"Streaming" MPEG in de browser m.b.v. Windows Media Player

Pagina: 1
Acties:

• Little Penguin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik heb me reeds suf lopen zoeken op het internet en ook alhier op de forums, maar ik kon het juiste antwoord helaas niet vinden. Maar misschien heb ik niet hard genoeg mij best gedaan :)

Het is de bedoeling dat er een MPEG bestand ge-embed wordt in een webpagina, nu krijg ik dat op zich wel voor elkaar maar in WMP duurt het enorm lang (het zijn MPEG bestanden van plm 15MB) voor dat de film ook daadwerkelijk begint te spelen.

Wat ik wil is dat WMP net zoals Quicktime op de Apple direct begint met het afspelen van de MPEG zodra deze (voldoende ver) is ingeladen. In Quicktime zie je de download progressie en zodra er (vrijwel) geen kans meer is dat het afspelen de download gaat inhalen dan begint QT met het afspelen van de MPEG.

Mijn vraag is of dit in WMP ook mogelijk is, ik heb me suf lopen zoeken - en al een aantal verwensingen richting Redmond geuit, die helaas ook niet hielpen :+ - maar kon geen optie vinden om een MPEG bestand als een soort stream binnen te halen, a la Quicktime. Ondersteund WMP dit eigenlijk wel?

[ Voor 14% gewijzigd door Little Penguin op 14-02-2006 20:53 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

volgens mij is het niet mogelijk; Mpeg is geen streaming codec, het is gemaakt voor dvds (en dat is Mpeg 2 al) Mpeg is echt oud en aftans enzo

Stoer; Marduq

• Little Penguin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
XangadiX schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:02:
volgens mij is het niet mogelijk; Mpeg is geen streaming codec, het is gemaakt voor dvds (en dat is Mpeg 2 al) Mpeg is echt oud en aftans enzo
Hoewel MPEG oud is heeft het als voordeel dat het door zowel QT,WMP en vele andere spelers begrepen wordt - het is echt crossplatform zo gezegd.

Wat ik in elk geval zou willen is dat WMP duidelijk aangeeft dat'ie aan het downloaden is (met of zonder de positie-balk) en dat hij begint af te spelen zodra er voldoende content binnen is. Ik geef toe dat de term 'streaming' wat verwarrend is maar het beschrijft mijns inziens het beste wat ik wil.

Voor alle duidelijkheid: Op een Apple Macintosh geeft Quicktime duidelijk aan hoeveel hij reeds gedownload heeft en begint hij al met afspelen nog voor dat hij de gehele MPEG gedownload heeft. - datzelfde wil ik ook aan gebruikers van Windows computers aan kunnen bieden.

• XangadiX

XangadiX

Little Penguin schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:07:
[...]

Hoewel MPEG oud is heeft het als voordeel dat het door zowel QT,WMP en vele andere spelers begrepen wordt - het is echt crossplatform zo gezegd.
Dat weet ik, maar dat doet niks af aan het feit dat het een oud, aftans pixelig, korrelig inefficient, lelijk progressive scanning formaat is. Daarbij zijn de meeste sorenson smaakjes inmiddels ook wel redelijk cross platform, net zoals flash video. Maar toegegeven, Mpeg 1 is het meest dummie proof en failsave formaat dat er is als het om standalone cross browser dingen gaat.
Wat ik in elk geval zou willen is dat WMP duidelijk aangeeft dat'ie aan het downloaden is (met of zonder de positie-balk) en dat hij begint af te spelen zodra er voldoende content binnen is. Ik geef toe dat de term 'streaming' wat verwarrend is maar het beschrijft mijns inziens het beste wat ik wil.

Voor alle duidelijkheid: Op een Apple Macintosh geeft Quicktime duidelijk aan hoeveel hij reeds gedownload heeft en begint hij al met afspelen nog voor dat hij de gehele MPEG gedownload heeft. - datzelfde wil ik ook aan gebruikers van Windows computers aan kunnen bieden.
Zoals Wikipedia keurig uitlegt is Mpeg wel ooit zo bedoeld, maar nooit tot volle wasdom gekomen wat het streamen betreft. Dat een Appel dit wel netjes doet is verbazend te noemen aangezien ze altijd aan hun eigen sneltijd compressie hebben gehouden. Een formaat dat overigens door de andere 98% van de internetpopulatie maar met moeite gelezen kan worden zonder dat je eerst een complete platenwinkel moet downloaden.

Hoe het ook zij, als je wil streamen over internet zijn er een heleboel betere formaten voor handen. Ikzelf ben erg groot fan van flash flv voor dit soort dingen. Dat is namelijk *echt* cross platform en streamt gewoon goed.

Stoer; Marduq

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je hier een bron van?
DVB-C, DVB-S en DVB-T is allemaal streaming MPEG2.
MPEG2 is ook prima te multicasten. Mpeg is uitstekend geschikt om te streamen!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

MPEG != MPEG2 ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• XangadiX

XangadiX

little_soundman schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 02:23:
[...]

Heb je hier een bron van?
DVB-C, DVB-S en DVB-T is allemaal streaming MPEG2.
MPEG2 is ook prima te multicasten. Mpeg is uitstekend geschikt om te streamen!
zoals ik in mijn tweede post al uitlegde heeft de Mpeg groep altijd wel gewild dat Mpeg 1 als streaming standaard zou gaan werken, maar heeft de industrie dat niet opgepakt.

Jij hebt het over Mpeg2 wat niet mpeg 1 is en wat eigenlijk gebouwd is voor de DVD speler en hardcoded apparaten, maar inderdaad het kan ook streamen door slim gebruik te maken van de progressive scanner en de buffer

Mpeg lijkt echter bezig met een inhaalrace:
Voor MPEG-4 lijkt dat hier verandering zal komen. Een groot voorbeeld hierin is de Darwin Open Source Streamingserver van Apple, die streaming van MPEG-4 ondersteunt. Alles zal echter afhangen van de ondersteuning door de players. Inmiddels is dankzij het succes van iPod, iTunes de QuickTime speler vrijwel even wijd verbreid als de Windows Media speler. Met name in het mobiele segment en de Set Top Box (IP TV) zijn de kansen voor MPEG streaming aanzienlijk. Zie ook Streaming media.
zie dus ook het al eerder gepostte wikipedia linkje

al met al zou ik mpeg niet aanraden als streamng formaat vanwege de beperkte ondersteuning

offtopic:
lees ook de FAQ puntje 6

[ Voor 5% gewijzigd door XangadiX op 15-02-2006 12:51 ]

Stoer; Marduq

Pagina: 1