Eizo S1910-K
19" 4:3, S-PVA panel, 10-bits kleurtabellen ASICje van Eizo, 12ms
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Brakke 21" CRT van Digital. Was jaren redelijk (wel redelijk onscherp), maar begon ineens zwaar kleurverloop te vertonen. Een vriend van me heeft een Lacie 19" CRT, en ik wilde voor de fotobewerking e.d. ook een fatsoenlijke. Dat werd dus deze Eizo.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Geen dooie (sub-)pixels, en de winkel waar ik hem gekocht heb, Disc Planet, geeft standaard de eerste week pixelgarantie. Daarnaast heeft dit scherm zowel een OSD als een appje om alle instellingen te doen (via USB-kabel). Verder beschikt het scherm over het Eizo 10-bits kleuren-ASICje, om realistischer kleurweergave te realiseren (voordat het naar het 8-bits scherm vertaald wordt). Ze hebben ook 14-bits edities hiervan, maar dat zit weer in duurdere schermen.
Overigens is er, heel geinig, bij dit scherm weinig verschil tussen D-Sub en DVI te merken! Dan moet je wel een goede analoge aansluiting hebben (ouwe bak had een Matrox G450, wat erg goed is voor 2D) en deze heeft een Matrox G550 met DVI. De analoge aansluiting op het scherm is dus ook van hoge kwaliteit. Leuk voor als je geen DVI hebt.
Ook fijn van Eizo: 5 jaar on-site garantie!
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Zeer goed, maar daarom neem ik ook een Eizo. Zo uit de doos al aardig goed, er waren slechts minimale aanpassingen nodig toen ik m'n Monaco OptixXR calibratietooltje er op losliet. Daarnaast uiteraard erg helder en superscherp.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Niks van gemerkt.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
1000:1, erg goed. Zwarten zijn diep zwart, met goede schaduwdetaillering, met daarnaast heldere witten waar je ook de details in ziet.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Ik heb lang gekeken, en niks opgemerkt. Goed afgewerkt scherm.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Volgens specs 178 graden, maar dat is voor alle schermen dikke onzin. Je ziet het beeld nog wel goed, maar bij meer dan 40 a 45 graden komt er een heel licht groenige zweem over het beeld. De meesten zullen het niet zien, maar ik wel.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Mooi scherm, goede afwerking, zeer stevige voet (ik heb de standaardvoet, niet de ArcSwing), met mooie kabelhouder. De knopjes zijn lastig, want zwarte knopjes met reliëfopdruk en daarnaast een helder scherm, dat blijft problematisch.

Je werkt er overigens met die desktop-app zo omheen, dus niet al te problematisch voor mij.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Relatief helder blauw powerledje, maar voor mij niet storend. Verder gewoon een zwarte scherm, niks speciaals. Tenzij je op het Eizo logootje geilt natuurlijk.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
- Goed egaal scherm
- Zeer goede kleurweergave.
Nadelen:
- Knopjes onduidelijk
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.