snel markeren bad blocks

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Is er een methode/programma dat op eenvoudige en snelle manier bad blocks van harddisks kan vinden en als zodanig markeren?
Ik heb een (aantal) disks die hier en daar slechte plekken hebben. Ze zijn voor mij echter nog prima bruikbaar (totdat ze echt kapot gaan ;) ). Er staat nl. niets relevants op, alleen maar progs, geen data. Ze zijn voor werkstations.
Alles programma's die ik er nu op los laat (fdisk, scandisk, zelfs format, etc.) gaan allemaal proberen de slechtere plekken toch nog benaderbaar te maken/krijgen. Ze doen ahw "te goed hun best'' en dat wil ik juist niet.

Ik wil juist dat ze bij de minst of geringe twijfel meteen het gedeelte als bad markeren en dan verder gaan. Er blijft dan vaak voor mij meer dan genoeg ruimte over om alles te kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 13-02-2006 19:04 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmja, volstaat het diagnosetooltje van de harddisk fabrikant niet? Dit kun je trouwens nooit 'snel' doen als een Quick Format, immers, élk blokje moet sowieso getest worden of het bad is of niet ;)

Anders kun je eens HDD Regenerator proberen :Y)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

kaajee schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:24:
Is er een methode/programma dat op eenvoudige en snelle manier bad blocks van harddisks kan vinden en als zodanig markeren?
Ik heb een (aantal) disks die hier en daar slechte plekken hebben. Ze zijn voor mij echter nog prima bruikbaar (totdat ze echt kapot gaan ;) ). Er staat nl. niets relevants op, alleen maar progs, geen data. Ze zijn voor werkstations.
Alles programma's die ik er nu op los laat (fdisk, scandisk, zelfs format, etc.) gaan allemaal proberen de slechtere plekken toch nog benaderbaar te maken/krijgen. Ze doen ahw "te goed hun best'' en dat wil ik juist niet.

Ik wil juist dat ze bij de minst of geringe twijfel meteen het gedeelte als bad markeren en dan verder gaan. Er blijft dan vaak voor mij meer dan genoeg ruimte over om alles te kunnen doen.
wat jij zoekt heet formateren.
Hdd-reg probeert bad-sectors idd te repareren.
Formateren herkent ze, en markeert ze.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aanvulling, het moet wel een 'Full Format' zijn. Een 'Quick Format' gooit enkel bestandsindexen weg en controleert geen beschadigde sectoren. Zie ook dit stukje uit de FAQ.

• kaajee
ja maar ook met formateren probeert format te lang of ie het slechte gedeelte alsnog bruikbaar kan maken.

Ik zoek iets wat bij de eerste de beste twijfel zegt: bad en evrder gaat.

Ik merk dus dat formateren op het bad block aankomt dan gaat ratelen en na verloop van tijd doorgaat en aan het einde van de rit heb ik geen bad blocks. Dus hij heeft ze als niet 'bad' genoeg beschouwd blijkbaar.
aanv: dit is tijdens/met een full format

En snelheid is idd. niet zo belangrijk, ik bedoelde snel meer als in; meteen markeren, niet proberen of het toch een bruikbaar blok is.......

[ Voor 6% gewijzigd door kaajee op 13-02-2006 21:47 ]

• kaajee
aanvulling: meeste programma's doen precies het omgekeerde dan wat ik wil idd. :)
Die proberen juist bad blocks/sectors koste wat het kost te repareren/herstellen/weer bruilbaar te maken.
Dat wil ik juist niet, is in mijn geval ook niet nodig, nee, ze moeten juist bij de minst geringe twijfel als bad gemarkeerd worden........

• kaajee
In de hd-faq, waar je me op wijst, staat het eigenlijk ook:
Low Level Format: bij een Low Level Format wordt de HDD volledig heringericht. Alle sectoren en clusters worden opnieuw toegewezen, de bad sectors worden opnieuw getest en eventueel vervangen met een backup sector
'De bad sectors worden opnieuw getest', en dat wil ik dus eigenlijk niet, dat testen, gewoon meteen markeren als 'bad'.

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 14-02-2006 09:06 ]

Pagina: 1