[TVHome] Beeld onscherper dan analoog

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik kreeg van Essent een brief dat mijn kabelaansluiting gereed was gemaakt voor digitale televisie via TV Home. Vandaag kreeg ik de bestelde Samsung DCB-9401R digitale ontvanger binnen en heb de boel aangesloten. Heel simpel: direct vanuit de meterkast met één coax-kabel (niet langer dan plm 5 meter) naar de ontvanger en met scart naar de tv.

Het probleem is dat het beeld nu veel minder scherp is dan analoog. Ik heb geen last van artifacts (blokjes) zoals in het topic Digitale Kabel blokkerig (artifact) en andere doorgelezen topics op dit forum, maar het is gewoon stukken onscherper dan analoog. Het lijkt bovendien alsof er een soort vale waas over het beeld hangt. Minder contrastrijk ook. Het geluid is wel uitstekend, maar ik heb het spul juist gekocht vanwege de goede beeldkwaliteit.

Ik ben behoorlijk teleurgesteld en hoop dat ik gewoon iets verkeerd heb gedaan of dat het via bepaalde instellingen is op te lossen. Weet iemand raad?

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
Ehmm,.... behalve de scart moet er ook nog de "gewone" meestal zwarte coax tussen je media box en je tv. verder voor de rest heb ik het probleem dat mijn signaal te "zwak" is. dit wil zeggen ik ontvang sommige kanalen niet. krijg nu een versterker opgestuurd. dus vraag @home es ff na hoe je signaal is.

(\__/)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Mushjkin schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:38:Ehmm,.... behalve de scart moet er ook nog de "gewone" meestal zwarte coax tussen je media box en je tv.
Die coax heb ik inderdaad niet lopen van de ontvanger naar de tv (coax loopt bij mij van ontvanger naar vcr), maar dat maakt toch niets uit voor de beeldscherpte? Die coax geeft voor zover ik weet gewoon het analoge signaal door naar mijn 'oude' tv-kanalen 1 t/m zoveel, en de digitale ontvanger geeft beelden door via de scart naar het kanaal 'GAM' op mijn Philips-tv.

Ik ga het wel proberen, bedankt voor jouw antwoord, maar ik denk dat die twee dingen los van elkaar staan.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het enige voordeel van digitaal is dat je iets minder last hebt van ruis. Een digitaal signaal is ongevoelig voor een klein beetje ruis. Als de ruis in het signaal te groot is, zie je niets meer.

Het nadeel van digitaal is dat er grotere bandbreedte nodig is om dezelfde informatie over te zenden als analoog. Om toch een hoop kanalen aan te kunnen bieden gebruiken ze mpeg2. Hierdoor gaat veel van de kwaliteit verloren. Verder komt er ook nog een beetje ruis door het quantificeren.

Waarom heb je digitale tv genomen? Heb je bij een analoge aansluiting geen problemen met ruis, dan is het ook niet nodig om digitaal te nemen. PAL is een stuk betere standaard dan dat NTSC dat ze in Noord-Amerika hebben.
Het lijkt er alleen op dat kabelmaatschappijen de laatste tijd ruis toevoegen aan het analoge signaal. Bij veel mensen in de Regio Amsterdam hoor je dat RTL4 de laatste tijd erg stoort.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33

Wildfire

Joy to the world!

Het kan ook gewoon aan je TV liggen. Mijn vorige TV had ongeveer gelijke symptomen, maar toen ik m'n nieuwe TV had waren al die problemen verdwenen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Daos schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:46:Waarom heb je digitale tv genomen? Heb je bij een analoge aansluiting geen problemen met ruis, dan is het ook niet nodig om digitaal te nemen.
Ik ging er van uit dat digitale tv dvd-kwaliteit oplevert, zoals beloofd door TV Home. En het beeld via mijn dvd-speler op dezelfde tv is spectaculair beter (scherper) dan de analoge zenders. Van digitale tv had ik hetzelfde verwacht, dus bijna dvd-kwaliteit.

Daarom mijn vraag: is er een technische reden waarom het beeld van TV Home onscherper is dan analoog?

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Dat kan te maken hebben met de verkeerde modus van je TV/Deco? Composiet ipv van RGB of SVHS.

Controleer het voor de zekerheid even met de kabel van de DVD-speler indien mogelijk en loop de instellingen van de decoder na.

Het beeld zou net zo scherp moeten zijn als van de DVD-speler.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:05
Jammie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 00:16:
Ik ging er van uit dat digitale tv dvd-kwaliteit oplevert, zoals beloofd door TV Home. En het beeld via mijn dvd-speler op dezelfde tv is spectaculair beter (scherper) dan de analoge zenders. Van digitale tv had ik hetzelfde verwacht, dus bijna dvd-kwaliteit.
Een bekende misvatting, digitaal zegt nog helemaal niets over de kwaliteit.
Het kan zowel beter als slechter zijn dan (goed) analoog.
Ook kun je DVD bitrates helemaal niet vergelijken met digitale TV.

Ook nog een leuk stukje:
Digitale televisie is de toekomst van gisteren, de aanbieders juichen veel te vroeg.

Maar als het beeld echt wazig is lijkt er iets mis te zijn met de verbinding naar je TV.
Dit kun je makkelijk controleren door te kijken of de menutjes van de decoder ook wazig zijn.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
The_Doman schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 01:18:Maar als het beeld echt wazig is lijkt er iets mis te zijn met de verbinding naar je TV.
Dit kun je makkelijk controleren door te kijken of de menutjes van de decoder ook wazig zijn.
De menu's zijn inderdaad ook niet scherp, dat viel me als eerste op. Toch heb ik alleen een coax-kabel naar de digitale ontvanger en een scart naar de tv.

• The_Doman
  • Laatst online: 21:05
Jammie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 02:06:
[...]
De menu's zijn inderdaad ook niet scherp, dat viel me als eerste op. Toch heb ik alleen een coax-kabel naar de digitale ontvanger en een scart naar de tv.
De coax aansluiting heeft hier niets mee te maken.

Probeer misschien een andere SCART connector als je TV deze heeft.
Niet alle SCART connectors ondersteunen namelijk RGB.
Maar zelfs met eenvoudig composite zou het beeld ook scherp moeten zijn natuurlijk.
Lijkt mij meer een defect van de decoder.

• pathfinder2k
  • Laatst online: 20-01 23:22

pathfinder2k

is hier...

Wel aangesloten op de RGB ingang van de TV (blauwe connector meestal)? RGB is een must, niet alleen voor digitale tv trouwens.

Bovenste dus :)
Afbeeldingslocatie: http://www.dma.ufg.ac.at/dma/upload/basics/66936/intern/scart_in.jpg

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

om uit te sluiten....

de decoder op je videorecorder...is het beeld nog wazig -> ligt het probleem bij de decoder of de kabel.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Jammie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 00:16:
[...]
Ik ging er van uit dat digitale tv dvd-kwaliteit oplevert, zoals beloofd door TV Home.
Dat is gewoon misleiding. Als je het niet goed krijgt, dan kan je je geld terug eisen.

DVD gebruikt net als Digitale TV de mpeg2 codering. Dat ze dezelfde codering gebruiken zegt niets over de kwaliteit.

Neem bijvoorbeeld jpeg. Als ik een foto (RAW, 2 MB) wil laten afdrukken dan zet ik op een CD een jpeg van ongeveer 1 MB (= DVD kwaliteit). Wil ik deze foto op internet zetten, dan gebruik ik een sterkere compressie en krijg ik een jpeg van 75 kB (=Digitale TV kwaliteit). Het aantal pixels is nog steeds hetzelfde als de foto op CD.

De techniek en het aantal pixels van mijn foto op CD en mijn foto op internet zijn hetzelfde, maar de kwaliteit van mijn internet foto haalt het niet bij de foto op CD.

[edit]
Daarom mijn vraag: is er een technische reden waarom het beeld van TV Home onscherper is dan analoog?
Dat heeft te maken met de compressie/codering. Bij mpeg2 wordt gebruik gemaakt van de dicrete cosinus transformatie. Bij deze transformatie zet je het plaatje om naar een soort van frequentiepatroon. Van dit frequentiepatroon worden de hoge frequenties weggegooid. Hoge frequenties hebben namelijk veel bitjes nodig terwijl ze alleen maar een beetje scherpte toevoegen.

Je kan het vergelijken met een blokgolf:
Afbeeldingslocatie: http://mathworld.wolfram.com/images/eps-gif/FourierSeriesSquareWave_800.gif(bron)

Als je meer informatie (rood = weinig, geel = wat meer, groen = nog wat meer) binnen krijgt kan je beter de blokgolf (zwart) na bouwen. Extra informatie voegt niet veel toe (alleen een beetje scherpte).
Wil je de blokgolf echt scherp hebben, dan heb je oneindig veel termen nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Daos op 17-02-2006 11:15 ]

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
pathfinder2k schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 02:15:
Wel aangesloten op de RGB ingang van de TV (blauwe connector meestal)? RGB is een must, niet alleen voor digitale tv trouwens.

Bovenste dus :)
[afbeelding]
GEWELDIG!!! DIT IS HET!!!

Ik had de scart inderdaad in AV1 zitten en kreeg het beeld met geen mogelijkheid scherper. Direct toen ik de scart in AV2 stak was het beeld haarscherp! Nu heb ik mijn dvd-speler in AV1 zitten en is dus het afspelen van een dvd niet meer zo scherp. Maar dat vind ik niet zo van belang. Bovendien, als ik een avondje dvd's ga kijken zet ik de stekkers in no-time even om.

Pathfinder2k, ontzettend bedankt voor jouw tip. Ik ben weer helemaal blij! :*) _/-\o_

Edit: trouwens ook alle anderen bedankt voor de moeite en de technische uitleg. Ik ben in elk geval veel wijzer geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jammie op 17-02-2006 13:39 ]

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 13:15
Wat vind je nu van de kwaliteit? Ik ben er nl zeer over te spreken.

PSN ID: Svennie-NL

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Nu is de kwaliteit fantastisch! Vandaag keek ik de Olympische Spelen, en bij sommige beelden leek het net alsof ik er zelf bij was. Dit klinkt misschien wat ál te euforisch, maar het was wel zo.

Het beeld is veel sprankelender en lijkt meer diepte te hebben.

Ik was eerst verschrikkelijk down toen het zo wazig was. Ik zit niet dik bij kas en kan miskopen missen als kiespijn. Maar nu, dankzij GoT, ben ik enorm blij met de aanschaf!

:)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33

Wildfire

Joy to the world!

Jammie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:38:
[...]

Nu heb ik mijn dvd-speler in AV1 zitten en is dus het afspelen van een dvd niet meer zo scherp. Maar dat vind ik niet zo van belang. Bovendien, als ik een avondje dvd's ga kijken zet ik de stekkers in no-time even om.
Koop dan zo'n scart-switch ding met autosense. Die zet het signaal van het actieve apparaat op de scart. Hoef je ook niet meer zelf te switchen van SCART-aansluiting :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kan ook zijn dat je TV specifiek op die scart ingang YUV gebruikt op dit moment, maar ondersteund RGB wel als je het wisselt in een menu. M.a.w. kijk even de instellingen na in het menu van je TV, pak ook het boekje erbij.

Heb je niet zo'n optie dan heb je dus helaas maar 1 RGB scart ingang en dien je te wisselen (wat overigens niet bevordelijk is voor die connectors).

EDIT: Woops ik zie pas nu dat ik wat laat reageer ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 04-04-2006 12:07 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
*beschaafde schop omhoog*

Ik denk dat ik heb hetzelfde probleem heb met mijn Samsung decoder.
Heb hier staan: een Samsung LE32T51B en de decoder waar het hier in dit topic over gaat.
Heb digitale televisie van Casema.

Bovenstaande tips geprobeerd maar het beeld blijft net zo onscherp als zonder de digitale decoder :(

Zijn er misschien nog andere oplossingen? (of moet ik misschien toch een eigen topic openen?)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb de laatste paar dagen gemerkt dat het analoge signaal van Casema (den haag in mijn geval) sowieso wat slechter is geworden. Met name op SBS6 goed te zien. Zou op zich ook aan het weer kunnen liggen natuurlijk...uiteindelijk plukt casema het ook gewoon uit de ether ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Maar bij mij zijn alle zenders van niet-digitale kwaliteit. Denk dus niet dat het aan het weer ligt :/

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Uit de ether?

Eerder vanuit de ruimte :) Van een beetje slecht weer hebben ze echt geen last, tenzij Katrina even langs komt.

Ik ben net terug van vakantie en het beeld van UPC in nijmegen is weer iets minder geworden. Dit valt extra op nu ik 4 weken weg ben geweest.

Volgens mij zitten de kabelexploitanten te rommelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Michael Knight op 04-08-2006 19:40 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1