Toon posts:

Telefoonlijn naar andere wijkcentrale. Hoe aanpakken?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:37
Bij huurlijnen is het inderdaad zo dat deze geleverd "moeten" worden als de klant daar om vraagt geloof ik. Helaas is het wel zo dat er in die bepaling ook een redelijkheids clausule is opgenomen.

Ik heb voor ons bedrijf ook een leased line bij KPN en bij BT geprobeerd te krijgen maar dat lukt pertinent niet omdat er dan teveel geinvesteerd moet gaan worden aan versterkers en graaf werkzaamheden.
De enige optie die van Demon nog mee kreeg (daar ben ik indertijd mee in contact geweest) om een straal verbinding aan te vragen. Dat begint bij 4 mbit up&down maar kost dan ook meteen 1750 per maand.
En dan komen er ook nog eens een paar duizend euro aansluitkosten en apparatuur bij. Niet erg interessant als je het mij vraagt.
Als TS meer wil weten over Tiscali ed. ben ik te contacten op brainwaste AT xs4all PUNT nl

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Het is al eerder gezegd maar:

TS stelt zich ontzettend aan... Er zijn zat mensen in NL die helemaal GEEN breedband kunnen krijgen.... Wees blij met je 256 lijntje....

Je kan hoog en laag springen dat je op een andere centrale wil, maar volgens mij heb je geen flauw benul over de kosten (en ja kabels onder de grond schieten is ook ontzettend duur, ondanks dat ze maar 2 keer hoeven te graven, of denk je dat het app. gratis was en niet slijt?) en over hoe de infrastructuur van de KPN werkt, het is niet "ff" kabeltje omprikken, hele administratie moet daarvoor omgegooid worden, en dat is geen kwestie van paar kleine gegevens wijzigen.
Oja, ik herinner me dat bij die boring van COLT onder de ringvaart nog een paar lege buizen zaten. Misschien dat ze nog niet allemaal vol met glas gespoten zitten. Anders kaap ik er daar 1 van.
Droom lekker verder jong.... Ga je eerst eens verdiepen in het infrastruktuur en regels van het nutsbedrijven voordat je zo'n enorm dom uitspraak doet...
En ja ik weet waar ik het over heb, ben kabellasser geweest en ken de regels al heeeeel lang...
Wees blij dat je wat hebt, zing het ermee uit (begrijp ik het goed dat je bij je ouders woont?) over paar jaar worden de afstanden waarop breedband leverbaar is groter en is je probleem voorbij.....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

goedkoopste oplossing blijft een wifi antenne en hopen op onbeveiligde netwerken op Schiphol, lijkt me

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

greatgonzo schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 11:32:
goedkoopste oplossing blijft een wifi antenne en hopen op onbeveiligde netwerken op Schiphol, lijkt me
TS heeft internet....

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:43

greatgonzo

schit-te-rend!

ts wil sneller, dat is het probleem..

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

En je denkt dat je met een wifi'tje naar schiphol een vele megabit internetverbinding krijgt? Je realiseert je wel dat je met een sterk gerichtte antenne misschien wel heel leuk kan zenden, maar dat de andere kant ook hard (dus gericht) moet terug zenden om een beetje een fatsoenlijke verbinding te krijgen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

Als je bij xs4all informeert wat de snelste SDSL (!) verbinding mogelijk is voor die afstand zal je merken dat je met SDSL langere afstanden kunt halen als met ADSL, nadeel is dat SDSL een eigen telefoonlijn nodig heeft.

Tis duurder als adsl maar voor 199 per maand heb je 2 mbit up en down:
Daarnaast zijn dankzij de SDSL-techniek grotere afstanden tot de centrales mogelijk. Is een gewone DSL-verbinding in uw regio niet mogelijk, dan kan een SDSL-verbinding nog steeds een optie zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SDSL op 7 kilometer (hemelsbreed, dus dan hebben we het niet eens over de lijnlengte) red je ook geen 2Mbit op.
Ervaring.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Francis schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 10:02:
Het is al eerder gezegd maar:

TS stelt zich ontzettend aan... Er zijn zat mensen in NL die helemaal GEEN breedband kunnen krijgen.... Wees blij met je 256 lijntje....
Heb een 512 lijn... :P
Je kan hoog en laag springen dat je op een andere centrale wil, maar volgens mij heb je geen flauw benul over de kosten (en ja kabels onder de grond schieten is ook ontzettend duur, ondanks dat ze maar 2 keer hoeven te graven, of denk je dat het app. gratis was en niet slijt?) en over hoe de infrastructuur van de KPN werkt, het is niet "ff" kabeltje omprikken, hele administratie moet daarvoor omgegooid worden, en dat is geen kwestie van paar kleine gegevens wijzigen.
Niet geschoten is altijd mis.
Droom lekker verder jong.... Ga je eerst eens verdiepen in het infrastruktuur en regels van het nutsbedrijven voordat je zo'n enorm dom uitspraak doet...
En ja ik weet waar ik het over heb, ben kabellasser geweest en ken de regels al heeeeel lang...
Wees blij dat je wat hebt, zing het ermee uit (begrijp ik het goed dat je bij je ouders woont?) over paar jaar worden de afstanden waarop breedband leverbaar is groter en is je probleem voorbij.....
Als dat zo is... Hoe weet je dat (bron?) en waarom zouden ze daar wel in investeren aangezien het grootste gedeelte nu al alles kan krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch een offerte bij de kabelaar aan ga vragen...

Als die afstand groot is maakt dat dan echt niet uit?

En hoe kan ik ze het beste benaderen? Bellen / mailen / aangetekende brief? En meteen al de hele situatie aangeven met kaart en alles of alleen eerst vragen of ze uberhaupt iets willen doen? Is een vraag voor iemand die hier ervaring in heeft of werkt bij zo'n bedrijf... (hoewel veel van dat soort mensen hier mij een aansteller vinden, maar ok ;) )

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:33:

Als dat zo is... Hoe weet je dat (bron?) en waarom zouden ze daar wel in investeren aangezien het grootste gedeelte nu al alles kan krijgen?
Bron? ben ex-KPNer, neem het maar van mij aan....
Ze investeren idd in het verbeteren van hun infrastruktuur maar dat gebeurd stapsgewijs en waar nodig (dus plekken die nog helemaal geen breedband hebben) en zeker niet waar het al werkt, zelfs niet als je op het randje zit van bereik, voor hun is internet mogelijk vaak voldoende.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:37:
Ik denk dat ik toch een offerte bij de kabelaar aan ga vragen...

Als die afstand groot is maakt dat dan echt niet uit?

En hoe kan ik ze het beste benaderen? Bellen / mailen / aangetekende brief? En meteen al de hele situatie aangeven met kaart en alles of alleen eerst vragen of ze uberhaupt iets willen doen? Is een vraag voor iemand die hier ervaring in heeft of werkt bij zo'n bedrijf... (hoewel veel van dat soort mensen hier mij een aansteller vinden, maar ok ;) )
Kaarten die jij aanlevert of hebt zijn waardeloos, voor het aanleggen van kabels gelden normen en richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. En je realiseert je volgens mij niet wat de kosten zijn.....

Verwijderd

Topicstarter
Francis schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:50:
Kaarten die jij aanlevert of hebt zijn waardeloos, voor het aanleggen van kabels gelden normen en richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. En je realiseert je volgens mij niet wat de kosten zijn.....
Kan zijn, maar een offerte maken kan toch niet zoveel kosten? Dan weet ik in ieder geval of het voor mij haalbaar is om zoiets te beginnen.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:58:
[...]

Kan zijn, maar een offerte maken kan toch niet zoveel kosten? Dan weet ik in ieder geval of het voor mij haalbaar is om zoiets te beginnen.
Mijn zegen heb je maar kans dat ze de moeite nemen om een offerte te maken voor zoiets en zeker voor een particulier is heeeeeel klein, offertes maken kosten namelijk ook geld, ben jij bereid om paar honderd euro te steken in iets wat je niet kan betalen??

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kevertje1977 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 09:28:
Maar als je bij KPN een huurlijn aanvraagt moeten ze die leveren dacht ik en zullen ze een repeater de grond in graven om bij je te komen.
De OPTA heeft KPN juist een stel extra hindernissen gegeven in het leveren van huurlijnen omdat KPN een 'aanmerkelijke marktmacht' is. Maar da's gelul wat er verder niet toe doet. KPN kan technisch gezien niet leveren. Repeaters ingraven doet men niet. Hooguit zetten ze er een in een wijkverdeler, maar dat helpt de TS weer niet.
Mjah, dat is wat de telco ervoor vraagt. Kopertjes zijn maar 1 of 2 % van wat je hier aangeeft :)
M1010, M1020 en M1040 zijn al bijna tien jaar uit het KPN-assortiment verdwenen. Verder werden speciaallijnen de laatste jaren altijd met bandfilters geleverd omdat mensen van alles op die dingen zetten met de meest gruwelijke overspraak op normale verbindingen, en volgens mijn laatste prijslijstje zou een M1040 van 7 kilometer de TS nog altijd 250 euro aansluitkosten en 80 euro per maand gekost hebben. En daarover zou 'ie wel 33k6 kunnen doen. Wat een fantastische oplossing.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:19
Misschien wachten op VDSL? Geen idee wanneer het komt maar volgens geruchten zou dat eraan moeten komen.. Dan heb ik daarnaast natuurlijk ook geen idee watvoor normen ze gaan hanteren bij het uitrollen daarvan.

Maar men zegt dat het dan niet meer de afstand naar de centrale is die van belang is maar de afstand naar die andere kastjes die in woonwijken in de meeste straten staan.

Persoonlijk denk ik dat je je er beter bij neer kan leggen dat je geen hogere snelheid krijgt voorlopig.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Francis schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:01:
[...]

Mijn zegen heb je maar kans dat ze de moeite nemen om een offerte te maken voor zoiets en zeker voor een particulier is heeeeeel klein, offertes maken kosten namelijk ook geld, ben jij bereid om paar honderd euro te steken in iets wat je niet kan betalen??
Inderdaad ik zou er ook niet aan beginnen. Ik denk dat de kosten erg onderschat worden, zoiets is gewoon niet te betalen of je moet heel wat geld overhebben.

Heb je geen kabelmaatschappij in de buurt ofzo? En tsja anders zit er niks op als gewoon gelukkig te zijn met je huidige verbinding.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

VDSL werkt op veel kortere afstanden dan DSL, gaat alleen op industrie-gebieden en kantoor-parken geleverd worden, en gaat aanzienlijk duurder dan consumenten-DSL worden.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:19
Burne schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:07:
[...]

VDSL werkt op veel kortere afstanden dan DSL, gaat alleen op industrie-gebieden en kantoor-parken geleverd worden, en gaat aanzienlijk duurder dan consumenten-DSL worden.
De kortere afstanden kloppen inderdaad maar je maakt 1 fout -> het is niet meer de afstand naar wijkcentrale maar naar de wijkverdeler (duidelijk verschil met wijkcentrale) De afstand naar die wijkverdeler mag 3500 meter zijn. Voor bijna (lees BIJNA) heel Nederland is deze afstand korter.

En wat is je bron? volgens wikipedia heeft HEEL Nederland tussen 2007 en 2009 VDSL mogelijkheden en niet alleen bedrijven (http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL)

Andere bron: http://www.planet.nl/plan...ontentid=576022/sc=e75d93

ADSL2+ is voor 60 procent van het telefoonnet aangelegd en in het derde kwartaal zal dat net compleet zijn. Dan begint het aanbieden van de abonnementen...

Ach ja en zo blijft een discussie aanhouden. Volgens Wiki heeft TS in iedergeval uiterlijk 2009 sneller internet.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:27
Gadgeteer schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:10:
[...]

Andere bron: http://www.planet.nl/plan...ontentid=576022/sc=e75d93

ADSL2+ is voor 60 procent van het telefoonnet aangelegd en in het derde kwartaal zal dat net compleet zijn. Dan begint het aanbieden van de abonnementen...
Even een kanttekening, het gaat om derde kwartaal van 2005 he :P. Ze zijn nu al klaar, daarom ook de grootschalige uitrol van diensten als VoiP en binnenkort TV.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gadgeteer schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:10:
het is niet meer de afstand naar wijkcentrale maar naar de wijkverdeler (duidelijk verschil met wijkcentrale) De afstand naar die wijkverdeler mag 3500 meter zijn.
Op 3500 meter doet VDSL niets wat DSL ook al niet kan. KPN wil de afstanden onder de 300 meter houden, zodat men 54Mbit aan bedrijven aan kan bieden. TS zit zeker veel verder dan dat van z'n wijkverdeler af. Het laatste huis aan de kabel enzo. En dan nog: de doelgroep voor VDSL zit aan de andere kant van het kanaal.
En wat is je bron?
De notulen van het spectraaloverleg. KPN wilde per se VDSL doorduwen, maar mocht dat niet van de OPTA en z'n concurrenten. Landelijke uitrol van VDSL zou het einde van ADSL2+ betekenen. Dus is het VDSL voor bedrijven en met randvoorwaarden (beperkt gebruik van spectrum) geworden, en ADSL2+ voor de consument thuis. VDSL kost te veel, zeker als je 18000 mini-colo-tjes moet bouwen in 18.000 straatverdelers.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien is dit nog iets voor de TS:
Heeft u nog geen kpn lijn, wij kunnen voor 45 euro eenmalig een lijn leveren. daarop kunt u dan bellen en internetten via Qfast.
2 NLS1: bestaande ISRApunt van KPN met vrije aderpaar NLS2: groot las en isra verplaatswerkzaamheden.
3 Indien u uw KPN-abonnement opzegt betaalt u aan ons maandelijks € 9,80 voor het gebruik van de koperverbinding en dit treft u aan op uw Qfast factuur. Maar dit verdient u weer terug door, via ons te bellen!
http://www.qfast.net/adsl.htm

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk 't niet.
Er is immers al een ISRA, met een vrij aderpaar voor DSL alleen zit die op de "verkeerde" centrale.
Verplaatsen (groot laswerk + isra verplaatsen), leuk, maar naar welke KPN centrale dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

BackSlash32 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:28:
Denk 't niet.
Er is immers al een ISRA, met een vrij aderpaar voor DSL alleen zit die op de "verkeerde" centrale.
Verplaatsen (groot laswerk + isra verplaatsen), leuk, maar naar welke KPN centrale dan?
Lijntje zit op goede centrale, KNP gaat hem ECHT NIET verplaatsen......

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

PSGG > I&H

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 20:48
Zo te zien woon je vlakbij het Easynet Datacenter (capronilaan 2, kilometertje verder dan waar je woont)

Ik zou die gasten gewoon even bellen (www.easynet.nl)

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 22:16
Vergis je ook niet in de problemen van de vaart voor de deur. Je kan daar niet omaar even onderdoor zoals JvS al zeer terecht aangeeft. Bovendien zou het natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je kabel die er nu ligt oud en der dagen zat is. De drassige bodem is een killer voor kabels.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoeveel aderparen krijgt de TS in zijn ISRA naar binnen?

In principe zou je op ieder aderpaar separaat ADSL kunnen aanvragen, en die met een slimme router proberen te bundelen. Dan kun je tenminste je snelheid nog verdubbelen of zo.

En ik vraag me af wat er gebeurt als alle aderparen in het pand bezet zijn, en je vraagt een extra telefoonlijn aan bij KPN. Dan zal er gegraven moeten worden ("groot laswerk") en misschien gaat die extra lijn dan naar de dichtsbijzijnde centrale?

Er zijn vast GOTters die in studentenhuizen deze situatie hebben meegemaakt.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

KPN heeft altijd over capaciteit in hun kabels, graven zullen ze dan moeten van het huis naar de kabel waar nu de aansluiting opzit en daar een iets dikkere kabel erin stoppen. TS zit gewoon bij de juiste centrale en kan hoog en laag springen, hij heeft niks te zeggen/willen over welke centrale hij bijkomt.
ADSL is leverbaar daar en daarmee is de kous af wat de KPN betreft.

• WooK
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

No13 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 11:58:
Als je bij xs4all informeert wat de snelste SDSL (!) verbinding mogelijk is voor die afstand zal je merken dat je met SDSL langere afstanden kunt halen als met ADSL, nadeel is dat SDSL een eigen telefoonlijn nodig heeft.

Tis duurder als adsl maar voor 199 per maand heb je 2 mbit up en down:

[...]
wat is dit nu weer voor onzin. Met sdsl komt hij echt geen meter verder. En de snelste verbinding aanvragen slaat al helemaal nergens op. Of je nou 128Kpbs of 2,3Mbps SDSL aanvraagt, het blijft SDSL.
Enige optie die de TS m.i. heeft is om ADSL2+ aan te vragen (mocht hij nog niet op het bbned netwerk zitten) Doordat hier een andere techniek wordt gebruikt om de beschikbare frequentie te gebruiken, zijn grotere afstaden mogelijk dan de "traditionele" ADSL techniek.

I'm not as think as you stoned I am

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:21
Aannamers zoals panhuis, hollander en nog een paar anderen hebben contracten met KPN, zij kunnen en mogeen in overeenstemming emt KPN wel de boel openhalen. Sterker nog, KPN besteed hun eigen opdrachten ook aan hen uit.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
WooK schreef op zondag 26 maart 2006 @ 12:54:
[...]

wat is dit nu weer voor onzin. Met sdsl komt hij echt geen meter verder. En de snelste verbinding aanvragen slaat al helemaal nergens op. Of je nou 128Kpbs of 2,3Mbps SDSL aanvraagt, het blijft SDSL.
Enige optie die de TS m.i. heeft is om ADSL2+ aan te vragen (mocht hij nog niet op het bbned netwerk zitten) Doordat hier een andere techniek wordt gebruikt om de beschikbare frequentie te gebruiken, zijn grotere afstaden mogelijk dan de "traditionele" ADSL techniek.
Dan praat je hooguit over 512kbps of zelfs 256kbps aan extra bandbreedte. Op een lange lijn (zoals de TS) heeft het nagenoeg geen effect in de praktijk.
DukeBox schreef op zondag 26 maart 2006 @ 13:07:
Aannamers zoals panhuis, hollander en nog een paar anderen hebben contracten met KPN, zij kunnen en mogeen in overeenstemming emt KPN wel de boel openhalen. Sterker nog, KPN besteed hun eigen opdrachten ook aan hen uit.
KPN besteed heel veel uit, maar dat houdt nog niet in dat je als consument de opdrachten kan aanleveren. Ze werken in opdracht van KPN gewoon.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

joopv schreef op zondag 26 maart 2006 @ 12:21:
En ik vraag me af wat er gebeurt als alle aderparen in het pand bezet zijn, en je vraagt een extra telefoonlijn aan bij KPN. Dan zal er gegraven moeten worden ("groot laswerk") en misschien gaat die extra lijn dan naar de dichtsbijzijnde centrale?
Naar de centrale waar TS nu al op zit.
Die "andere" is geen normale KPN telefooncentrale maar een datacenter namelijk.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Interessant onderwerp.
Blijkbaar heeft men niet door dat het aanleggen van "een stukje" kabel puur verlies/investering is. Als ik zeg 100EUR p/m is dat waarschijnlijk nog optimistisch geschat en dat alleen voor de fysieke werkzaamhede als graven, kabel trekken, de kabel zelf, bestrating.

Iets anders is dat (telecomwet) iedereen in Nederland recht heeft op communicatiemogelijkheden. Wanneer je een huis bouwt in middle of nowhere dan is het bedrijf waar je telefonie aanvraagt verplicht je die mogelijkheid te bieden. Dus vraag je telefoon aan via je kabelaar dan zou die kosteloos (! voor de aanvrager) de mogelijkheid moeten geven om aanvrager de mogelijk te geven voor die telefonie. Dat betekent dat zij, indien je geen kabel hebt, een kabel moeten leggen tbv. telefonie. Over het algemeen is dus KPN de pineut.

Mijn kennis over de telecomwet is roestig, ik hoop dat een actieve telecom-engineer of iemand die daar veel mee te maken heeft licht hierop kan werpen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Leuk verhaal, ts heeft echter gewoon adsl, tis alleen niet snel genoeg voor hem.
Bovenstaande is verder ook niet van toepassing, telefonie ok, adsl niet. Bij mij weten zijn ze dat niet verplicht en kunnen ze dat ook niet aangezien vele woningen (boerderijen enz) te ver van centrales af zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Francis op 26-03-2006 14:01 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PipoDeClown schreef op zondag 26 maart 2006 @ 13:55:
Iets anders is dat (telecomwet) iedereen in Nederland recht heeft op communicatiemogelijkheden. Wanneer je een huis bouwt in middle of nowhere dan is het bedrijf waar je telefonie aanvraagt verplicht je die mogelijkheid te bieden. Dus vraag je telefoon aan via je kabelaar dan zou die kosteloos (! voor de aanvrager) de mogelijkheid moeten geven om aanvrager de mogelijk te geven voor die telefonie. Dat betekent dat zij, indien je geen kabel hebt, een kabel moeten leggen tbv. telefonie. Over het algemeen is dus KPN de pineut.

Mijn kennis over de telecomwet is roestig, ik hoop dat een actieve telecom-engineer of iemand die daar veel mee te maken heeft licht hierop kan werpen.
Dat klopt inderdaad ("Leveringsplicht") maar geldt vziw inderdaad alleen voor telefonie. In extreme vertragings gevallen (b.v. uitblijvende gemeentelijke bouwvergunningen) kunnen (moeten?) ze zelfs tijdelijk een auto met een straalzender naast je huis zetten. En op zo'n telefoonlijn kun je geen ADSL krijgen :)

[ Voor 31% gewijzigd door joopv op 26-03-2006 18:35 ]

Pagina: 1 2 Laatste