooi. Ik heb nooit naar die speakerset gekeken als hij computer input aankon, ik dacht dat wel vanzelfsprekend was. Het is een 5.1 set gvd. Maar wat ik er van begrijp is er dus compleet geen enkele manier om EAX via die boxen draaiend te krijgen. Godver had ik dat geweten >_<

• Captain_Duck
ik zat eens te denken

als ik 2 kabeltjes haal die van computer jack naar RCA plug, en zo de computer aansluit op de subwoofer, kan ik dan geen 4.1 EAX geluid krijgen ?

EDIT: oh en van die tip van de nforce 2 onboard soundcard gebruiken, leuk idee maar nee er zit geen digitale out op. Niet dat ik die zou willen gebruiken nu ik een creative fucking xfi heb.

[ Voor 39% gewijzigd door Captain_Duck op 01-03-2006 18:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Captain_Duck schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:37:
... ik dacht dat wel vanzelfsprekend was.
Sorry hoor, maar je geeft zelf een link naar de manual van het ding, en faalt dan gewoon om daar even in te kijken wat je allemaal kunt aansluiten en of dat wel bij je Xfi (waar ook twee grote topics over zijn) past. Verder had je het hier ook gewoon kunnen vragen en ga je tegen het advies van een medetweaker in.

Vanzelfsprekend is alleen dat je degelijk onderzoek doet voordat je iets koopt!

En nee, je krijgt geen degelijk EAX surround geluids via die twee tulpjes :'(

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 01-03-2006 19:07 ]

Verwijderd

gakkethijs schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:15:
Ik gebruik gewoon m'n digital out van m'n soundstorm onboard.. coax kabeltje naar m'n Z-5500 en klaar.
Geluid uit alle speakers tijdens mp3, uber surround tijdens games en uber surround tijdens dvd's. Dus alle 3 de outputs moeten gebruiken voor 5.1 geluid??
Ik snap die post niet helemaal volgens mij...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 19:55 ]

• Captain_Duck
nazco dat klinkt fantastisch, geeft me hoop

Ik denk dat er 2 mogelijke uitleggingen (?) kunnen zijn

1) 5.1 surround/eax met games kan WEL met optische/coax kabel
2) Jouw speakerset heeft een systeem dat het digitale 2.1 kanaal omvormt naar een surround kanaal en dat jij daarom surround geluid hebt met games.

Ik hoop dat het de eerste uitleg is. Dat zou perfect zijn voor mij

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Captain_Duck schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:10:
nazco dat klinkt fantastisch, geeft me hoop

Ik denk dat er 2 mogelijke uitleggingen (?) kunnen zijn

1) 5.1 surround/eax met games kan WEL met optische/coax kabel
2) Jouw speakerset heeft een systeem dat het digitale 2.1 kanaal omvormt naar een surround kanaal en dat jij daarom surround geluid hebt met games.

Ik hoop dat het de eerste uitleg is. Dat zou perfect zijn voor mij
Zoals je kan lezen bij nazco heeft hij de Z-5500 digitaal op zijn soundstorm aangesloten. De soundstorm heeft een DD encoder waardoor hij alles wat hij maar wil in 5.1 kan aanleveren of upscalen. De xfi heeft deze encoder niet waardoor bijvoorbeeld games met EAX en mp3-tjes alleen stereo zal gaan weergeven of helemaal niet als de speakerset geen PCM aankan. Wat is het type en merk mobo wat je hebt?

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Captain_Duck
een http://www.asus.nl/produc...208&model=595&modelmenu=1

met dit voor audio:

C-Media CMI9761A 6-channel CODEC
S/PDIF out interface

anyway, onboard soundkaart gebruiken terwijl ik een creative xfi vind ik niet echt een optie. Ik kan dus een digitale bracket kopen voor de xfi dus hij kan wel digitaal aangesloten worden, maar ik hoor steeds dat dat niks uitmaakt voor EAX ?

oh wacht ik lees dat de spdif uitgang van de creative xfi eigenlijk een coax aansluiting is o_o.... wacht eens

eens die aansluiten op de speakerset en zien wat er gebeurt

EDIT: en dat doet natuurlijk geen fuck. Het is zeker geen volwaardige digitale output als je niet zoon bracket/converter ding erbij koopt zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door Captain_Duck op 02-03-2006 15:36 ]

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Captain_Duck schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:12:
een http://www.asus.nl/produc...208&model=595&modelmenu=1

met dit voor audio:

C-Media CMI9761A 6-channel CODEC
S/PDIF out interface
Helaas dus geen soundstorm zoals in de startpost een aantal post hier boven staat
anyway, onboard soundkaart gebruiken terwijl ik een creative xfi vind ik niet echt een optie.
Dat was het wel als het een soundstorm was geweest omdat de soundstorm een DD encoder heeft.
Ik kan dus een digitale bracket kopen voor de xfi dus hij kan wel digitaal aangesloten worden
Dat kan als je in iedergeval nog je DVD die al DD geëncodeert zijn af te spelen in DD
, maar ik hoor steeds dat dat niks uitmaakt voor EAX ?
Juist EAX gaat alleen als PCM over spdif dus stereo en niet als 5.1
oh wacht ik lees dat de spdif uitgang van de creative xfi eigenlijk een coax aansluiting is o_o.... wacht eens

eens die aansluiten op de speakerset en zien wat er gebeurt

EDIT: en dat doet natuurlijk geen fuck. Het is zeker geen volwaardige digitale output als je niet zoon bracket/converter ding erbij koopt zeker.
Ik zou zegen neem een kijkje in dit topic

[ Voor 11% gewijzigd door teun-v op 02-03-2006 16:24 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Captain_Duck
Ok ik geef het op, het is dus compleet onmogelijk om EAX over die speakers te krijgen met mijn hardware.

Dus mijn opties zijn:

1) Het setje compleet proberen terug te sturen/marktplaatsen en een andere set halen.
2) Het setje houden, en mijn stokoude 4.1 setje blijven gebruiken voor EAX
3) Het setje houden, en misschien een nieuwe cheapo 5.1 set / koptelefoon voor EAX halen.

De JBL zelf werkt goed genoeg, ik heb hem nu aangesloten op de computer door middel van de ene jack > RCA kabel (eigenlijk bedoelt voor mp3 spelers enzo), en hij geeft goed geluid, met anime en films springt hij ook wel op dolby digital en krijg ik geluid uit alle boxen.

Dus voor films kijken vanaf de PC en console games zit het wel snor. Daar is de set perfect voor. Genoeg extra ingangen enzo, en films komt altijd wel goed. Het probleem is alleen voor mij de EAX vanaf de computer.

Het probleem is ook dat de andere sets niet aan mijn eisen voldoen. De creative setjes hebben compleet geen extra ingangen voor console/stuff, en de ozaka heeft een belachelijk lage SNR.

Maar er is ook het idee van nouja, optimale zones. Mijn tv en comp staan vrij dicht naastelkaar, maar om perfect in het midden te zitten zou ik elke keer de speakers moeten verzetten. Eigenlijk is het gewoon beter als ik een 2e set heb voor mijn comp en de JBL gebruik voor consoles / films / TV. De 2e set wordt dan niet zoon dure, cheapo logitech setje ofzo. Of zoon 5.1 koptelefoon maar daar ben ik niet helemaal bij.

Trouwens, als ik er een nieuw setje bijhaal/oude blijf gebruiken speciaal voor de computer, dan zou het fijn zijn als ik de digitale coax kan gebruiken die nu voor geen meter werkt. Moet ik echt speciaal zoon digitale out bracket daar voor kopen / maken (no way in hell dat ik ga solderen dus het wordt kopen). Of heb ik gewoon een of andere instelling fout. Ik heb nu de coax van mijn creative Xfi naar de JBL lopen omdat ik hem in de flexijack gestopt heb. Het zou erg fijn als ik dat gewoon kon gebruiken en niet die speciale digitale in/out bracket hoef te kopen. (en ja ik weet dat EAX er niet mee werkt, maar films enzo wel)

Anyway, nogmaals bedankt voor al jullie hulp.

• Captain_Duck
Ok vergeet de set gebruiken, ik ga hem terugsturen. Hij heeft ook andere problemen die zoon dure set totaal niet mag hebben

Het grootste minpunt is de automatische standby van het ding. Die is veels te aggresief. Ik heb hem dus nu op de computer aangesloten alsof de computer een MP3 speler was, en als ik was wat anime aan het bekijken, dus ik mooi kijken, maar na een tijd sprong de set op standby omdat ik de remote niet aangeraakt had. Hij sprong wel gelijk weer aan daarna omdat hij wel een systeem heeft dat als hij geluid ontvangt dat hij dan automatisch aangaat, maar anyway dit is erg vervelend en hoort totaal niet in een set van 235. Ik heb zo iets nog nooit met mijn oude rottige creative setje meegemaakt.

Ook kan de subwoofer crashen ofzo. Nadat ik terugkwam in mijn kamer na een tijdje, probeerde ik de set aan te zetten, maar hij reageerde totaal niet op de afstandsbediening en zelfs niet op de input knopjes die op de subwoofer zitten. Na handmatig het ding uit en aangedaan te hebben deed hij het wel weer, conclusie, hij was gecrasht ? o_o

En een keer toen ik een koptelefoon in mijn computer geprobeerd had (xfi heeft een of ander surround systeem voor standaard headsets, heb ik geprobeerd, werkt top btw), en daarna de JBL weer aansloot kreeg ik een enorm luid brom geluid met zware bas. Kanaal veranderen helpte niks, maar wel de subwoofer aan en uitzetten. Kortom hij is weer gecrashed op een of andere manier.

Anyway, die set gaat terug. Dit soort fouten mag je verwachten bij een set van 23 e, maar ZEKER NIET bij een set van 235e. Gelukkig hebben we in nederland herroepingsrecht, en de komplett.nl site heeft een speciale sectie op hun site daarvoor dus de set gaat terug. Mijn tip: koop geen JBL escxcite. Je had gelijk over JBL barry :/

Voor het vervangen, ik zit te denken mischien nog meer extra geld uit te geven en een logitech 5450 set te halen. Die heeft een ton aan extra inputs, en ik hoop dat hij geen plopjesprobleem heeft. Zal ook wel niet met de achterspeakers omdat die wireless zijn. Ook kan ik die simpelweg hier halen bij de mediamarkt.

• Captain_Duck
De set is terug, en ik krijg mijn geld terug van komplett, hoezee :D.

Ik ga denk ik morgen een logitech 5450 setje halen bij de mediamarkt. Kost wel fucking duur maar heeft optische inputs enzo, en hopelijk niet het vervloekte plopjesprobleem dat de 5500 heeft.

• Herr Frank
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 20:57
Was het geen optie geweest om je huidige nForce2 moederbord te verkopen en daarvoor in de plaats een nForce2 bord te kopen MET de soundstorm chip en dus optische uitgang?
Pagina: 1