[Topologie] Advies nieuw in te richten omgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Topicstarter
Voor een nieuw in te richten Win2K omgeving met +- 20 clients moet ik 1 essentiële keuze maken in mijn netwerkontwerp.

A: modem - router - server - switch - Clients/printers
B: modem - router - server/clients/printers

Belangrijk detail, de server is feitelijk alleen een mail/fileserver/domaincontroller. Er draaien geen terminal services. Wordt ingericht met active directory users / bla / bla.

Er werd mij verteld dat het (datagewijs) slimmer is om alle clients seriëel achter de server te plaatsen. Alle gebruikers werken met grote bestanden. (+- 1 gyg)

Als iemand mij zou kunnen adviseren middels beargumentatie, heel graag! :) Dank alvast

Irrelevant by default - rm -rf /

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag 1: Serieel :? Wie heeft je DAT nou weer wijs gemaakt :?
Grote bestanden of niet, de hele zwik op de router ga je niet echt leuk vinden - tenzijn je de hele zooi over internet wilt gaan routeren. Ik zou in dit geval gaan voor een (modulair uitbreidbare) Gigabit switch. En als je ca 20 clients hebt, zou ik persoonlijk gaan voor 2x 12poort Gb switch. Waarom geen 1x24pt switch? Simpel, knal de ene er uit heeft de andere helft wel nog steed netwerk. Overigens zal (aangezien je ook je router en je server aan wilt sluiten, en die je laatste gezien de datahoeveelheden misschien wel wilt trunken) 3x 12 poorts makkelijker zijn...kun je je serveromgeving en je routers een beetje gescheiden houden van de rest van je clients :)

Maar even terug naar dat seriele...dat zie je eigenlijkalleen bij token-ring netwerken...wordt eigenlijk alleen gebruikt als er sprake is van een FDDI-ring (dubbel uitgevoerde glasvezel ring, voornamelijk tussen servers iha.) Voor clients ben ik token ring al jaren niet meer tegengekomen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• w!mz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als bij optie A je server eruitvalt om de een of andere reden zit je ook direct zonder je internetverbinding. Lijkt me toch wenselijk om als de server uitvalt de problemen beperkt te houden. Nu weet ik alleen niet of het effect heeft op je gebruiksmogelijkheden als je de server niet als centrale doorvoerplaats maakt; ik denk van niet ... maar ik niet veel ervaring met dit soort onderwerpen.

edit
Ik neem trouwens aan dat hij met serieel eigenlijk parallel bedoelde ... dwz alle computers met hun eigen kabeltje vast aan een switch.

[ Voor 16% gewijzigd door w!mz op 13-02-2006 19:09 ]

http://gathering.tweakers.net

Verwijderd

Mja, ten eerste is het nogal onduidelijk wat je nou allemaal precies bedoelt. Ten tweede vind ik dit topic in het geheel nogal makkelijk; wij zijn geen clubje kenners waar je zomaar je vraag neer kan zetten en om een beargumenteerd plan vragen. Ik zie daarvoor te weinig input van jouw kant. Jij bent namelijk degene die de (toekomstige) situatie het beste in kunt schatten en jij zult toch op z'n minst wel een mening of in elk geval voorkeuren moeten hebben.

Zie daarover ook http://gathering.tweakers.net/forum/faq.

Dit topic is gesloten.