Toon posts:

Hoe werkt de oplader van een Braun Oral-B?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me dus al tijden af hoe zo'n oplader werkt van een elektrische tandenborstel. iedereen weet volgens mij wel hoe zo'n ding er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrowarenhuis.nl/resources/ef22a2b7b79da905b8898f9e0d698829.jpg

Het voetstuk is de oplader. Als je de tandenborstel op de oplader zet wordt de accu van de borstel opgeladen (duh 8)7 ) Maar het vreemde is, ik zie nergens contactpunten? Het raakvlak van de borstel en oplader zijn helemaal wit. Onder in de tandenborstel zit een heel klein gaatje, maar daar gaat niks doorheen.

Zou het werken met inductie? :? Iig, ik ben heel benieuwd hoe het werkt. En nog iets: De tandenborstel doet het niet tijdens het opladen, dat is op zich ook al een raadsel, aangezien de oplader en borstel elkaar niet echt 'raken'

Ik ben benieuwd :)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 17:48

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Inductie idd, a la trafo :)

En omdat je dan toch een spanning opwekt in het apparaat is het ook niet zo moeilijk dit op te nemen in de electronica dat ie dan niet mag werken lijkt me :)

edit: ff wat gegoogled ..
Bron: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=2905

Onzichtbaar contact

Sommige elektrische tandenborstels hebben geen metalen contactpunten. Hoe kun je ze dan toch opladen?

Afbeeldingslocatie: http://www.intermediair.nl/img.db?94082

Veel apparaten kunnen opladen via twee metalen contactpunten. De contactpunten in de oplader hebben dan een lage spanning die voor de gebruiker ongevaarlijk is. Om het energieverlies bij zo'n lage spanning te beperkenn, mogen de contactpunten niet te zeer vervuilen. Bij een elektrische tandenborstel is dat geen eenvoudige zaak. Het is haast onvermijdelijk dat restjes tandpasta op de contactpunten terechtkomen, wat na indrogen een hardnekkige isolatielaag achterlaat. De gebruiker zou zulke contactpunten regelmatig grondig moeten reinigen.
Daarom kiezen de meeste fabrikanten voor een duurdere, maar voor vervuiling ongevoelige energieoverdracht, namelijk met inductie. Aan dit principe danken ook andere elektrische apparaten, zoals bijvoorbeeld een transformator, hun werking. In de oplader wordt een wisselend magneetveld opgewekt met een wisselstroom die door een spoel loopt. Het magneetveld van de oplader beinvloedt een tweede spoel, die in de tandenborstel zit. In de tandenborstel vindt zo het tegenovergestelde proces plaats. Het wisselende magneetveld zorgt ervoor dat er een wisselstroom gaat lopen. En om die stroom is het te doen: die wordt gebruikt om de oplaadbare batterij te laden.
Het energieverlies kan verkleind worden door de twee spoelen goed in elkaar te laten vallen, of door een ferrietstaaf te gebruiken die het magneetveld bundelt. In het eerste geval staat de tandenborstel in een uitsparing in de oplader, in het tweede geval heeft de oplader een omhoogstekende punt die in een uitsparing in de borstel past. Neemt men een groter energieverlies voor lief, dan kunnen de uitsparingen worden weggelaten. Maar dan heb je weer een andere voorziening nodig om te voorkomen dat de tandenborstel omvalt.
Frans Starmans, Philips Haushaltsgerätewerk, Development Dental Care, Klagenfurt, Oostenrijk

Altijd leuk om zo'n 'geheimzinnig' apparaat open te breken en te zien hoe het werkt! Het openslopen wordt trouwens extra eenvoudig gemaakt door de wettelijk verplichte voorziening om de batterij uit het toestel te kunnen halen voor recycling. Helaas kun je dat slechts één maal doen!
H.J. Pragt, Dordrecht

[ Voor 88% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-02-2006 20:21 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1