[printer] Goede fotoprinter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik wil eigenlijk ook een nieuwe/eerste kleurenprinter kopen om foto's mee af te drukken (heb er altijd nog een ZW-laser naast). Ik maak vaak foto's(kleur&z-w positief&negatief) op middenformaat en kleinbeeld, en wil op termijn ook een nieuwe scanner erbij (bijvoorbeeld een Epson V700).

Nu heb ik een selectie uit drie printers gemaakt die mij wel wat lijken:

Canon Pixma iX5000
Canon i9950
HP Photosmart 8750GP
HP Designjet 30
Epson Stylus Photo R1800
Epson Stylus Photo R2400

Van belang is een mooie verhouding tussen goede houdbaarheid bij ZW en kleur, optimale kwaliteit en redelijke inktprijs. Ik wil ook graag goede matte en glanzende afdrukken kunnen maken. (Eind van dit jaar zal de markt natuurlijk alweer wat volwassener zijn...)

Ik zou momenteel naar de Epson R2400 neigen, heb eens een mooie ZW afdruk ervan gezien.. maar ja dat is natuurlijk niet representatief...

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 13-04-2006 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 20:45
begintmeta schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:52:
Ik wil eigenlijk ook een nieuwe/eerste kleurenprinter kopen om foto's mee af te drukken (heb er altijd nog een ZW-laser naast). Ik maak vaak foto's(kleur&z-w positief&negatief) op middenformaat en kleinbeeld, en wil op termijn ook een nieuwe scanner erbij (bijvoorbeeld een Epson V700).

Canon Pixma iX5000
Canon i9950
HP Photosmart 8750GP
HP Designjet 30
Epson Stylus Photo R1800
Epson Stylus Photo R2400

Van belang is een mooie verhouding tussen goede houdbaarheid bij ZW en kleur, optimale kwaliteit en redelijke inktprijs. Ik wil ook graag goede matte en glanzende afdrukken kunnen maken. (Eind van dit jaar zal de markt natuurlijk alweer wat volwassener zijn...)

Ik zou momenteel naar de Epson R2400 neigen, heb eens een mooie ZW afdruk ervan gezien.. maar ja dat is natuurlijk niet representatief...
ik maak op t werk gebruik van een Epson Stylus Photo PRO 4800, en de kwaliteit daarvan is niet eens zo goed als mijn Canon IP4000

dus ik zou op dit moment zelf nooit een epson kopen

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik gebruik een HP Deskjet 5440 en die bevalt me enorm goed, en kost nog geen 100 euro !!!

Hij heeft geen built in card reader, maar wel een pictbridge (printen vanaf je foto toestel, wat hetzelfde effect heeft eigenlijk). Dus daar mis je niets aan (sterker nog, je hoeft niet iedere keer je mem cards deruit te halen en te klooien).

Ga je echt wat meer foto's printen dan moet je wel wat hoger in prijs gaan zitten. Dat ligt dus echt aan je eigen manier van gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 21:16
begintmeta schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:52:

Canon Pixma iX5000
Canon i9950
Bij canon kan je nu een testprint thuis gestuurd krijgen van de door jou gekozen printers, dus dat is misschien wel handig voor je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 11-10 20:45
Wisey schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:25:
[...]

Bij canon kan je nu een testprint thuis gestuurd krijgen van de door jou gekozen printers, dus dat is misschien wel handig voor je keuze.
ja maar canon nederland heeft de ix5000 nog niet op de site staan

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Laatst online: 27-09 07:34
Ik zit zelf ook een beetje te orienteren op de huidige printermarkt. Ben dus nu al helemaal fan van Canon sinds de review van TH. HP is simpelweg te duur per pagina. Alleen ben ik best bereid om aardig wat geld neer te tellen voor een printer, maar loop tegen een aantal vragen aan.

- Is de iP8500 de meerprijs van ruim 180 euro WAARD t.o.v. de iP5200 :?
- En.. zou de printer graag in het netwerk willen hangen, nu is er ook de WiFi versie van de iP5200, maar is een losse printserver (niet WiFi) niet veel goedkoper en sneller?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van een losse printserver weet je natuurlijk niet zeker of alles perfect werkt. Het is vast goedkoper, maarja, toch weer een extra kastje. Qua snelheid zal het niet veel uitmaken denk ik.

Verder: de 8500 gebruikt 2 (of 3?) extra inktkleuren wat voor -en nadelen heeft:
- Je kleuren zullen beter verzadigd op papier komen.
- Je hebt meer kleuren.
- Je kan langer printen voordat je moet wisselen.
- Hij print een stuk sneller dan alle andere Pixma's.

- Je moet meer (verschillende soorten) inkt kopen.

- De iP5200 heeft 1 pl druppels tegen de 2 pl van de 8500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 09:57
Ik heb zelf een Epson D88. Allergoedkoopste printertje dat ik kon vinden, maar produceert hele leuke afdrukjes ^O^ Van heel dichtbij is wel wat te zien dat het niet om een hele professionele printer gaat aangezien er dan redelijk makkelijk de printpuntjes te herkennen zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45

MBV

Ik heb zelf een routertje van MSI met ingebouwde printerserver (had toch een accespoint nodig met switch erin ;)) die prima werkt met een HP-printer. En mocht het niet werken, kan je altijd je geld terug vragen toch? Laat alleen wel de cartridges verzegeld als je de printer wilt kunnen ruilen ;)

deze dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Laatst online: 27-09 07:34
MBV schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:39:
Ik heb zelf een routertje van MSI met ingebouwde printerserver (had toch een accespoint nodig met switch erin ;)) die prima werkt met een HP-printer. En mocht het niet werken, kan je altijd je geld terug vragen toch? Laat alleen wel de cartridges verzegeld als je de printer wilt kunnen ruilen ;)

deze dus
Ruilen is geen prob. Werk zelf bij een grote computerdistri dus dat is het punt niet. Alleen beetje vooronderzoek omtrent printservers e.d. is nooit weg. vandaar mijn vraag, welke print server is daar wel compatible mee. En.... wat is het verschil tussen een Sitecom of een 3Com printserver (WiFi) :?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Begintmeta: Als je geen A3 wil printen zou ik niet voor de IX5000 gaan, de IP5200 is zeer waarschijnlijk beter met foto's!

Ik zou van de IP5200 en 9950 wat zelf geuploade foto's laten printen (via de website van canon) Doe dan vooral een zwart-wit foto en een kleuren met wat "moeilijke" kleuren in de zelfde range, denk hierbij aan een huidskleur. Je kan ook nog ff wachten op de pixma pro 9500, deze heeft nog een MAT-zwarte cardridge

[ Voor 15% gewijzigd door Pinin op 14-04-2006 18:11 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik gebruik hier de 3Com Printerserver op m'n Canon i850, maar als je toch een nieuwe printer gaat halen, zou ik de iP5200R halen. De status van een printer zoals de status van de inkt, werkt nooit door een Printerserver (niet met de oudere printers iig) en de iP5200R heeft Led'jes in de printer, als je de kap open doet. Zo kan je makkelijk zien hoe het zit met de inkt in je netwerkprinter.

En er kan ook gewoon een RJ-45 in de iP5200R, want dat was hierboven niet helemaal duidelijk dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 21:28
Ik zit ook te kijken naar een goeie printer. Mijn oog is gevallen op de canon pixma serie. Ik zit te twijfelen tussen de pixma IP4200 en IP5200.
Nou vraag ik me af wat nu feitelijk het verschil is tussen deze twee printers? Het enigste wat ik kan ontdekken is dat de 5200 iets sneller is, en 25 euro duurder.
Is dit het enige verschil of zie ik toch wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Laatst online: 23-11-2024
tomleeuw schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 21:58:
De techniek achter de bubblejet is wel redelijk rocket-science, de duralife100 inkt gaat honderd jaar mee, dat is dus een stuk langer dan de professionele afdrukcentale!
(de honderd jaar geld voor in een boek, btw maar altijd vele jaren langer houdbaar tov afdrukcentrales)
Dat wilde ik maar zeggen ja, je moet je niet vergissen in dat spul hoor, nee het is niet eeuwig, maar dat zijn je fotootjes die je laat afdrukken ook echt niet, als dat wel zo was zouden ze ook wat duurder zijn, uiteindelijk moet er toch gedrukt worden, en het maakt niet uit waarmee je dat doet, maar wel hoe goed de inkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 14:39

n00bs

Het is weer Zomer!

En niet te vergeten: papierkwaliteit is van extreem belang voor de duurheid en kwaliteit van je afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincent84 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:25:
Ik zit ook te kijken naar een goeie printer. Mijn oog is gevallen op de canon pixma serie. Ik zit te twijfelen tussen de pixma IP4200 en IP5200.
Nou vraag ik me af wat nu feitelijk het verschil is tussen deze twee printers? Het enigste wat ik kan ontdekken is dat de 5200 iets sneller is, en 25 euro duurder.
Is dit het enige verschil of zie ik toch wat over het hoofd?
Ja ik geloof dat de 5200 alleen iets sneller is. Er staat hier ergens op tweakers een link naar een review van de 4200 vs de 5200.

Je zou op de site van canon op beide printers een testprintje kunnen printen en deze gratis naar je huisadres laten versturen. Verschil qua afdrukkwaliteit is er haast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:47:
[...]

Ja ik geloof dat de 5200 alleen iets sneller is. Er staat hier ergens op tweakers een link naar een review van de 4200 vs de 5200.

Je zou op de site van canon op beide printers een testprintje kunnen printen en deze gratis naar je huisadres laten versturen. Verschil qua afdrukkwaliteit is er haast niet.
Dat heb ik idd al laten doen, maar ik zie idd eigenlijk geen verschil.
En ik heb al zitten te zoeken, maar kan niet zo 1 2 3 een review vinden. Alleen afzonderlijke reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

Tarin

Just plain weird.

vincent84 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 18:16:
[...]

Dat heb ik idd al laten doen, maar ik zie idd eigenlijk geen verschil.
En ik heb al zitten te zoeken, maar kan niet zo 1 2 3 een review vinden. Alleen afzonderlijke reviews.
Tarin schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:24:
Ik heb zelf een iP4200 gekocht, omdat de kwaliteit vrijwel het zelfde is als die van de iP5200 (volgens Ome Tom), alleen qua snelheid zit er wat verschil in.
[...]
;).

[ Voor 7% gewijzigd door Tarin op 26-04-2006 20:28 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
Ik heb onderhand ook een brilletje nodig.... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
Wat ik nog vergeten was te vragen.
Als je de printer koopt, zitten er dan half lege cartridges bij zoals printers vroeger verkocht werden? Of zitten er tegenwoordig gewoon volle cartridges bij (5200/4200)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

Gewoon volle, maar omdat de kanalen naar de printkop gevuld moeten worden zullen ze iets sneller leeg zijn de eerste keer.

Maar is geen ramp met deze cartridges, ze kosten relatief geen drol, duurste van de 5 is 13 euro origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 22:10
ik weet niet of ie al genoemd is, maar ik heb sinds 2 weken een HP Photosmart 2570, (all-in-one met netwerk aansluiting!). Was iets van € 180 bij de Dynabyte. Bevalt tot nu toe erg goed!

[ Voor 1% gewijzigd door arjen-h op 27-04-2006 16:04 . Reden: €-teken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent84
Ik ben sinds gister in het bezit van de IP4200 :) .Ik vond dat beetje extra snelheid ten opzichte van de 5200 het geld niet waard.
Hij was bij de Kral super foto in de aanbieding voor 99,- en dan kreeg ik er ook nog een pak fotopapier PP-101 A4 á 13,95 bij. Geen slechte aanbieding volgens mij. Voor geïntresseerden: http://www.kral.nl/folder4.aspx.
Heb wat test prints gemaakt, en vind de afdrukkwaliteit verbazingwekkend goed. De snelheid is ook gewoon goed. Prima printer voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
kunnen die canon 4200 of 5200 ook een beetje mooie zwart/wit afdrukken maken? want dat is bij m'n i560 echt verschrikkelijk (tov de kleurenafdruk)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een beetje mooi wel. Heel mooi niet, dan moet je toch naar printers kijken met meerdere grijscartridges etc.
Overigens ontkom je er imho niet echt aan om printprofielen te maken voor je verschillende papiersoorten. Een beetje kleurzweem kan misschien nog bij een kleurenfoto, maar bij z/w valt het 10x zo erg op.

[ Voor 49% gewijzigd door Gizz op 12-05-2006 15:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren ook zo'n 5200 gehaald (kwam ook van de 930C, populair ding geweest kennelijk) en mijn eerste indruk is ook 'WOW'. Ik heb er GP401 10x15's bijgekocht, daar maak ik prachtige afdrukken mee, en met de bijgeleverde PR-101 10x15's is het helemaal genieten.

Okay, het is even een uitgave (geen printer van een paar tientjes) maar ik ga er denk ik wel heel veel plezier van hebben! Kan 'm nu, na 1 dag, al helemaal aanraden.

Ohja, direct printen vanuit de camera is ook erg handig! USB kabeltje eraan en je hebt zo een contactsheet. Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De ip4200 en de ip5200 kunnen volgens Canon automatisch dubbelzijdig printen. Mijn huidige HP 970cxi heeft daarvoor een speciale duplexmodule, die zelf steeds (intern) het papiertje omdraait, hoe werkt dat bij deze Canons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

De Canon's kunnen het uit zichzelf, er zit geen afneembare duplex-unit op.

Het werkt alsvolgt: je geeft bij het printen aan dat je dubbelzijdig wilt printen, en (belangrijk), aan welke kant de nietjes komen. Vervolgens wordt de eerste kant geprint, die komt er bijna helemaal aan de voorkant uit, en vervolgens eet de printer het blaadje weer op, en wordt de tweede kant geprint.

Echt dik papier lijkt hiervoor wat minder geschikt (tenminste, dat stop ik sowieso altijd in het bovenste invoervak om de benodigde buiging te beperken), maar ik heb 100gr papier perfect dubbelzijdig kunnen bedrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Dat het duplex deel gewoon ingebouwd is, is wel handig. Ik zie op de Canon site dat de ip5200 wel sneller is, maar ook meer inkt verbruikt dan de 4200. Aangezien ik verder geen verschillen kan vinden, lijkt de 4200 me dan de betere koop.

IP4200
http://www.canon.nl/For_H..._iP4200/index.asp?specs=1
Capaciteit zwarte inkttank:
PGI-5BK: 360 pagina's bij 5% dekking ¹
PGI-5BK: 1450 pagina's (Printen van ISO/JIS-SCID N5) ²
Capaciteit kleuren inkttank:
490 pagina's bij 5% dekking per inkttank ¹
Cyaan: 850 pagina's, Magenta: 600 pagina's, Geel: 540 pagina's, (Printen van ISO/JIS-SCID N5) ¹

IP5200
http://www.canon.nl/For_H..._iP5200/index.asp?specs=1
Capaciteit zwarte inkttank:
PGI-5BK: 360 pagina's bij 5 % dekking ¹
PGI-5BK: 1250 pagina's (Printen van ISO/JIS-SCID N5) ¹
Capaciteit kleuren inkttank:
420 pagina's bij 5% dekking per inkttank ¹
Cyaan: 710 pagina's, Magenta: 500 pagina's, Geel: 480 pagina's, (Printen van ISO/JIS-SCID N5) ¹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dat is apart, volgens de specificaties zit er nauwelijks verschil tussen de 4200 en 5200 behalve dat de laatste iets sneller is en een enkele functie meer heeft.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb nog steeds geen printer gekocht (m.n. gezien het feit dat ik een beperkt budget heb, en elke € slechts eenmalig kan uitgeven) Daarbij komt dat de HP B9180 ook een interessante printer lijkt te worden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Even een "subtiel" kikje,

Heeft iemand al ervaring met de HP B9180, de Canon iP9500? Hoe verhouden ze zich tot de Epson R2400. De HP is best aardig geprijsd, ruim onder de 600 euro. Ben echt benieuwd of iemand dat ding al heeft gebruikt, staat geloof ik niet eens in de pricewatch

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-10 15:59
Canon levert toch ook een print-wizard waarin je papier kan kiezen , kleuren etc. Ik print alles met de wizard en dat gaat tot zover toe helemaal goed.

Ip4200 bdw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Laatst online: 11-10 17:39

DoctorV64

Cosmopoliet

Voor mij wordt het tijd om een niewe printer aan te schaffen waarmee ik mooie foto's kan printen.
Ik doe het nu met een Canon BJC-240 (ja ik weet het antiek).
Mijn voorkeur gaat uit naar een Pixma, de 4200 is aardig goedkoop nu, maar als echte tweakert wil ik gaan voor de IP5200r (met wifi en ethernet). Zijn er mensen die ervaring hebben met de 5200 series (al dan niet in vergelijking met de 4200)?

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 11-10 18:40

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

catchingfire schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:05:
Ik heb ook de Canon 5200R. Met het juiste papier (Canon PR101) sublieme foto's!!!

@reiker: heb jij wellicht goedkoper papier gevonden wat goede resultaten oplevert? Ik had nog wat Aldi-fotopapier liggen en daar heb ik allemogelijkheden geprobeerd qua papierinstellingen maar het resultaat is bedroevend in vergelijking met het Canon PR101 papier.
Op foto forums gebruiken ze allemaal dit aldi papier zonder problemen. De nieuwste generatie (in bordeaux doos) zijn nog beter dan Sihl. De groenzweem is weg.
6euro voor 50pages is een koopje.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DoctorV64 schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:17:
(al dan niet in vergelijking met de 4200)?
Enige verschil tussen de 4200 en 5200 is de snelheid. De printjes zien er verder hetzelfde uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 24-09-2006 15:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Dus een 4200 met een losse printserver is dus ook een optie. MMhh 5200r heeft alles in 1 apparaat.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Als je de printer direct op het netwerk wilt aansluiten, koop dan meteen de 5200R en je bespaart je een hoop gedoe. En volgens mij is het nog goedkoper ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De 4200 is trouwens uit het assortiment gegooid. De opvolger heet 4300. Wat het verschil is? Geen idee, hij ziet er iig mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Oxi schreef op zondag 24 september 2006 @ 16:43:
Als je de printer direct op het netwerk wilt aansluiten, koop dan meteen de 5200R en je bespaart je een hoop gedoe. En volgens mij is het nog goedkoper ook..
Ook mijn idee, dus ik ga deze week maar een nieuwe printer scoren :D
Eens kijken wie ik blij kan maken met een BJC-240 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

review entry-level: http://www.pcpro.co.uk/la...vel-inkjets/products.html
review mid-range: http://www.pcpro.co.uk/la...nge-inkjets/products.html
Prijzen zijn in ponden, maar daar is wel overheen te komen lijkt me :). Ik heb me kleurenblind gezocht naar een review van recente printers, maar ik kon alleen maar Kelkoo en consorten vinden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Check - IP5200R besteld, als het goed is morgen in huis met dank aan Pricewatch van Tweakers.

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Check-printer gisteren binnen en vandaag aangesloten.
Een woord: Wauw !!! Eerste testfoto op PR101 papier geprint zonder vivid instellingen (vergeten aan te vinken). Als leek op dit gebied (nog) kan ik niet anders dan beamen dan dat het gewoon verdomd goed uitziet.

Mooi ding de IP5200r.

Nu dus op zoek gaan naar de optimale mix van photopapier. Eens kijken of er bij de aldi nog wat goedkoops ligt. >:)

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 06:38
BounceMeister schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 18:49:
De ip4200 en de ip5200 kunnen volgens Canon automatisch dubbelzijdig printen. Mijn huidige HP 970cxi heeft daarvoor een speciale duplexmodule, die zelf steeds (intern) het papiertje omdraait, hoe werkt dat bij deze Canons?
Even reageren op deze post van enige tijd terug.

Ik ben zelf net een aantal dagen in het bezit van een Canon iP5200. Juist om het automatisch dubbelzijdig afdrukken deze printer besteld.

Wat betreft afdrukkwaliteit van foto's en normale tekst ziet het er puik uit, prima afdrukken!

Teleurstelling al om bij het automatisch dubbelzijdig afdrukken, wat blijkt, om te voorkomen dat de afdruk gaat vlekken heeft Canon besloten de afdrukkwaliteit bij het dubbelzijdig afdrukken flinkt te verminderen. Zwarte tekst komt er grijs uit en niet zwart.

Na een korte e-mail wisseling met de Canon Support blijkt dat de printer bij het gebruik van de duplex unit minder inkt gebruikt (om dus vlekken te voorkomen) waardoor de afdrukkwaliteit sterk achteruit gaat. Als workaround gaf men aan dat ik maar met de hand de afdrukken moet omdraaien. 8)7

Canon "vergeet" helaas melding van deze beperking te maken op hun website.

Vreemd overigens dat de printer dit doet want mijn oude HP 980Cxi heeft deze beperking totaal niet bij het dubbelzijdig afdrukken in automatische stand. Deze wacht gewoon een aantal seconden en draait het papier dan pas om.

• Oxi

Oxi

tm030614 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:42:
Teleurstelling al om bij het automatisch dubbelzijdig afdrukken, wat blijkt, om te voorkomen dat de afdruk gaat vlekken heeft Canon besloten de afdrukkwaliteit bij het dubbelzijdig afdrukken flinkt te verminderen. Zwarte tekst komt er grijs uit en niet zwart.
Ik heb pas die instelling eens geprobeerd en dit viel mij niet direct op (zat veel kleur in). Maar ik heb het net opnieuw geprobeerd en het is duidelijk lichter (tekstdocument). :/ :r

Maar deze printer is gekocht puur als fotoprinter, al gebruik ik 'm nu voor alles. Dus nu alles behalve duplex..

• Silent Thunder
  • Laatst online: 05-10 14:19
Iemand ervaring met de HP PhotoSmart A710-serie? Lijkt mij 1 van de beste A4/10x15 drukkers na heel wat reviews te hebben gelezen.

Voor A3 is dat naar mijn inziens de PhotoSmart 8700-serie.

Ik ben nog aan het twijfelen. Ik druk relatief vaak af op A4, en misschien 1 keer per maand op A3. Mja, om daarom zo'n grote printer op mijn bureau te hebben terwijl die maandelijkse keer ook via een online drukker kan worden geregeld...

[ Voor 74% gewijzigd door Silent Thunder op 27-09-2006 23:10 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

tm030614 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:42:
[...]

Even reageren op deze post van enige tijd terug.

Ik ben zelf net een aantal dagen in het bezit van een Canon iP5200. Juist om het automatisch dubbelzijdig afdrukken deze printer besteld.

Wat betreft afdrukkwaliteit van foto's en normale tekst ziet het er puik uit, prima afdrukken!

Na een korte e-mail wisseling met de Canon Support blijkt dat de printer bij het gebruik van de duplex unit minder inkt gebruikt (om dus vlekken te voorkomen) waardoor de afdrukkwaliteit sterk achteruit gaat. Als workaround gaf men aan dat ik maar met de hand de afdrukken moet omdraaien. 8)7

Canon "vergeet" helaas melding van deze beperking te maken op hun website.

Vreemd overigens dat de printer dit doet want mijn oude HP 980Cxi heeft deze beperking totaal niet bij het dubbelzijdig afdrukken in automatische stand. Deze wacht gewoon een aantal seconden en draait het papier dan pas om.
`
Grappig dat ik je hier tegen kom, heb dus ook een Z-5500 etc etc, maar heb de hoop daar al een tijdje opgegeven. Nu zie ik een post van je wat meer in mijn terrein ligt :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Silent Thunder schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:01:
Iemand ervaring met de HP PhotoSmart A710-serie? Lijkt mij 1 van de beste A4/10x15 drukkers na heel wat reviews te hebben gelezen.

Voor A3 is dat naar mijn inziens de PhotoSmart 8700-serie.
HP is een beetje uit de gratie geraakt geloof ik. Vrijwel iedereen heeft een Epson of Canon. En dan heb ik het niet alleen over consumenten, maar vooral over professionals. De meeste fotografen die ik ken hebben toch wel een Epson staan, of anders een Canon. HP nooit.

Hoe die HP's verder presteren? Geen idee :)

• Silent Thunder
Waarom is dat dan? Vanwege de kwaliteit of vanwege het feit dat Epson of Canon betere sponsoraanbiedingen kunnen doen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HP was (is?) toch lange tijd de duurste van deze 3 geweest qua inkt. Verder heeft bijvoorbeeld Epson (Canon niet) professionele opties, zoals het laden van de printer met alleen maar zwarte en grijze inkt voor betere z/w afdrukken.

Fotografen die door een printer merk gesponsord worden ken ik niet :P

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 27-09-2006 23:54 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gizz, meerdere zwart-wit inkten (toegegeven over het algemeen niet aleen maar) kun je ook in (onder andere) HP printers stoppen. De kosten en de houdbaarheid van de nieuwe HP-inkten schijnen best aardig, de printkwaliteit ook. Verder zou het mij niet kunnen schelen wat uit de gratie is of niet, als het maar goed is. (er is vaak maar niet altijd wel een relatie natuurlijk)

Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar ervaringen met de redelijk geprijsde HP B9180.

• Silent Thunder
Wat ik wel zie is dat veel Canon PIXMA's verschillende cartridges slikken voor elke aparte kleur en de HP waar ik het net over had gewoon 1tje. Komt zich dat uiteindelijk op hetzelfde neer, of is het alleen maar capaciteitsverschil of is het een bepaalde techniek wat de kwaliteit aanzienlijk te goed kan komen?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Vooral je portemonnee, als je rode inkt op is, hoef je alleen je rode cartridge te vervangen ipv je RGB. Je restant blauw en geel flikker je dan dus niet weg.

En ja, ik heb het soms inderdaad dat een bepaalde kleur ineens een stuk harder gaat :)

[ Voor 40% gewijzigd door Henk op 28-09-2006 15:27 ]

• Silent Thunder
Oke.

Nog een vraagje over de DPI. Ik zie dat sommige uitzonderlijke waardes aanbieden zoals 9600 x 2400. Ik zie overigs ook al papier dat tot 9600 ondersteunt, dus het kan allemaal; maar is het ook nuttig?

Ik hoor vaak dat 300 dpi al fijn genoeg is. Of refereert het ook nog ergens anders naar.

• MBV

MBV

Het zorgt ervoor dat het minder korrelig wordt. Je ziet niet meer detail dan 300dpi, maar je ziet het dus wel als het puntje maar 50% van het oppervlak in beslag neemt (zoals bij een lichte kleur). Je printer zet een 300dpi plaatje om naar 9600x2400, zodat je die puntjes niet meer kan zien.
En papier wat een bepaalde resolutie ondersteunt, kan ik alleen maar :+ op roepen. 1 uitzondering: Epson heeft voor bepaalde papiersoorten een soort plastic afschermlaag, en ik gok dat er allemaal minuscule sneetjes in zitten.
zorgt er wel voor dat je met een papiertje in je hand naar een bakje water kan rennen, en daar de print in kan leggen. Met inkt op waterbasis, die met gewoon papier direct weg is :o
offtopic:
Goh, heb je nou zoveel foto's gemaakt, en nog nooit zelf een geprint :? :P

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 28-09-2006 16:05 ]

• Silent Thunder
Oke,

Het enige wat rest is denk ik es wat 4800x1200 vs. 9600x2400 plaatjes bekijken.

Als 4800 ook al voldoende is, dan word het de PhotoSmart A717 :)
MBV schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:04:
offtopic:
Goh, heb je nou zoveel foto's gemaakt, en nog nooit zelf een geprint :? :P
offtopic:
Ik heb niet echt een goede printer (op een oud gaar ding na wat eigenlijk alleen voor text prima is); qua foto's druk ik dan ook bijna nooit wat af. Wat ik vaak doe is een selectie naar een online drukker sturen (zoals Picoprint) en hun het dan laten fixen :P

[ Voor 61% gewijzigd door Silent Thunder op 28-09-2006 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Na wat test afdrukken op PR101 papier en "goedkopere" glossy 10x15 260 grams (8 cent per vel, maar wel verzendkosten) zie ik als leek niet echt verschil. Thuis zijn ze zeer te spreken over het resultaat van de IP5200r en het lijkt alsof dit niet echt duurder is dan het online afdrukken.
Technisch vraagje, weet iemand toevallig of de ip5200r niet bijhoudt wat hij print ivm inktverbruik? Zoals copiers die een teller hebben, heeft een printer dit niet toevallig onboard?

Nu ik de vraag typ bedenk ik me dan dat het ingebouwd zou moeten zijn met een eeprom of zoiets en als dit zou zijn er wel meteen een progje bij de printer geleverd zou worden. Waarschijnlijk zit zoiets niet erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Silent Thunder schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:10:
Oke,

Het enige wat rest is denk ik es wat 4800x1200 vs. 9600x2400 plaatjes bekijken.

Als 4800 ook al voldoende is, dan word het de PhotoSmart A717 :)

[...]

offtopic:
Ik heb niet echt een goede printer (op een oud gaar ding na wat eigenlijk alleen voor text prima is); qua foto's druk ik dan ook bijna nooit wat af. Wat ik vaak doe is een selectie naar een online drukker sturen (zoals Picoprint) en hun het dan laten fixen :P
Dat verschil tussen hoog en laag DPI ga je zonder vergrootglas niet zien, denk ik. Een 9600dpi printer zal op 4800dpi minder mooie plaatjes printen, maar een 4800dpi printer kan prima net zulke goeie plaatjes printen als een 9600dpi. Het is maar net waar hij voor geoptimaliseerd is.

offtopic:
Ik heb thuis denk ik ook maar 10 foto's geprint, maar dat wordt meer zodra ik een printer heb gekocht die voor een normale prijs foto's kan afdrukken :) De HP met Photoret III van mijn ouders is goed genoeg, alleen slurpt het best wel veel inkt, en is de fotoboer dus goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmodus
  • Laatst online: 17-07-2023
Is er al een betere printer uit intussen? Die 5200 staat wel hoog aangescreven in dit topic, maar kan je niet beter zo'n PIXMA kopen? Aangezien die speciaal voor foto's zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
desmodus schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:06:
Is er al een betere printer uit intussen? Die 5200 staat wel hoog aangescreven in dit topic, maar kan je niet beter zo'n PIXMA kopen? Aangezien die speciaal voor foto's zijn?
De Canon Pixma IP 5200 ís een Pixma? ;)

Hij heeft inmiddels een opvolger, de IP5300, maar ik geloof dat het dramatische verschil in een stunnende 0,5ppm meer zat, en dat op iets van 25 a 30 afdrukken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nog niemand met ervaringen met/afwegingen bij een keuze tussen EPSON R2400, HP 9180 of canon 9500 (zie ook begintmeta in "[printer] Goede fotoprinter")? Heb net dit gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmodus
De Canon Pixma IP 5200 ís een Pixma?
Zat even te dromen denk ik. Ik bedoelde SELPHY. Niet dat ik geen PIXMA wil, maar het gaat mij alleen om het afdrukken van foto's (aangezien ik een gewone laserprinter heb voor A4). Als de qualiteit hetzelfde is ga ik natuurlijk voor de PIXMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmodus
Bij Adobe Live even gesproken met de canon meneren. En deze wisten mij te vertellen dat de 5300 idd. de betere keus was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Zijn deze printers nog actueel, of zijn er nieuwe sterren aan het front...ik heb een digitale spiegelreflex en wil mooie foto's uitprinten...welke printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich zijn de printers uit mijn post een stukje hierboven nog redelijk actueel, maar binnenkort is mogelijk wat nieuws te verwachten (er is bijvoorbeeld al een R1900, er zal ook wel wat achter de inmiddels behoorlijk oude R2400 aan komen). Probeer gewoon wat printers of lees wat reveiws, dan kom je eventueel vanzelf ook wel nieuwe sterren tegen.

• sanderander

sanderander

anders

ja, ik heb een en ander over printers gelezen, heb nu mijn oog laten vallen op een Canon IP4500 (zoals velen met mij), maar wat ik me nog afvraag:

- Zijn de fotoafdrukken echt haarscherp op A4? :p

- Kan je ook 'gewoon' zwartwit tekst afdrukken, of kost dat dan ook 35 cent per A4tje en is dat niet economisch?

Ik zoek dus een (goedkope) printer die foto's op hoge kwaliteit afdrukt én tegelijk tekst goedkoop in zwartwit afdrukt...Canon IP4500, een goede keuze volgens julie?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sanderander schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:49:
Vraag een proefprintje aan via de site van Canon? Mits je bronmateriaal goed genoeg is zul je weinig scherpte inleveren bij het afdrukken.
- Kan je ook 'gewoon' zwartwit tekst afdrukken, of kost dat dan ook 35 cent per A4tje en is dat niet economisch?
Het kan, hoe duur het is weet ik niet. Je gebruikt natuurlijk veel minder inkt dan bij een foto (dat is de 35 cent aan inkt die je noemt?). Bij tekst wordt meestal van 5% dekking van je a4tje uitgegaan, bij een foto is dat veel meer.
Als je heel goedkoop tekst wil printen (dus maar een paar cent per vel) dan ontkom je er niet aan om een z/w-laser te kopen, inkjets kunnen het gewoon niet heel goedkoop.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

ja, ik heb een en ander over printers gelezen, heb nu mijn oog laten vallen op een Canon IP4500 (zoals velen met mij), maar wat ik me nog afvraag:

Ik zoek dus een (goedkope) printer die foto's op hoge kwaliteit afdrukt én tegelijk tekst goedkoop in zwartwit afdrukt...Canon IP4500, een goede keuze volgens julie?
Haarscherp op een A4? ligt er aan of de foto wel scherp is 8)

Tipje: je kan bij Canon een voorbeeld foto (die je zelf gemaakt hebt) laten afdrukken op de printer van je keuze. Welliswaar niet op A4 maar op ik geloof 10x15 kan je zien wat de resultaten zijn. Je krijgt 'm na een week ofzo gewoon via de post.
Link

Ik heb de 4200i (een ouder broertje) en ook op A4 ( ik gebruik trouwens wel alleen Canon papier en Canon patronen) de foto's zijn van afdrukcentrale kwaliteit.

De 4200 (en de 4500 waarschijnlijk ook) heeft een grote en een kleine patroon voor zwart, volgens mij kost gewoon tekst niet veel aangezien normale documenten maar een dekking van 5% hebben , maar zeker niet 35 cnt per afdruk.

Edit: damn ik moet gewoon sneller tikken geloof ik. Maar ja gezien de tekst van mijn voorganger lieg ik niet 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 21-02-2008 10:02 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

[...]
De afdrukkosten voor gewone printjes vallen reuze mee. Ik heb op m'n werk een tijd naast een iP4000 gezeten, en de redenen waarom ik een iP4200 heb gekocht waren de mogelijkheid cd'tjes te beprinten (ik ben lui, en als ik voor 30 man een stel foto's brand wil ik geen 30 cd's beschrijven :P), de afdrukkwaliteit en de relatieve zuinigheid: ik heb stapels full-color printjes uit het ding zien komen voordat er een keer cardridges vervangen moesten worden. Overigens heb ik ook afdrukken met nep-cardridges (refill en b-merk) flink anders gekleurd zien worden; roodtinten werden ineens roze/paars.
Merk wel op dat er voor een afdruk op fotopapier meer inkt gebruikt wordt, en een mogelijk nadeeltje is dat de printer in grijswaarden-modus wel kleureninkt gebruikt.
Het is een -voor de features- goedkope printer. Fotoafdrukken zijn erg fraai, en tekst is best betaalbaar (oude test, gaat over de iP4200, maar ik denk dat de iP4500 op dit punt vergelijkbaar presteert).
Als je wel eens cd'tjes voor anderen maakt (of voor jezelf uiteraard), kan ik je silver printable cd's (full surface) aanraden, het effect van die dingen is erg fraai. Silver DVD's (van Traxdata iig) werken iets minder vanwege de constructie, je print op een semi-doorzichtig vlak, wat schaduwen en een voor het oog minder scherpe print oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 21-02-2008 10:26 ]

• sanderander

sanderander

anders

Ik denk dat het de IP4500, ik hoor niet over alternatieven voor onder de 100,-

Ik heb een 10MP DSLR (EOS 40D) en wil fotolab-achtige afdrukken op A4. Dat het voor deze prijzen kan: geweldig!

Bedankt voor de tips nog...

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:12
Hoe zit het met de kleurechtheid op langere termijn van die printers? Ikzelf gebruik meestal epson maar met name ook omdat deze durabrite pigmentinkt gebruikt (met name belangrijk voor printplaatlayouts). Een pigment inkt zal veel minder snel verkleuren (20-50 jaar volgens epson zelf) als dye inkt. Ook zou ik wel eens willen weten welk fotopapier het langst kleurvast/wit is.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:52
Ik heb de iP4500 als cadeau gehad in december. Heb er redelijk wat foto's op afgedrukt in verschillende formaten. Voor 10x15 en A4 gebruik ik PR 101 papier en voor 13x18 (fijn fomaat imo) gebruik ik PP-101. Ik print vanuit LR en dat gaat prima. Af en toe moet je wel ietwat extra saturation en blacks toevoegen en goed letten op de algehele kleurzweem van de foto. Op een printje zie je dat namelijk duidelijker.

Foto's print ik altijd via profotonet uit. Ik heb een aantal foto's die ik daar heb laten afdrukken op dezelfde grootte afgedrukt op de iP4500 en het resultaat mag er echt zijn. Qua scherpte identiek, qua kleuren bijna identiek. Ietwat extra blacks en saturation zou een identieke print opleveren.

Binnenkort ook nog eens Ilford papier proberen.

Printer is zeker een aanrader!

Sowieso schrijf je zo!

Verwijderd

Om nog even op het dpi verhaal terug te komen:

Volgens mij zijn vrijwel alle consumenten printers 100dpi apparaten. Leuke waarden als 2400x2400 etc. zijn mooie marketing kreten.
Mijn Pixma 4000 komt niet verder dan 100dpi. De overige punten worden er netjes bij verzonnen door de printer driver.

Dus bij 3500x2500 pixel foto's op A4 formaat zal de foto eerst geresized worden en daarna gaat de printer er weer puntjes bij verzinnen. Dat is wel jammer. Maar waaschijnlijk mag ik met mijn dubbeltje kostende printer niet op de eerste rang zitten :P .

• base_
@imagine: die dpi waarden zijn wel degelijk echt hoor! Je hebt alleen verdomd goed papier nodig en een loep wil je er nog iets van zien. Bovendien zijn er voor het maken van 1 kleur (op bv 32bit kleurdiepte) heel wat 'dots' inkt nodig! vandaar dat de effectieve resolutie voor foto's veel lager wordt.

• rogergorissen
  • Laatst online: 23:23
Ik heb zelf de MP-970, qua printen vergelijkbaar met de IP-4500, alleen een multi-functional.

Kwaliteit is super (details, kleuren), ik print vanuit Photoshop met Canon papier én Canon profielen. Kleurbeheer door Photoshop, niet door de printer. CD/DVD's printen gaat goed en mooi. Absoluut een aanrader.

Iemand al ervaring met het printen via de toepassingen van Canon (Easyprint o.i.d.). Hoe is dan de kwaliteit, met welke instellingen print je (kleuraanpassingen ?)

Ik twijfel om ander, goedkoop, papier te proberen. Welke instellingen moet je gebruiken ?

Als iemand Ilford papier heeft geprobeerd met de bijbehorende profielen, geef dan een seintje en terugkoppeling.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rogergorissen schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:52:
Als iemand Ilford papier heeft geprobeerd met de bijbehorende profielen, geef dan een seintje en terugkoppeling.
Standaard profielen zullen nooit goed werken! Elke printer is anders, daar kun je gewoon geen algemeen profiel voor maken. Hetzelfde geldt voor beeldschermen, iedereen die serieus bezig is heeft een kleurenspider of iets dergelijks liggen om kleurprofielen daarvoor te maken, want een algemeen profiel werkt gewoon niet en je scherm verandert ook nog eens naarmate hij ouder wordt.

Met standaard profielen voor Canon en Ilfordpapier in combinatie met mijn canon i9950 zit ik vaak aan de rode kant. Vooral bij z/w afdrukken is dit heel hinderlijk, want daarbij valt een zweem erg op.

Van Canonpapier ben ik afgestapt en voor Ilford heb ik profielen gemaakt die wel goed werken. Kleurafdrukken lijken nu helemaal te kloppen, en de z/w afdrukken lijken een lichte roodzweem te hebben als je ze naast een echte z/w afdruk houdt. Dit laatste kun je met perfecte profielen ook niet voorkomen, want die printer heeft maar één zwarte cartridge en gebruikt ook de andere kleurtjes om de afdruk te maken.

Verwijderd

base_ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:34:
@imagine: die dpi waarden zijn wel degelijk echt hoor! Je hebt alleen verdomd goed papier nodig en een loep wil je er nog iets van zien. Bovendien zijn er voor het maken van 1 kleur (op bv 32bit kleurdiepte) heel wat 'dots' inkt nodig! vandaar dat de effectieve resolutie voor foto's veel lager wordt.
Ik zeg het verkeerd inderdaad.

Stel dat een printer 6 dots nodig heeft om een pixel te kunnen benaderen. Voor een 100px plaatje heb je dan 600 dots nodig.

Als een printer 1200 d/i kan printen waarom kan ik niet aangeven om twee keer zoveel pixels (dus 200ppi) te gebruiken. Dan kan ik een plaatje van 200pixels ook op een inch afdrukken zonder informatie hoeven weg te gooien door een resize.

• base_
32bit kleur = 8 bit per kleur, 256 waardes, hiervoor zijn dus minimaal 256 dots per pixel nodig indien de dots allemaal even groot zijn. Wel wordt er bij de samenstelling van de pixel rekening gehouden met de omliggende pixels, en worden er dus verschillende technieken gebruikt (raster/noise/sharpening etc), eea is dus niet zo eenvoudig om te rekenen, daarbij komt ook nog eens de gamut kijken, het kleurenspectrum: die komt vaak niet overeen met het scherm en met de inkt, maar om toch een goede kleurechtheid te krijgen dien je dus de juiste kleurprofielen te gebruiken voor het scherm en de printerr (en scanner en camera). Overigens is de kleurechtheid van edit: CYMK (=foto-)printers vaak veel beter als van de RGB varianten.oops mijn fout, bedoel de foto printers met 6 kleuren ipv 4, de K staat voor zwart overigens :P
Overigens kun je met de meeste programma's onafhankelijk van de printer dpi de ppi zelf kiezen, de printerdriver vertaalt dit naar de hoogst mogelijke afdrukbare resolutie, daarbij kun je in de printerdriver aangeven welke kwaliteit: een hogere kwaliteit betekent meestal een langzamere afdruk met een hogere resolutie.

[ Voor 22% gewijzigd door base_ op 21-02-2008 17:21 ]

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
base_ schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:32:
Overigens is de kleurechtheid van CYMK (=foto-)printers vaak veel beter als van de RGB varianten.
bestaan die dan? en zo ja, dan ben ik wel benieuwd hoe die geel printen :?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
lateef schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:36:
[...]

bestaan die dan? en zo ja, dan ben ik wel benieuwd hoe die geel printen :?
Vermoedelijk met de gele inkt:
cyan, magenta, yellow, key :?

ha je bedoelt natuurlijk RGB |:( , dat lijkt me wel apart ja... :X O-)

printen met een additief kleurmodel. met lichtgevende inkt in principe geen probleem natuurlijk.

Misschien wordt de HP B8850 ook wel wat, even afwachten wat de prijs gaat doen.

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 21-02-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander

sanderander

anders

Nou, op een veilingsite een nieuwe Canon Pixma MP600 besteld voor € 80,-, ik lees overal dat de afdrukken uit deze printer niet te onderscheiden zijn van fotolabkwaliteit (weer een term geleerd). Dus ik ben bij voorbaat al tevreden! :9

Ik ben al een beetje op onderzoek uitgeweest naar de papiersoorten, maar ook geen eenduidend advies gevonden.

Wat zijn julie ervaringen? Is het toch echt verstandig om het dure propapier van Canon te kopen (GP-501) (voor veel $$), of zijn er goedkopere alternatieven te vinden die dezelfde afdrukkwaliteit leveren? hoe belangrijk is de keuze in papier eigenlijk?

Kleine aanvulling:

Alleen van Canon heb je al zoveel keuze namelijk bijvoorbeeld:

Photo Paper Pro
Photo Paper Glossy
Photo Paper Plus Glossy
Photo Paper Plus Semi-Glos
Photo Paper Semi Gloss
Glossy Photo Paper
Glossy Photo Paper "Everyday Use"
Etcetera, Etcetera...

Kortom, door de bomen het bos niet! :/

Wat is nou wat?

[ Voor 24% gewijzigd door sanderander op 22-02-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Laatst online: 21-09 12:58
sanderander schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:17:
Nou, op een veilingsite een nieuwe Canon Pixma MP600 besteld voor € 80,-, ik lees overal dat de afdrukken uit deze printer niet te onderscheiden zijn van fotolabkwaliteit
Kieskeurig en consorten? Je begrijpt dat dat uit de lucht gegrepen opmerkingen zijn natuurlijk, het is niet voor niets dat ik een (aantal jaar geleden) 700,- Canon i9950 heb gekocht. Ben bang dat een 80,- allin1 geen wonderen doet verrichten.

En de definitie van "fotolabkwaliteit"? Bij vrijwel elk lab zijn de resultaten anders. Een lab is niet per definitie goed, heb in de loop der jaren genoeg rommel uit de onwikkel centrales zien komen. :'(

[ Voor 8% gewijzigd door baquelappe op 22-02-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sanderander schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:17:
Alleen van Canon heb je al zoveel keuze namelijk bijvoorbeeld:

Wat is nou wat?
Photo paper pro is heel erg glanzend, net als dat glanzende papier van de fotocentrale wat aan je vingers blijft plakken. Alles daaronder wordt minder glanzend, en de non-photo varianten gaan alweer wat langer mee (uit de tijd dat je 1 cartridge had met alle kleuren en foto's niet echt heel mooi werden).

Zelf gebruik ik Hema glossy als ik iets (goedkoop) glossy nodig heb (dvd-covers of zo). Al mijn andere fotowerk doe ik op Ilford classic pearl, prachtig papier. Kijk anders ook even in het papierentopic hier op got.

Overigens zitten er ook wat proefblaadjes bij je printer als het goed is, dus kun je zelf al paper pro proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander

sanderander

anders

baquelappe schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:28:
[...]

Kieskeurig en consorten? Je begrijpt dat dat uit de lucht gegrepen opmerkingen zijn natuurlijk, het is niet voor niets dat ik een (aantal jaar geleden) 700,- Canon i9950 heb gekocht. Ben bang dat een 80,- allin1 geen wonderen doet verrichten.

En de definitie van "fotolabkwaliteit"? Bij vrijwel elk lab zijn de resultaten anders. Een lab is niet per definitie goed, heb in de loop der jaren genoeg rommel uit de onwikkel centrales zien komen. :'(
Ik kan het mis hebben, ik ben maar een leek, maar de afdrukkwaliteit van deze Canon, met 9600 x 2400 dpi (jouw printer heeft dat niet hoor ;-P) in combinatie met orginele inkt en het propapier schijnt van dusdanige kwaliteit te zijn, dat het vergelijkbaar is met een afdruk van een fotograaf of ontwikkellab.

Maargoed, misschien een beetje lullig als je 700,- uitgeeft terwijl het ook voor 80,- kan >:) (overigens kost deze printer normaal vanaf 150,-) *neem dit met een korreltje zout*

Lees maar even na, voordat je een oordeel velt: http://www.canon.nl/for_h...a_mp600/index.asp?specs=1

Je geeft trouwens ook totaal geen antwoord op mijn werkelijk vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door sanderander op 22-02-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sanderander schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:43:
[...]

Ik kan het mis hebben, ik ben maar een leek, maar de afdrukkwaliteit van deze Canon, met 9600 x 2400 dpi (jouw printer heeft dat niet hoor ;-P) in combinatie met orginele inkt en het propapier schijnt van dusdanige kwaliteit te zijn, dat het vergelijkbaar is met een afdruk van een fotograaf of ontwikkellab.
Het probleem is niet de resolutie, maar de verschillende soorten inkt. Jouw mp600 heeft 4 verschillende kleuren, terwijl een i9950 er 8 heeft. Laatstgenoemde kan dus veel meer verschillende kleuren op papier krijgen. Niet dat het slecht is, maar als je afdrukjes van beide printers naast elkaar houdt zie je duidelijk verschil.
Of het nog wel fotolab-kwaliteit is? Mja, bij een printje van de kruidvatcentrale kun je je ook afvragen of er iets van de kleuren klopt.
Maargoed, misschien een beetje lullig als je 700,- uitgeeft terwijl het ook voor 80,- kan >:) (overigens kost deze printer normaal vanaf 150,-)
Hij heeft dus meer inkt en hij kan ietsje groter (meer dan 2x zo groot) printen, dus dat verklaart het prijsverschil wel. Ook is het een iets oudere printer, want een goede A3+ printer van Canon heb je nu voor €530.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hoi,

Ik ben van plan om de Canon IP4500 te halen, maar even een vraag:
Ik heb jaaaaren geleden ook printer(s) gehaald. Wat je ziet is dat printers een bepaald "life cycle" hebben. Erg logisch uiteraard, nieuwe technologieën etc...
Probleem is dat oude printers niet meer ondersteund worden en er dus ook geen cartridges/toners meer uitkomen.

Wat is nu de gemiddelde "life cycle" bij Canon ?
Dat er nieuwe modellen uitkomen is zeker, maar het gaat mij om de cartridges, zolang die nog maar uitkomen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
Daar hoef je je niet druk over te maken. Met name Canon maakt nog cartridges voor printers van dik 15 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-10 12:21
Naast cardridges is het ook wel handig dat drivers bijgewerkt worden voor nieuwe besturingssystemen. Mijn 7/8 jaar oude HP950C heeft geen Windows 2003 drivers (wel beta Vista drivers). Maar printen via het netwerk (XP -> Win2k3) is dus niet meer mogelijk vanwege een probleem met de kleurprofielen. Alle foto's komen er veel te grauw/ te weinig contrast uit. :(

Zit er dus ook aan te denken om nieuwe printer te gaan kopen.

Heeft iemand ervaring met printen vanaf een WinXP client naar een printer op een Win2k3 64bit server.

Ik wil dit gaan doen met een canon ip5300

[ Voor 14% gewijzigd door vandijk op 23-02-2008 15:28 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik zag een nuttige reactie op een review van de Canon Pixma IP5300, dus ik quote hem hier even. Het was een reactie op een opmerking over de twee zwarte inktpatronen in de printer:
Die twee verschillende zwarte patronen hebben wel degelijk een functie: in die dikke zit namelijk pigmentinkt dat een betere waterbestendigheid geeft op tekstbestanden en dat ook veel mooier zwart is op gewoon papier en bovendien lichtecht (verbleekt niet !), maar dat dan weer niet geschikt is voor het glanzende fotopapier. Het kan er namelijk afbrokkelen....

De zwarte kleine patroon is voorzien van dye inkt en is essentieel voor het printen voor foto's om niet teveel Cyaan, Magenta en Geel te gebruiken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde CMYK (Cyan Magenta Yellow Key (zwart)) printmodel om de hoeveelheid CMY inkt te verminderen. In principe is het mogelijk om foto's volledig te printen met CMY, maar dat kost tot 60 % meer inkt zeker als er veel donkere gebieden aanwezig zijn op de foto. Printers zoals de goedkopere IP3300 en de grotere A3 printer IX4000/IX5000 gebruiken het CMY printmodel, wat tot schrikbarend hoog inktverbruik leidt: ze hebben weliswaar een zwarte inktpatroon, maar dat is zwarte pigmentinkt bedoeld voor gewoon papier. Bovendien merk je dat bij dit soort printers dat zwart niet echt zwart is maar eerder een soort super donkerpaars is ("zwart"wordt hier gemaakt door de drie kleuren te mengen), zeker als je het vergelijkt met een foto gemaakt met een CMYK printer.

Tip: je kunt proberen om bij CMY-printers te printen op fotopapier, maar te kiezen voor gewoon papier bij de printinstellingen om zo de printer te dwingen om de zwarte pigmentinkt te gebruiken voor CMYK ipv het inktverslindende CMY afdrukmodel, maar het gevaar bestaat dat de zwarte inkt eraf brokkelt na een tijdje en bovendien is het resultaat een beetje dof en natuurlijk niet zo goed als de echte fijnere fotopapierinstelling. Eventueel kan je de pigmentpatroon vervangen door een alternatieve patroon met dye = foto inkt erin om dit te omzeilen.

Wil je een nog beter resultaat, met name een betere weergave van mooie blauwe luchten en een meer natuurgetrouwe weergave van huidskleuren dan kies je voor een CcMmYK printer: dus de 6-kleurenprinters zoals de IP6600D. Door toevoeging van de lichtere fotocyaan en fotomagenta inkten kunnen er vloeiendere overgangen worden afgedrukt dan zonder deze inkten. Met name bij lichtere vlakken liggen bij de gewone CMYK afdruk de inktdruppeltjes verder uit elkaar en dit kan soms een onnatuurlijk uiterlijk geven (gespikkelde afdruk). Door de lichtere inkten fotocyaan en fotomagenta wordt dit probleem opgelost en krijg je vloeiende overgang van lichte naar donkere vlakken zonder die vervelende zichtbare puntjes. Houd er wel rekening mee dat deze lichtere kleuren 3 tot wel 4x vaker worden verbruikt dan de overige inkten (met zwart als de minst gebruikte inkt). Kiezen voor een alles-in-één patroon zoals bij de goedkopere modellen is af te raden: je zit iedere keer opgezadeld met een inktpatroon waarbij de lichtere inkten al op zijn en de donkere kleuren misschien maar 40 % zijn verbruikt. Print je veel zwart/wit foto's kies dan een printer met meerdere kleuren zwart/grijs zodat de weergave zonder een kleurenzweem (aangezien bij CMYK en CcMmYK printers de lichtere gradaties van zwart/grijs gesimuleerd wordt door de overige kleuren in min of meerder mate met elkaar te mengen tot iets wat zwart/grijs moet voorstellen met soms teleurstellende resultaten). De Epson R2400 of de Canon Pixma Pro 9500 zijn hierin onovertroffen door hun extra inktpatronen (variërend van de extra kleuren rood/groen tot matte zwart en donkergrijs, grijs en lichtgrijs). De prijs neemt dan ook dramatisch toe......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

IP4500 pricewatch
Actie t/m 1 maart (vandaag dus) bij Mycom voor €69,95
Ik heb er net 1 gehaald.

PS: Ik werk niet bij Mycom, sterker zelfs: ik vind Mycom duurder dan (web)winkels.
Maar soms hebben ze wel goede aanbiedingen, wel eerst bellen of ze het nog op voorraad hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door GoT op 01-03-2008 11:37 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Aham brahmasmi schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 18:39:
Ik zag een nuttige reactie op een review van de Canon Pixma IP5300, dus ik quote hem hier even.
Die twee verschillende zwarte patronen hebben wel degelijk een functie: in die dikke zit namelijk pigmentinkt dat een betere waterbestendigheid geeft op tekstbestanden en dat ook veel mooier zwart is op gewoon papier en bovendien lichtecht (verbleekt niet !), maar dat dan weer niet geschikt is voor het glanzende fotopapier.
Dat laatste is gewoon niet waar, je hebt papier voor zowel dye als pigmentinkten. Anders zou je ook niks aan een Epson fotoprinter hebben, die hebben allemaal pigmentinkten.

Bijvoorbeeld papier van Ilford; de Classic varianten zijn voor dye, de Smooth's voor pigment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Sinds een paar jaar print ik met een Canon i865. Nu de inkt binnenkort op is, vraag ik met af of het een goed idee is om een nieuwe printer aan te schaffen (5 cartridges kosten ongeveer E 50 tegenover E 80 voor een nieuwe printer, met inkt).

Ik ben met name benieuwd of de afdrukkwaliteit voor foto's is verbeterd de afgelopen jaren, of dat het verschil niet of nauwelijks zichtbaar is. Bijkomende voordelen zijn bijv. een papierlade in plaats van pagina-invoer van bovenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
Laohu schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:38:
Sinds een paar jaar print ik met een Canon i865. Nu de inkt binnenkort op is, vraag ik met af of het een goed idee is om een nieuwe printer aan te schaffen (5 cartridges kosten ongeveer E 50 tegenover E 80 voor een nieuwe printer, met inkt).

Ik ben met name benieuwd of de afdrukkwaliteit voor foto's is verbeterd de afgelopen jaren, of dat het verschil niet of nauwelijks zichtbaar is. Bijkomende voordelen zijn bijv. een papierlade in plaats van pagina-invoer van bovenaf.
Dit is iets wat ik vaker tegen kom, het oude (toen dertijd dure) product staat op overlijden en er moet een nieuwe aangeschaft worden, het mag echter opeens niets meer kosten maar de eisen zijn nogaltijd even hoog, zoniet hoger.

Met andere woorden, een printer van 80,- gaat nieteens in de buurt komen van een i865 qua afdruk kwaliteit, kleur echtheid en afdruksnelheid.
Ik heb zelf naast mijn i9950 ook een i865 staan. Beide gebruik ik dagelijks, en ben tot op heden weinig printers tegen gekomen doe het beter doen dan deze 2, en zeker geen goedkopere. Als ik me niet vergis heb ik nog ruim 260,- betaald voor de i865.

Begrijp ook eerlijk gezegd niet helemaal waar je het idee vandaan haalt om een nieuwe printer te halen inplaats van een setje verse ink cartridges, of haal je elke keer een nieuwe printer als de ink op is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
baquelappe schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:00:
[...]

Dit is iets wat ik vaker tegen kom, het oude (toen dertijd dure) product staat op overlijden en er moet een nieuwe aangeschaft worden, het mag echter opeens niets meer kosten maar de eisen zijn nogaltijd even hoog, zoniet hoger.

Met andere woorden, een printer van 80,- gaat nieteens in de buurt komen van een i865 qua afdruk kwaliteit, kleur echtheid en afdruksnelheid.
Ik heb zelf naast mijn i9950 ook een i865 staan. Beide gebruik ik dagelijks, en ben tot op heden weinig printers tegen gekomen doe het beter doen dan deze 2, en zeker geen goedkopere. Als ik me niet vergis heb ik nog ruim 260,- betaald voor de i865.

Begrijp ook eerlijk gezegd niet helemaal waar je het idee vandaan haalt om een nieuwe printer te halen inplaats van een setje verse ink cartridges, of haal je elke keer een nieuwe printer als de ink op is? 8)7
Mijn vraag was of de nieuwste generatie printers beter is dan mijn i865 - waarvan ik niet meer weet wat ik er destijds voor heb betaald. Als ik uit je antwoord mag afleiden dat dat niet het geval is, dan dank ik je hartelijk voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik denk dat een pixma 4500 ondertussen een stuk verder ontwikkeld is dan je i865 uit 2003.
Die 4500 doet rond de 80 euro. Tenzij je gewetensbezwaren hebt om een werkende printer te vervangen voor een nieuwe zou ik gewoon voor de 4500 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 22:07

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

* Mortum haalt een stoffer tevoorschijn en stoft het draadje af

Ik ben aan het kijken naar een A3 printer, dit omdat ik snel foto's wil kunnen aanbieden tijdens evenementen (printer mee en klaar terwijl je wacht!)
En omdat ik af en toe de verzoek krijg om foto's niet over het internet te versturen naar bijv. een printservice. (Daar heb ik ook een geheimhoudingsplicht bij)

Eisen:
A3+ formaat
"Professionele"* Kwaliteit afdrukken
Mogelijkheid om direct op een disc te printen
Max. €6,- onkosten per full color A3 print

Budget: zo rond de €300,-

Ik had zelf deze al uit de pricewatch gevist, en over bijvoorbeeld de Canon worden heel veel positieve geluiden gegeven!

pricewatch: Canon Pixma iP8750 (8746B019) (ongeveer €4,50 per A3 Full color print)
pricewatch: Epson Expression Photo XP-950 (ongeveer ??? per A3 Full color print)
pricewatch: Epson Expression Photo XP-960 (ongeveer ??? per A3 Full color print)
(HP printers heb ik helaas slechte ervaring mee, dus die gebruik ik bij voorkeur liever niet)

Natuurlijk is het aanbod groter dan dit, en misschien heb ik de verkeerde verwachtingen binnen mijn budget?
Graag hoor ik daarom ook jullie mening :)

*= tuurlijk zal je verschil zien tussen een print uit een €3000+ printer en een apparaat met maar 10% van die waarde, ik zoek de best mogelijke kwaliteit uit dat lagere segment ;)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een A3-printer meeslepen naar evenementen!? Ik verklaar je voorzichtig voor gek... Hoe zie je dat precies voor je?

Een nieuw topic was trouwens absoluut geen probleem geweest, nu trek je een hele oude koe uit de sloot namelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Prutser!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:14:
Een A3-printer meeslepen naar evenementen!? Ik verklaar je voorzichtig voor gek... Hoe zie je dat precies voor je?

Een nieuw topic was trouwens absoluut geen probleem geweest, nu trek je een hele oude koe uit de sloot namelijk.
Je moest eens weten hoe het er uitziet als ik naar een LAN ga :+ dan gaat dit mee :P

Een "printertje" is dan peanuts :P

Topic is gebumpt in overleg met UC

Maar als jullie hem liever splitten, geen enkel probleem ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mortum op 30-10-2015 12:22 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vervoer is niet waar ik me direct druk om maakte. Het gaat me vooral om je workflow daar en hoe snel je verwacht voldoende kwaliteit te kunnen leveren. Snel goede foto's en daarna goede prints produceren is makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar goed, dit gaat off-topic. Van printers heb ik niet veel verstand, dus dat laat ik graag over aan kundiger tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum

Mortum

Prutser!

Workflow valt wel mee, heb vaak gewoon een heel weekend de tijd ;) Verdere details maar ff in de DM gepropt :)

Pagina: 1 2 Laatste