Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HD44780 LCD doet het niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi, ;)

Een poosje geleden heb ik een 16x2 character LCD'tje op de kop getikt en het leek me wel leuk om die op de computer aan te sluiten. Na enig Googlen kwam ik erachter dat het ding HD44780-compatible is en heb vervolgens deze guide gevolgd om alles aan te sluiten.

Ok, dus alles aansluiten op de PC en aanzetten maar. De eerste regel van het LCD'tje wordt zoals het hoort gevuld met zwarte blokjes. Het aanpassen van het contrast en backlight gaat ook prima.

Maar dan komt het, het lukt maar niet om ook maar iets op het LCD weer te geven. Niet met LCDproc (Linux) en ook niet met CrystalControl. Als ik CrystalControl start knippert het schermpje even maar dat is alles.

Ok, wat ik al geprobeerd heb:
* Bekabeling doorgemeten met de multimeter (twee keer zelfs). Alle pinnen van de DB25 connector zitten aan de juiste pinnen van het LCD.
* Alle pinnen 18 t/m 25 van de DB25 connector verbonden met de GND van de voeding (ik had ergens gelezen dat dat kon helpen)
* Printerpoort mode op "EPP" gezet in de BIOS
* Instellingen van de software nagekeken, ook dat klopt allemaal.

Andere mogelijkheden die ik vond op internet:
* De printerkabel is te lang (de mijne is zo'n 1 meter 50) waardoor de "rise time" van het enable-signaal te hoog wordt
* Printerpoorten van nieuwe mobo's geven soms minder dan 5V voor een logische 1 en dat wordt dan niet goed opgepikt door het LCD
* Het LCD is gewoon kaduuk

Anyway, iemand die mij wat advies kan geven over wat ik nu het beste kan gaan doen om dit LCD'tje te laten werken? Alvast bedankt! 8)

Verwijderd

Je kunt een ander LCD lenen van iemand en die testen op je LPT-poort, dan weet je in ieder geval of het aan je LCD/kabels of aan je printerpoort ligt. :)

Verwijderd

als er zwarte blokjes op je lcd komen , werkt het nog

dus de fout zit in je aansturing

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 19:11:
Oi, ;)

Een poosje geleden heb ik een 16x2 character LCD'tje op de kop getikt en het leek me wel leuk om die op de computer aan te sluiten. Na enig Googlen kwam ik erachter dat het ding HD44780-compatible is en heb vervolgens deze guide gevolgd om alles aan te sluiten.

Ok, dus alles aansluiten op de PC en aanzetten maar. De eerste regel van het LCD'tje wordt zoals het hoort gevuld met zwarte blokjes. Het aanpassen van het contrast en backlight gaat ook prima.

Maar dan komt het, het lukt maar niet om ook maar iets op het LCD weer te geven. Niet met LCDproc (Linux) en ook niet met CrystalControl. Als ik CrystalControl start knippert het schermpje even maar dat is alles.

Ok, wat ik al geprobeerd heb:
* Bekabeling doorgemeten met de multimeter (twee keer zelfs). Alle pinnen van de DB25 connector zitten aan de juiste pinnen van het LCD.
* Alle pinnen 18 t/m 25 van de DB25 connector verbonden met de GND van de voeding (ik had ergens gelezen dat dat kon helpen)
* Printerpoort mode op "EPP" gezet in de BIOS
* Instellingen van de software nagekeken, ook dat klopt allemaal.

Andere mogelijkheden die ik vond op internet:
* De printerkabel is te lang (de mijne is zo'n 1 meter 50) waardoor de "rise time" van het enable-signaal te hoog wordt

* Printerpoorten van nieuwe mobo's geven soms minder dan 5V voor een logische 1 en dat wordt dan niet goed opgepikt door het LCD
* Het LCD is gewoon kaduuk
Nog eens je verbindingen tjekken, waarschijnlijk zit er een foutje in. Anders nog eens bij je software kijken.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
bij mij werkt lcd smartie goed mischien moet je daar eens even naar kijken.

Hallo!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Als je 100% zeker weet dat je LCD goed in elkaar zit gesoldeert, dan kan je eens een ander LCD programma zoals Smartie of JaLCD proberen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Heb je wel dat progje geinstalleerd waarmee je je parallelle poort aanstuurt? Port95nt heet het hier, ik weet niet of dat nog steeds zo heet. Ook heb ik geloof ik wel eens gelezen dat dat bij een lcd programma in zat.

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb alle verbindingen nog eens doorgemeten ik weet nu gewoon zeker dat alles goed zit. Ook Smartie doet het niet.

Wat me trouwens opeens te binnen schiet, is het volgende: ik heb een poosje geleden een linkkabel gemaakt voor m'n TI-83. Eerst de parallele variant geprobeerd (ook zo'n scheitsimpel schema) en dat ding vertikte het gewoon te werken. Toen ik het zat was de seriele versie gemaakt en die werkte gewoon meteen. Zou het dus kunnen dat de printerpoort gewoon niet lekker werkt? (de printer die er vroeger opzat werkte overigens wel naar behoren :p)

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Wat Brinkdinges zij over Port95nt, dit was bij mij echt nodig om mijn LCD aan de gang te krijgen. Te downloaden op http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
ken536 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:31:
Wat Brinkdinges zij over Port95nt, dit was bij mij echt nodig om mijn LCD aan de gang te krijgen. Te downloaden op http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
als je dl port io hebt geinstalleerd moet je zeker als eerste jalcd gebruiken dat werkte ook direct bij mij :)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Heb je het adres van je printerpoort wel goed ingesteld?
Bij JaLCDs (gebruik ik) dien je die in te stellen. Bij mij was het niet het standaardadres,
had namelijk ook problemen met het vinden van de goede bios-instellingen voor de parallelle poort.

Edit: vergeten

Als je karakters op je LCD krijgt, is die sowieso goed. Dan moet je het in het softwarematige zoeken, instellingen voornamelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Speed24 op 14-02-2006 12:52 ]

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

If you can still not find anything wrong, get someone else to check your work over. A fresh pair of eyes, always helps.
van je guide ;)

Take a parachute, and jump!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:41
In je bios kan je ook vaak instellingen voor je printerpoort aanpassen, mischien dat dit helpt bij jou?

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

dat heeft ie al gedaan dacht ik.

Take a parachute, and jump!

Pagina: 1