Toon posts:

Let's talk about REAL HiFi !!!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Nou, als je die draden leest met daarin de HiFi sets van de tweakers, zou je bijna dat bijna nog gaan denken.
Tjesus, wat wordt er opgeschept in die draden. Volgens mij zitten mensen met de sites van de fabrikanten ernaast die sets te verzinnen.

Jag

Verwijderd

Probleem met veel mensen die de zogenaamde "monsterkabels" voor hun line en speakersignalen gebruiken het verschil denken te horen.....

Verwijderd

Zit nu nog vast aan een sony mx 50 (oid) setje
50 watt...90 watt pmpo aldus de specs die in het boekje staan
Voor in m'n kamer kan het bestwel...(sekers nu ik d'r 2ehands missions aan heb hangen, 50 watt).
Maar ik krijg dat geluid dus gwoon nooit zoals ik het perfect vind op dat ding..bereik en vervorming is gwoon niet zo ok :(
Zit nu al bestwel tijdje te zoeken naar een mooie Technics A-Class versterker... :9~
Of zijn d'r nog meer van die oude beesies die het echt heel lekker doen? (en vooral zijn ze nog te vinden)

Owjah....over die pctroep...luister toch nooit door boxen, heb altijd een koptelefoon op (goedkoop philipsje..moet maar ff tot ik weer geld heb).
Maargoed de speakers die ik d'r dus heb bij zitten zijn al 6 jaar oud (pc speakers dus, Active 95 oid). Maar die dingen geven een veeeel beter geluid dan de meeste pc speakers die je laatste tijd ziet :) Hehe dus niet alleen echte HIFI was vroeger vaak beter :)

Verwijderd

Die dingen zien best nog wel te vinden denk ik. Als je in de buurt van Rotterdam woont moet je is bij Correct in de koopjeskelder gaan kijken. Hebben ze heel veel 2e hands, of licht beschadigde apparatuur staan. En alles is getest en werkt ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
Dat gezeik over kabels is echt bullshit !
Als je kabels van meer dan 10 piek de meter koopt ben je niet echt goed bezig denk ik, geef dan wat meer geld uit aan een betere versterker !

Over het algemeen genomen is voor een versterker van ongeveer 50 watt per kanaal een kabel van 2,5 mm² genoeg !

Verwijderd

Viperz en co, goede kabels zijn wel degelijk belangrijk! Een goede vuistregel is (niet volgens mij, maar volgens de Engelse HIFI-bladen) dat je voor alle kabels 10% van je budget moet reserveren.

Op mijn setje (zie hierboven, + Linn draaitafel en Myriad cd-speler) gebruik ik nu Linn kabel van f25,- de meter. Klonk vroeger altijd best wel goed. Dacht ik. Nu heb ik het met Siltech ls-kabels gehoord. Was nog niet eens biwired.
Nu weet ik hoe het kan klinken. Ik ben aan het sparen. De interlinks heb ik al (en ik ben echt niet gek, alleen verwende goede oren). Alleen voor de prijs van die kabels bi-wired met wbt-pluggen koopt iemand anders een heel stereo-setje.

Als je slechte kabels gebruikt ben je pas een dief van je eigen portemonnee. |:(

Ook hier geldt weer het bekende anxioma: je moet het eerst gehoord hebben voordat je je oordeel velt. (8>

• Jag

Jag

Om te beginnen heet zo'n ding een axioma. Maar ik ben het er ook absoluut niet mee eens. Stel je voor dat je alles eerst zou moeten onderwerpen aan een luistertest voordat je erover mag oordelen:?
Om maar eens een voorbeeld te geven: als iemand beweert dat als je eerst drie keer een rondje om je as draait, voordat je een cd opzet, de cd beter klinkt. Ga jij dan eerst dan eerst dat echt proberen voordat je daar een oordel over velt?

Als je het een beetje wetenschappelijk wilt aanpakken, doe dan een blinde test met verschillende kabels, da's nuttig. Kan je ook een hele boel geld schelen.

Jag

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:47
een paar specs van mijn versterker:

Stereo mode (4W at 1kHz, THD 0.7%)
100 W + 100 W

Surround mode (4W at 1 kHz, THD 0.7%)
Front: 100 W/ch
Center*: 100 W
Rear*: 100 W/ch
* Depending on the sound field settings and the source, sound will not be output.
5.1 mode (4W at 1 kHz, THD 0.7%)

Front: 100 W/ch
Center: 100W
Rear: 100 W/ch
Harmonic distortion at rated output Less than 0.09% (with DIRECT PASS on)

is dit nu goed of niet? ik zie nog steeds nergens rms staan.. de gebruikte waarden voor vervorming (dat was thd toch?), zijn dat normale waarden?

Verwijderd

Om wat duidelijkheid te scheppen over de hoeveelheid watten die een versterker kan leveren: Kijk eens naar de afmetingen en het gewicht van de voedingstransformator in je versterker. Vaak is het een vierkant blik van bijvoorbeeld 10x10x10 cm. De helft van het vermogen dat dat ding uit de 220 aansluiting haalt kan worden omgezet in vermogen naar je luidsprekers. 10x10x10 staat als vuistregel voor 150 watt. Dus ruwweg (het blijft maar een vuistregel) 75 watt kan er aan je speakers geleverd worden. Ongeveer 40 watt per kanaal. Er zijn ook ringkern trafo's. Deze zijn rond, kleiner, lichter en "transformeren" met wat meer rendement. 10 centimeter diameter en 5 centimeter hoog doet ongeveer 200 watt. Dus 100 watt luidspreker vermogen, ergo 50 watt per kanaal. 50 watt zuiver toegeleverd vermogen aan een standaard luidspreker is echt loeihard ! Bedenk ook nog een dat van deze 50 watt er een wattje of 20 in je scheidingsfilter gaat zitten.

• aatos
  • Laatst online: 15:47
Op zondag 28 januari 2001 13:02 schreef tiethoff het volgende:
Om wat duidelijkheid te scheppen over de hoeveelheid watten die een versterker kan leveren: Kijk eens naar de afmetingen en het gewicht van de voedingstransformator in je versterker. Vaak is het een vierkant blik van bijvoorbeeld 10x10x10 cm. De helft van het vermogen dat dat ding uit de 220 aansluiting haalt kan worden omgezet in vermogen naar je luidsprekers. 10x10x10 staat als vuistregel voor 150 watt. Dus ruwweg (het blijft maar een vuistregel) 75 watt kan er aan je speakers geleverd worden. Ongeveer 40 watt per kanaal. Er zijn ook ringkern trafo's. Deze zijn rond, kleiner, lichter en "transformeren" met wat meer rendement. 10 centimeter diameter en 5 centimeter hoog doet ongeveer 200 watt. Dus 100 watt luidspreker vermogen, ergo 50 watt per kanaal. 50 watt zuiver toegeleverd vermogen aan een standaard luidspreker is echt loeihard ! Bedenk ook nog een dat van deze 50 watt er een wattje of 20 in je scheidingsfilter gaat zitten.
hmm de trafo die in die van mij zit is ongeveer 150x150x120mm. het ding is loodzwaar, tenminste, de bak weegt bijna 11 kg, en veel meer zware dingen dan een grote heatsink en die trafo zitten er niet in.

maar van dat scheidingsfilter: ik heb twee sets boxen, een baggerset van jamo, zonder noemenswaardig filter (alleen een elco'tje voor de tweater), en een set met scheidingsfilters. toch hoor ik geen verschil in geluidssterkte.

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 03:22 schreef pierrecafe het volgende:

[..]
Ja klopt. Maar een vrij onzinnige opmerking omdat hier over goed geluid voor een redelijke prijs wordt gepraat, maar niemand die op deze page staat kan bijvoorbeeld een set Mark Levinson No.33 Reference monoblock's met een bijbehorende No.32 Reference voortrap betalen, aangezien de prijs van zo'n setje rond de $ 47.950 ligt. Heb jij honderduizend piek, Psycho?:7

Groet Pierre
Nou luister eens effe zoek een fatsoenlijke baan en het geld komt vanzelf binnen. Oh ja sommige mensen kopen dikke BMW's en Porsches, die heb ik liever in de woonkamer staan in de vorm van HIFI apperatuur. En begin niet te zeuren het is zo duur eens gehoord van sparen? :)

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Op zondag 28 januari 2001 16:55 schreef Psycho_Dad het volgende:

[..]
Nou luister eens effe zoek een fatsoenlijke baan en het geld komt vanzelf binnen. Oh ja sommige mensen kopen dikke BMW's en Porsches, die heb ik liever in de woonkamer staan in de vorm van HIFI apperatuur. En begin niet te zeuren het is zo duur eens gehoord van sparen? :)
tja

wat voor baan heb je dan

• Jag

Jag

Tiethoff, waarom zou je moeilijk gaan doen met kijken naar de trafo, als je zoiets gewoon kan meten?
Gewoon de spanning over je speakers meten, dat geeft een hele goede indicatie van het vermogen wat geleverd wordt door de versterker.
En 40% opgenomen door de crossover? Ik weet de getallen niet, maar dat lijkt me heel sterk.

En aatos, die specs kloppen wel redelijk. Afgezien natuurlijk dat het 4 Ohm is, en niet 4W :P.
0.7 % THD is redelijk veel, maar minder dan de DIN norm (1%). Dat het gemeten is bij 1 KHz is ook een beetje verneukratief, maar zorgt als het goed is niet voor grote verschillen.
Ze zouden alleen gesjoemeld kunnen hebben met de tijdsduur waarover gemeten is (er staat geen continu ofzo bij). En ook hebben ze misschien in surround alle kanalen apart belast. Dat wil zeggen dat je eerst zoveel mogelijk vermogen laat leveren door het linker surround kanaal, dat meet. En dan het rechter surround kanaal, dat meet, enz. Dat geeft ook een scheef beeld. Want de trafo krijgt het natuurlijk een stuk moeilijker als alle kanalen hard aan het werken zijn, en daardoor wordt het max geleverde vermogen per kanaal veel lager.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan een redelijk vervormings cijfer ?
Ik luister nu naar een versterker van 2x40 watt aan 8 ohm (wel 4 ohm speaker opaangesloten) bij een vervorming van lager dan 0,3% (waarden uit de service manual)

En ik moet zeggen dat dat best goed klinkt !

• Jag

Jag

Dat vervormingscijfer is ergens anders voor bedoeld dan om aan te geven hoe goed de versterker klinkt. Dat cijfer wordt gebruikt als tolerantie van de vermogensmeting. Dat wil zeggen, aan de vervorming kun je zien of de versterker aan zijn limits komt. Hoe meer vervorming is toegelaten, hoe minder "streng" de meting, hoe hogere waarde je eruit krijgt.
De beste meting is om een vervorming toe te laten die hetzelfde is als de "nominale" vervorming. Transistor versterkers vervormen namelijk een hele tijd niet, en als de versterker tegen zijn grens begint aan te zitten qua vermogen, dan schiet de vervorming als een speer omhoog (als je het vermogen nog verder vergroot). Als je de "nominale" vervorming gebruikt, dan meet je dus het vermogen dat de versterker kan leveren zonder problemen.
Maar de reden dat vervorming specs niet boeien, is omdat je het verschil tussen 0.1 en 0.005 niet hoort. En ook omdat speakers over het algemeen veeel meer vervormen, zeker tweeters met een crossover die te laag staat.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... ik moet me echt wat beter verdiepen in deze materie.... Heb je een suggestie voor een goed boek hierover ? Die schoolboeken zeggen nl ook niet alles..

Maar, uit je verhaal maak ik dus op, dat de klank van de versterker komt uit het ontwerp, en de vervormingscijfers zijn dus alleen een maatstaaf voor de kwaliteit ?

En dan dit: Klasse A, AB, B
Heeft temaken met de ruststroom, en de vervorming van positieve helft naar negatieve helft. Maar heeft dat een erg grote impact op het geluid ?

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 16:55 schreef Psycho_Dad het volgende:

[..]
Hi Psycho_Dad,

Ja je hebt gelijk, zoek een fatsoenlijke baan. Zou ik graag doen als ik niet ziek en voor 100% afgekeurd was.
Dat het zo is duur zul je mij nooit horen zeggen. Ik ben gek op goed geluid en dus gaat de WAO-uitkering voornamelijk naar het hifi-potje:-)
Ik sta gewoon versteld dat ik hier mensen tref die zoveel van hifi houden en ook daadwerkelijk zulke bedragen daar aan uitgeven, want ik kom ze niet elke dag tegen.

Groet Pierre

Verwijderd

Topicstarter
Het is maar waar je zelf je grenzen legt.
De een wil een toffe auto, en de ander geeft veel geld uit aan HiFi.

Maar om er nou ZO veel aan uit te geven vind ik ook weer een uiterste..
Maar dat is mijn bescheiden mening....

Verwijderd

Dat klopt iedereen moet maar zelf weten wat die met zijn poen doet.

Verwijderd

Nou ja, nadat ik mijn boxjes voor de pc had opgeblazen, heb ik maar besloten om een versterkertje en wat boxen te halen. Het geluid (en de bas!) klinkt gewoon zeer vet (bass, treble en loudness helemaal open).

Maar, even ontopic. Ik heb voor mijn stereoset (akai aa-a1l, 2 * 70 W pioneer) 100 gulden betaald. Als ik zie wat de versterkers tegenwoordig kosten...

Ik vind de kwaliteit/prijs verhouding van zo'n 'nieuwerwets' ding het niet waard ten opzichte van die van mij.

Verwijderd

ik ben ook een liefhebber van de oude spullen
de versterker van mijn vader (die hij in de 7ties heeftgekocht werkt nu nog steeds en met plezier luister ik nog steeds met ouwe speakers naar het geluid:)

Verwijderd

Ok, voor Jag dan nog maar een keer. Je moet niet met versterkers gaan meten, en interessante verhalen vertellen. Daar gaat het namelijk niet om.
Het gaat erom dat als je de boel aansluit, de muziek die eruit komt mooi klinkt. En als jij daar 1kHz op wilt zetten moet jij weten. Maar die ingenieurs die er aan gewerkt hebben, weten er echt wel iets van (hoogstens heeft de directeur het budget geknepen).

Nog ff over de kabels: waarom denk je dat die dure kabels er zijn? Hebben er mensen geld teveelofzo? Nee, echt niet. Maar in de jaren 80 kwamen een aantal audiofreaks erachter dat het met de ene kabel mooier klonk dan met de andere. Toen zeiden de ingenieurs ook dat dat niet kon, omdat zij het niet meten konden. (oftewel:"jij bent niet wetenschappelijk bezig, ik wel, dus ik heb gelijk, en ik zeg dat het niet kan"). Empirisch bewijs kan dan wel enigzins subjectief zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan.
Later zijn ze pas echt gaan meten, en kwamen er achter dat er toch wel een hoop meetbare factoren waren (inductie en weerstand). Maar zoals het de 'wetenschap' betaamd is daar nooit iets over gezegd. Laat staan: "Sorry, we zaten fout."

En als muziek mooier klinkt als je eerst 3 rondjes draait voordat je een cd-tje op zet, wat dan nog. Ok, het is onzin (ja?) maar als je er een wijntje bij drinkt, klink het ook mooier. Dan drink je er toch lekker wat bij?

Over klasse A (buizen) en klasse B (transistor) valt ook nog heel wat te zeggen. Toen de transistors de boel overnamen in de 7-ties waren de mensen die hun buizen mooier bleven vinden klinken ook "dom" ouderwets en nostalgisch. En kijk nu eens: ze zijn er nog steeds.
En bij transistor versterkers worden er allerlei trucs toegepast (klasse A/B) om het als een buis te laten klinken. Wat er namelijk gebeurt is dat de mooie sinusvorm even blijft "hangen" bij de 0 V, en dan met een schokje weer verdergaat. dat komt omdat hij van positief naar negatief eerst een spanning op moet bouwen. Bij klasse A is er geen overgang, die spanning is er al. (daarom gebruikt hij ook zoveel stroom). Dan krijg je niet-harmonische vervorming, die het menselijke gehoor veel eerder oppikt, omdat het niet natuurlijk is (in het binnen-oor ontstaan ook harmonische vervormingen door het trillen van je trommelvlies, stijgbeugel, haartjes enz).

Waarom ik daar nu zo tegen tekeer ga, is dat vooral japanse mainstream versterkers er altijd op papier heel goed uit zagen. De specificaties zijn altijd fantastisch. En dan komt er zo'n eigenwijs engels versterkertje met specs van niks, en een kast die eruit ziet oftie in een garage in elkaar gekutseld is. En die speelt ze allemaal naar huis. Ra ra hoe kan dat?
Ik denk omdat die (ff voor't gemak) japanse ingenieurs niet steeds naar het resultaat geluisterd hebben. En die engelsen niet alleen ingenieurs, maar ook liefhebbers zijn die steeds weer luisteren of het ook inderdaad goed klinkt. En 'toevallig' zaten daar altijd enorme voedingstrafo's in.

En nog weer een keer: het gaat om de muziek, niet om de techniek. En naar muziek moet je luisteren :Y) en niet over lullen (of zoveel typen zoals ik nu doe :))

Ga naar een goede audiowinkel en neem je favoriete cd's mee :o

(Sorry als het een beetje vaag verhaal is hier en daar)
[edit: \ en / verkeerd-om, typo's]

• Jag

Jag

Dat voorbeeld van drie keer een rondje draaien voordat je een cd opzet, was een voorbeeld om te laten zien dat je niet altijd hoeft te luisteren om ergens een oordeel over te vellen.
Nog ff over de kabels: waarom denk je dat die dure kabels er zijn? Hebben er mensen geld teveelofzo? Nee, echt niet. Maar in de jaren 80 kwamen een aantal audiofreaks erachter dat het met de ene kabel mooier klonk dan met de andere. Toen zeiden de ingenieurs ook dat dat niet kon, omdat zij het niet meten konden. (oftewel:"jij bent niet wetenschappelijk bezig, ik wel, dus ik heb gelijk, en ik zeg dat het niet kan"). Empirisch bewijs kan dan wel enigzins subjectief zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet kan. Later zijn ze pas echt gaan meten, en kwamen er achter dat er toch wel een hoop meetbare factoren waren (inductie en weerstand). Maar zoals het de 'wetenschap' betaamd is daar nooit iets over gezegd. Laat staan: "Sorry, we zaten fout."
Ja, het is allemaal één groot complot van "de wetenschap" tegen de audiofielen.
En ze konden het niet meten, want ze waren de weerstand en inductie (je bedoelt impedantie en inductiviteit) vergeten :P.
Als je wil weren tegen zelfsuggestie (dank je Aatos voor de term ;)), dan zul je blinde tests moeten doen. Dat is empirisch bewijs. En trouwens, als je ook maar iets had geweten van wetenschap, dan had je geweten dat de drijvende kracht achter wetenschap juist empirisch bewijs is.
Ok, voor Jag dan nog maar een keer. Je moet niet met versterkers gaan meten, en interessante verhalen vertellen. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat erom dat als je de boel aansluit, de muziek die eruit komt mooi klinkt. En als jij daar 1kHz op wilt zetten moet jij weten. Maar die ingenieurs die er aan gewerkt hebben, weten er echt wel iets van (hoogstens heeft de directeur het budget geknepen).
Ja, wat je hier nou mee wilt zeggen is mij een raadsel.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Jeep heeft natuurlijk wel gelijk.. Het gaat erom hoe het klinkt...

Zo heb ik ook men koptelefoon uitgekozen. Stapel cd's meegenomen naar de winkel, en luisteren maar, kheb daar 2 uur koptelefoons staan proberen (kreeg nog koffie aangeboden enzo, Klasse HiFi Corner in groningen !)
Maar dan kom je wel op een tyfusdure MB Quart Phone 400 uit... oke kost wat, klikt ook gaaf....

Maar zolang er mensen met meetapparatuur zijn, willen mensen dingen weten als vervorming en vermogen enzo... Dat zijn wel dingen die iets zeggen over de kwaliteit van de versterker.

Maar het is ook absoluut waar dat een vaag merk (nja mission is geen vaag merk) uit engeland (mission syrius II) een dure versterker van 1300 piek (JVC) van de tafel speelt... Enne dat moet hem toch ergens in zitten ? :)

Dit is dus de never ending discussie. De technicus die wil meten, en de luisteraar die wil luisteren.

Verwijderd

Viperz heeft mij begrepen! Jag helaas niet.

Wat ik wilde zeggen Jag, dat ik je een beetje betweterig vind (niks persoonlijks, vat dit ajb niet op als een aanval op je persoon! :))

Maar ik heb zelf altijd heel veel plezier van muziek, en van goede apparatuur die dat mogelijk maakt. En ik heb al een dikke 15 jaar ervaring met luisteren (en ik ben ook nog hobby-geluidstechnicus). Ik heb alleen geen electronica gestudeerd. En ook geen Nederlands ;).

En wetenschappers zijn ook maar mensen (met gevoelens, hetgeen ze wel 1s willen ontkennen).

nog ff een knuppel in het hoenderhok: ik vind LP mooier klinken dan CD! B-) Dat is ook zo een eindeloze diskussie. (((Maar ik wil nu ff niet gaan trollen, dit is maar een voorbeeld. Net als dat rondjes draaien (dat snapte ik ook wel :)). )))

mzls

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat es doorgelezen dat "lp klinkt mooier dan cd" forum...
Ik vind zelf persoonlijk een LP mooier klinken, maar dat heeft vooral temaken met mijn gevoel voor die nostalgie :)

Maar serieus, volgens mij bevat een LP meer info over de muziek dan een CD

LP: analoog: oneindig aantal waarden tussen 2 waarden

CD: Digitaal: beperkt aantal waarden tussen 2 waarden

Maargoed, dan kun je nog gaan praten over bandbreedte van de cd en de lp, de vervorming die optreed bij het wergeven... blablabla

Trouwens ik heb zelf nog 3 oude cdspelers staan met 14 bit's DAC's... Vroeger waren 16 bits DAC's niet met dusdanige kwaliteit te maken... Vandaar dat oversampeling gebruikt werd om die laatste 2 bits te verkrijgen...
Of dat nou ten goede komt aan de muziek...

En wie kan me dat 1 bit's DAC principe uitleggen ?

edit:

Trouwens Jag heeft wel gelijk hoor, hij is net zo eigenwijs als ik >:)

Maar jullie hebben beide gelijk
't Gaat namelijk om beide
persoonlijke smaak
en kwaliteit

• Uberprutser
  • Laatst online: 16:11
Afbeeldingslocatie: http://www.rotel.com/html/jpegs_prod/rmb1095.jpg
Kijk eens beste vrienden, dit is nou een versterker. Levert 5x100Watt, weegt 34 kilo, heeft 8 torren per uitgang en zuipt 1100 watt aan stroom (en staat bij mij op m'n bureau) *D

Tevens staan er 2 speakers naast m'n tv <- 5 meter -> en hangen er 2 achter me op 1.80 meter hoogte, van het merk JBL. Dit geheel is met een lekkere dikke GOEDKOPE kabel verbonden naar het Rotelletje van me. Kan zeggen, dit gaat vreselijk hard, maar had ook genoegen genomen met minder :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
*IEK* Rotel...... *zwijmel*

• Jag

Jag

En wetenschappers zijn ook maar mensen (met gevoelens, hetgeen ze wel 1s willen ontkennen).
Wat betreft jouw ideeen over wetenschappers, ik weet niet of ik erom moet lachen of huilen.
Wat ik wilde zeggen Jag, dat ik je een beetje betweterig vind (niks persoonlijks, vat dit ajb niet op als een aanval op je persoon!:))
En jij redeneert en praat als een alpha. Je haalt allemaal dingen erbij die er niks mee te maken hebben, en zet die ook nog eens in een onbegrijpelijke volgorde. Je legt me daarmee tevens dingen in de mond die ik helemaal niet gezegd heb. Zoals die eerste quote bijvoorbeeld, die volgde op een eerdere opmerking van jouw waarin jij je beklag doet over de wetenschap die niet wilde toegeven dat hij fout zat. Dit zoiezo al van die lastige claims, maar bovendien had het geen r**t met de discussie te maken.

Bovendien heb je of mijn post over vervormingscijfers niet gelezen, of niet begrepen. Ik zei juist dat een vervormingscijfer geen belangrijk gegeven is wat betrekking tot hoe een versterker klinkt, maar dat het kan worden gebruikt als tolerantie bij een vermogensmeting.
vervolgens nog zo'n opmerking die slaat als een tang op een varken:
En als jij daar 1kHz op wilt zetten moet jij weten
Ok, voor Jag dan nog maar een keer. Je moet niet met versterkers gaan meten, en interessante verhalen vertellen. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat erom dat als je de boel aansluit, de muziek die eruit komt mooi klinkt.
Oh wat een vernieuwende gedachte zeg. Uiteraard draait het erom hoe het klinkt. Audio is alleen maar een gereedschap om muziek weer te geven (live of opname maakt dan niet uit). En het doel is om dat zo goed mogelijk te doen. Maar om dat te bereiken kan meten wel helpen!

Jag

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op dinsdag 23 januari 2001 11:19 schreef ViperZ het volgende:

[..]
Nee daar gaat het me niet om. Het gaat me om een mooi vol geluid, (games speel ik zowiezo niet veel...), ik luister vaak enya en dire straits en dat soort muziek, en dan gaat het niet om hard, dan gaat het om zuiver !

En als je dat tegenwoordig wilt, moet je gigantisch veel geld uitgeven, en kun je naar mijn mening beter een topmodelletje uit de jaren 70 nemen... dan heb je ongeveer dezelfde kwaliteit als tegenwoordig de bodem van de top HiFi
Valt wel mee hoor, voor weinig geld kan je best wel een uitstekend geluid hebben...

Zo heb ik mijn speakers (Wharfedale P420) goedkoop kunnen krijgen, omdat de serie eruit ging; mijn Marantz PM52 heb ik 2e hands gekocht, en mijn CD-speler "via-via"...

Niet dat het nu een superset is, ik zou ook liever een paar Krells hebben met een setje Wilson Audio Grand Slam X1's...:P:9, maar voor een paar honderd gulden heb ik hier iets staan waar vele Pony en Pielips setjes wat van kunnen leren...

Dus gewoon een beetje slim inkopen, na de firato bijv. en kijk bij de betere HiFi/Hi-End zaak voor inruilers...je weet immers nooit...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

zeg JaG: ik was al naar huis hoor :)
Blijf jij nog ff doorzagen? >:)

• originalmycroft
  • Laatst online: 09-07 20:33
Ik heb met iemand een versterker uit een beurshal weggesleept, dat ding weegt een halve ton en heeft een paar kilowatt aan power!!! B-)

Verwijderd

Topicstarter
DassuhmZZZ geen HiFi :P

• originalmycroft
  • Laatst online: 09-07 20:33
High Fidelity

Fidelity is toch een soort van power???

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

fortissimo digitaal aangesloten op sony str db930 met B&W dm 602 op de fronts B&W dm601s2 op de rears en B&W cc6s2 op center en relq200 subwoofer

Komaropmetjuhdtt2200!!!

oh ja me buurmeissie vindtutniezoleuk!!!

bij de weg a3d is ook wel leuk via de analoge 6kanaals ingang

Wordt ooit nog B&W nautilus 803 op de fronts (en een echte versterker)

Wat a load of ........met jullie zeg
koop gewoon het beste wat je zelf betaalbaar vindt en geniet ervan, doe ik ook!
Alpha beta drie bier dikke lul

een treffende spreuk

• Jag

Jag

Ik heb met iemand een versterker uit een beurshal weggesleept, dat ding weegt een halve ton en heeft een paar kilowatt aan power!!!
Ga ff in de zandbak spelen joh.

Jag

Verwijderd

Tegenwoordig bestaat er ook nog goed spul, zoals Tannoy, Marantz enzo. Dus dat troep uit de jaren 70 zo goed is en tegenwoordig alles kut is is crap! :)

• Jag

Jag

Dat heet nostalgie :).
Hmm... ik moet me echt wat beter verdiepen in deze materie.... Heb je een suggestie voor een goed boek hierover ? Die schoolboeken zeggen nl ook niet alles..
Ik heb zelf ook wel eens gezocht naar boeken over de werking van een audio versterker, maar dat soort boeken zijn verdomd moeilijk te vinden. Ik ben zelf ook een onzettende fan van PA (public adress) audio, en daar heb ik wel een goed boek over gevonden. Maar alhoewel er wel een grote overlap is, is het toch wel verschillend van de HiFi. Misschien dat anderen iets weten?

Jag

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:45

Metten

ik hou het graag simpel

Op donderdag 01 februari 2001 19:37 schreef Mycroft het volgende:
High Fidelity

Fidelity is toch een soort van power???
High Fidelity betekent Hoge Natuurgetrouwheid.. Ofwel de muziek wordt redelijk realistisch overgebracht. Heeft nix met power te maken.

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Ik zie hier sommige postings staan van mensen die meer dan 1/2 kilowatt aan versterker hebben staan en ditto boxen.

Aan dit soort mensen heb ik een vraagje:
Het setje kan waarschijnlijk hard. Heel hard. Maar klinkt het ook natuurgetrouw?

Pak je rust!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:39
Op dinsdag 30 januari 2001 15:14 schreef Jeep het volgende:
Viperz heeft mij begrepen! Jag helaas niet.

Wat ik wilde zeggen Jag, dat ik je een beetje betweterig vind (niks persoonlijks, vat dit ajb niet op als een aanval op je persoon! :))

Maar ik heb zelf altijd heel veel plezier van muziek, en van goede apparatuur die dat mogelijk maakt. En ik heb al een dikke 15 jaar ervaring met luisteren (en ik ben ook nog hobby-geluidstechnicus). Ik heb alleen geen electronica gestudeerd. En ook geen Nederlands ;).

nog ff een knuppel in het hoenderhok: ik vind LP mooier klinken dan CD! B-) Dat is ook zo een eindeloze diskussie. (((Maar ik wil nu ff niet gaan trollen, dit is maar een voorbeeld. Net als dat rondjes draaien (dat snapte ik ook wel :)). )))

mzls
BEUH, dat mensen elkaar niet kennen of de kennis ervan zien...
Denk dat JAG er wel wat van weet, wat ik zo lees is mijn praktijkervaring in de industrie...............
DAcht het wel, JAG, OK hoor, met jou kan ik wel door de bocht met serieuze dingen.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:39
Op donderdag 01 februari 2001 21:56 schreef den the man het volgende:
Ik zie hier sommige postings staan van mensen die meer dan 1/2 kilowatt aan versterker hebben staan en ditto boxen.

Het setje kan waarschijnlijk hard. Heel hard. Maar klinkt het ook natuurgetrouw?
JA !!!!!!

2x 400 W RMS belastbaar en nog ok klinken ook, niet extreem hard maar wel lekker voor de oren, zeker de zangeressen klinken rustig en niet schreeuwend...

• Jag

Jag

Voor HiFi is het versterker vermogen zoiezo niet interessant. Bovendien is dit wel echt de bovengrens van HiFi qua vermogen. En als mensen beweren dat ze een halve kW per kanaal hebben, dan zal dit vaak op basis zijn van suggestieve specs.
Wat betreft de PA audio, waar dit soort specs normaal zijn, is er erg veel verschil in prijs en kwaliteit. PA rangschikken aan de hand van max output is onzinnig. Zo heb je de Warfdale pro troep, maar ook mega dure speakers sets van Axys of Renkus Heinz (en EAW natuurlijk :)). De mooiste sets vind je waarschijnlijk in het Theater. Maar geloof me, dat heeft niemand thuis staan.

Edit:
BEUH, dat mensen elkaar niet kennen of de kennis ervan zien...
Denk dat JAG er wel wat van weet, wat ik zo lees is mijn praktijkervaring in de industrie...............DAcht het wel, JAG, OK hoor, met jou kan ik wel door de bocht met serieuze dingen.
Dank je wel hoor, maar ik kan niet verwachten dat iedereen zich meteen onderwerpt aan mij omdat ik hier al lang zit en moderator ben. Ik heb ook niet echt een mainstream mening, en dat botst nog wel eens :).

Jag

• Grrrrrene
  • Niet online
Op vrijdag 02 februari 2001 01:09 schreef Jag het volgende:

[..]

Voor HiFi is het versterker vermogen zoiezo niet interessant. Bovendien is dit wel echt de bovengrens van HiFi qua vermogen. En als mensen beweren dat ze een halve kW per kanaal hebben, dan zal dit vaak op basis zijn van suggestieve specs.
Wat betreft de PA audio, waar dit soort specs normaal zijn, is er erg veel verschil in prijs en kwaliteit. PA rangschikken aan de hand van max output is onzinnig. Zo heb je de Warfdale pro troep, maar ook mega dure speakers sets van Axys of Renkus Heinz (en EAW natuurlijk :)). De mooiste sets vind je waarschijnlijk in het Theater. Maar geloof me, dat heeft niemand thuis staan.

Edit:
[..]

Dank je wel hoor, maar ik kan niet verwachten dat iedereen zich meteen onderwerpt aan mij omdat ik hier al lang zit en moderator ben. Ik heb ook niet echt een mainstream mening, en dat botst nog wel eens :).

Jag
Euhm, dat heet toch gewoon verschil in smaak? Ik bedoel: sommige mensen vinden die computerboxen van 650W PMPO goed klinken, nou ja, waarom niet? Als ze er tevreden mee zijn vind ik het best, alleen geven die boxen vaak het geluid niet natuurgetrouw weer. Vaak is het zo dat dat NIET natuurgetrouwe geluid in hun oren zelfs beter klinkt, dusseuh, deze discussie kan nog heel lang duren denk ik en er zullen steeds hogere wattages worden geclaimd, maar ik blijf van mening dat veel meer dan 65W RMS echt overbodig is in een standaard huiskamer (5x8m?)... Ik heb het geluid zelden boven 3/10 staan op mijn 65W RMS boxen van Pioneer, zegt wel genoeg denk ik.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Hallo, ik heb zelf een topticje([topic=390813/1]) met me zelf gebouwde spulle. om even een idee te geven over RMS : ik heb die boxen zie foto dat zijn perstuk 15" 2X 400W staat er op dut dat is per box 1600W X 2 boxen = 3200W mijn versterker zelf gebouwt heeft zeer goede specs btw 2X 300 W continu als ik mijn versterker verder als de helft open draai beginnen die boxen bijna uit elkaar te vallen en de lampen te knipperen en de versterker word nouwlijks warm :7 wat ik hiermee wou zeggen is dat die boxxen dat nooit van ze leven kunnen hebben. (PS. JE WORD SNEL VERNE*KT!!! op audio gebied)

Verwijderd

Als je een versterker koopt let altijd op het gewicht! dat zegt meer dan de watts die er op staan.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op donderdag 01 februari 2001 21:56 schreef den the man het volgende:

Ik heb een Sony DHC-MDX10, hier zit VACS op, als ik m'n midi-tje op het hardst heb staan, en er komt in een keer een keiharde 'dreun' dan krijg je niet het afgezaagde effect 'clipping' heet dat geloof ik. Maar het geluid wordt gedempt op een of andere manier (net als AVLS op je walkman)

En dan nog iets, je ziet wel eens een advertentie staan, en d'r staat bij dat het freqbereik - laten we zeggen - 20 tot 48.000 Hz is. Maar waarom zo hoog gaan, terwijl je maar tot ongeveer 20.000 Hz kunt horen? Nou? :?

edit:

De bovenstaande uitspraak van Egberttheone is juist :7

Toen waren beige computers heel gewoon.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
wat vinden jullie van de myryad mcd600 in combo met de mi240??

dat ding vind ik nog steeds een van de betere geluidsweergaves weergeven. Natuurlijk kost het wel wat namelijk E2800 (zonder boxen dus alleen cd speler en versterker) maar dan heb je ook wel wat ;)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

moet je bekkenen dat ik niet veel versterkers heb nog nooit 1 gekocht enkel zelf gebouwden :P die sony set zie ook mijn foto is echte crap :D wil iemand kopen ben bezig met me mosfet versterker 6X 100W klasse A >>>9A/230V<<<< LOL >:) als ik mijn twee beestjes open draai klappen de stoppen er uit

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

* Dexter heb nu sinds een weekie of 2 zijn HiFi...Real HiFi :)

- Vincent SV231 Class A versterker (2x100Watt en 2x25Watt in Klasse A)
- Vincent CD-S1 CD-speler
- Een paar gruwelijk mooie Xanadu DS14MG speakers

En ja...hij kan behoorlijk hard :)...maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Waar deze combo echt gewoon ijzersterk in is is het ongelooflijk zuivere gedefinieerde (daar moet je van houden, en ik doe dat) geluid bij lagere volumes. De speakers hebben zo'n ongelooflijk mooi laag en mooi diep ruimtelijk geluid.

Maar ja...mijn verhaal is nogal gekleurd als je er zoveel voor hebt neergelegd, maar dan nog...Het is hier niet alleen genieten om naar de set te kijken :9~, maar zo gauw als ik de powerswitch inschakel...jummie jummie.

Afbeeldingslocatie: http://131.155.237.177/tweakers/hifi01.jpg

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

ja daar heb je vast wel wat voor neer geteld nooit van het merk gehoord :7

• bodiug
  • Laatst online: 13:09
Maar ja...mijn verhaal is nogal gekleurd als je er zoveel voor hebt neergelegd, maar dan nog...Het is hier niet alleen genieten om naar de set te kijken :9~, maar zo gauw als ik de powerswitch inschakel...jummie jummie.
zou je hem niet eerst warm laten worden? klinkt zo schel :P

Verwijderd

las je echt mooi geluid wil ik persoonelijk :P buizen! pa heeft het ook das echt :9~

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb op mijn kamertje een "Yamaha Natural Sound System" versterker en cd-speler staan uit 1999 :9 En daar zitten Magnat kwaliteit speakertjes op :9 En dat is pas een geluidje!!!

En ik vind die oude buizen systemen NIET mooier klinken als de "nieuwere systemen". En de versterkers uit de periode dat de buizen er net (niet) uit waren zijn nou ook niet beter, want de FET's van tegenwoordig zijn vaak veel beter. Het hoeft niet, want er zijn al FET's voor enkele centen, maar dan heb ik het natuurlijk over de duurdere, want daar hebben we het hier natuurlijk over :)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Op vrijdag 25 januari 2002 18:29 schreef Egberttheone het volgende:
Als je een versterker koopt let altijd op het gewicht! dat zegt meer dan de watts die er op staan.
Dat is echt waar een domme opmerking,
het gewicht van een versterker zegt echt helemaal NIKS
en ik kan het weten.

Verwijderd

toch wel degelijk hoor als ie licht is kna het nooit veel zijn i.v.m. spoelen die moeten wel dik zijn als ie klasse a is of vermogen kan leveren en dan de koeling die is bij klasse a mestal extreem dus zwaar :7

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Op vrijdag 02 februari 2001 01:09 schreef Jag het volgende:

[..]
PA rangschikken aan de hand van max output is onzinnig. Zo heb je de Warfdale pro troep, maar ook mega dure speakers sets van Axys of Renkus Heinz (en EAW natuurlijk :)).

Jag
True... heb hier 2 PA boxen hangen van (ja ik weet het) Koda, samen met een audiofiel ernaar zitten luisteren, daarna mn broers TannoyŽs. Hij moest ook bekennen dat die van mij relaxter klinken in de midden en hoge tonen, lage tonen vond hij de tannoys weer beter (zuiltjes). Over het algemeen vond ie de Tannoys beter en lage tonen minder voor mijn ruimte van mijn boxen, maar dat ligt aan de PA zei hij. Niet geschikt op zich voor een ruimte van 35 m². Ik geloof hem wel, maar voor KodaŽs was het niet gek :) (het kon beter....)

(ze waren een beetje discotheek bass achtig, maar ja, ik heb ze zien /horen hangen in een bar hier in Groningen, daaarom had ik ze ook gekocht)

• Derrick
  • Laatst online: 31-07 18:30
Ik heb een 2x 100 watt versterker aangesloten op mijn Soundblaster Live kaart. Dat is pas geluid!!!

• -DarkShadow-
  • Niet online
En dan nog iets, je ziet wel eens een advertentie staan, en d'r staat bij dat het freqbereik - laten we zeggen - 20 tot 48.000 Hz is. Maar waarom zo hoog gaan, terwijl je maar tot ongeveer 20.000 Hz kunt horen? Nou? :?
Muziek instrumenten hebben boventonen. Iedere toon wordt ondersteund door een tonen die telkens 1...2...enz. octaven hoger zijn. Als deze resonatie niet aanwezig is, is de toon minder zuiver. Dus bij een frekwentiebereik van 20kHz mis je een aantal hogere 'bij-tonen'. Ik weet niet of ik het verschil hoor tussen 20kHz of 48kHz op een kwaliteitssysteempje, maar toch heb ik 48kHz!

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Op vrijdag 25 januari 2002 20:51 schreef guidob het volgende:

[..]

zou je hem niet eerst warm laten worden? klinkt zo schel :P
Haha...true...maar gelukkig wordt ie snel warm. Ding is na een minuutje of 10 al een extra verwarmingsunit hier in de kamer. Ding heeft enorme koelribben aan de zijkant, en moet zoveel mogelijk vrij staan.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

ben veslaaft aan bass kijk maar :7 [topic=390813] kan mij nooit hard genoeg nou ja aan gezien er al eens wat dingen van me kast af getrilt waren werd het iets te :Y)
en ik heb lichte gehoor beschadiging volgens de dockter

• Jag

Jag

Op vrijdag 25 januari 2002 20:59 schreef mweert het volgende:

[..]

Dat is echt waar een domme opmerking,
het gewicht van een versterker zegt echt helemaal NIKS
en ik kan het weten.
Haha, jij speelt vals met je QSC amps met geschakelde voedingen :).

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op vrijdag 25 januari 2002 21:18 schreef Egberttheone het volgende:
ben veslaaft aan bass kijk maar :7 [topic=390813] kan mij nooit hard genoeg nou ja aan gezien er al eens wat dingen van me kast af getrilt waren werd het iets te :Y)
en ik heb lichte gehoor beschadiging volgens de dockter
Gister ff speakers getest met tone generator, verveling sloeg een beetje toe dus op een gegeven moment zo'n waarde van 64192 Hz ofzo :?, damn, dat is niet fijn voor je oren..
Crappy software :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• marcelvdk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 08:51
[
Maar er zijn hier wel mensen die een Mark Levinson hebben, geloof ik. Dan heb je er wel een paar Apogees aan hangen toch? Nou, ze lezen dan in ieder geval al de goeie bladen ;)
MM. ML wordt ook zwaar overschat hoor. Heb zelf een sphinx PJ14 eindbak gehad (Jaja made in holland, helaas bestaat het niet meer), nou die speelde jongens als KRELL en ML, en Jeff Roland gewoon helemaal weg. Heb nu een Electrocompaniet eindbak, en die houdt de 14 wel bij. Vooruitgang in techniek. En die apogees (bestaat ook niet meer) , ach een beetje op volume en het gaat vervormen, ook in combi met ML.
Dit is dus echte hifi/high-end. Al dat gereutel op rotel/denon HK enz. hoobywerk hoor.
Als je ooit de combi van KRELL (amps) en Wilson (speakers) met bijv een wadia (CD) kunt horen, doen, en je bent verslaafd aan hifi forever!

met vriendelijke groeten, marcel

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 25 januari 2002 20:43 schreef Dexter het volgende:
* Dexter heb nu sinds een weekie of 2 zijn HiFi...Real HiFi :)

- Vincent SV231 Class A versterker (2x100Watt en 2x25Watt in Klasse A)
- Vincent CD-S1 CD-speler
- Een paar gruwelijk mooie Xanadu DS14MG speakers
Is dat wel verstandig de cd speler vlak boven de klasse A versterker (zie foto). Mijn 25 watt kl. A monoblokken worden heet (60 graden C of zo)?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 25 januari 2002 21:07 schreef Egberttheone het volgende:
toch wel degelijk hoor als ie licht is kna het nooit veel zijn i.v.m. spoelen die moeten wel dik zijn als ie klasse a is of vermogen kan leveren en dan de koeling die is bij klasse a mestal extreem dus zwaar :7
Ja, daarom is een rotel RA971 van 6 kilo's zo'n extreem veel slechter apparaat dan mijn TA-va8ES van Sony (18kilo oid)... Ik zou het liever met die rotel doen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 25 januari 2002 23:06 schreef Esger het volgende:

[..]

Gister ff speakers getest met tone generator, verveling sloeg een beetje toe dus op een gegeven moment zo'n waarde van 64192 Hz ofzo :?, damn, dat is niet fijn voor je oren..
Crappy software :)
En jij noemt mijn posts "blah" >:)

sry mods, kon dit niet laten..

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Dit zijn de specs van een versterker die ik op dit moment gebruik zoals je ziet is het uitgangs niveau in Watts niet aangegeven als een vaste waarde maar erg variabel dit is niet voor niets.
Overigens is dit "vermogen" ruim voldoende voor een grote huiskamer en zou ik echt niet weten waar ik meer voor nodig zou hebben ,PA vermogens zijn echt onzinnig in een huiskamer.
Kijk ook eens naar het gewicht van dit ding <5 KG en blijft mooi stabiel ook bij 2 Ohm.....
Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.com/spec.jpg

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

waarom neemt het vermogen onder 5,5 ohm zo snel af (als ik t goed zie)?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op maandag 22 januari 2001 00:11 schreef Chrasher het volgende:
Volgens mij heb ik nog ergens een YOKO liggen... >:)
Nix tegen yoko radio's! Heb er zelf nog zo'n schattig dingetje liggen hier >:)

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Op vrijdag 25 januari 2002 23:41 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Is dat wel verstandig de cd speler vlak boven de klasse A versterker (zie foto). Mijn 25 watt kl. A monoblokken worden heet (60 graden C of zo)?
Mja..heb ik me eige dus ook afgevraagd...en heb dat ook in de HiFi zaak gevraagd. Ding wordt ook best wel warm...geen 60graden denk ik... Maar goed, ze zeiden dat het kon, zolang ie zijn warmte maar zo goed mogelijk kwijt kon. Dus ik vertrouw erop dat het wel kan zo. Maar goed...als er mensen zijn die daar echt anders over denken...overtuig me maar eens.

Verwijderd

het klopt dat er inderdaad versterkers met een geschakelde voeding ik ben er geen fan van ik heb toch liever de oude voedingen die schakelende brut maakt een hoop storing meschien niet in het geluyid maar wel op het lichtnet (mijn mening) :r

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:29 schreef Egberttheone het volgende:
Volgens mij droom jij hardop.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 23:41 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn de CD-speler eronder, door het gewicht wordt de cd-speler rustiger (geluid neemt qualitatief toe), en de CD-speler geeft minder warmte af dan je versterker.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Mja..ben vanmiddag nog even langsgeweest bij de HiFi-zaak. Had ze beloofd dat ik nog even zou laten weten hoe gelukkig ik met de set was. Meteen nog even gevraagd van de warmte. En is dus geen enkel probleem zoals het in de opstelling bij mij staat. De warmte komt voornamelijk uit de zijkant van de versterker en niet in het midden daar waar de CD-speler er boven staat.
Tevens is het niet mogelijk om de versterker op de CD-speler te zetten. Versterker is een stuk dieper en zou daardoor niet blijven staan op de CD-speler. En ze verzekerden me dat die CD-speler gebouwd was om op de versterker te staan. En wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken. Heb het nog eens even zelf gevoeld...versterker wordt aan de zijkant behoorlijk warm, maar bovenop niet meer dan lauwwarm. Zelfde geldt voor de CD-speler.
En ik weet niet of het argument van de CD-speler onderop omdat ie dan rustiger zou zijn in het geval van deze CD-speler geldt. Ding weegt 7,5kg en is voorzien van een dikke frontplate om trillingen tegen te gaan. Zelfde geldt voor de ophanging van het loopwerk. Zit dus echt wel goed denk ik.
Het blijft hier voorlopig mooi zo staan....en gelukkig zijn de buurtjes vanaaf niet thuis....kan New Order's nieuwe CD weer even wat harder...want oei oei...die is me een partij vet...vooral track 8 :P

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Vincent maakt zekers mooi spul

Iemand een idee wat deze kost?
Afbeeldingslocatie: http://www.vincent-tac.de/tac300.jpg

http://www.vincent-tac.de/

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vast wel heel duur :9 sjees wat een geile bak.. :)

ff jullie mening over hifi

stel je dit voor :
je koopt boxen van zo'n 10.000 euro per stuk..
dat doe je om het geluid zo natuurgetrouw mogelijk te horen.

Is dit dan eigenlijk niet wat hypocriet als ze in de studio met veel goedkopere monitoren zitten?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Ligt een beetje aan het soort muziek. Het zou mij niets verbazen als ze in bepaalde opnamestudios, waar ze klassieke muziek opnemen (of nabewerken), speakers als B&W DM801 gebruiken.

Voor de meeste electronische muziek kun je je afragen of natuurgetrouwheid (=hifi) wel bestaat (wat is de referentie?). Overigens zijn veel studio monitoren (Yamaha bv) echt niet zo goedkoop.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 23:29 schreef Dexter het volgende:
En ik weet niet of het argument van de CD-speler onderop omdat ie dan rustiger zou zijn in het geval van deze CD-speler geldt. Ding weegt 7,5kg en is voorzien van een dikke frontplate om trillingen tegen te gaan. Zelfde geldt voor de ophanging van het loopwerk.
Ah ik heb er goed ervaringen meegemaakt, mijn DVD-speler weegt ongeveer 20kg :D

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 00:08 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ligt een beetje aan het soort muziek. Het zou mij niets verbazen als ze in bepaalde opnamestudios, waar ze klassieke muziek opnemen (of nabewerken), speakers als B&W DM801 gebruiken.

Voor de meeste electronische muziek kun je je afragen of natuurgetrouwheid (=hifi) wel bestaat (wat is de referentie?). Overigens zijn veel studio monitoren (Yamaha bv) echt niet zo goedkoop.
Klopt in veel opnamestudios, staan de B&W 801 ik hoop dan voor ze dat ze goed klingen want ik heb de 802 laatst aan Mark Levinson apparatuur gehoord, nouja dat geld waren die speakers niet waard, afschuwelijk (was gewoon plat, geen dynamiek niks nada niente) :(

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 23:39 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

MM. ML wordt ook zwaar overschat hoor. Heb zelf een sphinx PJ14 eindbak gehad (Jaja made in holland, helaas bestaat het niet meer), nou die speelde jongens als KRELL en ML, en Jeff Roland gewoon helemaal weg. Heb nu een Electrocompaniet eindbak, en die houdt de 14 wel bij. Vooruitgang in techniek. En die apogees (bestaat ook niet meer) , ach een beetje op volume en het gaat vervormen, ook in combi met ML.
Dit is dus echte hifi/high-end. Al dat gereutel op rotel/denon HK enz. hoobywerk hoor.
Als je ooit de combi van KRELL (amps) en Wilson (speakers) met bijv een wadia (CD) kunt horen, doen, en je bent verslaafd aan hifi forever!
hoezo bestaat Apogee niet meer?...deze jongens maken juist vooral PA... http://www.apogee-sound.com/

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 25 januari 2002 23:39 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

Sphinx bestaat toch ook nog wel (of bedoel je de PJ14)?
Hoe is de project 10?
Afbeeldingslocatie: http://www.sphinxlab.nl/producten/images/Project10.jpg

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 27 januari 2002 00:08 schreef Duck-Twacy het volgende:

tja.. owkee..je betald bij hifi boxen vaak enorm voor design..maar goed..
ik ben benieuwd of andere hier ook zo over denken

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• marcelvdk
Op zondag 27 januari 2002 14:00 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

hoezo bestaat Apogee niet meer?...deze jongens maken juist voraal PA... http://www.apogee-sound.com/
Dás een andere apogee. oorspronkelijk was dat een luidspreke merk die met ribbons werkt, dwz magnetostatisch. die zijn over de kop gegaan, was een hifimerk , deed niks met PA. In de UK schijnt een fanatieke groep te zitten waar je nog reserve onderdelen kunt bestellen.

• marcelvdk
Op zondag 27 januari 2002 14:50 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Sphinx bestaat toch ook nog wel (of bedoel je de PJ14)?
Hoe is de project 10?
[afbeelding]
Nee hoor zijn faillet. Als de berichten zo moet geloven, heeft een bepaalde hifizaak de hand erin gehad, zodat sphinx faillet ging.
oorsprong: een paar jongens uit omgeving nijmegen zijn begonnen met kabels (SILTECH,the best) en electronica. Siltech is afgesplits, en nu een een absolute topspeler op het gebied van hifi kabels, en sphinx is toen verkocht aan een audioimporteur.
En nu bestaat sphinx dus niet meer.

De 10, speelt goed in zijn klasse, maar komt niet in de buurt van een model als de 14. Dat is een klasse aprt, o.a. door zijn hybride ontwerp, dwz ingangstrappen mbv buisjes, de versterking door mosfets.

gr. marcel

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 27 januari 2002 15:13 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

De 10, speelt goed in zijn klasse, maar komt niet in de buurt van een model als de 14. Dat is een klasse aprt, o.a. door zijn hybride ontwerp, dwz ingangstrappen mbv buisjes, de versterking door mosfets.

gr. marcel
Net zoiets als de Hawk A50 dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.audio.nl/a50boven.JPG

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Op zaterdag 26 januari 2002 23:29 schreef Dexter het volgende:
Meteen nog even gevraagd van de warmte. En is dus geen enkel probleem zoals het in de opstelling bij mij staat. De warmte komt voornamelijk uit de zijkant van de versterker en niet in het midden daar waar de CD-speler er boven staat.
Tevens is het niet mogelijk om de versterker op de CD-speler te zetten. Versterker is een stuk dieper en zou daardoor niet blijven staan op de CD-speler. En ze verzekerden me dat die CD-speler gebouwd was om op de versterker te staan. En wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken. Heb het nog eens even zelf gevoeld...versterker wordt aan de zijkant behoorlijk warm, maar bovenop niet meer dan lauwwarm. Zelfde geldt voor de CD-speler.
Heb je de bovenplaat al wel eens gevoeld? Die wordt dus echt wel warm. Nu valt het relatief nog wel mee, maar in de zomer kun je serieus een ei bakken op dat apparaat. Dat vind de cd-speler dus echt niet fijn, vooral niet zo dicht erop. Koop een rack en zet het daarin, ik zou de cdspeler dan onderop zetten en de amp bovenop, want zelfs met een paar centimer ruimte en een houtenplan (oid) ertussen komt er nog veel warmte naar boven.
Ik heb dus een simpel rack gekocht en onderin m'n cdspeler (Teac VRDS 10) en daar boven m'n versterker (ook een Vincent SV231 dus). Heb het ook een tijdje andersom gehad, maar toen werd m'n cdspeler toch nog wel warm en dat vond ik totaal niet fijn. Ik zou hier echt wat veranderen, want zeker in de zomer ben je op deze manier je cdspeler aan het braden...

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 15:07 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

Dás een andere apogee. oorspronkelijk was dat een luidspreke merk die met ribbons werkt, dwz magnetostatisch. die zijn over de kop gegaan, was een hifimerk , deed niks met PA. In de UK schijnt een fanatieke groep te zitten waar je nog reserve onderdelen kunt bestellen.
is gewoon de zelfde fabricant hoor...maakte al 20 jaar pa voor ze met hifi begonnen...

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 15:13 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

Nee hoor zijn faillet. Als de berichten zo moet geloven, heeft een bepaalde hifizaak de hand erin gehad, zodat sphinx faillet ging.
oorsprong: een paar jongens uit omgeving nijmegen zijn begonnen met kabels (SILTECH,the best) en electronica. Siltech is afgesplits, en nu een een absolute topspeler op het gebied van hifi kabels, en sphinx is toen verkocht aan een audioimporteur.
En nu bestaat sphinx dus niet meer.

gr. marcel
Sphinx bestaat nog wel, ze hebben laatst nog een nieuwe CD-speler uitgebracht.

Grtz

sK

Verwijderd

En Wilson speakers zijn niet te pruimen, vond ik tenminste. Ik heb laatst de Wilson Puppy aan Mark Levinson aparatuur gehoord nouja niet echt dat je zegt goed. Maarja iedereen heeft een andere smaak. Ik vind de Burmester B99 wel relaxed :D.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Op zondag 27 januari 2002 16:07 schreef Ritch het volgende:

[..]

Heb je de bovenplaat al wel eens gevoeld? Die wordt dus echt wel warm. Nu valt het relatief nog wel mee, maar in de zomer kun je serieus een ei bakken op dat apparaat. Dat vind de cd-speler dus echt niet fijn, vooral niet zo dicht erop. Koop een rack en zet het daarin, ik zou de cdspeler dan onderop zetten en de amp bovenop, want zelfs met een paar centimer ruimte en een houtenplan (oid) ertussen komt er nog veel warmte naar boven.
Ik heb dus een simpel rack gekocht en onderin m'n cdspeler (Teac VRDS 10) en daar boven m'n versterker (ook een Vincent SV231 dus). Heb het ook een tijdje andersom gehad, maar toen werd m'n cdspeler toch nog wel warm en dat vond ik totaal niet fijn. Ik zou hier echt wat veranderen, want zeker in de zomer ben je op deze manier je cdspeler aan het braden...
Mja...maar zo heel erg warm wordt het hier in de zomer niet. En besides../me bevindt zich als het warm is in de zomer meestal buiten..dan hoeft ie toch niet aan te staan. Die bovenplaat wordt hier overigens niet echt warm. Meeste warmte zit toch aan de zijkant en daar heeft de CD-speler weer geen last van. Ik laat het voorlopig nog gewoon zo staan. Maar thnx voor je opinie.

Verwijderd

voor dat een cd-speler er door de warmte er aan onder door gaat dan kan je er ook plastic op smelten :7

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Voor een echt hoge chigueheidsfactor (tm) kun je misschien je cd-speler op spikes zetten op je versterker. Heb je gelijk beetje meer ventilatie.

Verwijderd

kijk daar ga ik wel mee akoort extreme warmte krijg je door afstikken en als je er een cd spelere boven op zet krijg je nog meer hitte ik zelf heb er geen last van want mijn versterker heeft de koelblokken op de zijkant zitten en si breeder dan alle dekken er boven op

• marcelvdk
Op zondag 27 januari 2002 16:59 schreef 666_SerialKiller het volgende:
En Wilson speakers zijn niet te pruimen, vond ik tenminste. Ik heb laatst de Wilson Puppy aan Mark Levinson aparatuur gehoord nouja niet echt dat je zegt goed. Maarja iedereen heeft een andere smaak. Ik vind de Burmester B99 wel relaxed :D.
beluister nu nieuwe puppy 6, maar eens in combinatie met krell, super hoor.

marcel

• marcelvdk
Op zondag 27 januari 2002 16:56 schreef 666_SerialKiller het volgende:

[..]

Sphinx bestaat nog wel, ze hebben laatst nog een nieuwe CD-speler uitgebracht.

Grtz

sK
De project 32, is al meer dan 1.5 jr op de markt, sphinx is nu enkele maanden faillet.
Zoek maar eens op het forum van www.hifi.nl

marcel

• Xsion
  • Laatst online: 09:55
ik heb real hifi ;)
maar ik mag hem niet harder als 2 zetten(gaat tot 10) want dan heb ik geen ramen meer enzo.

Verwijderd

Ik heb dus thuis een Luxman L 31 hij is ong 20 jaar oud, maar ik zou wel eens graag de specs van deze versterker willen weten, ik heb zelf al wat rond gezocht op maar kon nergens informatie vinden. Op de versterker zitten een paar BMW zmf 2001 speakers op die mij echt uitermate goed bevallen, ze hebben een strake bas en een prima hoge toon gedeelte!!

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 19:06 schreef marcelvdk het volgende:

[..]

beluister nu nieuwe puppy 6, maar eens in combinatie met krell, super hoor.

marcel
Ok zal het doen als ik de kans krijg :D

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Op zondag 27 januari 2002 17:03 schreef Dexter het volgende:

[..]

Mja...maar zo heel erg warm wordt het hier in de zomer niet. En besides../me bevindt zich als het warm is in de zomer meestal buiten..dan hoeft ie toch niet aan te staan. Die bovenplaat wordt hier overigens niet echt warm. Meeste warmte zit toch aan de zijkant en daar heeft de CD-speler weer geen last van. Ik laat het voorlopig nog gewoon zo staan. Maar thnx voor je opinie.
Dan mag ik hopen dat je airco hebt in je kamer of je in finland woont ofzo, want anders wordt het dus echt wel warm met zo'n klasse a beest.
Laat je ff weten als je laser kapot is? :P
Pagina: 1 2 Laatste