P4 = Een heleboel soort processoren. IMHO is 'Northwood' de beste variant van de Intel Pentium 4. Zie
hier een lijst van alle Intel Pentium 4's op de site van BalusC

DJ_The_SP schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:17:
Ja ze zijn niet te vergelijken met de AMD's eigenlijk. Ik weet niet precies waar het door komt.
Ik geloof door netburst technologie icm meer cache geheugen en lange sporen in de chip.
(De nieuwe aankomende P4's genaamd de Cedar Mill op 65 nm zouden en stuk koeler moeten zijn).
De 90nm Intel Pentium 4, de 'Prescott' heeft veel lekstroom. De 130nm versie, ofwel de 'Northwood' had dit niet en was aanzienlijk koeler. Cedar Mill is met 65nm inderdaad ietwat koeler dan de 90nm 'Prescott'. Toch blijft het een heethoofd, helemaal in vergelijking met een AMD Athlon 64 op 90nm. De opvolger van de Intel Pentium 4 is gebaseerd op de Pentium-M en zal een stuk koeler worden. Deze gebruikt volgens mij (o.a.) de FSB technologie van de Intel Pentium 4 en zal onder de naam 'Conroe' op de desktopmarkt verschijnen.
De topics die onder genoemd staan bevatten wel het één en het ander over informatie.
[rml][ Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 11[/rml]
[rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon[/rml]
[rml][ Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM64T[/rml]
Om niet geheel offtopic te raken :
Zorg voor goede geleiding tussen de processor en het heatsink. Warmtegeleidingspasta kan hier een belangrijke rol spelen.
Zorg ervoor dat het heatsink goed contact maakt. In geval van het reference kliksysteem van Intel moet je er zeker van zijn dat je de pootjes goed in het mobo hebt geklikt. Zelf druk ik altijd één hoek terwijl ik het heatsink op z'n plaats houdt. Vervolgens druk ik de tegenovergestelde poot in. Bv, eerst linksboven, dan rechtsonder. De laatste 2 pootjes mag je in willekeurige volgorde doen.
Na een flink aantal PC's bouwen leek mij dit een aardige manier om een LGA775 koeler goed vast te zetten.
Dat neemt niet weg dat andere manieren, zeker diegene
die Intel laat zien zal voldoen

.
Naast een schoon heatsink dient men een goede fan te hebben. Temperatuursgevoelig is meestal beter voor het geluidsniveau dan een reguliere fan die altijd 2500/3000RPM draait. Het "nadeel" (ligt eraan hoe je het bekijkt

) is dat je IDLE een hogere temperatuur hebt omdat de fan trager draait. Al met al maakt dit niet zo veel uit maar je dient er wel rekening mee te houden als je bepaalde ventilatoren (al dan niet met verschillende aansturing) met elkaar gaat vergelijken.
Niet geheel onbelangrijk is de airflow in de kast, de warme lucht moet weg kunnen. Als het goed is moet een PC ook beter koelen met kappen erop. Een blowhole aan de zijkant van de kast zal jouw 'Prescott' koele lucht geven. Als je volgens Intel's richtlijnen wilt werken is een blowhole aan de zijkant van de kast ook verplicht bij een 'Prescott' processor.
Naast goede/slechte koeling kan het ook een gare sensor zijn. Dit kun je uittesten door het te voelen.
Echter, om het verhaal hierboven weer teniet te doen (

) heb je het moederbord al drie keer vervangen waardoor een gare sensor zo goed als uitgesloten is.
2x de CPU (welke CPU ? [sub]
hier een P4 met enorm veel warmte. Misschien dat er bepaalde series rondzwerven die dezelfde problemen kennen?) en de cooling reeds vervangen. Bij het vervangen van de cooling uiteraard zorgen voor goede geleiding.
Als laatste, kijk ook eens in het BIOS en voel zelf of het apparaat daadwerkelijk 80 graden is.
[
Voor 3% gewijzigd door
Thandor op 24-02-2006 09:05
]