Waarom? En wat zou ik dan beter kunnen doen?JuuL20 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:21:
maar betwijfel het of dat wel een goed id is:P
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 04-02-2006 20:30 ]
Waarom? En wat zou ik dan beter kunnen doen?JuuL20 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:21:
maar betwijfel het of dat wel een goed id is:P
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 04-02-2006 20:30 ]
[ Voor 91% gewijzigd door MeMoRy op 04-02-2006 20:49 ]
U vraagt, wij antwoorden.
[ Voor 14% gewijzigd door MeMoRy op 04-02-2006 21:04 ]
Anoniem: 26576
Anoniem: 80823
Inderdaad, een hogere schakelfrequentie levert een ander bijgeluidje op. Alleen is het wel zo, dat het menselijk gehoor maar tonen tot 20kHz kunnen horen. Het zal er dus op aan komen om de schakelfrequentie te verhogen tot tuimschoots boven de 20kHz.Anoniem: 26576 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:33:
Je kan de schakelfrequentie verhogen, maar dat levert je alleen maar een ander irritant bijgeluid op.
Dat is nou eenmaal het nadeel van PWM, zo'n fan wordt constant aan en uitgeschakeld en dat maakt lawaai.
Afvlakken met een elco kan je doen, maar dan heb je meteen geen PWM meer, ook al geen optie.
Zoals deze dusAnoniem: 80823 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:35:
Deze werkt op 100 Khz, totaal geen last van bijgeluiden, de gebruikte fet's kunnen tot 2A schakelen zonder koeling. Met smd onderdelen en kleine potmeters kun je dit ook in 3.5" maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 27-02-2006 11:56 ]
Je moet met wat kracht eerst alle knopjes er af halen, en dan lukt het wel.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:12:
Ik heb het printplaatje al geprobeerd te demonteren, door de 2 schroefjes los te schroeven, maar het blijft er nog altijd met de knopjes aanhangen. Iemand een idee hoe je de printplaat kan demonteren zonder schade aan te richten?
Hoe haal je dan concreet de knopjes eraf? Hoe/waar/in welke richting/waarop oefen je kracht uit?Haribotje schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:03:
Je moet met wat kracht eerst alle knopjes er af halen, en dan lukt het wel.
Elco alleen gaat gewoon het voltage afvlakken naar boven toe, 12V dus. Zo gaan je fans altijd op 100% draaien denk ik.@ exter
Als ik een elco er tussen zet zijn de fans dan nog wel te regelen, of is dat niet meer mogelijk? Als dat wel mogelijk is dan ga ik even kijken wat voor een dat moet zijn en probeer ik dat wel.
Als je het plaatje van sayang bekijkt dan moet je de knopjes naar boven trekken.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:05:
[...]
Hoe haal je dan concreet de knopjes eraf? Hoe/waar/in welke richting/waarop oefen je kracht uit?
Is natuurlijk afhankelijk van de capaciteit van de gebruikte elco, je kan daar wat mee experimenteren.@ exter
Als ik een elco er tussen zet zijn de fans dan nog wel te regelen, of is dat niet meer mogelijk? Als dat wel mogelijk is dan ga ik even kijken wat voor een dat moet zijn en probeer ik dat wel.
Staar je maar niet blind op een frequentie van boven de 20kHz, de frequentie van de schakeling moet afgestemd zijn op de gebruikte fan en bedraagt normaliter 30 a 80 Hz.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:55:
Het idee van het hackje begint me meer en meer aan te staan.
[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 27-02-2006 13:14 ]
Dus afhankelijk van fan tot fan gaat, een frequentie van ergens tussen de 30 en 80 Hz ervoor zorgen dat er net géén bijgeluidje is? Het is dus een kwestie van de juiste frequentie te zoeken binnen dat interval dat het beste werkt icm mijn fans?Anoniem: 26576 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:24:
Staar je maar niet blind op een frequentie van boven de 20kHz, de frequentie van de schakeling moet afgestemd zijn op de gebruikte fan en bedraagt normaliter 30 a 80 Hz.
[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 27-02-2006 14:00 ]
Waarom ? Analog Devices maakt in hun fan controllers ook gebruik van frequenties boven de 20 khz.Staar je maar niet blind op een frequentie van boven de 20kHz, de frequentie van de schakeling moet afgestemd zijn op de gebruikte fan
http://www.analog.com/lib...ives/38-02/fan_speed.htmlAnother disadvantage of low-frequency PWM is commutation noise. With the fan coils continuously switched on and off, audible noise may be present. To deal with this noise, the newest Analog Devices fan controllers are designed to drive the fan at a frequency of 22.5 kHz, which is outside the audible range
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 80823 op 27-02-2006 13:55 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 27-02-2006 14:11 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 27-02-2006 14:35 ]
Dat is tegen de natuurwetten in, als je gepulst 12V hebt kun je daar nooit constant 12V van maken, dan heb je opeens meer energie. Een condensator vlakt af tot de gemiddelde spanning, met een rimpel afhankelijk van de condensator.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:05:
Elco alleen gaat gewoon het voltage afvlakken naar boven toe, 12V dus. Zo gaan je fans altijd op 100% draaien denk ik.
Maar je vergeet wel met het volgende rekening te houden: de fan zal hoogstens ongeveer 0.1A trekken ( bij 12V dus ). De fancontroller kan echter 1A leveren. Dit is dus 10X zo hoog. Het ontladen van de elco zal niet zo snel gaan, omdat de weerstand van de fan verhindert, dat er meer dan 0.1A uit de elco stroomt. Het opladen van de elco kan wel heel snel gaan, omdat daarin geen beperking is van 0.1A (de fancontroller kan namelijk 1A aan). Dit zal er dus voor zorgen, dat bij elke "oplaadbeurt" er meer energie wordt opgeslagen, dan dat er energie wordt afgenomen bij elke "ontlaadbeurt". Bij elke cyclus blijft er dus een overschot aan extra energie opgeslagen in de elco zitten. Na een paar cycli van opladen en ontladen zal de elco verzadigt zijn, en zal hij dus gaan afvlakken naar het max voltage, namelijk 12V.madwizard schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:31:
Dat is tegen de natuurwetten in, als je gepulst 12V hebt kun je daar nooit constant 12V van maken, dan heb je opeens meer energie. Een condensator vlakt af tot de gemiddelde spanning, met een rimpel afhankelijk van de condensator.
[ Voor 20% gewijzigd door madwizard op 27-02-2006 16:43 ]
Dat kan je zo niet stellen, dat hangt helemaal van de capaciteit van de elco, de weerstand van de fan en de frequentie van de blokgolf af.Anoniem: 144949 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 15:57:
[...]
Ik kan altijd verkeerd zijn, maar dat is waarom ik denk dat een elco alleen, gaat afvlakken tot 12V.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 27-02-2006 16:55 ]
[ Voor 26% gewijzigd door Haribotje op 02-03-2006 22:51 ]
En toch moet je het zo wel stellen, als jij een transfo van 12Veff (19.1V amplitude) gelijkricht en dan afvlakt krijg je 16.2V gemiddeld achter de condensator. Omdat er afgevlakt word op de amplitude waarde niet op de gemiddelde. Veranderen van de frequentie zal een verschil geven van een aantal volt. (1 à 2V - bij 50Hz berekend, 100Hz gelijkgericht) Dus PWM met afvlak condensator is geen PWM meer en dus niet meer regelbaar. (Een beetje misschien vb. ipv van 50-100% kun je dan van 90-100% regelen)Anoniem: 26576 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 16:52:
[...]
Dat kan je zo niet stellen, dat hangt helemaal van de capaciteit van de elco, de weerstand van de fan en de frequentie van de blokgolf af.
[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 05-03-2006 14:43 ]
Inderdaad heb je gelijk in, maar een ventilator is een motor en werkt met magnetisme en is dus een inductieve belasting en geeft het stroomverloop als in de grafiek. Misschien met een grotere rimpel of zo maar de stroom gaat volgens mij toch niet de spanning volgen.madwizard schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:19:
[...]
De stroom volgt bij een ohmse belasting direct de spanning, als je dus een puls spanning hebt krijg je gewoon een puls stroom, geen gemiddelde met rimpel. De grafiek die hierboven krijg je wel als je een spoel in serie zet. Hierdoor zal de stroom afgevlakt worden. Misschien dat die motoren in dit geval de spoel vormen, weet niet of dat zo kan werken. Maar zonder spoel krijg je dit niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-03-2006 20:17 ]
Mooi zo, was dit met belasting of niet? En tussen welke voltages was de blok met een verschil van 10V dan (tussen 12 en 2V of tussen 0 en 10V, of nog iets anders?). Stijgt de frequentie naarmate je de fancontroller hoger en hoger zet?Haribotje schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:04:
Kheb de controller ondertussen onder handen genomen met een scoop. Hij geeft inderdaad stoten van 12v. Ik heb de controller op zn laagst gezet, en dit zijn de resultaten. Van piek tot piek duurt 10 ms, wat dus volgens mij inhoud dat de frequentie 100 Hz is. Het verschil tussen een piek en een dal is 10v. Het is een blokstroom.
Hangt ook af van de specs en de karakteristieken van de fan die je eraan wilt hangen. Hoe meer stroom/vermogen de fan zal trekken, hoe zwaarder de spoel zal moeten zijn.Haribotje schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:05:
En aan wat voor spoel moet ik dan gaan denken? Ik heb namelijk helemaal geen idee wat ik zou moeten gebruiken.
[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 06-03-2006 14:50 ]
De spoel zal de spanning opwekken die nodig is om de stroom te behouden. Als er bij het uitschakelen dus een volledige kring is met de spoel ertussen zal je geen hoge pieken krijgen als de belasting ertussen zit. Maar dan moet er wel zo'n kring zijn. Als je gewoonweg de spanning afkapt (dus geen enkele aansluiting meer aan 1 kant van de spoel zit), zal de spanning over de spoel flink oplopen. Alleen is er in dat geval ook geen pad om deze spanning over de fan te zetten, in principe gebeurt er dus niks. Maar de schakelaar is waarschijnlijk een FET, die wel de spanning over zich heen krijgt, wat waarschijnlijk ook niet erg goed is. Daarom kan je het beste een diode over de schakelkant van de spoel en ground zetten (met kathode aan de spoel). Zo zal er tijdens de aan periode geen stroom door de diode lopen, en tijdens de uit periode loopt de stroom van de spoel door de diode heen. Zo is er altijd een pad om de stroom kwijt te kunnen en zul je geen idiote spanningspieken krijgen.Anoniem: 144949 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:37:
Als ik het juist voorheb gaat een spoel als volgt werken: bij de dalende flank valt de spanning van 12V weg en gaat de spoel deze gedurende een fractie gedeeltelijk overnemen door zelfinductie in een poging om de stroomsterkte constant te houden (gaat ook afnemen zoals de spanning van een elco afneemt bij het ontladen). Nu is de vraag of de spoel een zodanig hoge spanningpiek kan induceren dat hij schadelijk wordt voor de fancontroller/fan, maw een spanning hoger dan de oorspronkelijke 12V? Weet iemand hier een antwoord op? Mijn docent elektronica zei dat hij daarvoor vreesde, maar ik heb hier mijn twijfels bij omwille van de volgende reden: de spoel gaat proberen de stroomsterkte constant te houden. Als hij een spanning induceert van hoger dan 12V, gaat er ook een piekstroom op volgen die veel hoger is dan de gemiddelde stroom veroorzaakt door de PWM of zelfs ook veel hoger dan de stroom bij het 'hoog' signaal van de blok (12V dus). Maw zou de spoel dan zelf pieken gaan creeren ipv de stroomsterkte constant te houden, en dat lijkt me dus in te gaan tegen het basisprincipe van een spoel. Kan iemand dit bevestigen? Anders ga ik echt wel heel voorzichtig te werk moeten gaan bij het testen.
Alleen een spoel kan wel denk ik maar ik zou toch een elco erbij zetten. De rimpel in de stroom (bepaald door de zelfinductie van de spoel) zal een rimpel in de spanning veroorzaken, direct afhankelijk van de belasting. Als je er een elco bij zet zal deze rimpel grotendeels opgevangen worden door de elco, waardoor de belasting een stabielere voeding krijgt met veel minder rimpel (en dus geluid).Morgen dus eens aan een scoop hangen: onbelast, belast zonder filter, en vervolgens belast met verscheidene spoeltjes en elcos proberen te filteren (hoewel ik denk dat spoel op zich genoeg gaat zijn en een elco erbij overbodig)... Ben benieuwd... en hoop tot een minimum resultaat te komen.
[ Voor 8% gewijzigd door madwizard op 06-03-2006 15:53 ]
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 06-03-2006 16:41 ]
Teken de plus even aan de bovenkant, dat is logischer. En als je toch bezig bent de controller links en de fan rechts (hele schema dus gewoon 180 graden draaien) , dan is het schema hetzelfde opgebouwd als een step-down. Het schema klopt verder wel zo.Anoniem: 144949 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:31:
Ziehier wat ik origineel dacht te doen -> in rood, en wat ik dan nu denk te doen (indien ik het goed begrepen heb) -> in rood+blauw.
[afbeelding]
Bij figuur 8 is de spoel 'leeg', alle energie is eruit gehaald. Dus staat er 0V over. Deze situatie hoeft niet voor te komen, als de rimpel klein genoeg is zal de spoel nooit helemaal leeg raken tijdens het gebruik.Een paar zaken die ik nog niet begrijp zijn:
- bij de eerste link die je hebt gegeven, gaat er in de situatie bij figuur 8 er dan ook geen spanning komen te staan over de fancontroller?
Over de FET zal inderdaad -0.7V staan, maar volgens mij gedraagd de FET zich in uit-stand als gesperde diode, waarvan meestal een flink hogere spanning nodig is om door te slaan (tientallen volts).- met de diode in het circuit, gaat er dan ook sowieso nog 0.7V over de FET komen te staan (zelfs in omgekeerde polarisatie van wat de fancontroller oorspronkelijk output), kan deze 0.7V ook geen kwaad, of is dit laag genoeg?
Zo beter?madwizard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 17:07:
[...]
Teken de plus even aan de bovenkant, dat is logischer. En als je toch bezig bent de controller links en de fan rechts (hele schema dus gewoon 180 graden draaien) , dan is het schema hetzelfde opgebouwd als een step-down. Het schema klopt verder wel zo.
Maar over de condensator staat nog wel spanning. Door de spoel gaat geen stroom gaan, dus kan je beschouwen als een geleider, dus de spanning zal volledig over de bron staan (tenzij ik een fout maak). zal wel snel afnemen omdat condensator leefloopt via fan.[...]
Bij figuur 8 is de spoel 'leeg', alle energie is eruit gehaald. Dus staat er 0V over. Deze situatie hoeft niet voor te komen, als de rimpel klein genoeg is zal de spoel nooit helemaal leeg raken tijdens het gebruik.
OK[...]
Over de FET zal inderdaad -0.7V staan, maar volgens mij gedraagd de FET zich in uit-stand als gesperde diode, waarvan meestal een flink hogere spanning nodig is om door te slaan (tientallen volts).
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 06-03-2006 17:39 ]
Nou zit de diode weer verkeerd, ik bedoelde eigenlijk alleen gewoon gedraaid, omdat alles dan op een logischere plek zit. Het schema was al goed. Zo dus:
Ja er staat nog wel spanning, maar niet *over* de spoel. Links en rechts staat dus dezelfde spanning. Maar dit is gewoon de positieve gemiddelde spanning en kan dus geen kwaad. Als de switch weer aan gaat zal de spoel onmiddelijk weer een spanning over zich hebben.Maar over de condensator staat nog wel spanning. Door de spoel gaat geen stroom gaan, dus kan je beschouwen als een geleider, dus de spanning zal volledig over de bron staan (tenzij ik een fout maak). zal wel snel afnemen omdat condensator leefloopt via fan.
Je rimpel is afhankelijk van de inductantie. Als je rimpel groter is dan je belastingsstroom zal de spoel dus leeg raken. Je rimpel moet dan dus kleiner zijn dan de belastingstroom.Dus om te voorkomen dat spoel nooit leegloopt, ervoor zorgen dat hij een hoge inductantie heeft. Als de spoel nooit leegtlopt, gaat condensator uberhaupt dan nog nodig zijn?
Ik zit een beetje met de lage frequentie. Ik moet zeggen dat ik niet heel veel verstand heb van spoelen, ik ben wel een beetje bezig geweest met switching supplies en daarover weet ik het een en ander, maar er zijn duizenden soorten spoelen. De frequentie is alleen erg laag (100Hz) waardoor ik me afvraag of je een geschikt spoel/condensator paar kan vinden. Grotere inductanties zullen vaak veel meer windingen hebben en veel minder stroom aan kunnen. Ik weet dus niet of je zoiets kan vinden.Wat ik me nu nog wel afvraag, is in welk grootteorde van waardes ik de spoel en condensators moet gaan zoeken. Als ik de zaken goed begrijp: een zware spoel (100-en mH zoals je zei) en een niet te zware condensator. (Heb momenteel eclootjes liggen van 1000microF, 2200microF, 3300microF, 4700microF en 1microF) Spoeltjes moet ik sowieso nog gaan halen. klopt het dat hoe hoger de inductantie hoe beter in dit geval, of is er echter een ideale waarde te berekenen, die ik zo goed mogelijk moet proberen te benaderen (niet te laag, maar ook niet te hoog bedoel ik dan)? Moet ik gaan vrezen voor de prijs van zulke zware spoelen? Ik moet voor mezelf al 8 filtertjes maken (dus al 8X de desbetreffende componentjes), en dan misschien nog voor andere mensen ook...
Indien de zaak te prijzig zou worden, ga ik zeker overwegen om gewoon zelf een fancontroller te maken met véél hogere schakelfrequentie.
Ok, eerst moet ik wel al verbetering waarnemen voordat ik begin te zweven.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-03-2006 19:26 ]
Dat is dus precies wat er gebeurt als je die PWM schakeling gaat verbouwen.madwizard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:22:
Als je een lineaire regelbare voeding hebt ga je de resterende spanning in warmte omzetten
Met een spoel en condensator niet hoor, dat is juist wat schakelende voedingen efficient maakt.Anoniem: 26576 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:28:
Dat is dus precies wat er gebeurt als je die PWM schakeling gaat verbouwen.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 06-03-2006 19:41 ]
Dat zal de bedoeling wel zijn, maar met een dergelijk simpel filter filter ben ik bang dat niet gaat lukken. Dan zou voor de spoel een perfekte blokspanning moeten staan en achter de spoel een perfecte gelijkspanning.madwizard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:33:
[...]
Met een spoel en condensator niet hoor, dat is juist wat schakelende voedingen efficient maakt.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-03-2006 19:40 ]
Inderdaad, dat is dus wat ik bedoel met mij post hieroven als 2de optie.madwizard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:33:
Ik weet niet precies wat disco stu wil, als het alleen om de behuizing gaat zou je ook je eigen controller kunnen maken op de oude knopjes.
Schakelende voedingen zijn natuurlijk niet 100% efficient, maar de verliezen zitten niet in het principe, maar in de parasitaire eigenschappen. Perfecte blokspanning en gelijkspanning hoeft niet per se, ook niet voor ideale efficientie. Je kan best een hele efficiente voeding maken met een rimpel van 2V. Maar vaak is dat gewoon ongewenst.Anoniem: 26576 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:38:
Dat zal de bedoeling wel zijn, maar met een dergelijk simpel filter filter ben ik bang dat niet gaat lukken. Dan zou voor de spoel een perfekte blokspanning moeten staan en achter de spoel een perfecte gelijkspanning.
Je moet ook niet vergeten dat het probleem van configuratie van componenten ook is dat de pulsbreedte variabel is, dat maakt het extra moeilijk.
[ Voor 13% gewijzigd door madwizard op 06-03-2006 19:57 ]
Inderdaad ik ga veronderstel dat de fans nu ook weer geen perfect voeding nodig hebben, en dat een beetje rimpel geen kwaad kan.madwizard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:55:
Zo'n filter achter een PWM zal niet de perfecte voeding opleveren, maar dat is het doel ook niet hier. Het doel is het geluid weg te krijgen.
Elco: lap het wilt weer lukken, ik heb hier een liggen van 1000uF en een van 1uF, heb ik net iets tussenin nodig, mag hoger ook? Dus die van 1000uF?edit
Volgens die design tool zou je voor 500mV rimpel een spoel van 128mH nodig hebben in combinatie met een condensator van 550uF. De condensator zal het probleem niet zijn, maar of je een spoel kunt vinden van 128mH waar ~200mA doorheen kan...
[ Voor 35% gewijzigd door kluyze op 06-03-2006 21:07 ]
Ja sorry hoor, maar het verhaal begint nu wel erg onwaarschijnlijke vormen aan te nemen, eerst wordt er getracht om met een LC filter van een PWM sigaal een gelijkspanning te maken, heb je niks aan want een zo verkregen signaal is helemaal niet meer regelbaar, en nu moet die hele zooi 1 enkele potmeter gaan vervangen?madwizard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:40:
Als je van het 12V/open signaal 12V/0V weet te maken (bijvoorbeeld pull-down weerstand en een buffertje erachter) kun je het signaal door een RC filter halen om de duty cycle om te zetten in een analoge spanning (50-100% -> 6V-12V). Die spanning kun je dan gebruiken om een snellere PWM controller aan te sturen, of een lineare voeding. Met een lineare voeding heb je altijd een minimum spanningsverschil, waardoor je waarschijnlijk nooit helemaal 12V op je fans kunt krijgen.
Je kunt ook dit schema gebruiken. In plaats van de potmeters zet je dan het analoge signaal uit de RC filter erop, en stel je de 555 in op een onhoorbare frequentie. Nog een paar mosfets aan de uitgangen en je kunt je fans aansturen. Zo kun je het trage PWM omzetten in een snel PWM signaal met goedkope en goed verkrijgbare onderdelen.
Waarom niet?Anoniem: 26576 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 08:55:
Ja sorry hoor, maar het verhaal begint nu wel erg onwaarschijnlijke vormen aan te nemen, eerst wordt er getracht om met een LC filter van een PWM sigaal een gelijkspanning te maken, heb je niks aan want een zo verkregen signaal is helemaal niet meer regelbaar,
Nee, een alternatief is een RC filter (geen LC!) achter de huidige PWM, en dat als stuursignaal voor een snelle PWM controller te gebruiken. Zo kun je je huidige controller heel laten.en nu moet die hele zooi 1 enkele potmeter gaan vervangen?
Wat zou volgens jou dan een oplossing zijn?Het zou beter zijn om eerst maar eens het een en ander in de praktijk te gaan testen, dan kom je op heel andere gedachten.
[ Voor 11% gewijzigd door madwizard op 07-03-2006 10:01 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 07-03-2006 12:29 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 07-03-2006 20:28 ]
Waarom denk je dat het absoluut niet gaat werken? Ik denk dat het geen doen is met 100Hz maar op hogere frequenties is het zeker te doen, zo werken schakelende voedingen toch ook gewoon?Anoniem: 26576 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:12:
Maar ik vind het wat naief gedacht om een probleem van het omzetten van een PWM signaal naar een regelbare gelijkspanning op te kunnen lossen door gebruik te maken van een simpele basisschakeling bestaande uit 2 componenten.
Eigenlijk neem ik dat niet eens serieus...
Maar eh, als je denkt dat het werkt, succes ermee...
[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 07-03-2006 20:43 ]
madwizard schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 20:40:
Ik denk dat het geen doen is met 100Hz maar...
Ok, ik begin dus meer en meer opzoekwerk te doen naar zelf een fancontroller te maken. Voorlopig zie ik een NE555 als de geschikte IC voor een PWM fancontroller met aanpasbare dury-cycle en zéér hoge frequentie. Ik heb ook al in dit topic gekeken: Howto: PWM met een ne555 maar daar is nogal wat onenigheid. Ik zal zo dadelijk de vraag ook daar eens stellen, maar als ik R1, R2 en C binnen de marges kies en vervolgens bereken wat de frequentie dan gaat zijn, kom ik op een max uit van 50Hz, wat dus nog lager isAnoniem: 26576 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 20:56:
Dat bedoel ik, we hebben het hier over een PWM schakeling met iets van 30 - 100 Hz
En dan ook nog eens een variabele duty cycle...
[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 08-03-2006 00:01 ]
PWM=pulse width modulation= altijd variabele duty cycle, weet je? width modulation...Anoniem: 26576 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 20:56:
Dat bedoel ik, we hebben het hier over een PWM schakeling met iets van 30 - 100 Hz
En dan ook nog eens een variabele duty cycle...
[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 08-03-2006 11:07 ]
Een RC filter is een weerstand in serie met een condensator. De last staat parallel aan de condensator, dat is wat anders.MeMoRy schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:54:
OK, het wordt geen perfecte DC, maar die kleine rimpel boeit niets. De RC waarde bepaald die rimpel. En je hoeft geen extra weerstand toe te voegen, want de last zelf is de weerstand!
Maar minder snel dan de energie stijgt tijdens 12V.Daardoor maakt het ook niet uit of je een 12/0V of 12V/open schakelaar hebt: de in de condensator opgeslagen energie loopt toch wel weg over de last.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-03-2006 11:34 ]
[ Voor 34% gewijzigd door MeMoRy op 08-03-2006 12:25 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 08-03-2006 14:11 ]
Anoniem: 107626
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 107626 op 08-03-2006 15:41 ]
Jij maakt 30 eur. aan mij over, ik stuur jouw mijn fancontroller op. Ben je tevreden dan hou je 'm.Ik wil gewoon een fancontroller die goed regelbaar (50% -> 100%)is en geen bijgeluidjes maakt...
Deze bedoel je he?Anoniem: 80823 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 17:06:
[...]
Jij maakt 30 eur. aan mij over, ik stuur jouw mijn fancontroller op. Ben je tevreden dan hou je 'm.
Ben je niet tevreden dan stuur je 'm terug en krijg je je 25 eur terug (30 - verzendkosten).
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 08-03-2006 19:00 ]
JaDeze bedoel je he?
http://www.sayang.demon.nl/projects/baybus/baybus.html
De CD4001 moet op de + en - aangesloten worden, zie datasheet. Verder is het shema compleet.Ziet er interessant uit, had er niet meer aan gedacht. Wil ik zeker overwegen om zelf eens te proberen maken. Ik ben eens op de site gaan zien, maar er zijn nog een aantal onduidelijkheden. Het schemaatje op de site is niet echt duidelijk. Is het schema verder ook compleet? Ik zie nergens in het linkerdeel een voedingslijn aangesloten?
Ik heb de IRF44N gebruikt.In het schemaatje staat IRF510, maar in de partlist staat IRF44N, welke is dan net degene die er gebruikt moet worden?
Bedankt.Anoniem: 80823 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:19:
De condensator van 0.22uF, groter (0.47uF) is lagere frequentie, kleiner (0.1uF) is hogere frequentie.
Andere frequentie.Mag het een een lagere potmeter zijn, en wat zijn daar de eventueel gevolgen van?
[ Voor 40% gewijzigd door MeMoRy op 08-03-2006 22:44 ]
Een spoel van 10 Henry? Volgens mij is dat een gigantische spoel. Vooral als je wilt dat de spoel geen impact heeft op de totale weerstand. Ik denk niet dat 10 Henry een echt realistische waarde is.MeMoRy schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:41:
Ok dan, hier mijn plaatjes.... steeds schema met daaronder de simulatie... 100 Hz, 50% dutycycle...rood is PWM uitgang, groen is schakeling uitgang...
eerst met voorgestelde schema, dan met alleen 10H spoel
[afbeelding]
die eerste lijkt op jouw meting en werkt dus niet...
edit: je ziet overigens onderaan een negatieve spanning op het punt van de schakelaar staan, moet dus nog een diode tussen denk ik
[ Voor 10% gewijzigd door lemming_nl op 08-03-2006 22:59 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
idd niet echt eentje die je zo maakt...lemming_nl schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:48:
[...]
Een spoel van 10 Henry? Volgens mij is dat een gigantische spoel. Vooral als je wilt dat de spoel geen impact heeft op de totale weerstand. Ik denk niet dat 10 Henry een echt realistische waarde is.
[ Voor 5% gewijzigd door JuuL20 op 08-03-2006 23:06 ]
LOL. Kantelfrequentie van de eerste schakeling ligt op ca. 2.3 kHz. Wat had je verwacht dan??MeMoRy schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:41:
Ok dan, hier mijn plaatjes.... steeds schema met daaronder de simulatie... 100 Hz, 50% dutycycle...rood is PWM uitgang, groen is schakeling uitgang...
eerst met voorgestelde schema, dan met alleen 10H spoel
die eerste lijkt op jouw meting en werkt dus niet...
edit: je ziet overigens onderaan een negatieve spanning op het punt van de schakelaar staan, moet dus nog een diode tussen denk ik
RC filter. R=1k, C=15 uF. Mocht de weerstand van de fan problemen geven, zet er een spanningsvolger tussen, een opamp oid. Deze kan enkelzijdig gevoed worden, we zijn niet geïnteresseerd in negatieve spanningen. Diode is altijd handig als overspanningbeveiliging. Hoeft niet in simulatie, maar is wel een mooie decoratieMeMoRy schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:27:
niets... had geen zin om het na te rekenen
Maar noem eens wat... ik simuleer het nu zo en post het dan hier...
Is altijd van 0 tot 100% regelbaar met de potmeter of je nu een 100K of 10K pot hebt maakt niet uit.Ok bedankt, en duty cycle?
Moet je wel een opamp hebben die 0,105 A aankan... je zou een soort MOSFET schakeling met terugkoppelin gmoeten maken....Anoniem: 107626 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:38:
Mocht de weerstand van de fan problemen geven, zet er een spanningsvolger tussen, een opamp oid.
Natuurlijk...MeMoRy schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:44:
[...]
Moet je wel een opamp hebben die 0,105 A aankan... je zou een soort MOSFET schakeling met terugkoppelin gmoeten maken....
Intussen is de schakeling al groter dan je compu
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 06-04-2006 14:27 ]
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 15-04-2006 17:17 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 05-09-2006 18:13 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq