Eheim 1048 'versleten' , nog wat aan te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ten eerste, dit is een topic in aantal subfora kan denk ik. Heb het hier maar neergezet omdat dat het beste leek, maar moven is begrijpelijk.

Ik heb een eheim sinds nov.04. Dat is iets meer dan een jaar.
Hij heeft altijd gewoon demi water gedraaid, wel bijna 24/7 (ik draai NOS en ben te lui om pc uit te zetten). Het is zo dat de pomp nu 4-6 maanden een enorm lawaai maakt (ja ik ben ook te lui om er eerder naar te kijken :+... had het druk).

Een behoorlijk snelle tik, denk 10-20 tikjes per sec.
Mja ik dat ding van het weekend open.... en in die pomp ligt een asje met een magnetische cylinder eromheen en een deel met schoepjes.

Dat deel met schoepjes pas net door een rand in het binnenwerk (de afscheiding tussen het pompdeel en het motordeel ???). Dat gat is aan alle kanten ongeveer 1 mm uitgeludderd en dat asje knalt (vermoed ik) van de ene kant naar de andere kant.

Het gat is ook niet perfect rond.

Kan ik dit zelf enigzins veilig oplossen, of is een RMA verstandiger ?
Nieuwe kopen kan oook, maar ik vind het beetje balen als ik nu 60E neertel voor een eheim1250 en dat deze na een jaar ook al vervangen mag worden.

Is dit trouwens normaal met die pompen ?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
draai wat teflon tape om dat binnendeel of lijm het schoepenrad vast met secondenlijm aan het asje.. probleem opgelost.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 07:45
Probleem heb ik ook met mijn aquarium pomp gehad; Keramische as was versleten; nieuw asje en nieuwe dopjes (waar het asje in valt) gekocht, en dingetje loopt weer als een zonnetje..

Kan zijn dat als je schoepenrad beschadigd en uit belangs is dat je die ook moet vervangen..

Pvouput live

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik ben benieuwd hoe dit kan, ik heb 2 watergekoelde systemen sinds 2 en 3 jaar. eheim 1048, en 1046, maar nog nooit problemen gehad.
Heb je ook aanslag in je pomp?
Koper and alu gemixed in je setup?
Gebruik je additives voor je water?

Ik draai zelf met koelvloeitstof, met beetje (dammit kan niet opde naam komen, rose rotzooi, bij dangerden besteld in een grijs verleden, DD verkoopt het nu niet meer.

-

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 13:11

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 98% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 21:59 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@chiron, het is het gat waar het aasje in valt, niet het asje dat verneukt is.
@Krypt: idem.

@I_L: Nee alleen koper. Ja een additief van innovatek, en nergens (heel klein beetje in koelblok) aanslag.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Vandaag even Eheim gebeld; ze konden me niet vertellen of dit een garantie-geval wordt.
Ligt aan de staat en al die blaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan dan evt wat foto's online mieteren.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
De as kan je vervangen... waterkoelingsspeciaalzaken als alphacool verkopen reserveonderdelen

bijvoorbeeld hier
Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.de/xt/images/product_images/info_images/695_0.jpg

Getik kan volgens mij ook komen van lucht in je systeem...

in de openingspost van het grote waterkoeltopic staat onderaan ook ergens hoe je ratelen kunt verhelpen (met foto's!)

U vraagt, wij antwoorden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja ik heb dat reeds gelezen, maar mijns inziens ligt het probleem niet in de as.
De as lijkt me goed, maar het is zo dat de as horizontaal wordt gehouden door een cirkel in een plaat plastig (in de pomp zelf).

Deze is uitgesleten, waardoor de as (ook goed zichtbaar) als een gek heen en weer slingert .
Fotootje lijkt me toch wel handig dus ;)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 07:45
Als je een nieuw asje besteld zitten er ook nieuwe dopjes bij waar de as in valt.. dit zijn rubber dopjes zoals je in het zwart ziet op 't plaatje van MeMoRy

Maar anders wachten we de foto's wel af :)

Pvouput live

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ok hier zijn de lang verwachte foto's (met beschrijving).
Heb net de zaak uit elkaar gehaald, en eea is nog beetje nat, maar dat mag geen probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: http://gentoo-forum.nl/temp/pompFotos/pomp1.jpg
Hier zien we het feit dat de as erg veel speling heeft in de pomp zelf... kijk dan naar de afstand tussen het asje en de behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://gentoo-forum.nl/temp/pompFotos/pomp2.jpg
Zie hierboven... dit is de maximale afstand (ik houd hem tegen; door de magneten gaat het asje anders 'rechtop' staan)

Afbeeldingslocatie: http://gentoo-forum.nl/temp/pompFotos/pomp3.jpg
Het gat zelf.
Afbeeldingslocatie: http://gentoo-forum.nl/temp/pompFotos/asje.jpg
Het asje ziet er imo goed uit.

Ik informeerde laatst bij een andere GoTer die ik persoonlijk ken, en die een soort van tuincentrum runt waar ze die dingen ook repareren enzo, en hij zei dat die speling er dus niet mocht zijn.

Wat denken jullie?

Zelf fixen?
Naar /dev/kliko verplaatsen?
RMA? (bij voorkeur RMA natuurlijk)

Hij is trouwens in 10/2004 bij freezinghardware.nl gekocht. (heb bon en verpakking enzo nog).

edit:

een ander ding is het feit dat ik zelf de stekker van de snoer heb gehaald.
Het is namelijk zo dat die pomp in mijn kast gaat, en ik liever niet in mijn pc-v2100 ga boren.

Dus stekker eraf gehaald pomp erin... draad eruit (ventilatiegaten aan achterkant.... heb toch WC) en toen stekker er weer aan.

Mijns inziens is het aantoonbaar dat het 'defect' daar niet door veroorzaakt is..

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 12-02-2006 14:59 ]

Verwijderd

Zo ziet mijn Eheim er ook uit...
Rattelde ook maar met wat tape er omheen was het over :)

http://www.stud.uni-hanno...computer/pc_wak_eheim.htm

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Jeder ist selbst verantwortlich für Schäden an seiner Pumpe, seinem PC, Leib und Leben und evtl. eintretendem Garantieverlust durch Anwendung dieser Modifikation.

Die Modifikation bringt keinerlei Leistungssteigerung mit sich. Sie ist nur sinnvoll wenn Störgeräusche auftreten! Diese Anleitung ist gedacht als letzte Lösungsmöglichkeit.
Ik wacht even freezinghardware af, en dan maar tapen.... en dan dat maar.
Maar het is wel mijn garantie (als ik die al niet kwijt ben door die stekker :( )

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:46:
[...]
Ik wacht even freezinghardware af, en dan maar tapen.... en dan dat maar.
Maar het is wel mijn garantie (als ik die al niet kwijt ben door die stekker :( )
Die stekker mag echt het probleem niet zijn, je kunt er eventueel een andere stekker aanzetten.
Als je af gescheept wordt met een smoesje dan hang je er een lul verhaal tegen aan dat het nodig is voor je aquarium oid.
Hetzelfde geld voor krassen, verf en andere aanpassingen. Zij moeten dan aangeven dat dat de reden is voor het probleem. Anders is elke garantie claim te negeren met de melding "gebruikssporen".

"Meneer, u wilt toch niet zeggen dat u het product gebruikt hebt?" :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mja ik heb ze een linkje gestuurd naar deze draad voor foto's enzo.
Als in: ik wil van tevoren graag redelijk goed weten of ze RMA gaan doen of niet.

FH staat goed bekend, dus ik hoop dat het doorgaat.

Mja ik geloof niet dat de gemiddelde aquariumgek bij FH shopt (je kunt ook waterblokjes in je aquarium gooien ??? :+ ).

Mja die stekker aantonen als zijnde oorzaak is heel erg lastig ;)

Verwijderd

terugsturen.. dat mag toch niet.. Je kmoet wel een beetje redelijkheid verwachten het zijn niet de goedkoopste pompen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja daarom.

Probleem is alleen dat ik zeker wil weten dat ik RMA krijg.... als ik hem opstuur kan ik lastig PCen .
Daarom dus even wat luchtkoeling zoeken.

Als ik geen RMA krijg zou ik morgen meteen bij een pompen-boer staan ;)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
bekent verhaal bij al dit soort pompen en is niet op te lossen door een beetje tape tussen de schoep en het magneethuis te stoppen deze koppeling zorgt ervoor dat de pomp snel start ipv heen en weer te gaan bewegen,dat gebeurd als je hem vastzet.

de slijtage is in de binnenkern van de magneet hier heeft het keramische staande gedeelte gewoon een deel van de magneet weggeslepen waardoor er ruimte ontstaat en dus ook herrie.

er is maar 1 oplossing en dat is de gehele schoep te vervangen incl keramische as en de 2 rubbertjes waar ie in hangt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
lijkt me niet zo.
Het plastic laat het metaal van een magneet slijten? :?

Sowieso: om de schoepen teflon tape wikkelen?

• Death Dealer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-12-2022
gewoon wat tape rond het asje, het schoepenradje erover en het probleem is zeker en vast opgelost ;)
Heb ik met mijn eheim 1048 ook gedaan en werkte prima :)

DFI Lanparty UT NF4 ultra-d - athlon64 3700+ San Diego - 2 x 512mb twinmos speedpremium DDR443 PC3500 - Sapphire Radeon X800GTO² @ X850XT - Tagan U-01 480W

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
net mail van salland gehad, het wordt een RMA'tje.

Sowieso heb ik dat liever dan een DIY oplossing ;)

Iig bedankt voor tips\inzicht !

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Boudewijn schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:05:
lijkt me niet zo.
Het plastic laat het metaal van een magneet slijten? :?

Sowieso: om de schoepen teflon tape wikkelen?
nee de as is van knetterhard keramisch materiaal en die slijt de binnenzijde van de magneet weg
heb hier wel 4 eheim pompen liggen die alle hetzelfde verschijnsel hebben,teflon om het schoepen rad wikkelen lost dit probleem echt niet op.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ok duidelijk.

Toch fijn dat ze bij salland niet lastig doen.
Enig idee hoe lang het normaal bij hen duurt?

Ik twijfel of i keven wacht op nieuwe pomp, of dat ik nu een goedkope luchtkoeler koop (als ik week zonder desktop xit :X)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
freezinghardware heeft vandaag gemeld dat ze een nieuw asje opsturen (gisteren pomp gestuurd).
nou ja we zullen eens kijken of het wat oplevert.

:)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jammer dat ik dit topic nu pas zie...

Als ik het goed begrijp, zit/zat de speling tussen het magneetje (om het asje) en de (magneten in de) behuizing? Maar hoort dat niet zo te zijn dan? Anders kan hij moeilijk draaien lijkt me. Het asje en wat erom heen zit wordt in het midden gehouden door de dop waarmee je de pomp afsluit.

Heb je het pompje al teruggestuurd of hoefde dat niet? Volgens mij kan namelijk alleen lawaai optreden tussen het asje zelf en het schoepje, omdat je daar juist geen speling wilt hebben. :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
uhhhh het pompje is opgestuurd, en fh heeft me vandaag gemaild dat ze hem terug hebben gestuurd met een nieuwe as.

Qua responstijd van FH: chapeau. Gisteren gepost (wegens omstandigheden zo laat) en vandaag terug+net mailtje. Echt netjes!

Uhhh ja ik neem aan dat het de as is (maar wat dan???) of de behuizing zelf die is versleten.

Zie foto 1, dat gat hoort afaik niet _zo_ groot te zijn.

Pagina: 1