28 bit LBA en 250GB harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 13:12
Even wat (bij mij) verloren gegane kennis ophalen. 8)7

De situatie: ik ga een nieuwe harddisk plaatsen aangesloten op een ASUS P3B-F mobo. Das een oudje met 440BX chipset. Deze heeft een 28 bits LBA. De vraag is of dit mobo een 250GB harddisk kan adresseren, eventueel in meerdere partities opgedeeld?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat kan werken ja:
BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Let op: het is niet uitgesloten dat jouw BIOS er enkele maanden naast kan zitten.

Tip: op 48bitLBA.com staat een heldere uitleg over de 48bits LBA limiet aka de 128GB limiet en je kunt er het HDINFO tooltje downloaden dat jou kan vertellen of jouw BIOS over de 48bits LBA ondersteuning beschikt.

Oplossingen: het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. Mocht de fabrikant geen nieuwe bios hebben, dan kan het nog interessant zijn om even op wimsbios te kijken. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt. Een stuk verderop in deze FAQ staan de oplossingen uitgebreid uitgelegd: Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
Kortom succes met het doorlezen en het uitproberen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon in de FAQ beantwoord :)

Dit topic is gesloten.