Toon posts:

Cooling Prescott P4 --- 3,4 Ghz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker,

Ik ben reeds in het bezit van een:

P4 Prescott 3,4 Ghz
1Ghz DDR2
ASUS P5GDC Deluxe LGA 775 socket

uitgerust met een:
CPU Cooler Zalman CNPS 7700 CU Koper/Aluminium

Nu heb ik steeds het volgende probleem, de CPU wordt steeds te warm (80 graden) zodat ASUS PC Probe begint te piepen - CPU too HOT... Nu is al 3x het moederbord vervangen en 2x de CPU en 1x de voeding... maar het probleem is daarmee nog niet opgelost.

Vraag 1: Wat is hiervoor de beste oplossing?
Vraag 2: Welke cooler kan ik er het beste indoen?

Opm 1: Pc staat niet bij een radiator of ander warmtebron.
Opm 2: Pc komt van Funprice.
Opm 3: Bij een tig bestandjes copieren wordt de CPU al te warm.
Opm 4: Liever iets meer geld uitgeven zodat het probleem opgelost is.
Opm 5: Zitten al 2 extra ventielatoren in (voorin en achterin, voor de flow door de kast)

MVG Teddy Ted

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Hoe vaak is de koeler eigenlijk vervangen :?

Die-hard Brexiteer

• ijskonijn2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02-2022
Ik heb een vergelijkbaar systeem. p4 660 met P5ND2 en zalman 7700 al/cu. :) Daarnaast drie casefans, 1 in voor en 2 uit achter. Op 1400 rpm houdt de zalman de proc op 70 graden bij volle belasting.

In het begin werd de proc bij mij ook vrij heet, ging al gauw richting 80 graden. Na plaatsen casefans in systeemkast en pc kast is het nu wel aanvaardbaar. 8)

Bij mij was het probleem dat de pc in een afgesloten kast stond zodat ie z'n warmte niet goed kwijt kon.

Ik denk trouwens dat je koelers (proc en case) niet het grootste probleem zijn.

En de koelpasta zat niet goed, misschien teveel gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door ijskonijn2 op 22-02-2006 19:55 ]

Verwijderd

Gekke vraag, maar hoeveel koelpasta is er elke keer gebruik? En zit de fanmate er tussen en hoe hoog staat deze? Voelt het koelblok zelf ook echt warm aan, want misschien leest de software de sensor gewoon verkeerd uit bij dit mobo.

Verwijderd

Topicstarter
KingNothing schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:53:
Hoe vaak is de koeler eigenlijk vervangen :?
De cooler is al twee keer vervangen:

Eerste keer van standaard cooler naar Zallman.

Tweede keer Zallman vervangen door een dezelfde type Zallman

Thx

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:56:
Gekke vraag, maar hoeveel koelpasta is er elke keer gebruik? En zit de fanmate er tussen en hoe hoog staat deze? Voelt het koelblok zelf ook echt warm aan, want misschien leest de software de sensor gewoon verkeerd uit bij dit mobo.
De vervangingen zijn door funprice zelf gedaan dus mag je ervan uitgaan dat het goed gebeurd.

Ps zitten ook 2 fan's aan de achterkant en 1 voor.

Koelribben van de Zallman zijn warm tot heet.

Thx

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Heb je de CPU niet per ongeluk teveel volt gegeven in het BIOS ofzo? Of misschien die AI overclock van Asus aanstaan? Die clockt je CPU over als ie op 100% belasting komt. Verder is er toch echt iets mis met je air flow denk ik. Mijn 3Ghz 530J cpu verbruikt dan wel 89watt tegenover 110 van de jouwe, maar werd met de boxed koeler niet warmer dan 50 graden......

offtopic:
80 graden....sjiiiiez /me P43000 weet weer waarom hij waterkoeling heeft. -> CPU en NB 31 wat er ook gebeurd :9

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
fan aan de voorkant, indien deze boven in zit dan moet deze naar buiten blazen.
want anders word alles warmer.

Hoe warm is je moederbord?
hoe warm zijn je hd?

fan's zo plaatsen:

1 voorkant onder, naar binnen blazen
2 voorkant boven, naar buiten blazen
3 achterkant boven, naar buiten blazen
4 voeding, naar buiten
5 achterkant onder, naar buiten
6 zijkant kast, naar binnen, deze het beste via buis, direkt naar cpu laten blazen, dit werkt zeer goed
buis kopen of bij gamma kijken voor alu buis en deze op maat knippen(heb ik zelf gedaan)

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 22-02-2006 22:53 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Dit was dus de reden dat ik ben teruggestapt van prescott naar northwood. Ik had dus eerst een 3ghz prescott (478) en hij was idle rond de 55 graden stressed tegen 70 graden aan. Nu heb ik een 3,2ghz northwood en hij is idle 33 graden en stressed 45 graden. Ik kwam er destijds ook niet uit en vond dit de beste oplossing...

Verwijderd

Ik heb zelf ook een 530 Prescott (775) en had na een half jaartje ook behoorlijke temps (boven de 70@full load). Dit kwam echter meer door de hoeveelheid stof die in de boxed koeler bleef zitten. Heb deze toen vervangen door de Thermaltake Silent s775. Hierna zijn mn temps gedaald naar 44@idle en max 60@full load. En ik vind dit toch wel acceptabele temperaturen. Ook al is t een stuk hoger dan andere processoren, ze zijn er ook wel tegen bestand. En om voor die paar graden een andere processor te kopen lijkt me niet een goede oplossing voor de TS, die al 2 keer zijn huidige heeft vervangen. Lijkt me ook niet dat het een sensor is aangezien zijn moederbord ook al de derde is.... Je kunt proberen te vragen of je een keer een ander soort koeler mag proberen kijken of het helpt, alhoewel ik ook niet snap dat die Zalman em niet koel houdt, die moet beter zijn dan de mijne. Ik weet verder niet hoe proffesioneel dat bedrijf is maar je zou natuurlijk een keer zelf nieuwe koelpasta aan kunnen brengen, en dan zo weinig mogelijk, enkel om de miniscule afwijkingen op het oppervlak van de koeler op te vullen. Dat is eigenlijk de bedoeling.

Edit: als je dat doet koop dan meteen pasta van goede kwaliteit, de meesten gebruiken AS5, kost niet veel en scheelt zo een paar graden met de meegeleverde van zalman.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 23:30 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
je zegt dat er ventilatiegaten in je kast zitten. Daar kan je een fan voor monteren (of er achter zit maar hoe je het bekijkt) ik denk dat dat al een stuk gaat schelen, als je koelribben warm tot heet zijn is dat vaak een teken van slechte airflow.

je kan proberen of het helpt een tafelventilator voor je open kast te zetten, dan weet je zeker of het je airflow is

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
Koop een nieuwe koeler: de Arctic Freezer Pro. Wedden dat die hem wel koel houdt. En hij kost weinig en is stil bovendien.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
en de koelpasta zit er standaard op zodat je daar ook niet over kan struikelen ...

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:47:
Koop een nieuwe koeler: de Arctic Freezer Pro. Wedden dat die hem wel koel houdt. En hij kost weinig en is stil bovendien.
klopt als een bus!

heb hem zelf, heb een P4 Prescott 3,2Ghz @ 3,8 35C STRESSED :D

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hmm, zijn die P4's zo erg?

Ik heb een AMD Athlon 64 3200+ @ 2,4GHz en die zit met de Zalman 7700 op 33 a 34 graden bij normaal gebruik, en dat zonder C&Q.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ja ze zijn niet te vergelijken met de AMD's eigenlijk. Ik weet niet precies waar het door komt.
Ik geloof door netburst technologie icm meer cache geheugen en lange sporen in de chip.

(De nieuwe aankomende P4's genaamd de Cedar Mill op 65 nm zouden en stuk koeler moeten zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door Da_maniaC op 23-02-2006 23:17 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Fairy schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:18:
Hmm, zijn die P4's zo erg?

Ik heb een AMD Athlon 64 3200+ @ 2,4GHz en die zit met de Zalman 7700 op 33 a 34 graden bij normaal gebruik, en dat zonder C&Q.
P4 = Een heleboel soort processoren. IMHO is 'Northwood' de beste variant van de Intel Pentium 4. Zie hier een lijst van alle Intel Pentium 4's op de site van BalusC :)
DJ_The_SP schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:17:
Ja ze zijn niet te vergelijken met de AMD's eigenlijk. Ik weet niet precies waar het door komt.
Ik geloof door netburst technologie icm meer cache geheugen en lange sporen in de chip.

(De nieuwe aankomende P4's genaamd de Cedar Mill op 65 nm zouden en stuk koeler moeten zijn).
De 90nm Intel Pentium 4, de 'Prescott' heeft veel lekstroom. De 130nm versie, ofwel de 'Northwood' had dit niet en was aanzienlijk koeler. Cedar Mill is met 65nm inderdaad ietwat koeler dan de 90nm 'Prescott'. Toch blijft het een heethoofd, helemaal in vergelijking met een AMD Athlon 64 op 90nm. De opvolger van de Intel Pentium 4 is gebaseerd op de Pentium-M en zal een stuk koeler worden. Deze gebruikt volgens mij (o.a.) de FSB technologie van de Intel Pentium 4 en zal onder de naam 'Conroe' op de desktopmarkt verschijnen.

De topics die onder genoemd staan bevatten wel het één en het ander over informatie.
[rml][ Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 11[/rml]
[rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml]
[rml][ Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM64T[/rml]

Om niet geheel offtopic te raken :
Zorg voor goede geleiding tussen de processor en het heatsink. Warmtegeleidingspasta kan hier een belangrijke rol spelen.
Zorg ervoor dat het heatsink goed contact maakt. In geval van het reference kliksysteem van Intel moet je er zeker van zijn dat je de pootjes goed in het mobo hebt geklikt. Zelf druk ik altijd één hoek terwijl ik het heatsink op z'n plaats houdt. Vervolgens druk ik de tegenovergestelde poot in. Bv, eerst linksboven, dan rechtsonder. De laatste 2 pootjes mag je in willekeurige volgorde doen.
Na een flink aantal PC's bouwen leek mij dit een aardige manier om een LGA775 koeler goed vast te zetten.
Dat neemt niet weg dat andere manieren, zeker diegene die Intel laat zien zal voldoen :).

Naast een schoon heatsink dient men een goede fan te hebben. Temperatuursgevoelig is meestal beter voor het geluidsniveau dan een reguliere fan die altijd 2500/3000RPM draait. Het "nadeel" (ligt eraan hoe je het bekijkt ;)) is dat je IDLE een hogere temperatuur hebt omdat de fan trager draait. Al met al maakt dit niet zo veel uit maar je dient er wel rekening mee te houden als je bepaalde ventilatoren (al dan niet met verschillende aansturing) met elkaar gaat vergelijken.

Niet geheel onbelangrijk is de airflow in de kast, de warme lucht moet weg kunnen. Als het goed is moet een PC ook beter koelen met kappen erop. Een blowhole aan de zijkant van de kast zal jouw 'Prescott' koele lucht geven. Als je volgens Intel's richtlijnen wilt werken is een blowhole aan de zijkant van de kast ook verplicht bij een 'Prescott' processor.

Naast goede/slechte koeling kan het ook een gare sensor zijn. Dit kun je uittesten door het te voelen.

Echter, om het verhaal hierboven weer teniet te doen ( :P ) heb je het moederbord al drie keer vervangen waardoor een gare sensor zo goed als uitgesloten is.
2x de CPU (welke CPU ? [sub]hier een P4 met enorm veel warmte. Misschien dat er bepaalde series rondzwerven die dezelfde problemen kennen?) en de cooling reeds vervangen. Bij het vervangen van de cooling uiteraard zorgen voor goede geleiding.
Als laatste, kijk ook eens in het BIOS en voel zelf of het apparaat daadwerkelijk 80 graden is.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 24-02-2006 09:05 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Thandor schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:20:
Niet geheel onbelangrijk is de airflow in de kast, de warme lucht moet weg kunnen. Als het goed is moet een PC ook beter koelen met kappen erop. Een blowhole aan de zijkant van de kast zal jouw 'Prescott' koele lucht geven. Als je volgens Intel's richtlijnen wilt werken is een blowhole aan de zijkant van de kast ook verplicht bij een 'Prescott' processor.

Naast goede/slechte koeling kan het ook een gare sensor zijn. Dit kun je uittesten door het te voelen.

Echter, om het verhaal hierboven weer teniet te doen ( :P ) heb je het moederbord al drie keer vervangen waardoor een gare sensor zo goed als uitgesloten is.
2x de CPU (welke CPU ? [sub]hier een P4 met enorm veel warmte. Misschien dat er bepaalde series rondzwerven die dezelfde problemen kennen?) en de cooling reeds vervangen. Bij het vervangen van de cooling uiteraard zorgen voor goede geleiding.
Als laatste, kijk ook eens in het BIOS en voel zelf of het apparaat daadwerkelijk 80 graden is.
Hij heeft al aangegeven dat de heatsink warm tot heet is. Dit geeft in mijn ogen ook aan dat de warmte goed word overgrbracht naar de heatsink. Denk dat dit een kwestie is van te weinig airflow. hij heeft ventilatieroosters in z'n kast zeg hij, hier moeten fan's voor/achter :)

probeer je pc eens zonder een zijpaneel van je kast en een tafel-ventilator op je pc gericht.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Pagina: 1