Balans niet ok bij Speakers Kef iq5

Pagina: 1
Acties:
  • 4.184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 18:09
Ik heb laatst twee nieuwe speakers gekocht, de Kef IQ5 .
Heb ze gisteren pas aangesloten, en ben nu druk aan het muziek luisteren,
Wat me alleen opvalt is dat de balans niet in orde is, de ene speaker klikt
veel helderder dan de andere, en overheerst dus , zodat als er gezongen word
de stem niet uit het midden komt, maar van links .

Heb natuurlijk alle instellingen in me receiver nagelopen, balans/afstand/small/large etc...
Maar alles stond of staat goed . Dacht dat het misschien de bekabeling zou kunnen zijn,
die niet helemaal lekker zit . dus heb de speakers omgedraaid, maar de speaker die
overheerste doet dat nu nog steeds, alleen nu aan de andere kant natuurlijk :P

Zou dit puur een kwestie kunnen zijn van speakers inspelen, want heb ze nog niet eens 2
uur lang aangehad, of is het een probleem met de speaker zelf ?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Inspelen? nee dat gaat echt niet uitmaken. Als die ene harder klinkt zelfs op het andere kanaal van je versterker en zelfs als je de speaker van de speaker plek A naar speaker plek B verhuist, dan zou ik lekker die speakers terugbrengen ;)

Verwijderd

misschien een probleempje met ohms? iig heb je vast wel garantie op zoiets duurs :P

• KunDun
Ben net nog even met de instellingen bezig geweest, en het is enigzins te corrigeren
met de balans, dus de ene speaker wat harder zetten dat de andere, maar hij moet
wel absurd veel harder worden gezet voor me gevoel .

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 19:22

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
weet je zeker dat die verbindingskabeltjes aan de achterkant goed vastzitten? die speaker heeft namelijk bi-wiring... want het kan zijn dat bij een van die speakers je tweeters dan geen geluid krijgen... en anders gewoon terug gaan naar waar je ze gekocht hebt.. dit klopt natuurlijk niet...

Gallery V&A

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56

ZiegoM

Yammie R1

Misschien een probleem met de plaatsing.
Staat 1 speaker bijvoorbeeld erg dichtbij een muur/ kast en de ander niet?
Door de reflecties kan die namelijk harder klinken.

\_Specs_/

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

ZiegoM schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 22:12:
Misschien een probleem met de plaatsing.
Staat 1 speaker bijvoorbeeld erg dichtbij een muur/ kast en de ander niet?
Door de reflecties kan die namelijk harder klinken.
Daarom poste ik dit al :p n00bs in "Balans niet ok bij Speakers Kef iq5"

• KunDun
kom net terug uit me nachtdienst, maar ga vanmiddag inderdaad even kijken
of het aan me bi-wiring kan liggen, zal de originele kabel van Kef even gebruiken.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 13:36
Als de een wel helder klinkt en de ander niet klinkt het mij alsof een tweeter niet meedoet. Kan inderdaad dat de biwiring niet is doorgelust achterop de speakers of anders dat de unit zelf gewoon kapot is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou bijna zeggen dat het een fase probleem is, maar dat heb je al gecontroleerd zeg je. Toch zal er ergens in de bekabeling een foutje gmeaakt zijn. Heb je aan beide kanten bananenpluggen of aan de versterkerkant gewoon het kale kabeltje? Is dat het geval dan heb je misschien geen goed contact met een van je speakeraansluitingen op je versterker.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 14:03

Mooody

elmoody

Even iets anders: Hoe zijn de iQ5's?
Ik ben zelf ook op zoek naar goede speakers (max. 250-300 euro p/s)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klinkt inderdaad alsof OF de tweeter stuk is, OF dat de biwire-aansluiting los is, waardoor de hoge tonen niet zijn aangesloten.

Moooody: Dan moet je ze gaan beluisteren. Dit kunnen andere mensen niet voor jou beslissen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:26

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Mooooody schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:21:
Even iets anders: Hoe zijn de iQ5's?
Ik ben zelf ook op zoek naar goede speakers (max. 250-300 euro p/s)
(off-topic, want geen antwoord op de vraag): naar mijn mening zijn de iq5's wat te klein om echt goed uit de verf te komen als zuilspeakers. Vond ze zelf in ieder geval niet overtuigend genoeg klinken, maar da's mijn mening. Misschien voor dit bedrag beter 'boekenplank'model speakers?

Wat het probleem van TS betreft, ik zou toch zeker eens de bekabeling nalopen; kijken of alles goed is aangesloten zowel aan speaker- als versterkerzijde. Neem aan dat er een handleiding bijzit en dat er in instructies instaan voor het aansluiten?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:44

Jag

Als het probleem meeverhuist als je speakers wisselt, dan zit het in de speakers en niet in iets ervoor. Klinkt het minder helder of heb je echt totaal geen hoog aan 1 kant? In het laatste geval zit waarschijnlijk het verbindingsplaatje tussen de tweeter en woofer aansluiting los.

Wat je even moet doen, is de twee speakers tegen elkaar aan (wel naar je toegericht natuurlijk) in het midden zetten. En dan eerst de ene aansluiten en luisteren en dan de ander (met hetzelfde signaal om L/R stereo verschillen te voorkomen). Zo kan je snel en goed beoordelen of de speakers verschillend klinken zonder ruimte invloeden ed.

• KunDun
Heb alles nagekeken inmiddels, bekabeling weer helemaal nagelopen .
Maar denk dat die ene speaker echt defect is .
Heb inmiddels op de website van de winkel waar ik de speakers had besteld,
een storing aangemeld . ben benieuwd . zal wel een, of misschien wel twee
speakers moeten terug sturen .

OFFTOPIC: Speakers klikken in mijn oren wel ok, voor waar ik ze voor wil gaan gebruiken,
Namelijk rear speakers in mijn 5.1 opstelling . Heb alleen nog de fronts die
ik wil gaan gebruiken (Kef iq7) nog niet in huis . Daarom ben ik begonnen met
het inspelen van de Kef 1q5's .

OFFTOPIC : Heeft iemand ervaring met het laten ophalen van pakketen door TNT of DHL etc..
Zal die speakers waarschijnlijk moeten terug sturen , want langs brengen is geen
optie voor mij .

• Diverse_Reality
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02-2006
Dat vermoed ik ook dan. Zou ze sowieso goed verpakken, vooral als je ze via DHL verstuurd! Dadelijk ben je je garantie kwijt doordat ze in de bus beschadigd raken. Namelijk wel eens meegemaakt... :/.

wees realistisch, eis het onmogelijke!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goh, via stassen gekocht per ongeluk? :P

• KunDun
MikeyMan schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:47:
Goh, via stassen gekocht per ongeluk? :P
Hahahha nee, die andere progress.nl...
heb tot nu toe alleen maar nare ervaringen met die gasten .
Hoop dat het nu wel goed komt, want zit ook al een tijdje te wachten op de spikes
die gewoon ontbraken bij een van de speakers (uit het zakje gehaald!)

• Mooody

Mooody

elmoody

Ik bestel ook vaak wat via Progress en nog nooit iets slechts meegemaakt.
Ben ook van plan de iQ5's daar te bestellen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik er een paar kilometer vandaan woon, dus het makkelijker is om garantiezaken af te handelen.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• gratis_vodka

gratis_vodka

off-topic: als rear speakers zijn ze inderdaad meer geschikt denk ik. Die IQ7's hebben wel het volume voor een goede front speaker. Vind het design van KEF ook altijd wel mooi! Heb deze samen met Dali suite's overwogen (uiteindelijk de Dali's genomen) en dat is mede vanwege het uiterlijk.

• Mooody

Mooody

elmoody

Het 'volume' is vooral afhankelijk van je receiver/versterker. Misschien is die underpowered :?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mooooody schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:58:
Het 'volume' is vooral afhankelijk van je receiver/versterker. Misschien is die underpowered :?
Dat hangt er vanaf wat je onder "volume" bedoelt. Ik neem aan dat ie niet de hardheid van het geluid bedoelt maar meer de volheid ervan.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Mooody

Mooody

elmoody

Ook dat is deels toe te wijzen aan je receiver.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de iQ5 en iQ7, dus vind het wel een interessante discussie :)
200 euro verschil per speaker is alleen wel veel....

[ Voor 16% gewijzigd door Mooody op 14-02-2006 21:20 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik zou zelf absoluut voor de iQ7 gaan. Ga zelf een luisteren zou ik zeggen. Je hoort een groot verschil in het "volume" welke in dat geval niet is toe te wijzen aan de receiver maar aan de omvang en bouw van de speaker. Wil je de speakers gaan gebruiken als stereo speakers?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De q7 is nu trouwens in de aanbieding bij correct...

• Bor
  • Nu online

Bor

De Q7 is ook het oude model. De nieuwe serie heeft allemaal een 'i'ervoor. Overigens vind ik persoonlijk de Q7 de minste uit de hele Q-serie. Hij heeft een totaal ander geluid dan bv de Q5 en levert totaal niet de meerwaarde boven de Q5 (maar wel een behoorlijk prijsverschil). De verkoper bij de audio zaak hier vertelde mij dat de Q7 ook veel minder goed liep dan de Q5 vanwege het geluidsverschil.

• Mooody

Mooody

elmoody

Bor de Wollef schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:23:
Wil je de speakers gaan gebruiken als stereo speakers?
In eerste instantie wel.

Ik denk er ook over om eerst 2 iQ3's te kopen en die nu als stereo te gebruiken en ze later (wanneer ik er meer geld voor wil uitgeven) als rears te kunnen gebruiken (en dan evt. iQ7's als fronts)

Ik heb de iQ3's al wel gehoord en deze klonken zeer goed voor hun omvang.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bor de Wollef schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:45:
De Q7 is ook het oude model. De nieuwe serie heeft allemaal een 'i'ervoor. Overigens vind ik persoonlijk de Q7 de minste uit de hele Q-serie. Hij heeft een totaal ander geluid dan bv de Q5 en levert totaal niet de meerwaarde boven de Q5 (maar wel een behoorlijk prijsverschil). De verkoper bij de audio zaak hier vertelde mij dat de Q7 ook veel minder goed liep dan de Q5 vanwege het geluidsverschil.
Das zo opgelost door 4 q7's te kopen ;)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:48

sphere

Debian abuser

offtopic:
Jammer dat die gare Q4s cheap zijn, die vond ik niet lekker klinken bij Correct. Die Q5 heb ik niet gehoord, maar zag er wel wat potiger uit. Het prijsverschil tussen de Q5 en de Q7 is dan weer klein bij correct. Op zich zag ik 4x Q5 + Q10c wel zitten, lijkt me voldoende voor HT, maar de afwerking die ik wilde (Dark Apple) zag er gaar uit.

OT: gewoon garantie claimen dus.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Bor
  • Nu online

Bor

MikeyMan schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 23:24:
[...]

Das zo opgelost door 4 q7's te kopen ;)
Hoe wil je de karakteristiek van een speaker aanpassen door er gewoon 2 extra bij te plaatsen?

Zelf vind ik 4 Q5's of 4 Q7's echt zonde. Waarom een speaker als een Q5 (iQ7) of een Q7 gebruiken als rear speaker waar toch weinig geluid uit komt in de meeste gevallen behalve wat geluidseffecten om een ruimtelijk effect te creeeren. Ik neem aan dat je audio gewoon stereo zal luisteren en niet full channel stereo. Het gebruik van de rear speakers in audio dvd's is meestal ook minimaal, o.a. publiek, ruimte effect / echo etc.

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 15-02-2006 08:41 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bor de Wollef schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:38:
[...]

Hoe wil je de karakteristiek van een speaker aanpassen door er gewoon 2 extra bij te plaatsen?

Zelf vind ik 4 Q5's of 4 Q7's echt zonde. Waarom een speaker als een Q5 (iQ7) of een Q7 gebruiken als rear speaker waar toch weinig geluid uit komt in de meeste gevallen behalve wat geluidseffecten om een ruimtelijk effect te creeeren. Ik neem aan dat je audio gewoon stereo zal luisteren en niet full channel stereo. Het gebruik van de rear speakers in audio dvd's is meestal ook minimaal, o.a. publiek, ruimte effect / echo etc.
Doelde meer op het verschil in klank die je krijgt door een q7 voor en een q3 achter te plaatsen...
Als je het sowieso niks vindt, lost het niks op natuurlijk...

En om eerlijk te zijn vind ik die kef's inderdaad voor geen meter klinken...

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Bor de Wollef schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:38:
[...]

Ik kan het toch niet nalaten om te reageren in dit KEF topic ;)

De Q7 heeft duidelijk een ander geluid dan de Q5; of het slecht is weet ik niet, het was alleen niet mijn geluid. De klankbalans lijkt niet in orde, was mijn opinie.. In de Q5 lijkt het hele geluidsbeeld beter te integreren.

Ik heb zelf 4 Q5's, in eerste instantie wilde ik als rears de Q1 met stands. Maar die Q1 met een beetje mooie stands was best duur, dus dan kon ik al net zo goed de Q3 kopen.. Tot een kennis van mij deze speakers te koop had, toen kocht ik voor hetzelfde geld een paar Q5's!
Ik heb later ook nog een paar Q1's gehad hier, en zeker SACD klinkt dan toch wel iets anders. De achterspeakers geven dan niet hetzelfde geluid weer als de voorspeakers.. het echte laag geeft de subwoofer wel gewoon weer, maar het mid-laag gebied zeg maar valt weg, omdat de sub het niet weergeeft en de speaker ook niet. Dat wil nog wel eens wat vreemde effecten geven bij bijvoorbeeld een drumstel die uit je achterspeakers klinkt.. (puur omdat je anders gewend bent denk ik)

Er schijnen veel mensen te zijn met het probleem van een gare fineerlaag (zoals hierboven ergens stond) maar dit probleem heb ik voor alle 4 speakers nog niet gehad. Ik vermoed dat dit de eerste serie geweest moet zijn ofzo, want ik ken meerdere mensen met de Q-serie in huis, en die hebben hetzelfde probleem ook niet.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Bor
  • Nu online

Bor

Een gare fineerlaag heb ik ook gehad bij zowel de Q5s voor en de Q1s achter. Overigens is het geen echt fineer maar een soort kunststof plaklaag. Wat betreft het geluidsverschil met de Q7 heb je helemaal gelijk. Het is ook mijn smaak niet moet ik zeggen.

• gratis_vodka

gratis_vodka

Bor de Wollef schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 21:23:
Ik zou zelf absoluut voor de iQ7 gaan. Ga zelf een luisteren zou ik zeggen. Je hoort een groot verschil in het "volume" welke in dat geval niet is toe te wijzen aan de receiver maar aan de omvang en bouw van de speaker. Wil je de speakers gaan gebruiken als stereo speakers?
Ik bedoelde inderdaad omvang en bouw van de speaker.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:48

sphere

Debian abuser

Ik bedoelde met gaar dat ik de dark apple er kunstmatig uit vond zien. Zwart was al beter. Kan gerust aan de serie hebben gelegen, maar het zag er niet uit zoals op het internet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1