Hoe werkt de oplader van een Braun Oral-B?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Topicstarter
Ik vraag me dus al tijden af hoe zo'n oplader werkt van een elektrische tandenborstel. iedereen weet volgens mij wel hoe zo'n ding er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrowarenhuis.nl/resources/ef22a2b7b79da905b8898f9e0d698829.jpg

Het voetstuk is de oplader. Als je de tandenborstel op de oplader zet wordt de accu van de borstel opgeladen (duh 8)7 ) Maar het vreemde is, ik zie nergens contactpunten? Het raakvlak van de borstel en oplader zijn helemaal wit. Onder in de tandenborstel zit een heel klein gaatje, maar daar gaat niks doorheen.

Zou het werken met inductie? :? Iig, ik ben heel benieuwd hoe het werkt. En nog iets: De tandenborstel doet het niet tijdens het opladen, dat is op zich ook al een raadsel, aangezien de oplader en borstel elkaar niet echt 'raken'

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:39

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Inductie idd, a la trafo :)

En omdat je dan toch een spanning opwekt in het apparaat is het ook niet zo moeilijk dit op te nemen in de electronica dat ie dan niet mag werken lijkt me :)

edit: ff wat gegoogled ..
Bron: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=2905

Onzichtbaar contact

Sommige elektrische tandenborstels hebben geen metalen contactpunten. Hoe kun je ze dan toch opladen?

Afbeeldingslocatie: http://www.intermediair.nl/img.db?94082

Veel apparaten kunnen opladen via twee metalen contactpunten. De contactpunten in de oplader hebben dan een lage spanning die voor de gebruiker ongevaarlijk is. Om het energieverlies bij zo'n lage spanning te beperkenn, mogen de contactpunten niet te zeer vervuilen. Bij een elektrische tandenborstel is dat geen eenvoudige zaak. Het is haast onvermijdelijk dat restjes tandpasta op de contactpunten terechtkomen, wat na indrogen een hardnekkige isolatielaag achterlaat. De gebruiker zou zulke contactpunten regelmatig grondig moeten reinigen.
Daarom kiezen de meeste fabrikanten voor een duurdere, maar voor vervuiling ongevoelige energieoverdracht, namelijk met inductie. Aan dit principe danken ook andere elektrische apparaten, zoals bijvoorbeeld een transformator, hun werking. In de oplader wordt een wisselend magneetveld opgewekt met een wisselstroom die door een spoel loopt. Het magneetveld van de oplader beinvloedt een tweede spoel, die in de tandenborstel zit. In de tandenborstel vindt zo het tegenovergestelde proces plaats. Het wisselende magneetveld zorgt ervoor dat er een wisselstroom gaat lopen. En om die stroom is het te doen: die wordt gebruikt om de oplaadbare batterij te laden.
Het energieverlies kan verkleind worden door de twee spoelen goed in elkaar te laten vallen, of door een ferrietstaaf te gebruiken die het magneetveld bundelt. In het eerste geval staat de tandenborstel in een uitsparing in de oplader, in het tweede geval heeft de oplader een omhoogstekende punt die in een uitsparing in de borstel past. Neemt men een groter energieverlies voor lief, dan kunnen de uitsparingen worden weggelaten. Maar dan heb je weer een andere voorziening nodig om te voorkomen dat de tandenborstel omvalt.
Frans Starmans, Philips Haushaltsgerätewerk, Development Dental Care, Klagenfurt, Oostenrijk

Altijd leuk om zo'n 'geheimzinnig' apparaat open te breken en te zien hoe het werkt! Het openslopen wordt trouwens extra eenvoudig gemaakt door de wettelijk verplichte voorziening om de batterij uit het toestel te kunnen halen voor recycling. Helaas kun je dat slechts één maal doen!
H.J. Pragt, Dordrecht

[ Voor 88% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-02-2006 20:21 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
He vet, nu weet ik het in ieder geval zeker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ik vind t eigenlijk interessanter om te weten waarom die dingen na verloop van tijd voor geen ene meter meer opladen, en dat je dan weer een nieuwe kan kopen...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloody NO!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05-2020
kamstra schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:28:
ik vind t eigenlijk interessanter om te weten waarom die dingen na verloop van tijd voor geen ene meter meer opladen, en dat je dan weer een nieuwe kan kopen...
De energie wordt opgeslagen in een accu -> dit is dus chemisch opslaan. Na x aantal keer verloopt die reactie nu eenmaal minder goed dan toen hij nog nieuw was en kan je een nieuwe kopen. Of er een nieuwe accu in zetten.

edit:

[quote]Anoniem: 74137 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:09:
Ik ben er nog nooit een tegengekomen met een li-ion accu, dat zal de kracht van braun wel zijn.

Stel je voor als ze een goede accu er in deden verkochten ze nooit weer wat :X[/quote]

We zitten hier op Gathering of Tweakers -> als je er last van hebt, waarom sloop je zo'n kapotte tandenborstel dan niet open en zet je er niet een Li-on-accu in? :) Post je bevindingen op Tweakers!

[ Voor 35% gewijzigd door Bloody NO! op 14-02-2006 21:53 ]

Et peut-être un siècle nouveau commence-t-il, un siècle où les intellectuels et la classe cultivée rêveront aux moyens d'éviter les utopies et de retourner à une société non utopique, moins 'parfaite' et plus libre. - N. Berdiaeff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er nog nooit een tegengekomen met een li-ion accu, dat zal de kracht van braun wel zijn.

Stel je voor als ze een goede accu er in deden verkochten ze nooit weer wat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Die dingen bevatten NiCad accus die 2000-3000 keer op te laden zijn. Ze zijn goedkoop te produceren en hebben een nagenoeg onbeperkte houdbaarheid zolang je ze niet gebruikt. Als je een half lege Nicad oplaad ontstaat een geheugeneffect waardoor de totale capaciteit vermindert. vandaar ook het advies van braun om eens in de zoveel tijd de accu geheel leeg te gebruiken. Een lithium accu heeft geen geheugen effect maar mag nooit helemaal leeg gebruikt worden, vandaar dat een dure accubewakingsschakeling nodig is om dat te voorkomen. Lithium accus verouderen ook als je ze niet gebruikt omdat de electroden corroderen. Een gsm lithium batterij van 5 jaar oud die nooit gebruikt is kun je dan meestal ook gewoon weggooien.
De makkelijkste batterij die de problemen van beide soorten niet heeft is de nikkelmetaalhydride batterij (NiMH). Nadeel is dat de batterij vrij groot is t.o.v. de lithium batterij dus niet meer wordt gebruikt in gsm´s. voor oplaadbare batterijen voor zaklampen etc is het een ideale keus.
NiCads mogen binnenkort niet meer omdat ze cadmium bevatten dus zullen de tandenborstelboeren wel op NiMH over gaan.

Leuk datail: de eerste pacemakers hadden ook een NiCad die met een sterk Elektromagnetisch veld werd opgeladen dus net als de tandenborstel.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is zeker leuk om te weten :D

Maar waarom doen ze dat nu niet meer? Nu moet je een operatie ondergaan om een batterij te vervangen?

Is het misschien omdat ze de pacemakers wel af moesten schermen tegen elektromagnetische straling? Zal niet echt lekker zijn als zo'n ding te veel straling krijgt door een monitor of zo.

Die oude pacemakers konden ook slecht tegen magnetrons trouwen, naar wat het schijnt.

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 74137 op 19-02-2006 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Omdat een niet oplaadbare lithium batterij 10 jaar meegaat en veel betrouwbaarder is dan de toenmalige oplaadbare nicad die je elke dag moest opladen. Die pacemaker zit gewoon onder de huid dus die operatie is niet zo erg zwaar heb ik begrepen. Geen idee of een magnetron genoeg veldsterkte produceert om een pacemaker te verstoren maar ik denk dat je van een gsm eerder last hebt.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:28

GG85

.......

Een magnetron werkt niet met magnetische golven maar met radiogolven, een totaal verschillend iets. Daarbij komt nog dat een magnetron afgeschermt is door een zogenoemde kooi van Faraday (dat gaas in de deur) die ervoor zorgt dat er geen straling buiten de magnetron komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

GG85 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:54:
Een magnetron werkt niet met magnetische golven maar met radiogolven, een totaal verschillend iets.
Magnetronstraling en radiogolven zijn precies hetzelfde soort verschijnsel: het zijn beide vormen van electromagnetische straling. Het enige verschil is de energie per foton: de energie-eenheden waaruit de straling is opgebouwd. Magnetische golven bestaan niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Confusion op 26-02-2006 18:08 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Confusion schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:07:[...]Magnetische golven bestaan niet.
Feitelijk heb je gelijk maar in geval van de tandenborstel toch een kleine nuance.

Elk dynamisch magnetisch (of elektrisch) veld heeft een daaraan gekoppeld dynamisch elektrisch (of magnetisch) veld dat daar loodrecht opstaat. Dat geldt alleen in het verre veld, in het nabije veld kan één van de twee, dus magnetisch of elektrisch, dominant zijn. Sta je dicht genoeg bij de straler dan zul je een magnetisch of elektrisch veld waarnemen, in geval van de tandenborstel dus een magnetisch veld. Naderen tot afstand 0 gaat niet dus een onmeetbaar beetje elektrisch veld is altijd aanwezig.

Pagina: 1