Toon posts:

PWM signaal zorgt voor irritant geluid bij fan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeMoRy schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:44:
[...]

Moet je wel een opamp hebben die 0,105 A aankan... je zou een soort MOSFET schakeling met terugkoppelin gmoeten maken....

Intussen is de schakeling al groter dan je compu :+
Natuurlijk... :O maar dan zet je gewoon een transistor aan de uitgang van de opamp, met 'local feedback' om de schakeling stabiel te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na lang overwegen van alle opties e.d. ga ik het volgende doen: Ik ga zelf de fancontroller aanpassen zodat er gebruik gemaakt wordt van de LM2941CT voltage regulator (low drop-out) om de spanning bij te regelen. Is dus lineair en geen PWM. PWM met een NE555 was ook een optie, maar bij deze optie wordt de schakeling niet zo ingewikkeld. Van de huidige printplaat kan ik veel recuperen: de potmeters van 5k, de molex connector, de 4 3-pins connectoren, de 4 elcos van 10microF en 25V, eventueel de 4 weerstandjes van 1k om afwijkingen te corigeren, en de ledjes neem ik nog in overweging. Dus redelijk veel. Dit is het schema dat ik denk te gebruiken (voor 1 kanaal):
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/6378/schema3gq.png
R2 kies ik 20k
R1 kies ik een vaste weerstand van 2.2k in serie met de 5k potmeter, R1 wordt dus aanpasbaar van 2.2k tot 7.2k, als mijn berekening juist is, zou Vout aanpasbaar moeten zijn van 4.8V tot 12.8V. Dan nog rekening houden met dat de LM2941 niet lager kan dan 5V en niet hoge dan de input spanning -dropout.
Cin kies ik een 1000microF 25V (1 stuk voor de 4 kanalen)
Cout kies ik de 10microF 25V die ik recupereer van de huidige printplaat.

Dit pas ik dus toe op de beide fancontrollers.

Een kameraad heeft ook 2 stuks van deze fancontroller en heeft mij al gevraagd om dit ook toe te passen op zijn fancontrollers. Ook wil hij hierbij een beveiliging dat er een alarm afgaat wanneer een fan blokeert, en dat er dan een rood ledje gaat branden bij 1 vd 4 draaiknopjes zodat je kan zien welke fan van welk kanaal dan blokeert. En ook hiervoor is het principeschema al uitedacht :)

Als het af is, post ik zeker nog fotoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel de bedoeling dat R1 een vaste weerstand is en voor R2 kan je dan een vaste weerstand met een potmeter in serie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is inderdaad de oorspronkelijke bedoeling. Het probleem was dan, als ik met de meest gangbare weerstanden uitrekende: ik nooit op de goed voltages uitkwam: bijvoorbeeld 3.5V en 13.5V, wat nogal fel afwijkt. Of bijvoorbeeld 4.5V en 11V. Om de draaihoek van de potmeter zoveel mogelijk te benutten ben ik op zoek gegaan naar een config waarbij ik lichtjes over de max voltage zit dat de LM kan leveren, en lichtjes onder het min voltage. Waarom buiten de marges: om eventuele afwijkingen van de weerstanden en reference voltage van de LM op te vangen, zodat min en max toch nog geleverd worden. Waarom maar lichtjes buiten de marges: zodat er nog zoveel mogelijk van de draaihoek van de potmeter gebruikt kan worden. Het is namelijk niet ideaal dat je maar in een draaihoek van 90° gans van 5V naar 12V bijsteld, en dat de rest van de draaihoek van de potmeter, de fanconttoller ofwel 5V ofwel 12V blijft leveren.

De volgende 3 schakelingen zijn mogelijk:
Afbeeldingslocatie: http://img113.imageshack.us/img113/6648/schema22xj.th.png
De eerste kwan nu net goed uit, omdat je daar op mooie voltages uitkwam (4.8V en 12.8V) als ik daar gebruik maakte van de gangbare weerstanden van 2.2k en 20k.

Alle 3 de schakelingetjes zouden toch moeten werken (ook al is alleen maar de laatste de oorspronkelijk bedoelde) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een ingangsspanning van 12V is de maximale uitgangsspanning 11,5V dus het laatste stukje van de potmeter regelt zowiezo niks meer omdat de spanning die laatste 1.3Vniet meer kan stijgen.

Als voor R1 1k neemt en voor R2 een potmeter van 5k met een weerstandje van 3k3 dan wordt het regelbereik 5,5V tot 12V.
Maar goed, misschien vind je 5,5V net te hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zonet nagemeten: op de molex heb ik 12.25V. Uit de datasheet lees ik dat bij een belasting van 0.1A, de LM2941 een drop-out heeft van typical 0.1V. Blijft er aan de uitgang 12.15V. Ik weet dat het niet grote verschilen zijn, maarja ik ben perfectionist he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meet dan je potmeters ook eens, toleranties tot 20% zijn normaal bij standaardpotmeters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
5.07
5.02
4.99
4.90
5.05
5.10
5.08
5.10

Afwijking is max. 2%

Als ik de uitersten neem: 4.90k en 5.10k, geven die in de berekening respectievelijk: 4.86V en 4.76V. Nog mooi binnen de marge dus.

Als er afwijkingen zijn kan ik deze nog op elkaar aanpassen, bijvoorbeeld: een 20k weerstand die naar beneden afwijkt, samenzetten met een potmeter die naar beneden afwijkt, zodat deze 2 afwijkingen elkaar compenseren.
Daarbuiten heb ik ook nog altijd 1k weerstandjes waarmee ik een te lage weerstand, weer wat hoger kan maken door in serie te zetten.
Maw nog opties genoeg lijkt me. En ze moeten al heel fel afwijken om buiten de marges te gaan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zonet dit tegengekomen:
http://www.mcubed-tech.com/eng/produkte.htm

Is dit het filtertje waar ik origineel naar zocht?

EDIT> als ik de foto goed bekijk ziet het er gewoon als een condensator uit, dus afvaking naar boven, maw 12V bij PWM

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is een lichte kick van het topic, maar eindelijk is er resultaat geboekt, en met bescheiden trots wens ik het dan ook te laten zien aan jullie. Het solderen is misschien niet heel netjes en niet volgens het boekje, maar het is de eerste maal dat ik soldeer op printplaat, en dit zonder tips, instructies of hulp van buiten af. Alle kanalen zijn regelbaar van 5.0V~5.5V tot 13.0V (voeding gebruikt om te testen is 20V, dus die 13V zal nog lager gelimiteerd worden door de voeding van 12V van de pc). Dropout is rond ongeveer 0.2V tot 0.1V. En last but not least: geen bijgeluidjes !! De Vin, Vout en Ground moet ik nog vastsolderen, en verder een beetje alles afwerken en isoleren. Vervolgens begin ik aan de 2de fancontroller.
Afbeeldingslocatie: http://img464.imageshack.us/img464/2179/picture005bgn9.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/6808/picture006bvn1.th.jpg
1 vd 4 kanalen werkte initieel niet. Deze gaf constant 16.6V, onafhankelijk wat de stand van de potmeter was. Ik heb alles zitten uitmeten maar geen fout of geen verkeerde connectie gevonden. Dan heb ik gewoon maar een nieuwe gesoldeerd en deze werkte wel. Iemand een idee wat het probleem kon zijn? Kan de regulator gewoon op zich kapot zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 18:13 ]

Pagina: 1 2 Laatste