Toon posts:

7800gt vs 1800 xl

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik zit een beetje met een dilemma na het lezen van vele reviews en benchmarks zit ik te dubben tussen 2 kaarten ivm een budget van 330 euro

of een:

xfx 7800 gt 256mb
of een:
sapphire x1800 xl 256mb

Ik heb vernomen dat de 1800 kaart beschikt over een afgekeurde xt chipset?! en wel eens te kampen heeft met witte puntjes in het scherm

en de 7800gt op een clocksnelheid van 400 en de 1800 xl een die op 500 draaid.
en de 1800 over pixelshader 3.0 beheerst.
hun geheugen draaien beide op 1 gigh? en de 7800 zelfs op 1,05...

Ik speel voor namelijk css deze wil ik zo mooi mogelijk spelen dus als het even kan met een eventuele overclock van de kaart op high..

geheugen en processor en sli even daargelaten.

Mijn vraag is uit jullie ervaringen met een van deze kaarten of mischien wel beide. beter voor mij zou zijn. ik hoop dat deze vraag niet in strijdt is met de regelgeving op het forum :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 17:32 ]

Verwijderd

Wat heb je zelf al gezocht? Over dit soort nieuwe kaarten zijn veel (zoniet heel veel) reviews te vinden... En zonder een snelle processor heb je *niets* aan je 7800gt/x1800xl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:32:
Wat heb je zelf al gezocht? Over dit soort nieuwe kaarten zijn veel (zoniet heel veel) reviews te vinden... En zonder een snelle processor heb je *niets* aan je 7800gt/x1800xl
Ja ik heb gezocht zoals in de text vermeld... maar ivm deze kaarten redelijk indentiek kwa specs zijn kom ik er niet geheel uit op de benches en vraag ik om de ervaringen in de praktijk...

Dat van de processor doet er niet toe bij mijn vraag, dit had ik ook in mijn vraag verwerkt :)

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
7800 is volgens mij meestal ietsje sneller. Ook verbruikt ie minder stroom en is hij goedkoper. Club3D heb ik al onder 300 EU gezien. Als je op THG/AnandTech zoekt naar reviews moet je er uit kunnen komen. Voor jouw budget zou je evt ook naar een factory overclocked GT kunnen kijken. XFX heeft een versie die 50 Mhz op mem en core erbij gooit.

EDIT: X1800 heeft wel iets betere techniek in huis (iets met AA icm een andere feauture wat nV niet kan) en is daardoor meer future-proof. Puur FPS-wise gezien zou ik XFX overclocked 7800GT nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door SqnLdr op 06-02-2006 17:42 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
De Geforce 7800 GT is in veel gevallen een flink stukje sneller dan de Radeon X1800XL, want eigenlijk moet je de 7800 GT vergelijken met de Radeon X1800XT en niet XL.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar wat benchmarks van Tomshardware:

Afbeeldingslocatie: http://www.2dark.net/Downloads/Screenshots/Benchmark/FearBenchmark.jpg

En vooral deze tabel geeft een leuke indicatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.2dark.net/Downloads/Screenshots/Benchmark/UpgradeSmall.jpg
Klik voor vergroting
Volgens deze tabel geeft een Geforce 7800 GT een performance gain van 39% ten opzichte van de Radeon X1800 XL :)

[ Voor 42% gewijzigd door Hahn op 06-02-2006 17:52 ]

The devil is in the details.

• Shunt
  • Laatst online: 31-07 18:01

Shunt

Boe

eh een ervaring in praktijk kan je alleen software vergelijken want de hardware is dan gewoon weg te verschillend. daar om zijn benchmarks zo belangrijk. die worden getest op een gelijk systeem.
zelf heb ik een hekel aan de besturing van ATI drivers en de tv out van de 1800XT vond ik maar matig.
heb nu een 7800GT en ben zeer te vreden. nette drivers (wel wat langzaame drivers laden van menus en zooi) maar perfecte tv out.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

CSS is weer een typisch ATI spel... FEAR is een nvidia spel... dus die mooie tabel gaat niet op.

Zoek een review waar meerdere spellen gebenched worden met deze 2 kaarten

Succes

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:24:
CSS is weer een typisch ATI spel... FEAR is een nvidia spel... dus die mooie tabel gaat niet op.

Succes
met hem want inpricipe Beat een X800XT een 6800Ultra al hier kan je dan twisten over SM3.0 etc. (ik weet niet hoe ze hebben gebenched) maar een X1800XL zou zeker sneller moeten zijn

over het algemeen is hij volgens mij een tikkie langzamer dan de 7800GT

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Hahn
  • Laatst online: 16:56

Succes
Die tabel gaat over meerdere tests van Tomshardware, niet alleen om FEAR.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar voor de 7800 gt gekozen ivm mijn karig budgetje :)

Het is een hoop wikken en wegen maar de xl versie, doet mij mischien geheel ontrecht als een light versie een mx versie van die reeks..

De benches zijn soms behoorlijk verwarrend, omdat er vaak veel verschillende uitkomsten uitkomen en je veel temaken krijgt met pro ati/nvidia fans..

Mochten er meer mensen geintresseerd zjin in een van deze 2 kaarten voor css, dan zal ik van de week wat benches met mijn systeem hier plaatsen en wat ingame gegevens oa over de fps en de instellingen die speelbaar zijn.

Verwijderd

Succes
anders zou hij eens een review moeten gebruiken met de nieuwste drivers van beide, blijkt dat da gat van 39% toch ni zo helemaal klopt

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
De 7800GT heeft weer 20pp tegenover de 16 van de x1800xl, zo zijn er nog wel heel wat verschillen die hierboven ook al genoemd zijn. Qua prijs zit de 7800GT als ik me niet vergis iets van €50,- onder de x1800xl, dus als het je om de prijs gaat zou je die moeten nemen. Ik denk dan ook dat qua prijs/prestatie verhouding de 7800GT meet te bieden heeft dan een x1800xl.

[CiP] Le Régional Built To Last.

Verwijderd

Goesiman schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:32:
De 7800GT heeft weer 20pp tegenover de 16 van de x1800xl, zo zijn er nog wel heel wat verschillen die hierboven ook al genoemd zijn. Qua prijs zit de 7800GT als ik me niet vergis iets van €50,- onder de x1800xl, dus als het je om de prijs gaat zou je die moeten nemen. Ik denk dan ook dat qua prijs/prestatie verhouding de 7800GT meet te bieden heeft dan een x1800xl.
een 7800GTX heeft 24pixelpipes... een x1900xtx heeft er maar 16.... toch is deze beduidend sneller... staar je niet blind aan pixelpipes maar aan de performance :Y)

Verwijderd

Het is met videokaarten wel meer zo dat je niet moet staren naar wat er op de verpakking staat,
Benchmarks zijn de enige betrouwbare voorbeelden van de prestaties van je kaart.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:23:
[...]

... een x1900xtx heeft er maar 16....
Als je het ATI topic leest, dan wist je dat de x1900 GEEN pixelpipelines meer heeft!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Even ingrijpen hoor, want dit kan ik niet meer aanzien :P

Over het algemeen is de 7800GT sneller dan de X1800XL (moet je maar flink Googlen want dan kom je er wel), slechts in enkele gevallen weet de X1800XL de 7800GT te verslaan en dat komt vaak door het gebruik van AA&AF. Dus als je daar veel mee aan de slag wilt moet je die kopen en anders voor brute kracht de 7800GT pakken. Het gat is trouwens niet zo groot als 39% als dat men je laat denken.
* Jejking vraagt zich ineens af wat hij hier nog doet met z'n X800XL ;)
snake903 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:30:
Als je het ATI topic leest, dan wist je dat de x1900 GEEN pixelpipelines meer heeft!
Als je goed in het ATi-topic leest lieve schat, dan wist je dat niet de X1900, maar de R600 geen pixelpipelines meer heeft ;). Dat is een unified architecture waarbij alles door 1 ding wordt gedaan n.a.v. de workload. De X1900/R580 werkt daarentegen nog met de 'oude echte' pixelpipelines, 16... En heeft dan 3 processoren per pipeline. Dus geen 48 pixelpipelines!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 17:15
Met css en een gf7800gt van XFX haal ik doorgaans 100 fps dit in combinatie met 1gb ram en amd64 3700+.

Mijn gf7800gt loop makkelijk op 500/1200 en mijn cpu op 2900mhz in deze combinatie haal ik constant 100fps

Mijn stresstest in source is overgeclocked 185fps @ 1280:1024 alles open, aa en af uit.

niet overclocked is 166fps

[ Voor 6% gewijzigd door TRAXION op 08-02-2006 09:37 ]

Pagina: 1