Toon posts:

ASUS 6800GT: herstart na een paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgende configuratie:
* Pentium 4 3400
* 4*512 MB DDR2
* ASUS 6800GT 256 MB
(edit) * 500W voeding Qtec Gold

Nu is het zo dat ik die 6800GT blijkbaar niet stabiel krijg.
Ik heb 'm al 's binnengedaan, en dan heb ik een nieuw exemplaar heb gekregen...
Op 't eerste zicht leek 't beter, maar uiteindelijk loopt de pc wél vast bij 3DMark 2006 (herstart)...
(2006, de 2003 draaide probleemloos, ná vervanging)
Ik ben toen beginnen spelen met een nieuwere versie van Forceware, maar nu loopt zelfs 2003 terug vast...
Heb ook reeds ander geheugen geprobeerd, ook met 512 of 1024 MB, ...

Kapotte hardware kunnen we volgens mij uitsluiten...
Met een andere VGA kaart loopt alles vlot. in 2D mode loopt alles eveneens vlot (ook met bvb. burnin test van sisoft sandra)

Wat kan ik nog doen???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2006 22:30 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat voor voeding heb je erin zitten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:24:
Ik heb volgende configuratie:
* Pentium 4 3400
* 4*512 MB DDR2
* ASUS 6800GT 256 MB
(edit) * 500W voeding Qtec Gold

Nu is het zo dat ik die 6800GT blijkbaar niet stabiel krijg.
Ik heb 'm al 's binnengedaan, en dan heb ik een nieuw exemplaar heb gekregen...
Op 't eerste zicht leek 't beter, maar uiteindelijk loopt de pc wél vast bij 3DMark 2006 (herstart)...
(2006, de 2003 draaide probleemloos, ná vervanging)
Ik ben toen beginnen spelen met een nieuwere versie van Forceware, maar nu loopt zelfs 2003 terug vast...
Heb ook reeds ander geheugen geprobeerd, ook met 512 of 1024 MB, ...

Kapotte hardware kunnen we volgens mij uitsluiten...
Met een andere VGA kaart loopt alles vlot. in 2D mode loopt alles eveneens vlot (ook met bvb. burnin test van sisoft sandra)

Wat kan ik nog doen???
Q-tec is niet een al te best merk qua voedingen en als ik zo kijk naar jouw systeem gebruik jij behoorlijk veel ampere op de 12 volt(gezien je processor en vga-kaart). Deze q-tec(b-merk voedingen) geeft een onrealistisch beeld voor welk vermogen je krijgt(dus 500 watt is niet wat het lijkt) Ik weet uit ervaring van mijn vorige voeding 550Watt Dual Fan dat deze veel minder vermogen weergeeft dan is beschreven(14 i.p.v 18 ampere, dat is al 50 watt verschil), verder zijn deze voedingen ook niet echt betrouwbaar(er zit geen goede beveilinging(CB, CE, DEMKO, FCC Class B, FIMKO, EMKO, UL, VDE, TUV etc.).

Een aanrader is het nemen van een betere voeding(a-merk) met hoge ampere op de 12 volt(daarom dat je pc uitvalt bij grote (grafische) belasting)!

bijv. http://www.aerocool.us/p-psu/BS%20line/bs%20line.htm

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 02:12

LordofWhatever

Uuhhh....?

wat is de andere vga kaart die je geprobeert hebt?
als het een wat oudere kaart is, is de kans groot dat deze een stuk minder prik nodig heeft dan je 6800gt, en dat je voeding dat dus wel kan trekken. met de 6800gt kan 'ie 't niet meer en valt de pc uit. een nieuwe a-merk voeding (tagan ofzo, lees eens 'n paar reviews) zal het probleem denk ik op lossen.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
uit eigen ervaring .

ik heb ongeveer een gelijk probleem gehad ..

ikzelf heb een pentium 2.6 , met een 6800le , en 1024 geheugen .. en had een Q-tec 400W voeding

allemaal net iets minder als het jouwe . dus komt ongeveer over 1 denk ik zo ..

ook telkens opnieuw opstarten uit zich zelf , stopte ermee in games , enz.

ik heb nu een OCZ 480W , en werkt perfect! nergens geen last meer van . puur omdat die voeding stabieler met de voltages omgaat , en ook het vermogen geeft als dat er op het doosje staat ..

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 15:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

kan er niet een sticky gemaakt worden met de voedingen die wel deugen en die niet zo erg goed zijn ?
ik zie namelijk steeds hetzelfde probleem voorbij komen

net zoals nu dus,

Qtec lol :X

lol kijk naar mijn rig en die heeft bijna net zoveel nodig als de jouwe denk ik
en mijn 350 wattje trekt ut prima

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-02-2006 12:01 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor 't late antwoord mensen...
Had een tijd niet de beschikking over internet.
Ik ga dus 's een andere voeding proberen.
Ik dacht dat 550W zowiezo genoeg was (al is 't 'maar' een qtec)

Eens gebeurd, zal ik m'n bevindingen hier posten...

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 15:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:00:
Sorry voor 't late antwoord mensen...
Had een tijd niet de beschikking over internet.
Ik ga dus 's een andere voeding proberen.
Ik dacht dat 550W zowiezo genoeg was (al is 't 'maar' een qtec)

Eens gebeurd, zal ik m'n bevindingen hier posten...
nee niet dus, das de meest gemaakte fout
het gaat niet om wat de fabrikant zegt wat het wattage is(wat meestal het piek vermogen is)
maar om het ampere op de voltlijnen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

neeee, niet nog een...
waarom trapt iedereen d'r nou in?
d'r is 'n reden dat dat spul van q-tec zo goedkoop is...
zoals gezegd: lees dit en een paar reviews en koop een A-MERK voeding.
het zal wat meer kosten, maar je hebt tenminste een stabiel en stiller systeem dat ook stabiel en stil blijft.

Verwijderd

Topicstarter
AKASA voeding: Power Supply 24P 400W 18dBa Active PFC 12cm Fan Blue
zal deze voldoende zijn?
[kickje] Ik zou er morgen om willen gaan maar zou graag zeker zijn... Weet er iemand of bovenstaande OK zou zijn voor deze config?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 18:57 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 08:47
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:50:
[...]

Q-tec is niet een al te best merk qua voedingen en als ik zo kijk naar jouw systeem gebruik jij behoorlijk veel ampere op de 12 volt(gezien je processor en vga-kaart).
Een aanrader is het nemen van een betere voeding(a-merk) met hoge ampere op de 12 volt(daarom dat je pc uitvalt bij grote (grafische) belasting)!
Het is alleen wel leuk dat je processor niet aan de 12 volt lijn hangt ;), dan zou die Q-tec voeding ontploffen denk ik..

Idd een voeding uitzoeken die het vermogen op de juiste plek heeft, de 12 volt lijn wordt in bijna alle gevallen het meest belast, dus je moet er 1 uitzoeken met een sterke 12 volt lijn, de CoolerMaster voedingen zijn niet zo duur maar wel stil, betrouwbaar én ze hebben het vermogen op de goede plek, dus geen 46A op de 5 volt lijn (46x5=230 watt) dit zou de fabrikant dus extra op de doos kunnen schrijven, waardoor het misschien wel een 600 watt voeding wordt maar er eigenlijk maar 1 lijn zinloos sterk is.

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

die akasa lijkt me wel ok, hoeveel ampere heeft ie op de 12 voltlijn?
't is in iedergeval 'n stuk beter dan een sweex of q-tec ;)

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 20:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Ja die voeding had ik eerst ook een keer gezien bij Sallandautomatisering, daarover ging ik reviews zoeken.

Hier een leuke review: http://www.hexus.net/content/item.php?item=1359&page=12
(Check eens de Funnies gedeelte, wat ze met de Q-tec hebben gedaan :) )

Specs:
+3.3V 30.0A
+5V 28.0A
+12V1 14.0A
+12V2 15.0A
-12V 0.5A
+5Vsb 2.0A

400W ATX ver 2.01 PSU to supply hi-performance power
Dual 12v rails to comply with the new ATX ver 2.01 specification
New flexi 24/20-pin ATX cable connector
Quick release 4-pin power connectors
Full circuit protection
Active PFC energy saving
Auto thermal control with 120mm Ultra Quiet blue LED fan
3.3V and 5V combined load 130W
Anti corrosive nickel black coating
Hi-efficiency - 75% at full load
Full safety approvals

Efficiency 75% at full load
Fan Ultra Quiet 120mm Blue LED fan
Bearing type Twin Ball Bearing
Sound 18 dB(A)
Thermal control Auto
4-pin molex connectors 8
4-pin floppy connectors 2
SATA connectors 4
Motherboard connectors 1 x 24/20 pins
8-pin connectors 1
Cable wrap Black mesh
Dimension 150 x 140 x 86mm
Safety Full
Product code AK-P400FG-BLUKV3 - (UK) V Voltage
AK-P400FG-BLEUV3 - (Europe)

----------------------------------
Dus zelfs een 8 pins voeding stekker voor Dual CPU.

[ Voor 5% gewijzigd door Archimond op 13-02-2006 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
vandaag gaan halen - geïnstalleerd ...
Start 3DMark 2003 ok (die bij de qtec toch nog een paar minuten draaide)
Resultaat: de pc herstart diréct - 't is dus nog erger!!

Ik heb er ook op gelet dat de 2 stroomkabels die ik gebruik om de kaart te voeden, niet van de zelfde 'tak' waren, dus...

tips???
Zou deze voeding dan óók te zwak zijn??

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik denk dat wij iets te snel een conclusie hebben getrokken, maar aan de andere kant deze voeding is wel veel sterker en er zit tenminste beveiliging in tegen kortsluiting, overbelasting en spanningspieken.

Lijkt mij of: CPU brak of videokaart niet helemaal ok.

Kan je niet met een andere videokaart 3Dmark ook gaan runnen, ook al gaat het langzaam.

Post ook eens je temperaturen in idle en load met Prime95 (1e link met google, is een CPU test moet je ook even proberen)
Als de pc ook restart met Prime95 op hoge prioriteit (mode veranderen in Task manager) en de 6800GT er nog in, dan ligt het niet aan de videokaart.

Daarna kijk je verder: sluit je zo min mogelijk onderdelen aan om de pc 3Dmark of Prime95 uit te kunnen voeren.

Verwijderd

Topicstarter
CPU defect?? Dat ga je dan toch sneller merken & niet pas wanneer je 3Dmark draait?
VGA Kaart defect; dacht ik in eerste instantie ook, daarom is ze reeds verwisseld!
Met een andere videokaart 3DMark draaien is niet echt een optie, ik heb niet (meer) de beschikking over een andere PCIe kaart. Er is op 't moederbord wél een onboard VGA, ik zal daar 's mee proberen anders.
Temperaturen: héél normaal, wordt ook getest in een garage waar 't nu 8° is :-)
Zo weinig mogelijk onderdelen zijn reeds aangesloten: enkel moederbord, hard disk & vga kaart...

Ik vind 't toch echt frappant dat bij de qtec ik 3DMar2003 nog een paar minuten kaan draaien, en dat ie bij de akasa direct vastloopt (en herstart)

(edit) ik heb trouwens ook de burnin test van sisoft sandra & Memtest al een nachtje laten draaien - probleemloos!

(edit2) Nog een opmerking. Ik heb gezien dat je op de 12V lijn 1X 14A & 1X 15A aangeeft. Is dat dan op 2 verschillende kabels, of hoe zit dat? Op de Qtec 500W (dus géén 550W, zoals ik eerst verkeerdelijk doorgaf) staat trouwens 1X 18A! Is dat dan niet beter??

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 22:28 ]

Verwijderd

Ik heb ook wel es van alles lopen vervangen, koelers, voeding enz. Toen bleek het een driver fout te zijn :z enige manier om het te voorkomen was voor mij een hele oude versie nemen van catalyst (jij hebt nvidia, i know). Ik zou dus maar ff checken of het zeker weten een hardware-iets is. Akasa vind ik eigenlijk ook een k*tmerk maar in theorie zou hij genoeg moeten zijn. Maargoed, als je dan je voeding vervangt waarom neem je dan niet meteen een a-merk zoals tagan of antec?

succes ermee

Verwijderd

Idd dit probleem heb ik dus ook gehad, meerdere 12volt lijnnen vind ik niet er g betrouwbaar, wil je zekerheid kies dan gewoon één 12volt lijn met een hoge amere. Als je systeem op een bepaald moment bij grote (grafische) belasting zoals bij 3d mark test of zware games boven het piekvermogen van 12 volt lijn komt kan het zijn dat je voeding afslaat, en dan heb je wel meerdere lijnen(maar daar heb je dan weinig aan, moet je alles weer goed verdelen en etc!)en toch trekt je systeem het dan niet.

Dus bijv: - http://www.perfect-systems.nl/info.asp?info=53162
- http://www.enermax.com.tw...duct_Display1.asp?PrID=29

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Vraag maar eens bij het topic: welke voeding heb ik nodig of 2 rails beter is dan 1.
2 Rails van +12V betekent: 1lijn wordt apart de processor gevoed en de andere is voor de videokaart. De voeding regelt het intern helemaal zelf.

Heb je de onderdelen al een keer op een kartonnen doos getest buiten de kast?
Probeer ook eens op een goed geaarde stopcontact in de woonkamer.

Als je denkt dat de Q-tec zo goed is heb je het filmpje van de review nog niet gezien en de commentaar daarbij niet goed gelezen.

Heb je al een nieuwe windows installatie geprobeerd met andere nvidia en omegadrivers?

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb 't filmpje al gezien hoor, van die qtec. Zou zeker niet durven zeggen dat 't beter is dan akasa, of dergelijke... :-)
Mss. moet ik inderdaad 's proberen met andere nvidia drivers...
Herinstallatie van windows zal ik ook 's doen...

Verwijderd

Topicstarter
windows geherinstalleerd...
eerst originele drivers van asus (die er bij zaten) geïnstalleerd. resultaat: loopt direct vast
dan nieuwste forceware drivers geïnstalleerd. resultaat: idem

dan nog 's geprobeerd met qtec 500W. resultaat: loopt vast na 2 minuten...

dat snap ik dus niet: qtec is dus minder kwaliteit volgens iedereen. Maar toch houdt die 't langer vol dan de akasa!!

Aan de vga kaart moeten 2X stroom aangehangen worden. Maakt 't uit welke kabels ik er aanhang?

Verwijderd

ik zou gewoon voor een goede voeding gaan
niet qtec of die andere goedkope merke maar geef er gewoon is goed geld aan uit die van mij koste ook 100 euro maar dan heb je ook wat;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 14:37:
ik zou gewoon voor een goede voeding gaan
niet qtec of die andere goedkope merke maar geef er gewoon is goed geld aan uit die van mij koste ook 100 euro maar dan heb je ook wat;)
Hoe verklaar je dan dat de qtec hier beter werkt? Akasa is dan misschien geen top-merk, maar zou toch beter moeten zijn (= langer moeten volhouden) dan Qtec?

Verwijderd

het zijn pc's onverklaarbaare dingen

Verwijderd

Gvd ik ondervind nu precies het zelfde met mijn 6800gt.
Mijn voeding is een antec, dus wel redelijk kwalitatief.

In windows is alles oke, ook met films kijken etc, maar by het afspelen van een game, na ongeveer 6 min loopt ie vast.

Heb al met bios volts lopen kloten, aantal componenten loskoppelen, andere stroomstekkers eringedaan, winxp opnieuw geinstalleerd, maar probleem gaat maar niet weg.

Ik weet het ooknietmeer...
EDIT: omg dit is echt bizar, me kast stond open sinds ik dit probleem kreeg, vandaag dus alle hoop opgeven en de kast dicht gedaan. Net langer dan 40 minuten gegamed! dus problem FIXED 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2006 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 18:12:
EDIT: omg dit is echt bizar, me kast stond open sinds ik dit probleem kreeg, vandaag dus alle hoop opgeven en de kast dicht gedaan. Net langer dan 40 minuten gegamed! dus problem FIXED 8)
Wat, dus ik zal ik proberen om de kast toe te doen ... :-))

Verwijderd

Topicstarter
morgen probeer ik met akasa 460W (ipv 400W)
Hopelijk meer succes.
Indien dat niet lukt... ???

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Deze man heeft een Enermax 400watt Liberty gekocht, met AMD 64 3500+ en 6800GS:
Nieuwe pc instabiel

Heb je mijn post van 15 februari nog geprobeerd?
Sluit op de Vga kaart 2 molex kabels die direct uit de voeding komen en waaraan geen andere apparaat is aangesloten.

Misschien kan het nog aan de luchtvochtigheid liggen, dus probeer eens binnen in de woonkamer of kantoorkamer.

Is het echt niet mogelijk om onderdelen in een andere pc te testen bij een vriend?

Verwijderd

Topicstarter
pff ik heb nu een akasa 460W geprobeerd.
De 3dmark 2003 werkt tot 't einde, dus al iets beter.
Maar de 2005 & 2006 werken slechts enkele minuten...
't Kan toch niet dat zelfs 460W nog te weinig is??

Ik heb wel de volgende opmerking gezien op de doos:
bij de 400W versie: 5V - 3V: 110W
bij de 460W versie: 5V - 3V: 170W

Wil dat dan zeggen dat er van de extra 60W niets naar de 12V lijn (die ik nodig heb voor de videokaart) gaat??

Verwijderd

Hang er eens een Tagan U22-Force voeding in, dan zijn al je problemen waarschijnlijk zo opgelost :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 08:41
Ik heb een OCZ 420 watter en een oude Aopen 350 watter. op beide voedingen werkt m'n systeem prima.

AMD XP op 2700Mhz (bij 2,1 volt) die meer dan 150 watt verbruikt
6800GT op 460/1250 (op 1,4 volt) die verbruikt ongeveer 140 watt (ultra@ 400/1100 verbruikt voltens nvidia 130 watt dus deze doet iets meer)

Dat is dus samen al bijna 300 watt. De rest van m'n systeem doet ongetwijfeld ook nog wel een wat of 50 (DFI Infinity, 2x256MB BH6 245Mhz 2-2-2-5 T1 @ 3,3 volt, 2 HD's 2x120mm fan, 4x80mm fan, 1x60mm, cd brander, dvdbrander, zipdrive, floppydrive, soundblaster live platinum) De Aopen 350 watter die ik heb trekt dat. vcore komt bij mij moederbord in z'n geheel van de 12 volt lijn dus dat is een belasting van 12 tot 14 ampere op de 12 volt lijn. (de twee 12 volt lijnen van de Aopen zijn respectievelijk 10 en 15 Ampere).

Lijkt me sterkt dan mensen met een niet overcockt systeem en een 460watt voeding wel prik te kort hebben. Of die voeding is lang geen 460 watt continu. Of de voltages die de voeding aflevert schommelen als een gek. Of de kaart is bogus. Of de kaart hangt niet aan een helemaal vrije tak van molexen (een tak waar dus echt helemaal niks anders aan hangt). Of driver problemen. Of stabiliteits problemen van de rest van het systeem (kan werkelijk van alles zijn). Of de PC zit niet aan een geaard stopcontact (zit de mijne trouwens ook niet :X )

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 02-03-2006 17:39 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb nog 's een ander mobo besteld...
Zal voor dit weekend zijn...

Verwijderd

Topicstarter
allee, ander moederbord is binnen (foxconn 915GL7MH-S).
3DMark 2003: OK
3DMark 2005: ... (nog bezig)

spannend... :-)

Verwijderd

AKASA is ook rommel....koop nou gewoon een kwaliteitsvoeding en niet weer van die rotzooi....

Verwijderd

Hee Gert, is het gelukt?
als ik jou was geweest had ik toch alles eerst uit de kast gehaald, want mss lag het wel aan je mobo die lichte kortsluiting maakt. het kan ook goed zijn dat je mobo gewonn defect was.

het is gewoon het beste om alle mogelijkhden die leiden tot de reboot te uit te sluiten. Is in het begin wel wat extra werk maar levert wel vaak het snelste resultaat op. ;)

Volgens mij zijn die Akasa wel beter dan de q-tec, ook als je naar de prijs/vermogen kijkt. Maar het is geen A-merk voeding denk ik.
het gaat ook niet altijd om vermogen, maar stabiliteit is vaak veel belangrijker
Aopen/Foxtron zijn redelijk A-merk voedingen met een nette prijs.
Ik heb hier overigens een Sweex, waar ik veel te veel voor betaald heb, maja moest een voeding hebben en na nieuwjaar was er natuurlijk niks open, het was gewoon de zwaarste ( in Kg's), was alleen vergeten te kijken naar de 12V lijn stroomsterkte, wel gevraagd aan de telefoon, maar wist ie niet. Kijk ik thuis -->12A op de 12V voor een 400W dualfan, gaf me Antec 350 gewoon 21A! 8)7
Mja doet het prima tot nu toe :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan allemaal wel goed zijn dat Akasa én Qtec rommel is...

Het vervolg:
3DMark 2005: geen probleem

geprobeerd met Akasa 400W:
3D Mark 2005: geen probleem!
3D Mark 2006: loopt vast, maar eerder omwille van driverproblemen denk ik. (hij haalt niet eens 1fps!)

geprobeerd met Qtec 500W:
3D Mark 2005: geen probleem!
3D Mark 2006: loopt vast, maar eerder omwille van driverproblemen denk ik. (hij haalt niet eens 1fps!)

Conclusie: moederbord was defect (óf niet helemaal compatibel, want dit nieuwe moederbord is een ander merk/type)

Voor mij is de kous hier af!

Bedankt iedereen!

• LordofWhatever

LordofWhatever

Uuhhh....?

hmm, apart. bij dit soort symptomen zou je niet snel aan het mobo denken. tja, blijven rare dingen, computers :Y)

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-07 09:57
Ook ik heb deze problemen. Het lijkt erop alsof dit bij meerdere 6800GT gebruikers gebeurt. Het volgende topic op 3dgpu spreekt van een cooling-issue:

http://3dgpu.com/forums/index.php?showtopic=7206

Ik heb de Arctic Silencer al in huis, dus dat ga ik snel proberen.
Pagina: 1