Toon posts:

VGA aan het eind van zijn kunnen of wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuw systeem, zelf samengesteld en geassembleerd. Mijn 7800gt heb ik alleen gelijk RMA kunnen sturen. Om toch boekhouding ed te kunnen doen heb ik voor tijdelijk op marktplaats een x300 gekocht.

Nu wilde ik alleen gister een potje BF1942 spelen over het LAN in huis. Maar zodra er ingewikkelder textures in beeld komen als tanks en vliegtuigen zakt de framerate naar praktisch 0. Dit vond ik een beetje cru voor een kaart die toch 256 mb aan boord schijnt te hebben, dus ik heb nieuwe drivers gedownload en geinstalleerd, dirextx opnieuw geinstalleerd. De settings in bf1942 gedowngrade naar low. Maar de fps blijft ongeveer 0.

Is de kaart nou zo slecht of zie ik iets over het hoofd? Niet dat ik in doodsnood zit ofzo als ik niet kan spelen, straks gaat mijn 7800 er gewoon weer in. Maar vind het opzich raar dat mijn oude gf4 4200 ti beter presteerd als een pcie kaart.

specs :
asus a8n-sli
amd 3800 x2
2 x 512 3200
2 x 256 3200
maxtor 160 gb sata

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
Heb je ook de drivers van je 7800GT er ook afgehaald? Zo niet, dan zit hij te bokken met de drivers van je ATi kaart ;)

Wauw, een sig!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
die vier geheugenbankjes werken denk ik ook niet optimaal in je systeem, de a8n-sli gaat automatisch op 333mhz draaien met 4 bankjes, dus niet meer in sync met je processor.... dit scheelt ook performance.

Verder is die x300 gewoon een kutkaart, daar verandert die 256mb of PCI-e niks aan.. maar je zou bf1942 wel moeten kunnen spelen denk ik, wellicht speel je op de hoogste settings nu? Dan zou ik dat eerst maar eens aanpassen

[ Voor 3% gewijzigd door dribbel op 16-02-2006 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
De 7800 drivers heb ik keurig netjes gedeïnstalleerd en ik speel op de allerlaagste settings.

Met vier bankjes op 333? Is dat omdat ik 2 verschillende setjes heb of is dat zelfs zo als ik 4 x dezelfde heb? Dat zou ik is uit moeten zoeken.

LoL, ik had idd ook geen superkaart verwacht, maar zo slecht? 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 16:24 . Reden: typo: geinstalleerd --> gedeinstalleerd ]

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:34:
De 7800 drivers heb ik keurig netjes geïnstalleerd en ik speel op de allerlaagste settings.
Die moet je er juist afhalen omdat je nu met een ATi kaart speelt (x300) ;)
Dan zal het waarschijnlijk beter gaan.

Wauw, een sig!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Die ATI X300 kaart is niet echt super snel, eigenlijk een vrij butget kaartje, dat er 256MB aan geheugen opzit is volgens mij meer marketing. De GPU is volgens mij niet snel genoeg om dat geheugen te rechtvaardigen, in iedergeval niet in games. Misschien dat er andere applicaties zijn die er wel goed gebruik van kunnen maken.

Dat met de vier gevulde geheugen banken die mogelijk op 333Mhz lopen ligt aan de gebruikte processor. Wanneer je nog geen Vince core hebt dan clockt het geheugen inderdaad van 400Mhz terug naar 333Mhz dit is gewoon een beperking in de gehuegen controller.

Mocht je wel een Vince core hebben, dan zou ik een naar de timings gaan kijken. Volgens mij kun je alleen 2T gebruiken met 4 gevulde banken in plaats van 1T.

Overigens is hier wel meer over te vinden op GOT.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 16-02-2006 16:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Dune_ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:36:
Die ATI X300 kaart is niet echt super snel, eigenlijk een vrij butget kaartje, dat er 256MB aan geheugen opzit is volgens mij meer marketing. De GPU is volgens mij niet snel genoeg om dat geheugen te rechtvaardigen, in iedergeval niet in games. Misschien dat er andere applicaties zijn die er wel goed gebruik van kunnen maken.

Dat met de vier gevulde geheugen banken die mogelijk op 333Mhz lopen ligt aan de gebruikte processor. Wanneer je nog geen Vince core hebt dan clockt het geheugen inderdaad van 400Mhz terug naar 333Mhz dit is gewoon een beperking in de gehuegen controller.

Mocht je wel een Vince core hebben, dan zou ik een naar de timings gaan kijken. Volgens mij kun je alleen 2T gebruiken met 4 gevulde banken in plaats van 1T.

Overigens is hier wel meer over te vinden op GOT.
een X2 is ook 'nieuw' en gebruikt de manchester of toledo core (512KB Cache geheugen of 1MB per core) en kan dus 4 repen op 400MHz T2 draaien :)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-08 22:33

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

de x300 is een budget kaart die niet geschikt voor battlefield 2, zie het als een fx5700.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-07 22:03
Hubert schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:59:
de x300 is een budget kaart die niet geschikt voor battlefield 2, zie het als een fx5700.
De x300 presteert ongeveer gelijk aan een 9550.

I say no more 8)7

Verwijderd

Topicstarter
lol de budget kaart van nu presteert slechter dan mijn oude vga uit 2002 }) Ach kan ik voor 20 euri toch mooi wel mijn boekhouding bijhouden en apps draaien :)

En dan maar keihard apps draaien zodra mijn 7800 terug is O-)

Bedankt voor de info

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

niet om je nieuwe hoop in te blazen ofzo, maar ik speelde toen bf1942 net uit kwam met een geforce 2 mx met 64 mb, een p4 1,6 met 256 mb ram...

die x300 moet zeker op low beter presteren dan die geforce 2mx

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:45
Ik heb BF toch echt zien lopen op een X300. Niet geweldig, maar toch nog acceptabel. Denk toch dat je een instelling gemist hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het er wat mee te maken kunnen hebben dat ik windows 64 bit draai?

Verwijderd

windows64 is shit niks werkt daar goed.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:38:
Zou het er wat mee te maken kunnen hebben dat ik windows 64 bit draai?
Dat zou kunnen, drivers die misschien nog niet helemaal zo goed geoptimaliseerd zijn. Overigens heb ik ookal eens wat gelezen over problemen met games en de Athlon 64 X2 processoren. Bepaalde games gaan niet helemaal lekker om met Dual core processoren. Je moet er dan voor zorgen dat het spel specifiek maar van 1 core gebruik maakt en dan ook alleen maar de core die jij aangeeft. Volgens mij moet dat via taakbeheer gedaan kunnen worden.

Het dat met BF zit weet ik niet, het is maar een tip.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 17-02-2006 09:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik vanavond zeker even uitproberen :)

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Misschien ben je gewoon opgelicht door iemand die dit probleem al ondervonden heeft en zijn kaart op marktplaats heeft gezet.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
Wat is mij nu af vraag, en waar ik nog geen antwoord heb gekregen:
sinds jij die X300 gebruikt, heb je de drivers van de 7800GT er ook afgehaald?

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
De drivers heb ik al gedeïnstalleerd ja. :) Was een typo in mijn 1na laatste post en die heb ik aangepast ;)

Opgelicht? Nou het is iig wel een x300 >:) Waar zou ie me voor de rest mee op moeten lichten? Geeft ook gewoon beeld, geen artifacts, maar gamen is gewoon nix :r

Heb een processor toegewezen aan het spel :) Maar het had geen resultaat. Groeit langzaam uit tot de mysterious slow x300 :?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Groever schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:05:
[...]

De x300 presteert ongeveer gelijk aan een 9550.

I say no more 8)7
Ik heb op dit moment een 9550 erin zitten (256 mb), en met de nieuwste games kan ie niet meekomen nee, maar een potje BF1942 kan makkelijk hoor, dit moet echt iets anders zijn.

staan je chipsetdrivers wel geinstalleerd? (lijkt me wel, anders zou de 7800 ook niet lekker draaien denk ik)
daardoor kunnen de prestaties wel eens in elkaar storten.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Mischien een beetje vreemde vraag, maar waarom zou je een nieuwe kaart die DOA blijkt te zijn RMA-en?
De winkel moet die kaart gewoon meteen omruilen. Hooguit 5 minuten testen en dan omruilen.
Dat deed ik tenminste wel met gloednieuw spul van klanten.
Nu ben je vermoedelijk al zo'n week bezig met dit kaartje, want je hebt ook al een kaartje via marktplaats gekocht etc en dat gaat ook niet in 1 dag. (opsturen enzo)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-07 15:10
heb je bij een x300 niet te maken met hyper memory? dan gaat hij dus vanaf een mb of 16 de rest van je systeem memory afhalen, en dat is trager dan je videokaart geheugen. misschien ligt het daar wel aan

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
Is idd hypermemory. LoL vond al dat het geval er zo simplisch uitzag voor een kaart die toch 256 mb aan boord scheen te hebben :X Heb de swapfile uitgezet en nu loopt ie goed voor bf _/-\o_

Ja en dan over die RMA. Heb het geval gekocht bij de pczaak (www.pczaak.nl). Heb de kaart 25 januari naar hen toegestuurd om te testen. En reactie van ze gehad dat hij kapot was en dat ik volgens procedure een nieuwe kreeg. Betekent: ze sturen alles ter RMA en retourneren het dan. Staat zo ook op hun website. Verwacht hem dus ook deze week terug :) Kgeef toe tis een waardeloze aftersale, maar ze waren wel erg goedkoop dus heb de gok genomen :7 . Helaas was verkeerd gegokt :'(

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:45:
windows64 is shit niks werkt daar goed.
Wat niet dan?

Ik ben echt nog helemaal NIETS maar dan ook echt totaal helemaal NIETS tegen gekomen dat niet werkt. En ik gebruik mijn PC heelk intensief, draai veel verschillende progs en veel games.
Pagina: 1