Excel 2000 2 kolommen dubbele waarden

Pagina: 1
Acties:
  • 5.989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 14:31
Wie weet hoe ik in twee kollomen de dubbele waarden er uit kan halen dmv een formule?
Heb nu ongeveer 2000 namen die ik moet filteren. 1 voor 1 is erg langdurig :|

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:21

Dido

heforshe

Wat bedoel je met dubbele waarden in twee kolommen?

Waarden die in beide kolommen voorkomen, of waarden die in het totaal vaker dan 1 keer voorkomen?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

ga eens aan de slag met deze draad.

• toastingnow
Ik heb de formules toegepast, zoals daar vermeldt. Geen van allen werken. Dat ligt meer aan mij waarschijnlijk. Ik sorteer ze nu maar handmatig op naam en dan handmatig wissen.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:21

Dido

heforshe

Tsja, ik had je best verder op weg willen helpen, als je wat meer uitleg gegeven had, hoor.

Ik stel een vraag niet voor Jan-met-de-korte-achternaam, namelijk ;)

Wat betekent mijn avatar?

• toastingnow
Dido schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:58:
Tsja, ik had je best verder op weg willen helpen, als je wat meer uitleg gegeven had, hoor.

Ik stel een vraag niet voor Jan-met-de-korte-achternaam, namelijk ;)
Oh sorry.
Door drukte hier, ben ik er nog niet verder meegegaan.

Ik bedoel het volgende:
Op 1 werksheet 2 kolommen.
Onder A een lijst met namen (Bijna 4000 stuks).
Onder B een lijst met namen (Bijna 2000 stuks).
Er kunnen namen voorkomen onder zowel A als B. Deze namen wil ik graag eruit halen. Als het kan, verschuiven naar een andere kolom of werksheet. Zodat deze overzichtelijk onder elkaar komen te staan.
Is dit hopelijk duidelijk(er)?

Verwijderd

ik vermoed dat je bovenstaande uitleg het probleem nog niet precies omschrijft. is het de bedoeling van 1 lijstje te maken van alle unieke namen (namen in zowel a & b worden maar 1 keer vermeld): zoja, plak de lijst aan elkaar en pas er dan de geavanceerde filter op toe om een lijst met unieke items te bekomen. als je echt wil doen wat je hierboven hebt beschreven, nl. een lijst a, waaruit de namen die ook voorkomen in b zijn geschrapt, een lijst b, waaruit de namen die ook in a zitten zijn geschrapt, en een lijst c die de lijst met unieke namen bevat die zowel in a als b voorkwamen ga je bv als volgt tewerk :
in c de volgende formule:
code:
1
=vert.zoeken(a1;b$1:b$2000;1;onwaar)

in d de volgende formule:
code:
1
=vert.zoeken(b1;a$1:a$4000;1;onwaar)

sorteer op kolom c, kopieer alle rijen waarin geen fout in kolom c staat naar een nieuwe worksheet
sorteer op kolom d, kopieer alle rijen waarin geen fout in kolom d staat naar de nieuwe worksheet onder de vorige reeds gekopieerde rijen
sorteer op kolom c, verwijder alle items in rij a waarin geen fout staat
sorteer op kolom d, verwijder alle items in rij b waarin geen fout staat

(optioneel) pas de geavanceerde filter toe op de nieuwe worksheet om de unieke lijst aan te maken met gegevens die zowel in a als b voorkwamen. je hebt nu drie lijstjes als resultaat, geen enkele naam mag in een andere lijst voorkomen.

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12 23:41
Mijn vraag is geen nieuw topic waard, dus stel ik hem hier.

Ik heb met vert.zoeken twee excelsheets samengevoegd. De eerste sheet was een sheet met productnummers en productnamen, in de tweede sheet stonden 2800 verkoopregistraties met alleen een productnummer. Nu heb ik in de tweede sheet de productnamen toegevoegd met vert.zoeken.

Echter ik stuit nu op een volgend probleem. Ik heb dus nu een lijst met verkoopregistraties waar een hoop dubbelingen in zitten. Ik wil het aantal verkoopregistraties gaan tellen met de aantal.als formule. Om die formule snel toe te passen is het makkelijk om de optie 'datafilter>uitgebreid filter>alleen unieke records tonen' te gebruiken. Maar dit werkt niet omdat mijn lijst met productnamen is gegenereerd door een formule. Gevolg is dat ik de lijst nu moet sorteren op naam en al scrollend de formule moet toepassen. Weet iemand hoe ik toch gebruik kan maken van de datafilter?

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46
Daar is wel een gemeen trucje voor te verzinnen:
Stel, in A2 staat je eerste verkoopregistratie en kolom B is leeg (mag ook een andere zijn natuurlijk).
Zet in B1: 1 (te makkelijk)
Zet in B2: ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(a2,a$1:a1,1,fout)),MAX(b$1:b1)+1,"")
En sleep B2 naar beneden.
De waarde in kolom B wordt bij iedere registratie die daarboven niet staat met 1 verhoogd, dus de laatste waarde (onderaan) is je aantal verkoopregistraties.

• The_Bash
Deze truc werkt inderdaad. Maar hij vindt nu elk record (elke registratie) ALSI(ISFOUT) = WAAR. Daardoor krijg ik dus een mooie optelsom van het aantal registraties.

Ik denk dat mijn vraag niet duidelijk genoeg was. Wat ik wil is alle unieke verkoopregistraties tellen. Dus bijvoorbeeld. Product A komt 5 keer voor in de lijst en product B 12 keer. Ik gebruik daar nu de volgende methode voor:

ProductAantal
Product A=aantal.als(a$2:a$5;a2)
Product A
Product A
Product A

De uitkomst van de formule in B2 zal in dit geval '5' zijn. Mijn excelsheet ziet er ongeveer zo uit maar dan met onder product A nog 132 andere producten en een totaal van 2800 registraties. Wat ik wil is alle 'PRODUCT A' vermeldingen die niet 'visueel relevant' zijn verbergen. Dan krijg ik dus een lijst die er als volgt uit zou moeten zien:

ProductAantal
1Product A=aantal.als(a$2:a$5;a2)
15Product B=aantal.als(a$2:a$5;a15)
21Product C=aantal.als(a$2:a$5;a21)
33Product A=aantal.als(a$2:a$5;a33)

Gevolg zou zijn dat ik in kolom B de aantallen zie van aantal keer dat het product in kolom A voorkomt.

Normaal gesproken kun je dat dus met de optie Alleen Unieke Records doen, maar omdat de namen van de producten zijn gegenereerd door VERT.ZOEKEN werkt die optie niet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik haal even de extra l uit Excell in de titel.
toastingnow, zoals je weet is het op GoT eigenlijk niet de bedoeling om een topicstart van een enkele regel te maken zonder enige eigen inbreng. Ook niet als je het druk hebt. Denk daar een volgende keer (ik begrijp dat je het al met de hand hebt opgelost?) ajb aan. Neem wat dat betreft een voorbeeld aan the_bash ;) (Nou ja, op de topickaping na dan :+ )

the_bash; is het eenmalig of gebeurt dit vaker? Als eenmalig kan je een kopie maken van de waarden van de kolom met beschrijvingen, dan zijn het gewoon weer strings geworden.

Edit over onderstaanden: aaaargh. Inderdaad is dat zo ongeveer waar die draaitabellen voor zijn bedoeld. Had ik aan moeten denken :+

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 21-02-2006 10:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The_Bash
Ahum... :+

Ik was even de ontzettend handige feature 'draaitabellen maken' in Excel vergeten. Het is dus gelukt door een telling van productnamen op productnamen te laten uitvoeren in een draaitabel.

Toch wil ik nog wel weten hoe ik een lijst kan vereenvoudigen als ik de data in de cellen heb gegenereerd met een formule. Wat dat betreft blijft mijn vraag nog onbeantwoord 8)
the_bash; is het eenmalig of gebeurt dit vaker? Als eenmalig kan je een kopie maken van de waarden van de kolom met beschrijvingen, dan zijn het gewoon weer strings geworden.
Dit werkt inderdaad als je 'plakken speciaal > waarden' gebruikt. Bedankt voor de tip. Ik ben nog wel benieuwd of het ook kan terwijl je de formules in tact laat. Op die manier zou je heel gemakkelijk producten toe kunnen voegen. Ik denk eerlijk gezegd dat ik mijn Accesskennis eens op moet frissen. Acces lijkt me hier meer geschikt voor.

[ Voor 42% gewijzigd door The_Bash op 21-02-2006 10:58 ]

• onkl
Niet, je gebruikt de data die je "voor de eenvoud" weg wilt laten. In het algemeen kan je dan beter kiezen voor een presentatielaag (ander tabblad, waarin de simpele data staat.
Ik heb je een voorbeeldje gemaild naar je profieladres.
Hoe stout, editen terwijl ik het niet zie :+
Access is efficienter i.h.a. voor dit soort acties. Tegelijkertijd, de tour de france fietsen is pas een uitdaging op een opa-fiets :Y) -> er is geen reden het niet lekker in Excel te doen als je een beetje van prutsen houdt.

[ Voor 39% gewijzigd door onkl op 21-02-2006 11:10 ]

• The_Bash
Mijn dank is groot!

Zo kom ik er weer achter dat de mogelijkheden van Excel verder rijken dan je vaak in eerste instantie denkt. Nogmaals bedankt!

• toastingnow
F_J_K
Ik zal er voortaan op letten om meer uitleg bij de vraag te zetten.

Het meest fantastisch is dat ik nog een dergelijke situatie heb gekregen :(

Het betreft een lijst (Lijst A) met bedrijfsnamen met NAW-gegevens (horizontaal achter elkaar), welke reeds in ons bezit was.
Alsmede een tweede nieuwe lijst (Lijst B), waarin de reeds bekende bedrijfsnamen staan en ook nieuwe bedrijfsnamen.
Wat ik nu gedaan heb is de bedrijfsnamen van Lijst A in een nieuwe blad gekopieerd onder kolom A.
En de bedrijfsnamen van Lijst B onder kolom B gekopieerd.
Wat ik graag wil, is dat de bedrijfsnamen welke in zowel kolom A als kolom B voorkomen, gekopieerd worden naar de lege kolom ernaast, kolom C.
Zodat ik de volgende situatie krijg:

Kolom AKolom BKolom C
AAAEEEAAA
BBBFFFDDD
CCCAAA
DDDDDD

Ik heb de suggesties van VERT.ZOEKEN door in kolom C C1 te beginnen. Maar krijg hiermee geen resultaten. Dat wil zeggen:
Zoekwaarde: Kolom A
Tabelmatrix: Kolom B
Resultaat: te weinig argumenten ingevoerd.
Is deze uitleg duidelijker?

• onkl
Je kan in C1 neerzetten:
=VERT.ZOEKEN(A1,B:B,1,FOUT)
het derde argument geeft aan welke kolom van de tabelmatrix excel moet weergeven en het vierde of íe de meest gelijkende waarde moet weergeven als er niets gevonden is.
Het is overigens vaak een idee op dat "Fx" knopje naast je formulebalk te duwen, dan krijg je wat meer uitleg over de verwachte argumenten.
Pagina: 1