nieuwe pc: MEM, HDD en COOLING vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
mijn nieuwe pc moet snel, maar ook vooral stil zijn aangezien ik de pc op mn kamer 24/7 wil draaien en er ook moet slapen.
ik heb een opzetje gemaakt van wat ik wil:

Antec Sonata II 450 Watt, Zwart
AMD Athlon 64 X2 Manchester 3800+, Socket 939, Boxed
Zalman CNPS9500 Led
Zalman ZM-NB47J
Zalman VF700-Cu LED
OCZ Gold GX XTC DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 1 GB)
Western Digital WD2500KS 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA II
DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D
Sapphire Radeon X1900 XT 512 MB, GDDR3, PCI Express x16
OEM 3,5 diskettestation Zwart
NEC ND-4551 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM

op zich is dit best n net systeempje d8 ik, alleen ik had een paar vraagjes:

de cpu cooler: zalman 9500 of de 7700? met de sonata II is er ook een duct die de lucht van boven op de cooler laat komen, en ik geloof dat de 7700 minder herrie maakt, en maar n klein beetje minder koelt dan de 9500, maar ik kan nergens echt een vergelijking vinden tussen de 2. iemand ervaringen/ reviews gevonden?

de gpu cooler: zalman vf700, Arctic Accelero X2 of ff w88 op de vf900 van zalman? ook tussen de zalman en de arctic kan ik nergens een vergelijking vinden... maar ik krijg het idee dat de arctic op zowel geluid als cooling beter is als ik kijk naar vergelijkingen tussen stock en de coolers in %%.

mijn mem: ik kan overclocken met gpu's maar met de rest van de hardware heb ik geen ervaring aangezien mijn mobo een wrak is qua oc'ing atm. dus mijn vraag is: welk mem is het beste voor mijn mobo? bh5 of tccd (oid) dat zijn de termen die ik heb gehoord dat ik op moest letten. veel kaas heb ik er niet van gegeten, maar als iemand ff kan zeggen van "daar krijg je wel goeie resultaten mee" dan kan ik iig aan de gang met oc'en. ook merken: ik pik er nou zomaar ocz uit, maar is GEiL beter? of een ander merk? (kingston oc mem is me te duur)

HDD: is het nog steeds zo dat maxtor en WD de top2 zijn? aangezien ik een hoop shit heb gehoord met maxtor icm nf4 ben ik maar voor WD gegaan, maar dat was redelijk blind. zijn er betere schijven voor dit systeem met 16mb cache en sata2? (dr komt 2x 200gig in raid0, dus betrouwbaarheid is belangrijk)

bij voorbaat dank voor je reply en achteraf dank voor het lezen van deze meuk ;)

Alfa

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mr alfabet schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 17:16:
HDD: is het nog steeds zo dat maxtor en WD de top2 zijn? aangezien ik een hoop shit heb gehoord met maxtor icm nf4 ben ik maar voor WD gegaan, maar dat was redelijk blind. zijn er betere schijven voor dit systeem met 16mb cache en sata2? (dr komt 2x 200gig in raid0, dus betrouwbaarheid is belangrijk)

bij voorbaat dank voor je reply en achteraf dank voor het lezen van deze meuk ;)

Alfa
Maxtor is overgenomen door WD een tijdje terug (als ik het goed heb). Ik heb zelf goeie ervaringen met Maxtor, en volgens mij is er ook een patch uit voor de maxtor en Nf4.

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 21:20
fout ,, Maxtor is overgenomen door SEAGATE.

en er zijn nog wel degelijk problemen, maar daar komen binnekort firmwire updates (voor de HD's)

• Mr Alfabet
hey dude! thnx voor de snelle reply!
klopt, maar die patch leverde niet veel op als je de replies leest volges mij.... daarin stond iets van dat t opgelost werd door de schijven terug te schakelen naar sata1 oid... t was niet veel goed iig, en ik neem liever t zekere voor t onzekere aangezien die bug zat in zowel de maxline III als de diamonmax 10 serie...
maar ik gebruik zelf ook maxtor voor ALLES idd... daarom zit ik nou n beetje met t gevoel dat ik niet weet wat k moet kiezen... hitachi uit de best buy guide spreekt me niet meteen aan nl....

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
maxtor is goedkoop en ik gebruik het ook, zelfs in samenwerking met mijn nf-4 bord. heb wel een keer een gecrashed 40Gb schijfje gehad... wel een nieuwe gekregen, maar data was weg

Maar vorige week hoorde ik iemand die maxtor helemaal niets vond: hij had al zeker voor 4 mensen de gecrashte maxtor schijf vervangen voor seagate.

Verder, koeling. de 9500 is groot en zwaar (en misschien lawaaiger) maar koel hoogstwaarschijnlijk wel beter dan de 7700. de 7700 is iig meer dan genoeg als je niet gaat overclocken, denk ik zo.

GPU... ja, weer: grotere koeling, betere overklok. de nieuwe van zalman werkt met heatpipes. Nou is mijn ervaring met heatpipes niet zo extreem goed. Ik had op een geforce fx5900xt (met oc ultra+) een thermaltake extrame gaint 3 heatpipe koeler zitten en met de voltmod werd die toch 60 graden. Nu heb ik de arctic cooling nv silencer 3 erop zitten en die is VEEL stiller en koelt beter: zit nu meer op de 40 graden.

mem: daar zijn de meningen over verdeelt: meestal haal je sneller geheugen met TCCD, maar lagere timings met BH-5. Het eerste is belangrijk voor applicaties en het tweede voor games. Ik zie zelf toch veel mensen naar BH-5 neigen. Lees het DDR-OC topic

Overigens moet je naar (redelijk)objectieve reviews kijken. Op zijn eigen webpagina zegt een fabrikant naruurlijk altijd dan zijn product beter is.

U vraagt, wij antwoorden.

• Mr Alfabet
tuurlijk, maar ik ken www.google.nl ook wel hoor ;)
mijn main interest is gaming, dus dat zou dan betekenen dat ik voor bh5 moet gaan. de topic die je noemde heb ik al gelezen, maar de mem die daar genoemd werd is niet dezelfde als die ik wilde gaan kopen volges mij. waar kan ik dan opzoeken wat voor chippies dr op de reepjes mem zit? en ik ga vooral voor stilte, maar wil wel gaan overclocken met die stilte... dus als de 9500 op low net zo stil is as de 7700 op low pak ik die, en schroef k m omhoog as ik ga oc'en en games ga spelen... maar als het op low al veel scheelt ga ik liever voor n stillere pc en n lagere oc... is het t dan wel waard om oc mem te pakken als ik er toch geen turbostofzuiger op ga zetten?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Als je voor stil gaat kom je denk ik uit bij een schijf van Samsung

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Mr Alfabet
is die net zo betrouwbaar as bv een maxtor of een wd? en scheelt het veel in performance of je die queuing hebt? (NDQ oid)

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mr alfabet schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:05:
is die net zo betrouwbaar as bv een maxtor of een wd? en scheelt het veel in performance of je die queuing hebt? (NDQ oid)
Een maxtor is niet betrouwbaar :P

Ga voor een seagate of samsung schijf :)

• Mr Alfabet
k kijk net op storagereview... daar staat wat ik al n beetje verw88... samsung is de stilste, maar ook de langzaamste (in gaming iig zwaar onderaan in iedere test) anyway... performance van de hitachi met n straaljagergeluid wil ik ook niet hebben, en mijn ervaring met seagate is extreem slecht (3 schijven voorzien van een aureooltje in 4 maanden)

maar heeft er iemand nog advies over de rest van de opmerkingen? zeker met het mem zit ik in mn maag...

cpu cooler neem ik denk ik gewoon 7700, aangezien het duct van mn kast van mooi van pas komt. gpu cooler denk ik arctic x2, die scheelt weinig in geluid en xtreem veel in temperatuur.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Wat betreft harde schijven, mijn persoonlijke ervaring:
Maxtor = kut
Western Digital = goed

Toelichting:
Ik heb 8 Maxtors gehad, varierend van 20 GB tot 200GB dat in combinatie met verschillende systemen: P3 1GHz, AMD K6 400MHz, 500MHz, verschillende Athlon XP's, ook aardig wat verschillende moederborden (Asus, MSI, Asrock, Chaintech) & voedingen (stock, Aopen, Asus, bla)
Alle 8 zijn ze om onbekende redenen overleden.
Nu heb ik een 60 gig schijfje liggen van WD en die doet het al 2 jaar zonder iets negatiefs meegemaakt te hebben!
mijn diagnose is duidelijk :)

Op moment draai ik 2 hitachi's (S-ATA2) in RAID0 en ben er ook goed tevreden over, lekker stil ook. Heb er een WD 200 IDE bijhangen en tjah, wat moet ik nog meer zeggen... draait grandioos!

Qua koeling, voor me videokaart heb ik de VF700CU met goeie temperaturen, voor me northbridge de NB47J en me CPU de 7700CU.
Deze bevallen me eigenlijk best goed, maar ik wil overstappen op waterkoeling...
Hoop dat je wat met deze ervaringen kan...

Ici kann uw Werbung staan

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
Ik kan meedoen met DaViDoViTsCh ,

Ik heb 9 Maxtors gehad en dit was van 10GB naar 200GB en allen hebben ze het begeven. En allemaal vij snel ook of na de garantie periode. Overgins heb ik ze in diverse systemen gehad. Bij schijfje 7 had ik er eigenlijk al gennoeg van Maxtor omdat vlak ervoor schjif 6 ook al begaf en 5 echter de enige mogelijkhed was ruilen voor nieuw exemplaar en niet geld terug of geld bijleggen voor ander merk (dit laatste kon niet omdat ze geen ander merk hadden (was pc boer)). Schijfjes 8 en 9 waren elk na 3 a 4 maanden stuk en de reden? Niet de warmte aangezien er continu een 12cm grote fan op zat te blazen en een HDD fan ook aan de onderkant zat te blazen tegen de chips enzo. De schijf was altijd koel. Maar inene doet hij het niet meer. En ik doe niet schudden ofzo met de kast.

Verder heb ik enkele Hitachi schijven deze maken weliswaar wat lawaai (minder dan de Maxtor als die volop bezig is) maar deze werken na 4 jaar nogsteeds super en geen fouten. Nu ben ik zelf tijdje terug eens Samsung gaan proberen. Ik wou een stille opstartschijf voor me servertje hebben. Snelheid maakte me niet veel uit aangezien een P3 1GHz is met 786MB RAM en een aantal opslagschijven erin. Tot mijn verbazing bleef deze schijf niet alleen fluisterstil maar ook behoorlijk koel. Later dan ook een 250GB versie gekocht en ben van plan binnekort er weer een te kopen.

Verwijderd

Het is maar net of je pech of geluk hebt met alle hardware.
Ikzelf heb altijd maxtor's gehad en heb maar 1 slechte ervaring gehad met een oudere type
harddisk ( 40GB ) die ik had in de tijd van de P2's.
Nu draai ik op een 2X80GB in raid 0 ( toch alweer een jaartje of 3/4 ) en geen enkel probleem.
En volgens SpeedFan ( het enigste programma'tje die mijn raid config ziet ) zien mijn schrijven er
nog steeds uit alsof ze net nieuw zijn ( het uitlezen van de S.M.A.R.T. gegevens ).
Terwijl deze toch veel worden gebruikt ( niet altijd 24/7 , maar toch wel gemiddeld 8 uur per dag ).
Wil je voor stil en redelijk snel gaan , ga dan voor 2X80GB of 2X120GB in een raid 0 config.
Snel zat voor de alledaagse dingen.

Verwijderd

Sorry ben ff de edit knop kwijt als die er is.

Dat laatste zijn dus met SamSung SpinPoint schrijven in een raid 0 config.

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 12:02
waarom een boxed kopen als je net zo goed tray kan halen?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroentjeh op 19-02-2006 19:39 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Maxtor komt er hier in ieder geval niet meer in, alle schijven die ik van hun had zijn inmiddels kapot.

Ik heb zelf sinds kort een Samsung 250 GB sata II in mijn servertje zitten (omdat de maxtor 6Y080L0 er mee stopte :P) en die bevalt me uitstekend, ook de snelheid is dik in orde :)

Koeling van je geheugen is eigenlijk alleen interessant als je echt hard wilt gaan overklokken, sowieso niet echt interessant voor een systeem wat 24/7 draait als je het mij vraagt maar goed.

Als je al geheugen over wilt gaan klokken dan zou ik wel een fan boven je modules hangen, alleen wat heatspreaders levert zo weinig op.
jeroentjeh schreef op zondag 19 februari 2006 @ 19:39:
waarom een boxed kopen als je net zo goed tray kan halen?
Ik ken mensen die kopen een boxed alleen al om het feit dat er een casebadge bij zit.

Je kunt inderdaad een tray kopen maar dan moet je er wel rekening mee houden dat er maar 1 jaar garantie op je processor zit in plaats van 3 jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door GH45T op 19-02-2006 19:47 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 16:23

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hier het zelfde verhaal wat betreft de schijven, Maxtor meerdere gehad en allen dood. 2 Maxtors binnen garantie om kunnen ruilen maar ook deze zijn snel overleden. Ik heb nu al een tijdje 4x 160GB 7200 tpm en 1x een 60GB 5400 tpm draaien, allen Samsung, en wat een rust...heerlijk.

NEC staat ook niet bekend om zn stille branders dus als dat nog van belang is zou ik eens kijken naar een BenQ of een Plextor.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Voor CPU koeler zou ik gaan voor een Arctic Freezer 64 pro halen, goedkoper en beter dan de zalmans.
Mem zou ik gaan voor pc3500 TwinMOS Speed Premium (Winbond UTT) Aan 1 GB heb je wel genoeg, en als je wat meer nodig hebt prik je er wat bij.
Die Hitachi Deskstar 7k250 dingen zijn snel, ik zou daar goed naar kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 21:05 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

DaWaN

'r you wicked ??

Als ik zo die reply's lees....... :|
Ten eerste BH-5 en TCCD is niet verkrijgbaar in 1GB sticks !!! Die OCZ zijn wel aardig maar wil je echt goede modules moet je toch die PC4000 modules pakken, anders kun je ook net zo goed valueram nemen, het verschil tussen 2-3-2-5 en 3-3-3-8 is verwaarloosbaar imo, zeker t.o.v. het geld.
Als schijven gewoon een leuk Raid0 setje nemen, merk tsja dat is persoonlijk, ik zelf heb ook niet té goede ervaringen met maxtor, WD bevalt me tot op heden prima :)
Voor de koeler zou ik de Arctic Freezer 64 Pro nemen als je iets goedkoper wilt en wil je 2 graden lager neem je de Zalman 9500, de 7700 lekker laten liggen :)
Voor de VGA koeler zou ik de stock koeler laten zitten of je moet waterkoeling erop zetten, echt gigantisch veel lagere temps zul je niet hebben denk ik met een VF700. Accelero zou wel wat beter koelen denk ik maar of ie ook stil is, dat weet ik niet. Ik zou zeggen probeer de stock koeler eerst maar eens uit.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
DaWaN schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:56:
Ten eerste BH-5 en TCCD is niet verkrijgbaar in 1GB sticks !!!
??? hoe bedoel je? :?

Verder ben ik het ook niet eens met je mening van de timings. Het maakt soms net die paar FPS uit in games, waardoor het spel net soepel loopt.

Verder zijn naar mijn ervaring arctic cooling silencers echt stukken stiller dan de stockkoeling

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

@DaWaN, de Arctic Freezer 64 pro is ook koeler dan die Zalman CNPS9500 kijk maar

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Ik heb ook slechte ervaringen met Maxtors, gelukkig wist ik al na 2 overleden schijven dat ik geen Maxtor meer koop.

Ze maken herrie, crashen snel en worden heet.

Ik weet niet welke review je hebt gelezen over harde schijven, maar Samsung Spinpoints zijn absoluut niet bij de traagste schijven!

Ik zou gaan voor een Samsung, Seagate of WD schijf.

Over je mem: voor een Athlon 64 kun je beter Winbond UTT(bh-5) kopen ipv TCCD imo. Een athlon64 heeft veel baat bij de lage timings. Je bord kan genoeg voltage geven, dus ik zou voor UTT (bh-5) gaan.

Als processor koeler zou ik voor Big Typhoon, imo de beste luchtkoeler op dit moment. De zalman is alleen op de laagste stand stil, de Big Typhoon niet alleen op de laagste stand.

• Mr Alfabet
hey mensen!! echt ontzettend bedankt voor alle replies!
ten eerste wil ik ff zeggen: wow! wat een kritiek op maxtor! daar zie ik dus wel ineens vanaf! dan ga ik voor samsung schijfjes (maybe hadden jullie t nog niet door, maar t werd swiezo al 2x 200gig raid0)
over de fans over t geheugen: mn systeem moet ten eerste STIL worden, daarna komt de performance pas (ook de reden voor geen hitachi) dus extra koeling voor t mem is geen optie, en daarom vroeg ik me ook af of t kopen van oc mem wel de moeite waard is... aangezien er toch geen turbo-fans inkomen of tig casefans.
@bluecold: ik wil er 2gig inhebben (ben grafisch en 3d zwaar bezig behalve games)... en heb je ergens n vergelijking van die actic freezer met de zalman OOK qua geluid?
@gutteguttegut: mn brander maakt me nix uit... tis niet alsoffie snachts gaat lopen branden, herrie as ik erop moet werken maakt me nix uit, met gamen enzo zal ik de fans toch op max zetten en de oc settings aan, dus n brander of n fan die opstijgt op zn max mag, maar moet wel superstil zijn op silent.
@dawan: aan dat extra snel mem wil ik geen geld uitgeven, en die extra 2 graden aan een 9500 wil ik niet hebben, aangezien die lawaaieriger is dan een 7700 in silent mode, waar het nou eenmaal om gaat als ik slaap. hetzelfde geld voor de gpu cooler: die zalman of arctic zal niet veel beter koelen (de arctic trouwen best wel als je reviews bekijkt) maar de herrie scheelt wel een hoop.

over de hdd ben ik er nou uit.... alleen de cpu cooler nou weer neit... de arctic freezer, big typhoon of de zalman? welke is t stilst in silent mode? en zijn ze allemaal net zo snel om te schakelen as de zalman?

en dan nog: is het t waard om oc mem te kopen zonder turbokoeler op mn cpu of mem?

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Alfabet op 20-02-2006 00:13 ]

• Mr Alfabet
net nog ff gezocht naar de big typhoon... daar zit gewoon een 12cm fan op... die kan k evt weer vervangen door n papst... weer stiller betekend dat... meer voordeel, wat voor airflowrate moet ik dan hebben?

• Mr Alfabet
hier is mijn argumentatie voor een zalman 7700:
http://www.tomshardware.c...h_cpu_coolers/page31.html
omdattie vooral in low speed het stilste is (best wel veel stiller dan de typhoon) check ook de vorige pagina voor temps

Verwijderd

zalman, ik heb ze ook allebij (die cpu en gpu koelers). prima dingen en ook erg stil, maar NIET op 12 volt. ze maken even veel herrie op 12 volt als een gemiddelde stock koeler, maar zijn daarentegen allebij op 5 volt nauwelijks merkbaar. als ik alles aan fans in mn kast naar 5 volt draai (een fanbus of een stel zalman fanmates is voor jou dan ook een must) is mn pc heerlijk stil en zou ik met mn hoofd naast de kast wel in slaap kunnen vallen.

cpu stressed (5 uur prime) 37 graden, met koeler op 12volt, een kamertemperatuur van 22 graden en 1 papst 8cm als intake en 1 als outtake (Antec Plusview 1000 AMG kast, als ze er een moederbord tray in hadden gezet, was het in mijn ogen de beste pc kast ooit geweest). cpu is een athlon 3500 op 2,7 ghz en 1,425 volt. op 5 volt is ie na een half uur stressed (had geen zin om langer te benchen) zon 43 graden.

mn gpu koeler doet t niet veel beter dan mn standaard ati gto2 koeler, maar dat was ook echt een puik ding, en deze is toch wel veel stiller. voor allebij geldt echter, op 5 volt zijn ze heerlijk stil maar op 12 volt maken ze herrie. dus het gaat ervan afhangen of je het erg vind om, als je games met hoge sys eisen aan het spelen bent, op een warme zomerdag, je het erg vindt om je koelers te horen, aangezien ze dan wss wel op 12 volt moeten.

edit: mss kom ik wat negatief over, maar serieus, die zalman cpu moet! je echt kopen. behalve dat ie erg stil is/kan zijn, en dat ie ook nog eens echt goed koelt, is echt echt zoooon mooi ding. echt _/-\o_ :9~ :7

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 00:49 ]

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 00:31:
zalman, ik heb ze ook allebij (die cpu en gpu koelers). prima dingen en ook erg stil, maar NIET op 12 volt. ze maken even veel herrie op 12 volt als een gemiddelde stock koeler, maar zijn daarentegen allebij op 5 volt nauwelijks merkbaar. als ik alles aan fans in mn kast naar 5 volt draai (een fanbus of een stel zalman fanmates is voor jou dan ook een must) is mn pc heerlijk stil en zou ik met mn hoofd naast de kast wel in slaap kunnen vallen.

cpu stressed (5 uur prime) 37 graden, met koeler op 12volt, een kamertemperatuur van 22 graden en 1 papst 8cm als intake en 1 als outtake (Antec Plusview 1000 AMG kast, als ze er een moederbord tray in hadden gezet, was het in mijn ogen de beste pc kast ooit geweest). cpu is een athlon 3500 op 2,7 ghz en 1,425 volt. op 5 volt is ie na een half uur stressed (had geen zin om langer te benchen) zon 43 graden.

mn gpu koeler doet t niet veel beter dan mn standaard ati gto2 koeler, maar dat was ook echt een puik ding, en deze is toch wel veel stiller. voor allebij geldt echter, op 5 volt zijn ze heerlijk stil maar op 12 volt maken ze herrie. dus het gaat ervan afhangen of je het erg vind om, als je games met hoge sys eisen aan het spelen bent, op een warme zomerdag, je het erg vindt om je koelers te horen, aangezien ze dan wss wel op 12 volt moeten.
jij snapt me ;) ik vind het dus niet erg om te gamen met teringherrie, mn audiosetje heeft 250watt rms (yeah i know) maar t ding moet echt niet te horen zijn als ik moet slapen... dan is zalman dus wel een goede keus... thnx! dat heb ik liever dan iets betere cooling en n hardere koeler op low zeg maar.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

mr alfabet schreef op maandag 20 februari 2006 @ 00:23:
hier is mijn argumentatie voor een zalman 7700:
http://www.tomshardware.c...h_cpu_coolers/page31.html
omdattie vooral in low speed het stilste is (best wel veel stiller dan de typhoon) check ook de vorige pagina voor temps
Ik zou toch voor een Arctic Freezer 64 pro gaan

Samsung 250GB is maar een paar euro duurder dan de 200GBversie dus kan je net zo goed voor 250x2 gaan. Heb zelf 2x160 in RAID0 en een keer 250 als bootschijf

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Mr Alfabet
heb je ergens n vergelijking tussen die arctic en de zalman 7700?? kan er geen vinden.

samsung: klopt, is maar 2x 8 euro.. das te doen! thnx voor de tip.. n halve TB klinkt toch stoerder dan 400gig :P wat me wel opviel was dat de samsung maar 8mb cache heeft... scheelt dat veel in performance?

Verwijderd

ik moet er misschien nog wel bij zeggen dat ik over de zalman videokaart koeler ook gehoort heb dat sommige mensen exemplaren hadden met n vervelende ratel, gelukkig had ik mazzel en is die van mij stil. maar die zalman cpu... das gewoon bijna een must.

• Mr Alfabet
tsjah.. vervelende ratel = RMA (of DOA, whatever) :P

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je veel 3d't, kijk ook even naar nvidia kaarten, in sommige apps presteren die beter dan ati's. (waar werk je mee?)

specs

• Mr Alfabet
gladiool schreef op maandag 20 februari 2006 @ 01:00:
Als je veel 3d't, kijk ook even naar nvidia kaarten, in sommige apps presteren die beter dan ati's. (waar werk je mee?)
heb ik gedaan... werk met nx3 en maya een beetje, maar games is mn prioriteit.... en daarin de 1900 tot nu toe de beste, maar ik w8 swiezo met aanschaf tot de 7900 uit is op 9 maart... kijken hoe die presteerd en geprijst is, en dan beslissen tussen die 2 (GTX is dan waarschijnlijk te duur, maar kijken hoe de 7900GT t doet tegenover de 1900XT)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet trouwens hele zware scenes hebben om het verschil te merken, allebij top kaarten iig.. ;) Maar in max zijn de nvidia kaarten in opengl heel goed, maar als je direct 3d draait is er al minder verschil geoof ik.

specs

Verwijderd

Je zou ook een Scythe Ninja kunnen overwegen, en er een papst 120 mm aan hangen, die je met een fancontroller uit kan zetten als je niet intensief bezig bent.

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:05:
Je zou ook een Scythe Ninja kunnen overwegen, en er een papst 120 mm aan hangen, die je met een fancontroller uit kan zetten als je niet intensief bezig bent.
heb ik naar zitten kijken want uit tom's hardware review van mammoth coolers.... maar die is niet verkrijgbaar bij azerty... en daar wil ik al mn shit halen eik vanwege goeie reviews en prijzen.

• Mr Alfabet
ik heb hier nog een interessante chart:
http://www.madshrimps.be/...&artpage=1194&articID=245
dit laat zien dat de thermalright xp120 plus een papst fan (net zo stil in high as in low...dus zal eik niet hoorbaar zijn ofzo :S) net zo stil is als een zalman 7700 in silent, maar best wel beter koelt in high mode... kan iemand dat bevestigen?

• Mr Alfabet
hier mijn conclusie:
http://www.madshrimps.be/...&artpage=1293&articID=224
een passive koeler met n papst dr op is stiller dan n 7700, en wel 3.8dB, dat is best wel wat, dus dat zal mn keus worden, nou nog de vraag: welke passieve koeler dan? aangezien de arctic freezer pro niet voorzien kan worden van een 12cm (vast wel, maar niet zonder moeilijk doen), de scythes komen hierzo t beste uit de test... kan iemand dat bevestigen? want de big typhoon staat er niet tussen.... heeft iemand daar vergelijkingen tussen met dezelfde fan er op?

ook: welke papst fan moet ik hebben? (of nexus natuurlijk)... in de zin van hoeveel CFM? ik kan ook gewoon de zwaarste lawaaierigste pakken... en die dan maybe nog lager dan 5V zetten voor silent mode? of gaat dat niet?

Verwijderd

misschien een beetje laat, maar wat ik heb gelezen is dat de minimum fps bij ati's hoger ligt dan bij nvidia met name bij scenes met veel actie erin komt dit natuurlijk van pas.
Pagina: 1