[excel] Vergelijking tussen kolommen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.980 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Hallo,

Ik heb in een excel document 2 werkbladen.
Ieder werkblad bevat een kolom: ISBN

Nu wil ik weten of er in de 2 kolommen dubbele waarde voorkomen.

Heb gezocht op F1/google/got/mrexcel.com/etc. maar zonder succes. :(

Kan iemand me hiermee op weg helpen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Het gaat daar voornamelijk over dubbele waarde binnen 1 werkblad.
Heb zelf geprobeerd met de functie Vergelijken maar deze gaf niet het gewenste resultaat.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46
Definieer dubbele waarde eens.
Stel kolom 1: blad1, kolom A, kolom 2: blad2 kolom A.
Bedoel je "ik wil weten welke waardes in kolom 1 ook in kolom 2 voorkomen."
-> zet in blad 1 B1 IF(ISERROR(VLOOKUP(A1,blad2!$A:$A,1,FALSE)),"Komt niet voor","Komt wel voor)" (In het nederlands zijn je functies resp. ALS, ISFOUT en VERT.ZOEKEN, check zelf punten en komma's even, ik type maar wat uit m'n hoofd) en sleep dat naar beneden.
of: "ik wil weten welke waardes in kolom 1 dubbel voorkomen en hetzelfde voor kolom 2"
-> zet in blad 1 B2 IF(AND(ISERROR(VLOOKUP(A1,$A3:$A$1000,1,FALSE)),ISERROR(VLOOKUP(A1,$A$1:$A$1,1,FALSE))),"Komt niet voor","Komt wel voor)" (Pas de 1000 aan als je meer data hebt, let op de $'s) en sleep dat naar beneden. en zet dat ook naast kolom 2 neer. Let op, voor de eerste en laatste regel werkt deze methode niet, daarom staat er B2, evt. handmatig aanpassen)
of "ik wil weten of er waardes zijn die in de gecombineerde kolommen meer dan eens voorkomen"
en die lijkt me eenvoudig deduceerbaar uit bovenstaande. (hint: AND/EN accepteert meer dan 2 argumenten)

[ Voor 18% gewijzigd door onkl op 13-02-2006 12:46 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:21

Dido

heforshe

Ik denk dat je bedoelt dat je wilt zien of een waarde in het ene blad voorkomt in het andere blad?
Dan kan de help bekijken van de functie VLOOKUP of VERT.ZOEKEN heel verhelderend zijn ;)

Wat betekent mijn avatar?