[nieuws] Megapixelrace is over

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
The quiet before the storm...
=============================

We're in one of those typical pre-PMA lulls right now, many
manufacturers busy readying their product announcements for the all
important fortnight before the show opens. This PMA will certainly
have a different flavor than those of previous years, many
manufacturers accepting that the megapixel war is all but over and
that buyers are now putting more emphasis on other more useful
features such as zoom length, image stabilization, battery life
etc.
Let's hope a calming in megapixel count will also leave more
R&D money for lens development (which is ultimately more important,
especially for compacts).

Phil
Uit de DPReview nieuwsbrief. En ik denk dat Phil gelijk heeft: Zelfs de kleine Ixusjes (750) hebben tegenwoordig 7MP aan boord, en de Canon S80 maar liefst 8MP: behoorlijke zee aan pixels!

Een jaar geleden al werd de Ixus 700 geïntro'd met 7MP: verschillende andere budget/prosumer-modellen kregen dezelfde Sony-CCD mee. Slechts een paar modellen hebben 8MP aan boord, maar veel meer zal het niet worden. Canon heeft nu met de Ixus 430 Wireless een voorzetje gegeven met functionaliteit in andere richtingen: ook zullen verschillende (doorontwikkelde) vormen van IS hun weg vinden naar de digicams.

En eigenlijk is het helemaal niet zo erg dat de fabrikanten settlen op 7~8 MP op consumer-gebied: anders moeten gebruikers hun geheugenkaarten (ja, het is steeds betaalbaarder, maar toch) en pc's weer upgraden om al die bestanden van ettelijke MB's te downloaden, te bewerken, op te slaan etc.

Er zijn al 36 producten aangekondigd voor de PMA 2006, en op de show zelf zullen vast nog wat meer nieuwtjes geshowed worden. Te denken valt aan de opvolger van de EOS 20D (35D?), nieuws op sensorgebied, en natuurlijk ook Sony die met z'n eerste dSLR zal komen: mogelijk zal die laatste nog niet op PMA worden aangekondigd, maar misschien ook wel :)

Ben benieuwd of we nog echte innovatie's zullen zien op het gebied van sensors, lenzen, IS/VR en dergelijke: de vraag is of Sony tevreden zal zijn met een 3e plaats in dSLR-land achter Canon en Nikon :o

LinkedIn
Instagram

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43
Ligt het aan mij of staat hier dat het juist niet over is:
many manufacturers accepting that the megapixel war is all but over
'all but' is toch letterlijk vertaald 'alles behalve' :? (Zal wel aan mij liggen)

Overigens vond ik de strijd om de meeste pixels ook wel een beetje onnodig, voor de gemiddelde gebruiker is meer dan 5 MP toch al snel overkill. Ik geef zelf (zoals die nieuwsbrief ook aangeeft) meer om zoomlength, batterijduur en of een camera goed is in het nemen van scherpe foto's.

The devil is in the details.

Verwijderd

Op Slashdot is er ook gesproken (http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/05/0020225) en als je de reacties doorleest zie je dat er nog veel belangrijke functies aan een fototoestel toe gevoegd kunnen worden. Een aantal ervan wilde ik ook zelf graag zien op een eventueel nieuw toestel, een aantal andere functies had ik nog nooit aan gedacht, maar verwelkom ze graag! Ik denk overigens niet dat we op de huidige megapixelgrens blijven, hooguit zal er eerst een kwaliteitsslag in de lenzen uitgevochten worden, en zullen er allerlei nieuwe functies aan toestellen worden toegevoegd. Immers, de fabrikanten willen maar al te graag mij ervan overtuigen dat ik mijn Ixus 500 inruil. En ze weten ook heel goed dat ik deze niet inruil voor een toestel wat slechts anderhalf keer zoveel pixels heeft en voor de rest geen toegevoegde waarde.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 10:17

Cliffie

Trompetslet

"all but" betekent juist dat het volledig over is :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Cliffie schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:07:
nee hoor, ga jij maar terug naar school je engels oppoetsen

All but over ... betekent dat het NIET voorbij is

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CrankyGamerOG schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:08:
[...]

nee hoor, ga jij maar terug naar school je engels oppoetsen

All but over ... betekent dat het NIET voorbij is
Inderdaad...

Verwijderd

Haha, mooi zo;n cursus engels, dit betekent wel dat het bericht een beetje vreemde inhoud heeft gekregen, de pixelwar is zeker nog niet voorbij dus hebben fabrikanten zich op andere dingen gericht? HUH

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Cliffie schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:07:
Nee hoor, juist niet :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ach ik vind 6-8 mpixel eigenlijk al prima, een 5D is wat betreft nog leuker maar wat ik belangrijker vind is het dynamisch bereik en de ruisvrijheid(prio nr 1 voor mij eik).

Laat Canon maar eens wat fullframe-nieuws uitbrengen op PMA :9

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kortom: Phil zegt het compleet tegenovergestelde van wat hij bedoeld :P

Ach tja gelijk heeft hij wel. Wat moet je nou met een camera met 8 megapixel terwijl dat ding met een wokkietokkie lens is uitgerust. Liever 4 Megapixel en een goede lens. Inmiddels weet de consument ook wel dat hij erg moet letten op de kwaliteit van de lens en niet alleen op het aantal megapixel/ aantal x optische zoom :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 13:24
Atlas schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:15:

Ach tja gelijk heeft hij wel. Wat moet je nou met een camera met 8 megapixel terwijl dat ding met een wokkietokkie lens is uitgerust. Liever 4 Megapixel en een goede lens. Inmiddels weet de consument ook wel dat hij erg moet letten op de kwaliteit van de lens en niet alleen op het aantal megapixel/ aantal x optische zoom :)
Is dat wel echt zo ? Een deel van de consumenten denkt nog steeds een supercamera in hun GSM te hebben, omdat die nu 1.3 megapixel fototjes schieten.

Je hebt gelijk waar je de wat serieuzere fotograaf beschouwd. Maar ik hoor nog genoeg mensen praten over een nieuwe point-and-shoot camera kopen omdat ze er een hebben met 'maar' 3.2 of 4.3 megapixels hoor.

• Remy

Remy

Topicstarter
Nee hoor, Phil kan prima Engels ;) All but over betekent gewoon nagenoeg over, simpelweg.

De E330 heeft een leuke innovatie aan boord, ben benieuwd naar de prestaties en of er andere fabrikanten met iets dergelijks zullen komen. Fullframe-nieuws van Canon zal er nog niet zijn: de 5D is nog niet zo oud ;)

LinkedIn
Instagram

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Okok, ik had niet 100% gelijk, maar meer dan jullie:

Main Entry: all but
Function: adverb
: very nearly : ALMOST <would be all but impossible>

Wat Remy dus ook zegt :P

[ Voor 11% gewijzigd door Cliffie op 06-02-2006 15:20 ]

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05
Als je gewoon all but zou vertalen, zou het betekenen dat het juist niet over is..

Echter als je de rest van de tekst gaat lezen, evenals de titel, kun je ervan uit gaan dat de megapixelstrijd juist wel is afgelopen..

Edit: volgens mij klopt ^^ wel maargoed, het zal wel een tikfoutje zijn denk ik

Edit 2: Zal het straks even aan zn engelse mammie vragen :X

[ Voor 27% gewijzigd door --WaaZaa-- op 06-02-2006 15:27 . Reden: mensen die sneller tikken :( ]

prutsert

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

--WaaZaa-- schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:25:
Als je gewoon all but zou vertalen, zou het betekenen dat het juist niet over is..

Echter als je de rest van de tekst gaat lezen, evenals de titel, kun je ervan uit gaan dat de megapixelstrijd juist wel is afgelopen..
Het is gewoon een uitdrukking, je moet het niet letterlijk vertalen. Jemig, mijn engels is niet super, maar dit wist ik zelfs :X

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Cliffie schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:19:
Okok, ik had niet 100% gelijk, maar meer dan jullie:

Main Entry: all but
Function: adverb
: very nearly : ALMOST <would be all but impossible>

Wat Remy dus ook zegt :P
waar heb je dit gedaan dan ? :X probeer eens all but over dan, dan rolt eruit, nog lang niet voorbij denk ik
maar idd het gaat hier om de context

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Remy

Remy

Topicstarter
Uhm jongens, alsjeblieft? Dit is niet taalweb.nl hè :) of english.com in dit geval. Graag weer ontopic ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:31:
Uhm jongens, alsjeblieft? Dit is niet taalweb.nl hè :) of english.com in dit geval. Graag weer ontopic ;)
Precies! Lijkt me interessanter om eens te peilen wat de wensen van tweakers zijn voor een nieuwe digitale camera. Ik zou bijvoorbeeld graag hetvolgende zien op een nieuw toestel:
  • verschillende beeldmodes (breedbeeld etc)
  • gps informatie bij iedere foto
  • samenwerking met de mobiele telefoon of andere devices
  • goede videofunctie (echt goed dus)
  • beeldstabilisatie
  • nooit rode ogen
  • snellere verwerking
  • ingebouwde panorama (of 180-360) mogelijkheid zonder externe programma's en 30 losse foto's
  • lichtgevoeliger zodat flits niet zo snel nodig is

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 15:46 ]

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik vind dit een heel erg logische stap, vergelijkbaar met processor-bakkers die de Megahertzen wedloop ook links laten liggen.

Ben zelf bij aanschaf van me dSLR (KonicaMinolta Dynax 5D) niet voor de megapixels gegaan, 6 MP was en blijkt ruim voldoende, hoewel er diverse toestellen zijn die ook in de prijsklasse meer MP's bieden heeft dit voor mij geen betekenis. De bestanden worden alleen onnodig groot, als ik foto's doormail maak ik ze meestal kleiner (1024x768), ik print niet groter dan 10x15 cm en me scherm heeft een res van 1280*1024, al met al zijn 6MP dus genoeg, had van mij zelfs 3MP mogen zijn...

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:35:
[...]

Precies! Lijkt me interessanter om eens te peilen wat de wensen van tweakers zijn voor een nieuwe digitale camera.
Simpel, meer dynamische range en nog minder ruis dan de 20D nu al biedt :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Zou je een auto-sensorclean-functie handig/interessant vinden Beaves? Of incam photo-overlay (bracketing post processing dus)? Ik weet zelf niet precies welke kant ze op willen in zowel digicam als dSLR-land..misschien dat Sony met een leuke primeur kan komen :)

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik denk dat de rek er ook grotendeels uit is, voor wat betreft megapixels uit kleine digicompact sensors peuteren. Hoe kleiner de subpixels, hoe lastiger de bijverschijnselen worden: meer moeite doen om ruis te voorkomen of te filteren, en de optica moet steeds beter worden om de fijnere pixelpitch bij te benen.

Op gebied van de dSLR echter denk ik dat de mpixel race minder gestreden is dan digicompact gebied, al denk ik wel dat het dezelfde richting opgaat: megapixels worden minder belangrijk.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Weet je wat ik écht prachtig zou vinden, dat hij automatisch bij het creëren van een RAW je foto in stapjes opslaat, dus stel ik heb een sluitertijd van 1/50e, dan zou ik heel fijn vinden als hij een RAW creëerde, die bestaat uit bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/1000e, 1/500e/ 1/250e 1/100e en 1/50e.

Oftewel, hij bouwt dan cumulatief je plaatje op. Dan heb je een enorm dynamisch bereik.... :P

|>

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:35:
[...]

Precies! Lijkt me interessanter om eens te peilen wat de wensen van tweakers zijn voor een nieuwe digitale camera. Ik zou bijvoorbeeld graag hetvolgende zien op een nieuw toestel:
  • goede videofunctie (echt goed dus)
  • beeldstabilisatie
  • nooit rode ogen
  • snellere verwerking
  • ingebouwde panorama (of 180-360) mogelijkheid zonder externe programma's en 30 losse foto's
Niet echt nodig, dit kun je altijd nog op je PC doen. Je sensor heeft toch een vaste maat.

Zou een leuke uitbreiding zijn, maar wel relatief duur worden denk ik.

Zou kunnen met bluetooth en Wifi. Ik zou alleen nog moeten nadenken wat je er mee zou willen doen? Bovendien kunnen veel telefoons en PDA's al rechtstreeks het kaartje van je camera lezen wat veel sneller is.

• goede videofunctie
Ik zou zeggen: koop een videocamera. Het integreren van allerelei zaken in 1 apparaat is leuk, maar op een gegeven moment worden de consessies te groot.

• beeldstabilisatie
Is al bij heel veel modellen beschikbaar.

• nooit rode ogen
Lastig. Het hangt namelijk onder andere af van de afstand tussen de lens en de flitser. Bij kleine (compacte) camera's is dit dus erg lastig te voorkomen. Wat wel zou kunnen is softwarematige rode-ogen-correctie in de camera (ik geloof dat dure Nikons dit al kunnen).

• snellere verwerking
Camera's worden al steeds sneller. Wat moet er precies sneller worden volgens jou?

Op sommige camera's kan dit al. Toch krijg je de beste resultaten door een statief mee te nemen en losse foto's te schieten.

Bij SLR's is dit al heel goed. Bij de compacte camera's is dit inderdaad behoorlijk slecht, alleen sommige Fuji's doen het wel goed (bijvoorbeeld F10/F11).

• dutchguy
Simon schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:19:
Weet je wat ik écht prachtig zou vinden, dat hij automatisch bij het creëren van een RAW je foto in stapjes opslaat, dus stel ik heb een sluitertijd van 1/50e, dan zou ik heel fijn vinden als hij een RAW creëerde, die bestaat uit bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/1000e, 1/500e/ 1/250e 1/100e en 1/50e.

Oftewel, hij bouwt dan cumulatief je plaatje op. Dan heb je een enorm dynamisch bereik.... :P
Het effect wat je wilt hebben kan nu al gedeeltelijk (met een omweg) met behulp van bracketing, iets wat de meeste camera's al ondersteunen. Je kunt daarna de foto's samenvoegen om een groter dynamisch bereik te krijgen. Nadeel is dat dit alleen werkt bij statische onderwerpen en je zult ook een statief moeten gebruiken voor het beste resultaat.

Verwijderd

over 2 jaar heeft een cosumer camera ook 12 megapixel... en is een 4gb compact flash kaart standaard...i.p.v. luxe..

Er kan nog heel wat gedaan worden technisch... of het nut heeft?...

• simon
lintje schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:36:
[...]

Het effect wat je wilt hebben kan nu al gedeeltelijk (met een omweg) met behulp van bracketing, iets wat de meeste camera's al ondersteunen. Je kunt daarna de foto's samenvoegen om een groter dynamisch bereik te krijgen. Nadeel is dat dit alleen werkt bij statische onderwerpen en je zult ook een statief moeten gebruiken voor het beste resultaat.
Dat weet ik ook, maar bracketing is omslachtig, vereist ook meerdere sluiterbewegingen, verandering van beeld etc. Maar je nu is het plaatje uit de sensor een cumulatief plaatje van de sluitertijd, als we dat in stapjes opdelen kun * , zonder ervoor de sluiter op en neer te laten klappen kun je denk ik meer.

* Dus je stapelt gewoon op, na een zoveelste pomp je de info weg, maar behoud de oude nog, die komt weer boven op de oude etc..

|>

• dutchguy
Simon schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:43:
[...]

Dat weet ik ook, maar bracketing is omslachtig, vereist ook meerdere sluiterbewegingen, verandering van beeld etc. Maar je nu is het plaatje uit de sensor een cumulatief plaatje van de sluitertijd, als we dat in stapjes opdelen kun * , zonder ervoor de sluiter op en neer te laten klappen kun je denk ik meer.

* Dus je stapelt gewoon op, na een zoveelste pomp je de info weg, maar behoud de oude nog, die komt weer boven op de oude etc..
Het zou in theorie mogelijk moeten zijn om bracketing te doen zonder de spiegel meerdere keren te laten klappen. Als die informatie dan in de camera kan worden samengevoegd zou dat inderdaad mooi zijn. Ik denk wel dat 2 verschillende belichtingen al meer dan genoeg zijn.

• Alnitak
  • Laatst online: 20-12-2021
lintje schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:33:
[...]
Zou een leuke uitbreiding zijn, maar wel relatief duur worden denk ik.
[...]
er was toch al een NIKON die een gps ontvanger had.
en dat opsloeg in de EXIF

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Simon schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:43:
[...]

Leuk idee, alleen vergeet je 1 ding...

Het uitlezen van een sensor is een informatiedestructieve handeling, de restlading van de subpixels wordt uitgelezen door ze, vrij letterlijk, leeg te laten lopen en het stroompje te meten. Dus je kan niet tijdens de belichting al een keertje uitlezen en vrolijk verder gaan met lichtvangen. Na uitlezen moeten alle subpixels opnieuw van lading voorzien worden, sensor staat weer op nul, en dan kan je een nieuwe belichting beginnen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:58:
Zou je een auto-sensorclean-functie handig/interessant vinden Beaves?
Nope, anders had ik dat wel gezegd :P Ik maak zelf mjin sensor wel af en toe schoon :)
Remy schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:58:
Of incam photo-overlay (bracketing post processing dus)?
Ook niet, doe ik liever zelf in mijn RAW converter en Photoshop.

• simon
JumpStart schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:01:
[...]

Leuk idee, alleen vergeet je 1 ding...

Het uitlezen van een sensor is een informatiedestructieve handeling, de restlading van de subpixels wordt uitgelezen door ze, vrij letterlijk, leeg te laten lopen en het stroompje te meten. Dus je kan niet tijdens de belichting al een keertje uitlezen en vrolijk verder gaan met lichtvangen. Na uitlezen moeten alle subpixels opnieuw van lading voorzien worden, sensor staat weer op nul, en dan kan je een nieuwe belichting beginnen.
ja, dat begrijp ik. Maar kijk, dat is nou het leuke aan techniek, daar kun je nieuwe ontdekkingen mee doen :P

|>

Verwijderd

Tsja, ik zit al een hele tijd te kijken naar een nieuwe digitale camera. En ik moet ook zeggen dat het aantal megapixels me nu ook niet al te veel kan boeien, al moet ik toegeven dat ik toch pas vanaf zo'n 5MP zit te kijken, puur omdat ik het handig vind dat als ik met het normale zoombereik net niet m'n onderwerp dichtbij genoeg kan krijgen, dat ik dan een uitsnede kan maken van zo'n foto.

Alleen, er is op het moment geen enkele camera die echt volledig aan mijn eisen kan voldoen. Wat ik zoal wil, is dus een goed zoombereik (toch wel (in 35mm uitgedrukt) vanaf zo'n 35mm tot het liefst in de buurt van de 200mm. Wel een goede kwaliteit lens graag, moet licht goed doorlaten en zo min mogelijk vervormen. En natuurlijk zo min mogelijk ruis, zeker als er met hogere ISO-waarden gewerkt word (okee, ruis is opden duur niet te vermijden, maar sommigen kunnen toch overdrijven). Sluitertijd is daarbij ook belangrijk, ik wil eventueel foto's kunnen gaan maken van sterren en daar heb je toch een lange sluitertijd voor nodig. En er moet een optische zoeker op zitten, iets wat tegenwoordig steeds vaker achterwege gelaten wordt ten gunste van een groter LCD-scherm. O ja, en graag ook de mogelijkheid van een beeldverhouding van 3:2.
En dat alles in een kleine verpakking. Ik heb wel de verschillende functies bij verschillende camera's gezien, maar nu wil ik het in 1 camera gecombineerd hebben. Ik ben bang dat het nooit echt naar m'n zin zal worden, dus ik blijf maar rustig doorzoeken tot er een camera is die er in ieder geval in de buurt komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 17:19 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Voorlopig vind Sony nog van niet: http://www.nu.nl/news/668..._DSC-R1_%28review%29.html

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Simon schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:05:
[...]

ja, dat begrijp ik. Maar kijk, dat is nou het leuke aan techniek, daar kun je nieuwe ontdekkingen mee doen :P
Nou, die nieuwe revolutionaire sensor techniek die eind afgelopen jaar aangekondigd werd is gebaseerd op veel kleinere condensatoren onder de subpixels. Daarbij houdt een tellertje bij hoe vaak de sensor tijdens een belichting ontladen wordt door invallend licht (en door de electronica weer opgeladen wordt). Licht intensiteit wordt dan dus bepaald door een tellertje dat aangeeft hoe vaak de lading opnieuw moest worden aangevuld, een discrete waarde dus, in plaats de hoeveelheid restlading van een veel grotere condensator.

Voordeel hiervan is dat overbelichting veel moeilijker is (dan moet je zoveel licht vangen dat de condensators sneller ontladen dan de refresh cyclus van de sensor).

Zie nieuws: Nieuwe CMOS-chip: 50x minder stroom, 100x meer bereik

• dutchguy
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:14:
Alleen, er is op het moment geen enkele camera die echt volledig aan mijn eisen kan voldoen. Wat ik zoal wil, is dus een goed zoombereik (toch wel (in 35mm uitgedrukt) vanaf zo'n 35mm tot het liefst in de buurt van de 200mm. Wel een goede kwaliteit lens graag, moet licht goed doorlaten en zo min mogelijk vervormen. En natuurlijk zo min mogelijk ruis, zeker als er met hogere ISO-waarden gewerkt word (okee, ruis is opden duur niet te vermijden, maar sommigen kunnen toch overdrijven). Sluitertijd is daarbij ook belangrijk, ik wil eventueel foto's kunnen gaan maken van sterren en daar heb je toch een lange sluitertijd voor nodig. En er moet een optische zoeker op zitten, iets wat tegenwoordig steeds vaker achterwege gelaten wordt ten gunste van een groter LCD-scherm. O ja, en graag ook de mogelijkheid van een beeldverhouding van 3:2.
En dat alles in een kleine verpakking. Ik heb wel de verschillende functies bij verschillende camera's gezien, maar nu wil ik het in 1 camera gecombineerd hebben. Ik ben bang dat het nooit echt naar m'n zin zal worden, dus ik blijf maar rustig doorzoeken tot er een camera is die er in ieder geval in de buurt komt.
Als je deze eisen gaat stellen wordt het wel heel moeilijk. Voorbeeld: optische zoeker + klein + groot zoombereik is al heel lastig. Bijna alle compacte camera's hebben geen optische zoeker meer en als ze die al hebben is die niet echt fijn. Als je dan verder kijkt hebben pas DSLR's weer een optische zoeker en die zijn niet echt compact. Ik denk niet dat zo'n camera er snel zal komen. Je kunt misschien beter een paar eisen aanpassen en nu een camera kopen ;)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Zou het invoeren van standaard FullFrame sensors in Dslr's niet iets handig kunnen worden? Overigens zou ik liever research zien in gevoeligheid van sensors. Dus vermindering van ruis en mogelijkheden tot veel kortere sluitertijden. Iets wat echt wel handig zou zijn voor de pro als voor de amateur.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik zou graag een compacte camera willen (welke best wel €1000,- zou mogen kosten) die de voordelen heeft van een dslr zoals snelle focus en minder ruis, kleiner DOF. Verwisselbare lensen is dan natuurlijk geen optie. Formaat liefst nog iets kleiner dan een prosumer ala Canon Pro1 en Olympus8080

www.casarodriguillo.com

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

jvvv schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:34:
Zou het invoeren van standaard FullFrame sensors in Dslr's niet iets handig kunnen worden? Overigens zou ik liever research zien in gevoeligheid van sensors. Dus vermindering van ruis en mogelijkheden tot veel kortere sluitertijden. Iets wat echt wel handig zou zijn voor de pro als voor de amateur.
Nee, want met fullframe ga je ook de vaak kwalitatief mindere randen van het glas gebruiken.....

• guillaumemay
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik denk wel dat het, vooral bij Canon, de kant op gaat naar full frame als standaard. Mensen met EF-S lenzen op een cropfactor camera gebruiken trouwens ook de 'mindere randen van het glas' en daar wordt verbazingwekkend weinig over geklaagd. Wel zorgt een steeds hogere resolutie ervoor dat je steeds hogere eisen gaat stellen aan het glas.

Ook zie ik dat ik gelukkig niet de enige ben die een betere ruisbehandeling en dingen als een bruikbare ISO 6400 of hoger als een nieuwe ontwikkeling met open armen zal ontvangen.

Laat die nieuwe sensoren maar komen. d:)b

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er wordt niet over geklaagd omdat je weet dat je niet zoveel betaald ;).

• Spotter
  • Laatst online: 28-01 20:33

Spotter

Lichtnicht

jvvv schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:34:
de full frame ben ik, en met mij een hoop anderen, het niet eens. Voor dingen als het fotograferen van dieren, sport, vliegtuigen (ondergetekende) zijn de 'extra millimeters' enorm handig. Voor mij geen full frame sensor.

Je ideeën over de gevoeligheden van de sensor ben ik het wel mee eens.

• simon
Full frame is alleen leuk als je het echt nodig hebt, Canon heeft ook al gezegd het segment wat nu EF-S is geen full frame te gaan geven, waarschijnlijk betekent dit gewoon dat er meer goedkope full frame camera's (lees 5D a-likes) komen. Best leuk opzich.

|>

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Toen ik terug ging van 6.3 mp (Canon EOS 10D) naar 4.1 mp (Canon EOS 1D) heb ik daar weinig van gemerkt. De bestanden waren heerlijk klein en zoveel oplossend vermogen leverde ik overigens niet in - althans ik merkte daar niet zo heel veel van.

De bestanden uit mijn 8 mp Canon EOS 1D MkII ervaar ik als ENORM - het maakt het croppen wel handiger ;) maar veel groter hoeven de bestanden ook niet meer te worden volgens mij. Met een 16 mp camera worden de bestanden beestachtig groot en zou ik al mijn CFjes door 4GB exemplaren moeten gaan vervangen ofzo.

Voorlopig heb ik aan 8 mp meer dan genoeg maar goed.... men dacht ook dat 640kb voor iedereen zat zou zijn, dus we zien het wel weer.

Voor mij zijn andere zaken belangrijker als megapixels; bv de kwaliteit van AF, lichtmeting, schrijfsnelheid en bouw van de camera.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:37:
[...]

Nee, want met fullframe ga je ook de vaak kwalitatief mindere randen van het glas gebruiken.....
Met de resoluties van een 1Ds e.d. zou me dat werkelijk geen fluit uit maken, wil je het niet dan crop je alsnog de beelsnede van een cropfactor eruit :P

Ik wil gewoon fullframe primair voor mijn groothoekje ala 17-40 die dan opeens megawijd wordt en de ruisvrijheid :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:08:
[...]

Met de resoluties van een 1Ds e.d. zou me dat werkelijk geen fluit uit maken, wil je het niet dan crop je alsnog de beelsnede van een cropfactor eruit :P

Ik wil gewoon fullframe primair voor mijn groothoekje ala 17-40 die dan opeens megawijd wordt en de ruisvrijheid :)
Ik moet inderdaad ook eerlijk toegeven dat ik m'n 17-40 heerlijk vind op die EOS 600. :)

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
MartijnGizmo schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:37:
[...]

Mja ach, 't is net als vignetting, je kan leuk foto's van witte muren met rasters enz gaan maken om het te checken, maar eigelijk valt het bij real-life use te weinig op om een echt nadeel tov de voordelen van FF te zijn imo.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• dutchguy
Tonio schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 06:58:
[...]

Mja ach, 't is net als vignetting, je kan leuk foto's van witte muren met rasters enz gaan maken om het te checken, maar eigelijk valt het bij real-life use te weinig op om een echt nadeel tov de voordelen van FF te zijn imo.
Wat zijn dan voor jou de voordelen van fullframe?

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
lintje schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 08:37:
[...]

Wat zijn dan voor jou de voordelen van fullframe?
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page12.asp hier staan die voordelen eigelijk wel mooi (stukje naar beneden scrollen, tabelletje onder de foto).

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36

• Remy

Remy

Topicstarter
Koop een 10-20 en bespaar 2500 eur? En de 20D is vergelijkbaar qua noise met de 5D, dus tja: wat je er nou echt op vooruit gaat voor al dat geld :)

Maar eigenlijk had ik dit topic niet bedoeld als fullframe vs cropped sensors: dat is namelijk al te uitgekauwd voor woorden, en iedereen kent de voor- en nadelen zo langzamerhand wel.

De PMA 2006 Show begint over 3 weken: we zullen nog even geduld moeten hebben tot de echt dikke nieuwtjes dus komen :) Ik zal tzt er een topic voor maken met info/pics enzo ook.

LinkedIn
Instagram

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:38
- Grote dynamisch bereik
- minder ruis (tot ISO6400 ofzo)
- spot meter
- ISO-waarde in de viewfinder (liefst nog met een optionele alarmering die waarschuwt wanneer je erg korte sluitertijd icm. hoge ISO gebruikt, zodat per ongeluk vergeten de ISO terug te zetten niet meer voor zal komen)....

Verder voldoet de 20D prima.

Haters everywhere but I don’t really care

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Remy schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:17:
[...]
Koop een 10-20 en bespaar 2500 eur? En de 20D is vergelijkbaar qua noise met de 5D, dus tja: wat je er nou echt op vooruit gaat voor al dat geld :)

Maar eigenlijk had ik dit topic niet bedoeld als fullframe vs cropped sensors: dat is namelijk al te uitgekauwd voor woorden, en iedereen kent de voor- en nadelen zo langzamerhand wel.

De PMA 2006 Show begint over 3 weken: we zullen nog even geduld moeten hebben tot de echt dikke nieuwtjes dus komen :) Ik zal tzt er een topic voor maken met info/pics enzo ook.
Kan niet wachten op die PMA. Ik hoop echt dat sony daar eens goed duidelijk maakt wat de toekomst van de minolta-A mount wordt.
Ik heb namelijk een lens @ marktplaats op het oog, maar wil wel weten of het zin heeft om geld uit te geven aan een lens met een mount waarvan de toekomst atm zo onzeker is :/.

Verwijderd

Remy schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 09:17:
[...]
Another theoretical advantage of a much large sensor is of course that its pixel pitch can be much larger and hence each photosite capable of capturing more photons, delivering a larger 'signal' which (should) mean lower noise and higher dynamic range.
Zie ook de grafiekjes in dezelfde dpreviewpagina, misschien dat de 5D er nog niet ten volle gebruik van maakt (het scheelt al wel degelijk wat maar nog geen werelden van verschil) maar het ruispotentieel van een fullframesensor is simpelweg beter door de grotere ruimte die er beschikbaar is voor de fotosites. Daarnaast is het vrij simpel om achteraf álsnog even de 1.6 cropfactor te simuleren (ala D2X high speed crop), de resoluties zijn hoog zat.

Canon mag wat mij betreft ook wel AS in de body's zetten net zoals de KM's dat hebben, ze zullen het niet doen helaas, maar je kan altijd hopen :P Hetzelfde geldt voor de Olympus technologie om de sensor schoon te houden, neem het over :9
- ISO-waarde in de viewfinder (liefst nog met een optionele alarmering die waarschuwt wanneer je erg korte sluitertijd icm. hoge ISO gebruikt, zodat per ongeluk vergeten de ISO terug te zetten niet meer voor zal komen)....
Ow hell, graag, heel graag. Tegenwoordig gebeurt het me niet meer zo snel maar het is me al eens gebeurd dat ik een behoorlijke tijd ISO800 heb lopen schieten, overdag :X

• guillaumemay
  • Laatst online: 04-12-2025
Volgens mij produceert een 17-40 op full frame betere resultaten dan een 10-20 op cropfactor. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het dynamische bereik van de FF sensor en het gebruikte glas.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 10:01:
[...]

Canon mag wat mij betreft ook wel AS in de body's zetten net zoals de KM's dat hebben, ze zullen het niet doen helaas, maar je kan altijd hopen :P Hetzelfde geldt voor de Olympus technologie om de sensor schoon te houden, neem het over :9
De Olympus techniek zie ik wel zitten. :) De AS (IS, OS, VR) daar heb ik wel m'n twijfels over. Dan trilt je sensor toch de hele tijd op en neer? Is dat niet heel onbetrouwbaar en is de kans op schade dan niet groter?
[...]
Ow hell, graag, heel graag. Tegenwoordig gebeurt het me niet meer zo snel maar het is me al eens gebeurd dat ik een behoorlijke tijd ISO800 heb lopen schieten, overdag :X
JA!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Modbreak:dergelijke nonsens-posts mogen in HK :)

[ Voor 99% gewijzigd door Remy op 08-02-2006 22:19 ]

www.casarodriguillo.com

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, ik wil zeker ISO in de viewfinder, waarom zit dat er nog niet in? Daar wordt volgens mij al vanaf de D30 om gezeurd.

Maar goed, ff reageren op het nieuwsbericht opzich: Ja, logisch natuurlijk, zelfs de grootste leek op (digitale) fotografiegebied weet tegenwoordig dat je echt geen 8MP nodig hebt voor mooie afdrukjes van je vakantie in Spanje. Bovendien kost het je bakken geheugenkaartjes, HD ruimte, webspace, intern geheugen bij bewerken en tijd om te kopieren/uploaden. Kortom: enough is enough!

Ik hoop dat de focus nu een beetje op de kwaliteit van de pixels komt te liggen, in plaats van de kwantiteit, iets waar iedereen wat aan heeft, want zeg nou zelf: welke consument heeft nou 8MP of meer nodig?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Remy

Remy

Topicstarter
Klopt - maar die kwaliteit is en blijft lastig door de fysieke grenzen van een gewone digicam-sensor die slechts een paar mm's meet in lengte en breedte. Neem een kwart van je pinknagel, dan heb je die 7MP CCD-sensor die in de huidige digicams zit ;)

Overigens is Fuji op dat gebied wel erg lekker bezig met de F10: Gewoon ISO 1600 in een digicam, waarbij 400 tot 800 heel bruikbaar is voor zo'n kleine sensor! Respect :)

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik moet hier toch even opmerken dat het hele geheugenkaart- en HD ruimte probleem een compleet non issue is.

Kijk eens naar de prijzen per megabyte/gigabyte van flashkaarten en harde schijven. Ja, foto's worden steeds groter. Nou, dat wordt de rest ook. Nu is een 4 GB CF kaart niet echt meer een WOW! aanschaf. 2 Jaar geleden wel. Nu kan je HDs krijgen van 400 en zelfs 500 GB krijgen. De prijs per hoeveelheid data blijft nog steeds zakken. Hetzelfde geldt voor processing power en intern geheugen, de ontwikkeling hierin staat ook niet stil, standaard groottes en snelheden groeien ook.

Ik gok er zelfs op dat de prijs per GB voor Flash en HD de afgelopen jaren harder gezakt is, relatief gezien, dan dat het aantal megapixels gestegen is. (... Alhoewel, misschien denk ik hier teveel in dSLR Mpixel termen, en gaat deze aanname niet op voor digicompacts. Die slag moet ik wel om de arm houden.)

Grootte kent nog steeds een praktische gebruiks-bovengrens, dat is zeker waar. Zo rond de 8 a 10 Mpixel is voor de meeste gebruikers meer dan genoeg. Op het moment dat het fotomateriaal op een website gaat resize je normaalgesproken toch wel, en voor het gemiddelde printje is zelfs 4 a 6 mpixel al voldoende.

• Remy

Remy

Topicstarter
Toch nog even dit:
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 10:01:
...
Zie ook de grafiekjes in dezelfde dpreviewpagina, misschien dat de 5D er nog niet ten volle gebruik van maakt (het scheelt al wel degelijk wat maar nog geen werelden van verschil) maar het ruispotentieel van een fullframesensor is simpelweg beter door de grotere ruimte die er beschikbaar is voor de fotosites. Daarnaast is het vrij simpel om achteraf álsnog even de 1.6 cropfactor te simuleren (ala D2X high speed crop), de resoluties zijn hoog zat.
neo, we hadden het kortgeleden op irc over APS vs FF nog even: op photo.net staat wat leuks: zie hier een vergelijking tussen een 5D en een 20D met de 4 mogelijke methoden. Bob Atkins zegt in z'n conclusie oa:
It's a win, but not a total "slam dunk" for the full frame sensor, at least as far as the EOS 5D vs. EOS 20D goes. With good lenses the results from the EOS 5D are better, though with noticeably higher vignetting when lenses are used wide open. Of course you can mostly compensate for vignetting in software, but still you may lose something. With low cost lenses shot wide open, the full frame advantage disappears, and in situations where you have your longest lens in use on an APS-C camera, switching to a lower pixel density full frame camera and cropping will lead to lower resolution images.
Juist de voordelen van full frame (minder ruis, hogere reso, grote viewfinder) worden helaas erg teniet gedaan door het vignetting/vage hoeken verhaal. Iedere dSLR kan op f/8 (en soms f/11) een scherpe foto maken als de lens ok is. Maar juist als je een lens wide-open gaat gebruiken zoals f/1.8 of f/2.8 kan dat vignetting te erg gaan worden (zie die voorbeelden op photo.net). En ook al is het volkomen logisch, het is wel jammer. Misschien dat Canon hier in de toekomst wat op kan verzinnen als ze een opvolger voor deze 5D uit gaan brengen :)
Haha, dat gaan ze idd niet doen, ze verdienen teveel aan IS-powered lenzen :)

LinkedIn
Instagram

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Remy schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:29:
Klopt - maar die kwaliteit is en blijft lastig door de fysieke grenzen van een gewone digicam-sensor die slechts een paar mm's meet in lengte en breedte. Neem een kwart van je pinknagel, dan heb je die 7MP CCD-sensor die in de huidige digicams zit ;)
Mjah, maar je weet ook dat ze met kleinere pixelsites nu evenveel of zelfs soms minder ruis halen dan vroeger. Als nu de pixelsites gelijk blijven van grootte, zal de hoeveelheid ruis verminderen en kun je dus ook hoger gaan qua ISO setting.

Overigens is het een erg ontechnisch argument dat zo'n sensor zo klein is, da's iets waarmee je een leek overtuigt "kijk 's wat klein, en daar passen 8 miljoen pixel op!" :P
Overigens is Fuji op dat gebied wel erg lekker bezig met de F10: Gewoon ISO 1600 in een digicam, waarbij 400 tot 800 heel bruikbaar is voor zo'n kleine sensor! Respect :)
Zeker, maar het kan allemaal nog veel beter :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Met die stelling ben ik het in ieder geval eens. Want welke consument drukt foto's af van 30x20? Niemand toch? Alleen voor enkele specialisten, meestal de modeindustrie is er een markt voor megapixels. En ook daar heeft men ondertussen resoluties bereikt die nagenoeg gelijk zijn aan een film.

Daarnaast hebben we met de eerste serie 8-megapixel consumermodellen gezien dat ze allemaal last hadden van iets. Was het niet ruis, was het wel paarse randjes. Wat weer terug te voeren is op de grote van de sensor of de (her)gebruikte lens.

De strijd zal volgens mij dan ook echt gaan plaatsvinden op het gebied van features. 8 megapixels is zat. Meer heb je niet nodig. IS, lage ruis, een bruikbare 1600 ISO, een goed werkende AF en zoom tijdens filmmode, snellere reactietijd, betere EVF en een verbeterde ergonomie zijn echter punten waar er nog heel wat te verbeteren is. Fujifilm heeft laten zien dat met hun laatste generatie CCD's die ruis flink omlaag kan worden gebracht. Panasonic heeft laten zien dat IS wel degelijk nut heeft. Canon heeft met de S2IS laten zien dat een fotocam bijna een videocam kan worden. Het is nu dus wachten op Nikon die alles in een apparaat combineert :P

Ook op dSLR-gebied is denk ik de megapixel race bijna over. Zo wordt de D2H(s) nog steeds gebruikt door sportfotograven die hun foto's op A4-formaat laten afdrukken. Tja... als dat geen teken is dat 4 megapixels genoeg is. Ik zou als Nikon zijnde echter niet te lang wachten met de introductie van de D3H. Die zou voor mij uitgerust mogen zijn met een nog snellere AF, een 8 megapixel-sensor (8 fps) met 2x 4 megapixel crop mode (12fps of zo) en een 100% 'fullframe' zoeker. Dat zou volgens mij echt een mega-dSLR zijn.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
misschien een volgende stap: 3D camera natuurlijk icm een 3D monitor :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Ghehe, nu we het er net over hebben: Fuji F30 aangekondigd met ISO 3200 optie :D
The new 6.3 MegaPixel FinePix F30 offers ISO speeds as high as 3200. Higher light sensitivities allow the FinePix F30 to shoot with faster shutter speeds, decreasing the likelihood of blurred pictures caused by ever-active children, fidgety pets, low ambient light or camera movement due to an unsteady hand. The F30 features a new flash system called i-Flash, which works in tandem with Real Photo Technology to read available light and adjust the flash’s power accordingly for proper contrast.
Nice :)

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

En alsof ze geluisterd hebben naar het Mpixel argument :) Stapje lager in megapixels, en omhoog met de ISO waarde. Kan ik alleen maar van harte verwelkomen, ik zie zelf ook graag een toename in ISO.

Ik ben erg benieuwd hoe bruikbaar ISO3200 op die F30 dan gaat worden. Want instelbaar en bruikbaar zijn niet altijd samen realiteit. (Leuk dat bijvoorbeeld mijn Canon 10D ISO1600H aankan, dus boosted naar ISO3200, maar dat is een dusdanig ruisfeest dat het in praktijk niet nuttig/bruikbaar is.)

Verwijderd

Remy schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:54:
[...]
Toch nog even dit:

[...]
neo, we hadden het kortgeleden op irc over APS vs FF nog even: op photo.net staat wat leuks: zie hier een vergelijking tussen een 5D en een 20D met de 4 mogelijke methoden. Bob Atkins zegt in z'n conclusie oa:
[...]
Juist de voordelen van full frame (minder ruis, hogere reso, grote viewfinder) worden helaas erg teniet gedaan door het vignetting/vage hoeken verhaal. Iedere dSLR kan op f/8 (en soms f/11) een scherpe foto maken als de lens ok is. Maar juist als je een lens wide-open gaat gebruiken zoals f/1.8 of f/2.8 kan dat vignetting te erg gaan worden (zie die voorbeelden op photo.net). En ook al is het volkomen logisch, het is wel jammer. Misschien dat Canon hier in de toekomst wat op kan verzinnen als ze een opvolger voor deze 5D uit gaan brengen :)
[...]
Op wat vignetting en de hoekscherpte die niet helemaal geweldig is na, kan ik niet minder dan enthousiast zijn eigenlijk. Meer detail, lagere ruisniveau's en tjah, dat je wat scherpte in de hoeken in moet leveren: is bekend. Sowieso is de 5D onvergefelijk t.o.v. prutglas, dus gewoon de goede shit kopen is dan het devies. Maarja, wie een cam van 2800 kan kopen heeft ook geen moeite om een 50/1.4 te halen ipv de 50/1.8 en wat degelijke zoomlenzen. Enne, als ik dan toch zo graag die crop zou willen hebben: dat kan ik achteraf ook heel behoorlijk benaderen.

Ergo: voor mij zou fullframe prettig zijn, erg prettig. Dat een ander meer aan een cropfactorcamera kan hebben lijkt me duidelijk, zie ook het verhaal van Atkins :)
Je kan altijd hopen :P

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Remy schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:54:
Dat niet alleen, maar er is een groot verschil tussen een CCD die beweegt als compensatie en een groep lenzen die beweegt als compensatie. Dat begint al bij het kijken door de zoeker. Een IS/OS/VR-objectief geeft dan gewoon een stabiel beeld dat niet beweegt/trilt als het IS/OS/VR-systeem gelocked is. Daar het trillen onder andere een effect is van het overkompenseren van bewegingen, helpt dit zelfs om je camera nog stiller te houden. Je reageert immers minder sterk op trillingen omdat je ze niet meer ziet. Bij AS zie blijft het beeld gewoon bewegen, dus natuurlijke compensatie doe je niet. Ook zal het hiermee net iets moeilijker kaderen zijn.

Daarnaast heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat een IS/OS/VR-systeem het beste werkt als de stabilisatie wordt toegepast in het zwartepunt van de hele combinatie.... Let wel, dat is een vermoeden en ik heb geen flauw benul of dat in werkelijkheid echt iets uitmaakt. Ik kan me echter wel wat testjes herineren waarin AS met IS werd vergeleken en IS er toch als duidelijke winnaar uitkwam...

Ondanks dat ik zelf denk dat IS/OS/VR superieur is aan AS, zou ik er niets op tegen hebben als Nikon in een volgende generatie dSLR's (horen we daar een D300? D3H en een D3X?) hun sensors zou uitrusten met iVR (integrated Vibration Reduction) en iSB (integrated Sensor Brush), waarna je met een custom functie aan kunt geven wat er moet gebeuren als er een VR-objectief op het kreng wordt geschroefd.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Abbadon
  • Nu online
De enige reden dat ik meer dan 6MP wel zie zitten is dat ik dan (vooral in combinatie met goede objectieven) fatsoenlijk kan croppen. Afgezien van dat vind ik 6MP meer dan genoeg; als ik naar de kwaliteit van afgedrukte foto's kijk ben ik meer dan tevreden :)

Nog meer dynamisch bereik en betere prestaties op hogere ISO waarde's vind ik dan ook veel belangrijker. En zo'n (ultrasone?) CCD/CMOS cleanfunctie in m'n body lijkt me ook zéér handig.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

*kickje*
Om even voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen dat met "all but over" in dit specifieke geval dus "zo goed als voorbij" bedoeld werd, nog even een quote van meneer P. Askey

Bron: http://www.dpreview.com/articles/pma2006/
This years trends

This year will see the end of the megapixel race for compact cameras, while we will still see some manufacturers releasing cameras with higher pixel counts the majority of sensible manufacturers will realize that most buyers know that they have a large enough image and that there are other more important things for the R&D guys to be working on. We also need to be aware of the increasing use of marketing speak, image stabilization that isn't (it just increases sensitivity) and high ISO on compacts which is unusable, use of the word RAW where there isn't any. Other things to expect are larger and larger LCD's (3.0" won't be unusual) and some with touch-screen. It's a year when all the manufacturers will have to start thinking again, the last three or so years have been a megapixel staircase (without necessarily the step up in image quality), this year cameras are going to need be better, faster and more featured.
Italics door mij toegevoegd ;)

Verder wel leuk om even te zien wat er allemaal al officieel is aangekondigd voor de PMA 2006. Daar staat dus verder nog niet bij wat er onofficieel wel verwacht wordt voor de PMA. Geen Canon EOS 35D in die lijst, om maar even wat te noemen.

• Remy

Remy

Topicstarter
This is something I have been expecting for a while. Eventually the digital line will mirror the film line up. That means P&S cameras will be cheapo, simple low feature content with mediocre lenses. You want something better buy a DSLR.

I think this is happening now at Canon. They now estimate their DSLRs are inexpensive enough, and they want high end customers going to more profitalble SLRs.

One rumor I read before today that I suspected true is that there would be no Pro1 and no G6 update. This is the first time since the G1 that a new one hasn't come out on an annual schedule. I have also heard that many places are no longer stocking the G6 and that they say it is discontinued.

This is a bummer because I was finally looking for a new camera and had high hopes for a g7.
There may be last gasps, but I think this trend in inevitable.
link

Logisch: Canon verdient veel meer aan z'n dSLRs dan aan de compacts.

Met een compact koop je een tasje en een mem-kaartje, that's it. Met een dSLR koop je lenzen en filters en flitsers en statieven en tassen en imagetanks en kwali kleurenprinter en voordat je het weet ben je 5000 eur verder: Canon wil graag die 5000 eur p.p. binnenhalen voordat Sony of Nikon dat doet :P

Geen G7, nieuwe S3 of Pro2 dus morgen: wel Ixus met IS, een 30D/35D, en nieuw glas. Jeuj voor de Canonians die weer kunnen upgraden :P

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1