Toon posts:

Let's talk about REAL HiFi !!!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke allemaal leuk en aardig die budget speakertjes voor de pc

Maar wanneer gaan we het eens hebben over het echte werk ?

2x 30 echte watt's in plaats van dat leuke suggestieve vermogen van 2x600 watt PMPO ??

Waar ik zo van baal is dat er tegenwoordig zoveel crap verkocht wordt

Ik hou het lekker bij 2e hands spul, lekker degelijk, lekker goedkoop, en goeie kwaliteit !!!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Volgens mij heb ik nog ergens een YOKO liggen... >:)

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

2x 30 echte watt's noem je echte HiFi :)

:):):):)

Verwijderd

versterkers uit de 70s dara heb je wat aan, dat als je um laat vallen dat het hele huis trilt en de versterker het nog gewoon doet.

en computerspeakers zijn goed voor de hogetonen. Maar nee, idd.. tegenwoordig is het allemaal prut, gemaakt voor de commercie en niet meer gemaakt voor degelijkheid... Ik zie een setje van Sony het over 20 jaar niet meer doen, terwijl dat al dat spul uit de 70s enzo het nu nog steeds perfect doet.

Nee, voor mij alleen professionele spullen, of oude degelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Yoklooi SuperPech AudioSHITnic etc zijn vloekwoorden ! EN ER MAG NIET GEVLOEKT WORDEN !!!!!! >:)

2x 30 echte watts is erg veel, genoeg voor een ruime huiskamer.

Verwijderd

vind ik niet >:)

ik ben heel blij met met mijn DTS setje van een veelvoud van 35 watt >:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
idd, oude stuff rules...
alleen dan geen dolby digital enz,
maar normaal stereo.

Versterker van 20 jaar oud aansluiten, starten-lopen. Kortsluiting maken op uitgangen? so what, effe later gewoon doorlopen.

Versterkers van nu? Vermogens in PMPO, een paar KW uit paar kleine kutspeakers, en 1x kortsluiting is einde versterker.

2x30 W "antiek" is stukken beter dan PMPO 1000 watt

Verwijderd

wat ben ik het daar mee eens.. :)

heb een ouwe zilveren versterker.. uit de 70s ofzo.. Ding is niet stuk te krijgen. Alleen misschien is een keer een zekering vervangen.

O ja, en die versterker is maar 2x40 watt ofzo, maar blaas er menig 5x100 watt setje mee weg denk ik.

Verwijderd

hagt af waar je hem voor gebruikt.

voor dvd's heb ik liever geen 30watt stereo ;)

voor het luisteren van radio in mijn schuur is 30watt "antiek" wel goed, maar daar houdt het ook op helaas.

pmpo is idd anders dan rms, maar dat wil niet zeggen dat antiek in rms weergegeven wordt en nieuwe alleen in pmpo. alleen de pc speakers worden in pmpo weergegeven, maar dat is geen echte HiFi.

edit:
ooeps, tikfoutje

Verwijderd

Topicstarter
Dat dts setje met die veelvoud van 30 watt heh..
ik denk dat je voor in de huiskamer niet eens aan 30 watt komt (continu dan...)
Voor de subwoofer oke.. die zal daar misschien wel aantoe komen... maar je surround, front, en center speakers ... nee

Als jij 30 wat voor je kiezen krijgt, loop jij al de kamer uit..
Dat neemt niet weg dat het wel goed is dat je versterker wat ruim in zn watt's zit, dan kun je de pieken ook lekker fel eruit laten komen.

Maar 30 wat continu is VEEL !!!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

Ook nu wordt er nog goede hifi apparatuur gemaakt / verkocht.
Van het ouwe spul is 90% inmiddels weggegooid, de 10% die over is? dat is nou net het betere spul, tja dan kan je zeggen 'vroeger maakten ze alles beter...' maar dn moet je alle merken gaan vergelijken

Iemand nog ergens zo'n jaren 70 radio/cassette/platenspeler geval?
Was kwalitatief net zo'n brandhoud als een hedendaags alles in 1 setje.
En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden verzinnen. >:)

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Verwijderd

Spul is tegenwoordig ook nog goed, maar niet de huis-tuin-en-keuken setjes. Moet je wel de wat professionelere uitvoeringen nemen. Maar ja, vroeger had je ook al van die alles in-een-sets.. en die waren net zo bagger

edit:

Typo's

Verwijderd

Topicstarter
ja oke
vroeger werd er heel veel geproduceerd
maar ik durf te wedden dat dat kwalitatief beter was dan de shit die ze nu aanbieden

tuurlijk zat daar ook brandhout bij, maar ik heb het over spullen wat vroeger ongeveer hetzelfde heeft gekost als waar men het nu voor aanbied (ik heb wat oude jaarboeken van HiFi spul), en dan is toch over het algemeen te zeggen dat het oude spul kwalitatief toch wat beter is dan dat van tegenwoordig

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:45

Metten

ik hou het graag simpel

Wat een bullshit zeg.... Loop maar eens een echte HiFi zaak binnen. HiFi veroudert niet zo snel als computers maar ook op dit gebied worden er steeds verbeteringen gemaakt. Het ligt er maar aan wat je uitgeeft ;)

Verwijderd

Topicstarter
natuurlijk verbeteren er dingen

de komst van mosfet's was al een hele ontwikkeling. maar het is absoluut niet zo dat die ontwikkeling klassieke versterkerschakelingen meteen naar de prullenbak verplaatst

ook de oudere ontwerpen zijn absoluut goed
Vroeger wisten ze absoluut ook wel wat ze deden hoor !!!

Verwijderd

heb je iets tegen moderne dingen dan?
vroeger waren die dingen idd robuuster maar ook relatief duurder en dus onbereikbaar.
maar dat was niet alleen met hifi zo, ook bijv met auto's.

oude dingen hoef je niet meteen weg te gooien, maar een afstandsbediening is bijv wel zo makkelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nix tegen nieuwe apparaten...
Alleen als je echt wat leuks en kwalitatief goeds wilt hebben, moet je al gauw diep in je portomonee gaan zitten graven, of je ouders lief aankijken (die toch nee zeggen, omdat je nu al teveel herrie maakt)

Maargoed dat moest je vroeger ook.

En DAAROM koop ik 2e hands !
Omdat je voor 200 piek al een supertof dingetje hebt staan. Voor mij hoeft het allemaal niet nieuw enzo, 2e hands voldoet prima. En is beter van kwaliteit dan het goedkopere spul wat ze nu verkopen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 22 januari 2001 00:30 schreef yo681 het volgende:
hagt af waar je hem voor gebruikt.

voor dvd's heb ik liever geen 30watt stereo ;)

voor het luisteren van radio in mijn schuur is 30watt "antiek" wel goed, maar daar houdt het ook op helaas.

pmpo is idd anders dan rms, maar dat wil niet zeggen dat antiek in rms weergegeven wordt en nieuwe alleen in pmpo. alleen de pc speakers worden in pmpo weergegeven, maar dat is geen echte HiFi.
Ach, neem de "goedkoopste" (fl6-800 is niet goedkoop) NAD, Harman Kardon of Denon versterker en die zal niet veel verder dan 30Watt komen (misschien 45 of 50). En toch zou ik die niet graag op vol vermogen zetten in mijn kamer (of in de huiskamer)

Mijn eigen 2x30watt versterker heeft daarbij wel heel gevoelige boxen (erg veel geluid bij relatief weinig watts) dus dat versterkt de boel. Maar alleen bij DivX (sblive staat zo zacht) komt ie boven de "4" (schaal is 1-10 uiteraard)

Verwijderd

Topicstarter
Juist, dan heb je het over echte HiFi !

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Ik weet niet wat dat is met die rms, maar het betekent niet wat jullie denken dat het betekent. Rms staat voor Root Mean Sqaure, en is een manier om van een sinus de effectieve waarde te bepalen. De waarde die, wanneer je hetzelfde als gelijkspanning zou hebben, evenveel vermogen dissipieert (kromme zin, sorry). Niet meer of minder. Het zegt dus voor de rest helemaal niets, alleen maar over hoe je de waarde interpreteert van de spanning die je meet. Meestal wordt er bij versterkers de volgende rating gegeven:
continu vermogen bij 4 ohm (20-20Khz) 0.05% THD (evt + N): 55 Watt

Dat is een goede manier van raten. Dat zegt namelijk ook iets over de toegelaten vervorming, en ook dat dat vermogen geleverd kan worden op alle frequenties tussen de 20en 20.000 hz.

De reden dat er zo wordt gegoogeld wordt met die vermogens, is omdat de consument er zo op kickt. Ik zou bij het nieuw kopen van een versterker er echt geen seconde aandacht aan besteden. Komop hé, het is HiFi, geen PA. Zo lang je tenminste redelijk gevoelige speakers hebt, bij 83 dBspl wordt het een beetje een ander verhaal.

Verder is het nostalgie om die oude spullen zo in de lucht te prijzen. Dezelfde discussie zou zich 20 jaar terug hebben kunnen afspelen. Versterkers hadden 20 jaar terug vaak een heel lelijk transistor geluid. Nu kan je er vanuit gaan dat alle versterkers op zijn minst redelijk zijn.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je absoluut gelijk in.

Het gaat inderdaad om de maximaal toegelaten vervorming bij een bepaald vermogen. Maar als je het volgens DIN meet (kweet niet 100% wat het precies inhoud) zit je toch aardig goed ?

En daarbij, ik vind die oude versterkers van philips met die zilveren fronten zo gaaaaf :)

edit:

Maarreuh... Het GAAT toch om de effectieve waarde van de sinus ? Of zit ik nu verkeerd...

• Jag

Jag

DIN is een veel minder strenge norm. Het vermogen wordt dan gemeten bij 1 KHz, en met 1% THD. Maar het is geen kortstondig vermogen ofzo. Dat wordt vaak muziekvermogen genoemd. En PMPO is al helemaal verneukratief zoals jullie al weten. Dan wordt er gewoon een condensator ontladen.

Dit kan overigens wel nuttig zijn om te weten. Bij Ampco, een professioneel tour bedrijf, zijn ze nu met een hele mooie limiter bezig. Dat ding houd rekening met van alles en nog wat. Zo weet ie wat de maximale uitslag is van de conus bij verschillende frequenties. En als het sginaal op een bepaalde frequentie de bijbehorende waarde overschrijdt, wordt meteen ingegrepen.
Ook weet de limiter wat de speaker voor thermische limieten heeft, ook daar wordt rekening mee gehouden (zoals een normale limiter). Maar die limiter staat ook toe dat de versterker heel kort een heel hoog vermogen kan leveren, een condensator ontladen dus.
Dit alles werkt natuurlijk maar met één type speaker en versterker.
Zo halen ze in de PA wereld het absolute maximum uit de installatie, en garanderen ze meteen de veiligheid ervan. Maar dat is met HiFi helemaal niet interessant. Ik ben in de tijd dat ik gemeten heb (een jaar ofzo) nog niet hoger gekomen dan 10 Watt output van mijn versterker. Op 90 dBspl gevoelige speakers, in een 6x4m kamer.

Edit: het gaat idd om de effectieve waarde, dus rms gemeten is ook het enige interessante. Maar vaak wordt volstaan met "rms vermogen", en dat is gewoon te weing. Dat laat teveel mogelijkheden open voor kloten met cijfers.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Juist
NU zitten we in de doelgroep te wroeten !

Ik had laatst een Mission syrius II versterkertje, das een mosfet bakje, van nog geen 2x 20 watt ofzo. Maar wel blazen dat ding heh ! Dat dingetje speelde mijn JVC Advanced Super-A bak van 2x 100 watt zo van de tafel !!!

edit:

Juist, je kunt namelijk ook het RMS vermogen opgeven bij 10% vervorming ! enne dat WIL je niet horen....

• Jag

Jag

Op maandag 22 januari 2001 01:45 schreef ViperZ het volgende:
Juist
NU zitten we in de doelgroep te wroeten !

Ik had laatst een Mission syrius II versterkertje, das een mosfet bakje, van nog geen 2x 20 watt ofzo. Maar wel blazen dat ding heh ! Dat dingetje speelde mijn JVC Advanced Super-A bak van 2x 100 watt zo van de tafel !!!

edit:

Juist, je kunt namelijk ook het RMS vermogen opgeven bij 10% vervorming ! enne dat WIL je niet horen....
Doelgroep, hoezo?

En over dat eruit blazen. Ik weet niet wat voor speakers aan beide versterkers hingen.

Ook moet je erg oppassen met "metingen" met je gehoor. Hoe je loudness waarneemt is heel vaag. Zo klinkt een vervormende versterker harder. En korte pieken kunnen we niet goed waarnemen. En uiteraard zjin er de phonen, alleen zijn die in dit geval wat minder interessant.
Ik gebruik een spl meter, een digitale met quasi-analoge bar. Met ook een peak hold functie, en gemiddelden over zelf in te stellen perioden. Echt geweldig ding.
En aan mijn versterker hangt aan elk kanaal een power meter. Die mbv LEDjes het geleverde vermogen weergeeft.

Edit: dit zijn pas specs.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
ja oke, mijn metingen gaan wat primitiever...
Ik heb een scoop, en als het signaal gaat clippen, dan ben je op het moment dat je te ver gaat.. Meer meetinstrumenten heb ik niet... helaas..

Ik had beide op een setje philips speakers aangesloten uit de HiFi lijn van 22 jaar terug. 40 watt per stuk.
En die JVC klonk op een gegeven moment niet mooi meer, terwijl die mission nog een super geluid gaf
(equaliser op flat ingestelt, die mission heeft geeneens een equaliser)

edit:

die mission was vooral helder in het mid en hoog, de bassen kwamen er ook goed uit.
veel beter dan bij die JVC, alhoewel dat ook geen misselijke bak is ! (trouwens getest met enya - watermark)

• Jag

Jag

Sja, da's zeker zo'n super-X-dynamic-mega-bass-setje.

Lees die pdf file uit die link in mijn vorige post maar eens, dat zijn pas specs.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Nee tis niet zon supermegading

Dat is een redelijke Dolby Pro Logic bak
Maar hij kan niet op tegen NAD ofzo, absoluut niet :)

maar die watt metertjes heb je die zelf gefixt ? heb je schema's enzo ?

Verwijderd

sorry hoor, maar waar ViperZ naar toe wil begrijp ik nu.
Jij wilt dus goed geluid tijdens het kijken van een DivX ?

Nou, mij receiver moet haast op de helft gedraaid worde als ik een divx bekijk, dat komt doordat het geluid slecht geript wordt.

Als ik een DVD bekijk, dan hoef ik hem mar een klein beetje open te draaien en heel mijn straat luistert al mee.

Ik ben heel blij met mijn sony DB940 en ik zou niet een antie ding willen hebben omdat deze niet voldoet aan de huidige eisen. dat jij daarmee blij bent kan ik begrijpen, maar als je eenmaal een moderne versterker hebt en DivX achter je laat, wil je geen antiek meer ;)

• Bruut
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 11:10
Heb ooit een vergelijkingstest gehouden met een huisgenoot.
Hij: Sony 2 x 120 Watt
Ik : Quad 2 x 45 Watt (losse voor- en eindversterker)
Meetapparaat : Decibel meter.
hij: 114 dB
ik: 113 dB.
Was mijn rendement toch iets beter *D

Chaos, panic, & disorder - my work here is done.

• Hellfire
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op maandag 22 januari 2001 13:47 schreef Bruut het volgende:
Heb ooit een vergelijkingstest gehouden met een huisgenoot.
Hij: Sony 2 x 120 Watt
Ik : Quad 2 x 45 Watt (losse voor- en eindversterker)
Meetapparaat : Decibel meter.
hij: 114 dB
ik: 113 dB.
Was mijn rendement toch iets beter *D
Ja, maar dan telt niet alleen je versterker mee natuurlijk.. dat is wel heel kortzinnig :)

De speakers en toonhoogte zijn dan net zo of misschien nog wel belangrijker.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:31

DaOverclocker

Overclocker for life...

OKe, en nu ff iedereen de link leggen tussen deze topic en mijn topic over Lage bass, en je hebt me toch een goed geluid....

Er zitten ook nummers bij die echt heel goed als test kan gebruiken, PLeur die nummers maar es op een pmpo setje of zon aiwa ding, en daarna op REAL HIFi tja dan................
(iedereen weet wat hier moet staan)

systeem specs

• Bruut
  • Laatst online: 11-03 11:10
Ja, maar dan telt niet alleen je versterker mee natuurlijk.. dat is wel heel kortzinnig
Het ging er in dit geval ook alleen maar om wie de meeste t#ring herrie kon maken, vandaar een meting in dB's.
We hebben later wel mijn (4 Ohm Magnat) speakers aan zijn versterker gehangen en toen klonk het bij hem al heel anders dan met zijn (8 Ohm Jamo) speakers.

Chaos, panic, & disorder - my work here is done.

Verwijderd

Ach.. ik kom ook op 136 db in mijn auto :9

Maar ehm... in Amerika zijn mislijdende specs verboden en praat men daar alleen over echte watten en dat is veelal in RMS uitgedrukt.

• jos_zwa
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

ik heb een subwoofer van 60 watt. en twee speakers van 2x 10 watt.. gaat wel aardig hard hoor in een kleine kamer dan 4x4 meter.. in een huiskamer is het niet zo heel bijzonder...

40 echt watt's vind ik dus weinig...

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Nu wil ik graag een nieuwe receiver kopen. Het is ook voor thuisbios enzo, dus moet het wel dts ddigital veel digi out en in, optische, en lekker wat power.

Ik heb de nieuwe van kenwood gezien. (krf-v9993d) Is dat wat?
Ook heb ik een pioneer bekeken, de vsx-909rds maar deze is volgens mij wel wat duurder.

Ook is pioneer kwalitatief beter niet?
Ik was in een (echte) hifi winkel (met denon, pioneer, elac, magnat, loewe etc) en daar kreeg ik een negatief advies over kenwood en positief over pioneer.

Is pioneer ook een beetje goed voor speakers?
(moeten eigenlijk wel 5 sats + sub worden, is makkelijker in ruimte etc)
Hij liet me ook een Elac set zien, Cool genaamd, met 5 sats een sub.

Ik zie graag al uw deskundige reacties.

Divide and conquer.

Verwijderd

Topicstarter
ViperZ wil niet alleen goed geluid bij divx
ViperZ kijkt bijna nooit divx, wel DVD en VHS maargoed..

ViperZ wil gewoon goed geluid, en niet van die supercrapkutcomputerspeakers die ze nu verkopen
en daarom koop ik 2e hands spul, dat ruleZ ten opzichte van die crapspeakers

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 januari 2001 14:27 schreef Bruut het volgende:

[..]
Het ging er in dit geval ook alleen maar om wie de meeste t#ring herrie kon maken, vandaar een meting in dB's.
We hebben later wel mijn (4 Ohm Magnat) speakers aan zijn versterker gehangen en toen klonk het bij hem al heel anders dan met zijn (8 Ohm Jamo) speakers.
Wie de meeste teringherrie kon maken ???
Ik heb het hiero over puur HiFi en dan ga je met jamo komen ????

*in deuk lig*

En natuurlijk klinkt 4 ohm anders op dezelfde versterker dan 8 ohm
uit 4 ohm haal je meestal veel meer rendement

Verwijderd

Ik heb ook spul uit de 70s gehad.. van die zilveren dingen.

En heb er gemengde gevoelens over. Mijn Yamaha CA-810 (2 x 100W) was een lekker beestje, helaas opgeblazen, weggegeven, laten maken, en staat nu bij een oom. Mijn Harman Kardon (topmerk) ruiste gewoon te hard.

De cassettedecks en tuners uit die tijd worden makelijk onderuit gehaald door de huidige digitale tuners (niet DAB) en HX-Pro Dolby C decks.

Nog een gek ding gehad. Goedkope Philips versterker uit de 80s, 2 x 50 ofzo.. keihard blazen, niet ruizen ook niet vervormen. Alleen die EQ wilde nooit "flat" gaan.

Dat was mijn 2 cent..

Verwijderd

Topicstarter
Philips heeft absoluut heel veel gaaf spul gemaakt. Ik heb een beetje een philips verzameling. Maar die dingen zijn echt gaaf !

Dus als iemand nog wat philips spul heeft van eind jaren 70 begin 80, feel free to email me !

ViperZ@kroezinga.demon.nl :)

Verwijderd

Nou moet je niet over Jamo's gaan zeuren, zit best aardig geluid in, heb je zelf gehoord. Ach, d'r zijn betere merken, 'k zou ook liever JBL's ofzo hebben, maar ja... geld heh :) Dus je koopt gewoon allemaal wat je er voor over hebt. Sja, dat er mensen zijn die een setje van 300 piek genoeg vinden, oke.. da's wel ranzig wat kwaliteit betreft.
Maar kan best zeggen dat ik over mijn antieke versterker en equalizer en Jamo boxen behoorlijk tevreden ben. 't heeft me geen klauwen met geld gekost en zit toch behoorlijk goed geluid in.

Verwijderd

Topicstarter
slesjmie geeft vlarpje helemaal gelijk !!

Verwijderd

de vraag is gewoonweg:wat wil je?

als je genoegen neemt met stereo, ja, dan volstaat een antiek versterker wel (is zelfs beter leert de ervaring), wil je echter DD en DTS dan kan je daar haast niet 2de hands aan komen (wie gaat dit nou zomaar verkopen :?)

conclusie:

stereo = "antiek", 2de hands
pro-logic = 2de hands
DD/DTS = helaas nieuw

• Jag

Jag

Soms heb ik echt het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben.

Rht, lees nou nog eens wat ik zei over rms.

En Bruut, dat is een klein verschil, maar dat is makkelijk te verklaren.
Om te beginnen heb je speakers van verschillende impedantie gebruikt. Dat zal waarschijnlijk 2 a 3 dB in jouw voordeel werken.
Verder hebben de verschillende speakers ook een verschillende gevoeligheid. Dit haalt ook nog eens 0-30 dB uit.
Bovendien is zo'n meting moeilijk om precies te doen.
En rht, heb je dat gemeten? Het lijkt me nogal sterk namelijk. Mijn eaw's geven op 1 meter afstand met deze versterker een maximum van 136 in een akoustisch dode ruitmte (berekend, niet gemeten).

Jag

Verwijderd

Waarom wil iedereen toch zo graag met cijfertjes smijten eigenlijk? 't gaat er volgens mij meer om hoe het geluid klinkt dan om hoeveel watt's je hebt om de ruiten er uit te blazen. En dan heb je idd nieuw spul als DD en DTS, maar daar heb je alleen wat aan bij films, voor muziek klinkt toch echt een normale stereo versterker het beste. DD en DTS enzo hebben nogal de neiging om normale stereo muziek een ruimtelijk effect te geven wat het alleen maar slechter laat klinken.
Voor films idd.. DD en DTS is perfect. Maar geef mij voor muziek maar heerlijk m'n ouwe stereo AKAI versterker uit '78 ofzo.

• Jag

Jag

Idd. Komt nog bij dat mensen de decibell niet goed kennen. Die maakt het hele verhaal nogal wat relatiever namelijk. Het verschil in output tussen verschillende HiFi sets is vaak echt niet groot.

Jag

Verwijderd

op de DD en DTS versterker heb je ook nog de functie 'stereo' :)

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 17:00 schreef Jag het volgende:
Soms heb ik echt het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben.

Rht, lees nou nog eens wat ik zei over rms.

En rht, heb je dat gemeten? Het lijkt me nogal sterk namelijk. Mijn eaw's geven op 1 meter afstand met deze versterker een maximum van 136 in een akoustisch dode ruitmte (berekend, niet gemeten).

Jag
En wat als ik nu een muur was ? (ben de kleinste niet) :)

Maar RMS met de vervormingsfactoren zijn voor mij echte vermogens, DIN en PMPO is verneukeratief en zegt helemaal niets over een werkelijk vermogen. Vroeger had ik Jamo Compact 70 die eigenlijk maar 40 watt RMS konden hebben maar volgens DIN 70 watt waren. Waarom weten ze toch altijd in de kleine regeltjes in de specs RMS vermogens te vertellen ? Voor mij is dit gewoon het werkelijke effectieve vermogen wat ook wereldwijd een standaard is, in de USA mogen ze met niets anders adverteren.

En ja, het is gemeten op zo'n dB drag demo dag, dan krijg je een microfoon op je dashboard geplaatst.

• SEPP
  • Laatst online: 27-06-2022
Oud kan idd zeer goed zijn. Ik heb mijn computer via de dig.coax verbonden met een minidisk. Deze is weer aangesloten op een QuadII buizenverst. uit 1957. 2 x 15 watt !!!
maar dan wel klasse A.
Boxen, niet de beste maar wel een heel goed compromis ivm de afmetingen Bose acc.7

Verwijderd

Topicstarter
*niet reageer op die bose gast*

• Jag

Jag

En ja, het is gemeten op zo'n dB drag demo dag, dan krijg je een microfoon op je dashboard geplaatst.
O j*z*s, dB draggen. Hoe hoog scoorde je? Was het een piek van 136?
Maar RMS met de vervormingsfactoren zijn voor mij echte vermogens, DIN en PMPO is verneukeratief en zegt helemaal niets over een werkelijk vermogen. Vroeger had ik Jamo Compact 70 die eigenlijk maar 40 watt RMS konden hebben maar volgens DIN 70 watt waren. Waarom weten ze toch altijd in de kleine regeltjes in de specs RMS vermogens te vertellen ? Voor mij is dit gewoon het werkelijke effectieve vermogen wat ook wereldwijd een standaard is, in de USA mogen ze met niets anders adverteren.
Ik snap niet welk gedeelte van mijn verhaal jij niet snapt.
Kijk DIN is een standaard, net zoals AES bijvoorbeeld. RMS is dat niet. RMS is alleen een manier om de effectieve waarde van een sinus te bepalen. En dat gebruiken ze ook bij de DIN standaard waarschijnlijk.

Jag

Verwijderd

Real Hifi...... Ik ben een liefhebber. Maar ik ben van mening dat de crème de la crème op audiogebied niet tot zijn recht komt als geluidsinstallatie voor een PC.
Ik zie wel setjes met subwoofers enzo voor de PC maar dat is niet veel soeps als je naar geluidsKWALITEIT kijkt.
Ik heb en adviseer een goede kleine versterker van NAD/Marantz of iets dergelijk van zo'n f 500,- met daarop aangesloten een paar goede boekenkastspeakers zoals de B&W Solid of Mission of Infinity enz. Dan kom je uit op een prijs gelijk aan een grote Surround-set met sub voor de PC.

Groeten Pierre

Verwijderd

Viperz: een Mission Cyrus 2 is een echte 50W versterker hoor! (De Cyrus 1 was 25W).
Ik heb er in '87 zelf een (nieuw dus) gekocht.
Op 4 Ohm kan hij tegen de 90W leveren (zelfs op de 2 Ohm nog iets van 150W). Dus hij is heel stabiel en kan daardoor bijna elke luidspreker aansturen. Niet elke luidspreker is nl. over het hele frequentiespectrum netjes 8 Ohm! Vaak duikt dat zelfs dik onder de 4 Ohm. Dat ligt aan de spoelen en de opbouw van het filter.

En natuurlijk het rendement van de speaker. Als je 93 dB/W op 1m bij 1W hebt (dit is erg hoog) komt er evenveel uit als een 10W op 83 dB/W(heel laag rendm).

Met die Cyrus heb ik jarenlang LS3/5a tjes aangestuurd. Die zijn heel klein maar met een superlaag rendement van 82.5db/W. (Dat zijn echte klassiekers, ontwerp uit '75, is 20 jaar lang verbeterd en verkocht door div. fabrikanten).

Toen heb ik er een buizenversterker op gezet van 25W, met een veel hogere vervorming (vnl. harmonische, is lang niet zo erg). Dat klonk een stuk beter :9

En nu heb ik sinds een paar jaar een paar iets grotere kastjes (Reference 3A Master Control, als iemand dat wat zegt :P) die doen een vette 93dB/W (de bassp. heeft nl. geen scheidingsfilter). En dat alles op een 10Watt buizenbakkie. En daar wil je echt niet bij gaan staan om te horen dat hij inderdaad niet clipt als je hem vol open draait, want dan piepen je oren net als na oudjaar :D

Enne, ik gebruik geen meetinstumenten buiten mijn eigen oren. Je kunt wel van alles meten, maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook goed kunt interpreteren. En hoe ik (of jij)het vindt klinken is waar het om draait.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen. >:)

Verwijderd

Viperz: Gaat het je om hoge geluidskwaliteit of een set om een game indrukwekkend weer te geven of om een installatie die vooral hard kan?

Wimpie: Ik vind dat de kwaliteit van merken zeer product-afhankelijk is. Zo kan een Kenwood tuner beter zijn dan één van Pioneer, en een cd-speler van Pioneer weer beter dan één van Kenwood bijvoorbeeld. Mijn ervaring is dat de laatste geïntregeerde versterkers en receivers in de middenklasse van Pioneer zeer goed en krachtig zijn.

Vlarp: Helemaal met je eens, geluidsbeleving is volledig persoonlijk. Maar er zijn wel wat tips en aanraders voor kopers van apparatuur.

• Grrrrrene
  • Niet online
ik ben heel blij met met mijn DTS setje van een veelvoud van 35 watt
Errug leuk om over op te scheppen hoor, de Watts, maar wat heeft dat in godsnaam (sorry, no offence) met HiFi te maken??? Ik kan ook wel gaan opscheppen over mijn 2x65 echte wattjes, maar dat gebruik ik echt NOOIT. Wat moeten de overburen wel niet denken??? Koop liever voor al dat geld dat je aan "echte" wattjes uitgeeft een kwaliteits-installatie met de helft aan watt, dan heb je tenminste echte HiFi...

Zo, ik heb gesproken.

Ben het er overigens wel mee eens dat computerspeakers wel errug crappy zijn, allemaal! Ik heb ook een DTT2500 van Cambridge Soundworks en Creative, maar uit mijn 25 jaar oude versterker komt toch echt beter geluid en die heb ik voor 1,- overgekocht van mijn oom en tante...

Voor de kenner: Pioneer SA-608 versterker met Pioneer CS-X2 boxen. Geen idee hoe goed dat is, maar veeeeeeeel beter dan welke computerset dan ook...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 00:20 schreef Jeep het volgende:
Viperz: een Mission Cyrus 2 is een echte 50W versterker hoor! (De Cyrus 1 was 25W).
Ik heb er in '87 zelf een (nieuw dus) gekocht.
Op 4 Ohm kan hij tegen de 90W leveren (zelfs op de 2 Ohm nog iets van 150W). Dus hij is heel stabiel en kan daardoor bijna elke luidspreker aansturen. Niet elke luidspreker is nl. over het hele frequentiespectrum netjes 8 Ohm! Vaak duikt dat zelfs dik onder de 4 Ohm. Dat ligt aan de spoelen en de opbouw van het filter.

En natuurlijk het rendement van de speaker. Als je 93 dB/W op 1m bij 1W hebt (dit is erg hoog) komt er evenveel uit als een 10W op 83 dB/W(heel laag rendm).

Met die Cyrus heb ik jarenlang LS3/5a tjes aangestuurd. Die zijn heel klein maar met een superlaag rendement van 82.5db/W. (Dat zijn echte klassiekers, ontwerp uit '75, is 20 jaar lang verbeterd en verkocht door div. fabrikanten).

Toen heb ik er een buizenversterker op gezet van 25W, met een veel hogere vervorming (vnl. harmonische, is lang niet zo erg). Dat klonk een stuk beter :9

En nu heb ik sinds een paar jaar een paar iets grotere kastjes (Reference 3A Master Control, als iemand dat wat zegt :P) die doen een vette 93dB/W (de bassp. heeft nl. geen scheidingsfilter). En dat alles op een 10Watt buizenbakkie. En daar wil je echt niet bij gaan staan om te horen dat hij inderdaad niet clipt als je hem vol open draait, want dan piepen je oren net als na oudjaar :D

Enne, ik gebruik geen meetinstumenten buiten mijn eigen oren. Je kunt wel van alles meten, maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook goed kunt interpreteren. En hoe ik (of jij)het vindt klinken is waar het om draait.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen. >:)
Dan was het denk ik een syrius 1, zaten mosfets in, 2SJ50 en 2SK135...
Het dingetje klonk erg strak en transparant, niet echt een ding voor 'de jeugd van tegenwoordig' die toch alleen maar zwaar vervormende bassen wil... (ik noem Bose...)

Je eigen oren zijn de beste meetinstrumenten die er zijn, maar die kunnen je soms ook bedriegen... Soms als een versterker (op een scoop) al gigantisch clipt, kun je het geluid nog als goed ervaren (is mijn ervaring)...
Maar dat hangt totaal af van de plaatsing van de speaker in de kamer, de acoustiek van de kamer, de vulling in de speaker, etc etc etc....

Maar het oor ruleZ !!!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 00:40 schreef pierrecafe het volgende:
Viperz: Gaat het je om hoge geluidskwaliteit of een set om een game indrukwekkend weer te geven of om een installatie die vooral hard kan?
Nee daar gaat het me niet om. Het gaat me om een mooi vol geluid, (games speel ik zowiezo niet veel...), ik luister vaak enya en dire straits en dat soort muziek, en dan gaat het niet om hard, dan gaat het om zuiver !

En als je dat tegenwoordig wilt, moet je gigantisch veel geld uitgeven, en kun je naar mijn mening beter een topmodelletje uit de jaren 70 nemen... dan heb je ongeveer dezelfde kwaliteit als tegenwoordig de bodem van de top HiFi

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 10:38 schreef Grrrrrene het volgende:

[..]
Errug leuk om over op te scheppen hoor, de Watts, maar wat heeft dat in godsnaam (sorry, no offence) met HiFi te maken??? Ik kan ook wel gaan opscheppen over mijn 2x65 echte wattjes, maar dat gebruik ik echt NOOIT. Wat moeten de overburen wel niet denken??? Koop liever voor al dat geld dat je aan "echte" wattjes uitgeeft een kwaliteits-installatie met de helft aan watt, dan heb je tenminste echte HiFi...

Zo, ik heb gesproken.

Ben het er overigens wel mee eens dat computerspeakers wel errug crappy zijn, allemaal! Ik heb ook een DTT2500 van Cambridge Soundworks en Creative, maar uit mijn 25 jaar oude versterker komt toch echt beter geluid en die heb ik voor 1,- overgekocht van mijn oom en tante...

Voor de kenner: Pioneer SA-608 versterker met Pioneer CS-X2 boxen. Geen idee hoe goed dat is, maar veeeeeeeel beter dan welke computerset dan ook...
Watts zeggen meestal helemaal niks
2x65 RMS... oke, bij welke belasting, bij welke vervorming...

Meer als een watje of 30 zal je NOOIT gebruiken in een huiskamer... Het is dus absoluut bullshit om op watts een versterker af te rekenen. Je moet kijken naar vervormings cijfers, en als die goed zijn maakt het niet uit of ie 65 watt kan.. dat gebruik je bijna nooit... 30 watt is meestal zat.

[algemeen]
PLUS dat je je oren moet laten werken !
Als je een nieuwe versterker wilt hebben en je wilt een goeie, ga dan luisteren !!!
[/algemeen]

ViperZ heeft gesproken :)

Verwijderd

Hoewel ikzelf ook liefhebber ben van goed geluid (lees HiFi :-) ) houd ik het graag betaalbaar. De standaard PC-Speaker ElCheopo-Taiwan crap komt er bij mij ook niet in.
PC1 -> Uit mijn uit mijn Terratec DMX een optische link naar een externe Yamaha DA convertor, deze gaat dat analoog weer door naar mijn NAD versterker (2x35watt ofzo, redelijk zware NAD versterker) en die spuugt het weer uit naar mijn 3weg Capella's. Resulaat, zeer mooi en zuiver geluid, krachtige bas.
PC2 (meer bedoeld voor gaming en DVD) Uit een Soundblaster Live! (SCHAAM) coaxiaal-digitaal naar een Altec Lansing ADA-885 Dolby Digital THX speakersetje. Zeer goed geluid, zeker voor het formaat, vele malen mooier geluid dan een Creative crap setje.
En als ik naar een lanparty ga, neem ik naar mijn underdog speakers mee, JAMO CS-5. Klein van formaat (vergelijkbaar zo'n 480Watt PMPO nepding) maar wel een dikke 15watt RMS, genoeg om vrijwel boven iedere Taiwan speaker uit te komen zonder vervorming, heel mooi setje..

In de huiskamer een Yamaha DTS versterker met als front speakers Warfdale's en als rear Monitor's. (heb geen enkele type bij de hand, want zit nog op mijn werk)

Verwijderd

Topicstarter
Lees DIT hier over PMPO.. je lacht je rot !!

Complete bullshit die PMPO norm

Peak Music Power Output...

De piek van het piekvermogen.... :r

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:39
ik heb zelf een Eminence composet 400W RMS belastbaar die haalde een continue geluidsdruk van net boven de 134 dB op 1 m met een rose ruis.
Is voor de kortere afstanden en dus niet ver-dragend.
Daarvoor heb je toch wel andere dingen nodig.
PA merken zoals JBL Tecnare Michaelis Bell en zo beredeneren hun dB's en Watts even net iets anders als de huiskamer apparatuur, dus roep niet te hard mijne klinkt beter en/of is harder.
Bij dit soort apparatuur liggen de doelstelling en de kwaliteitsnorm op een ander punt.
Stel je voor: met je huiskamerset van 300 watt een zaal gaan vullen lukt niet, en een PA set van 300 lukt dat wel.
Wrom , omdat dat er voor gemaakt is en andersom werkt het wel, PA in de huiskamer, is wel overdreven maar wel leuk...

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 15:16

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Sluit je geluidskaart maar gewoon aan op je stereotoren en je kunt die baggerspeakers van 600 (5) watt gewoon wegsodemieteren

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 11:19 schreef ViperZ het volgende:

[..]
Nee daar gaat het me niet om. Het gaat me om een mooi vol geluid, (games speel ik zowiezo niet veel...), ik luister vaak enya en dire straits en dat soort muziek, en dan gaat het niet om hard, dan gaat het om zuiver !
Ah nee dat vroeg ik me af. Omdat ik hier vrij nieuw ben dacht ik dat vrijwel alles PC-gerelateerd was en je dus ook een toepassing voor de pc zocht.
Ik zelf heb de zoektocht naar de beste speaker (die ik kan betalen dan;-)) opgegeven. Nu bouw ik al een tijd zelf en kan dus de beste filtercomponenten, kabels en units kiezen. Erg tevreden met wat ik nu heb. En tja, watts....mits een versterker ten eerste stabiel is merk ik voordeel van veel vermogen bij een lage volumestand (ik draai nooit hard), namelijk een strakker laag, moeiteloos en erg goed bij dynamiek wisselingen (klassiek vooral).
Ook heb ik veel baat bij m'n interlinks en kabel en netfilter.

Groeten!:7

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Precies.
En nu allemaal niet gaan geilen, maar dit is mij 4 jaar geleden overkomen:

Op de rommelmarkt een oud technics versterkertje, 4x105 watt, voor 5 piekjes :) :) :) :)

Geloof me, als ik die op 1/3 zet dan kan ik al naar beneden lopen omdat de politie dan weer aan de deur staat, maar 3 keer is wel genoeg, dus dat doe ik niet meer. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 12:50 schreef koosmp3 het volgende:
Precies.
En nu allemaal niet gaan geilen, maar dit is mij 4 jaar geleden overkomen:

Op de rommelmarkt een oud technics versterkertje, 4x105 watt, voor 5 piekjes :) :) :) :)

Geloof me, als ik die op 1/3 zet dan kan ik al naar beneden lopen omdat de politie dan weer aan de deur staat, maar 3 keer is wel genoeg, dus dat doe ik niet meer. |:(
Ik woon op een boerderij 8-)
Geen last van politie en buren enzo >:)

Verwijderd

Nou wacht eens effe. Een fatsoenlijke vertsterker moet minstens 5 x 100 Watt aan
4Ohm kunnen leveren alles daaronder is het niet waard.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 12:47 schreef pierrecafe het volgende:

[..]
Ah nee dat vroeg ik me af. Omdat ik hier vrij nieuw ben dacht ik dat vrijwel alles PC-gerelateerd was en je dus ook een toepassing voor de pc zocht.
Ik zelf heb de zoektocht naar de beste speaker (die ik kan betalen dan;-)) opgegeven. Nu bouw ik al een tijd zelf en kan dus de beste filtercomponenten, kabels en units kiezen. Erg tevreden met wat ik nu heb. En tja, watts....mits een versterker ten eerste stabiel is merk ik voordeel van veel vermogen bij een lage volumestand (ik draai nooit hard), namelijk een strakker laag, moeiteloos en erg goed bij dynamiek wisselingen (klassiek vooral).
Ook heb ik veel baat bij m'n interlinks en kabel en netfilter.

Groeten!:7
Met goede interlinks kun je inderdaad een heele hoop verbeteren. Die draden lopen meestal bij voedingskabels langs en pikken dus stoorsignalen op.

Een versterker die stabiel is bij lage speakerinpedanties is natuurlijk heel belangrijk, pas dan kun je een goede geluidsweergave verkrijgen.

Zelf bouwen is natuurlijk een erg toffe optie. Moet je wel een beetje weten waar je over praat.Zelf ben ik van plan om een klasse A versterker uit de elektuur te bouwen... Maar moet nog even zien hoe en wat allemaal :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 12:56 schreef Psycho_Dad het volgende:
Nou wacht eens effe. Een fatsoenlijke vertsterker moet minstens 5 x 100 Watt aan
4Ohm kunnen leveren alles daaronder is het niet waard.
Ja natuurlijk !

Ga jij in een kamer zitten met 5 x 100 wat aan je kop ? ammanooitniet !!!!
Zoja, dan wens ik je veel success met je oren :P

slesjmie begint een beetje een hekel te krijgen aan al die 5 x 100 watt gasten...
Stomme DTS setjes... oke het is leuk voor bij films. MAAR DAN HEB JE OOK ALLES GEZEGD !!!

Voor echte muziek heb je meer aan een ECHTE HiFi versterker (NAD, Denon, dat niveau)

Verwijderd

Waarom, omdat je dan nog de ruiten van de buren er kunt laten uit trillen? Denk nou is na... als je 5x100 watt in een huiskamer van 5x7m (voorbeeld) opendraait dan kun je de glasscherven alvast wel gaan opvegen.

Je kunt beter een versterker nemen met een goede uitgebalanceerde voeding, kabels die al het vermogen ook echt aankunnen en kwaliteitscomponenten, dan zo'n zware super-cinema-dinges versterker. Denk dat ik met de 2x35 watt die ik heb meer tevreden ben qua kwaliteit dan de 5x40 watt die mijn broer heeft. Geluidskwaliteit dat uit zijn set komt is gewoon bagger (ook al zou je daar de ruiten al mee kunnen vernielen).
Het gaat er dus om dat je spullen hebt die gemaakt zijn voor de taak die de fabrikant hem opgeeft. Als een fabrikant zegt dat een versterker 2x150 watt is en hij stopt er vervolgens gewoon huis-tuin-en-keuken bekabeling in of een lullige, veel te lichte transformator wat heb je er dan aan???

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
5 keer honderd watt?? voor de surround systeempje. Dat is vast 100 watt piek vermogen. Tenminste, dat hoop ik voor jouw oortjes en die van je buren. Mijn speakertjes zijn 90 dB/watt/meter. met deze speakers en 100 Watt continue zou je dus iets van 96 dB in je kamer kunnen halen. Doe dat een paar dagen en je kunt een gehoorapparaatje gaan halen. Mijn 15 watt buizen versterker haalt als piek vermogen al gemakkelijk etterlijke honderden watts

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 13:06 schreef Vlarp het volgende:
Waarom, omdat je dan nog de ruiten van de buren er kunt laten uit trillen? Denk nou is na... als je 5x100 watt in een huiskamer van 5x7m (voorbeeld) opendraait dan kun je de glasscherven alvast wel gaan opvegen.

Je kunt beter een versterker nemen met een goede uitgebalanceerde voeding, kabels die al het vermogen ook echt aankunnen en kwaliteitscomponenten, dan zo'n zware super-cinema-dinges versterker. Denk dat ik met de 2x35 watt die ik heb meer tevreden ben qua kwaliteit dan de 5x40 watt die mijn broer heeft. Geluidskwaliteit dat uit zijn set komt is gewoon bagger (ook al zou je daar de ruiten al mee kunnen vernielen).
Het gaat er dus om dat je spullen hebt die gemaakt zijn voor de taak die de fabrikant hem opgeeft. Als een fabrikant zegt dat een versterker 2x150 watt is en hij stopt er vervolgens gewoon huis-tuin-en-keuken bekabeling in of een lullige, veel te lichte transformator wat heb je er dan aan???
I rest my case...

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:31

DaOverclocker

Overclocker for life...

1e Vraag:
Ik heb een TEAC Ax-800 versterker kent iemand die?

Die is zoiets als 2x80 wat, en daar hangen dan mijn B&W's 602 aan, (hier kun je al aan zien dat ik een HIFI liefhebber ben, behalve die TEAC..)
Maar als ik hem op Tuner zet, en dus gewoon Radio luister, kan ie op z'n hardst.
Dat is dan ook wel redelijk hard hoor, maar dat kan dus nooit 80 watt zijn?
Ik kan, soms, de Bass ook nog es op z'n hoogst zetten, dat kan volgens mij dus nooit 80 watt zijn toch?

2e vraag:
Op die TEAC zit een soort beveiliging, als ik hem dus redelijk hard heb staan en er zit een mooie dreun aan te komen, vliegt ie precies vóór de dreun uit!
Hoe komt dit? Zijn mijn boxen dan overbelast of de versterker?
Btw, dit komt alleen voor als ik cd luister, niet bij de Radio, want daar is de kwaliteti net ff te laag voor.

Thnks

systeem specs

Verwijderd

Die TEAC ken ik niet ... ben niet zo bekend met componenten van TEAC, alleen hun cassettedecks.

Je tweede vraag kan ik wel beantwoorden, op dat moment is denk ik je versterker overbelast, of beter gezegd, hij dreigt te gaan clippen. De versterker kan onmogelijk "weten" of jouw luidsprekers overbelast zijn. Dus het zal je amp zijn.

En nog ff een opmerkinkje in het algemeen. Ik word idd ook superziek van die gasten die zo lopen te blaten van: jaaah, 5-kanaals digital dolby surround met extra DSP effecten...of weetikveel wat er allemaal voor shittermen in omloop zijn... Alsof je vijf luidsprekers nodig hebt om ruimtelijk geluid te krijgen...een goede luidspreker heeft een stereobeeld wat niet alleen breedte heeft, maar ook hoogte en diepte, zodat je bij een goede (live)opname de instrumenten echt kunt plaatsen in de lucht. Maar daarvoor zijn een aantal dingen vereist - ronde hoeken v/d behuizing, units zo dicht mogelijk bij elkaar/Dual Concentric van Tannoy, en een goed berekend filter met kwaliteitscomponenten en zonder faseverschillen. Al die zogenaamd stoere, 5x150 watt Sony, Philips of Technics "HiFi" setjes kunnen nooit ruimtelijk geluid voortbrengen, omdat ze nog niet eens voldoen aan de basisregels van een goede luidsprekerkast.

Verwijderd

Voila.. het ergste is nog wel de speakers die van plastic zijn die bij die setjes zitten *ril* Dat mogen ze niet eens geluid meer noemen dat daar uitkomt.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 13:14 schreef ViperZ het volgende:

[..]
I rest my case...
Nou mijn stopkontaktlijstje kost circa 700piek de kabels voor de voeding circa 150 tot 300 piek per meter, digitaal kabel circa 1000 piek totale waarde installatie circa 20000 piek!!! Dus zeg mij niet wat goed is voor HIFI en wat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 13:39 schreef Psycho_Dad het volgende:

[..]
Nou mijn stopkontaktlijstje kost circa 700piek de kabels voor de voeding circa 150 tot 300 piek per meter, digitaal kabel circa 1000 piek totale waarde installatie circa 20000 piek!!! Dus zeg mij niet wat goed is voor HIFI en wat niet.
Dan ben je ook lekker gestoord bezig...
Geld teveel ofzo ???

• Jag

Jag

Op dinsdag 23 januari 2001 12:21 schreef ViperZ het volgende:
Lees DIT hier over PMPO.. je lacht je rot !!

Complete bullshit die PMPO norm

Peak Music Power Output...

De piek van het piekvermogen.... :r
Leuk stukje idd. Ik stel voor dat iedereen het leest, maar dat iedereen ook vooral de FAQ leest. Vooral dat laatste is belangrijk.
En dan kunnen we weer verder discussieeren.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Juist !!! Goed idee !!!

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 12:59 schreef ViperZ het volgende:

[..]
Met goede interlinks kun je inderdaad een heele hoop verbeteren. Die draden lopen meestal bij voedingskabels langs en pikken dus stoorsignalen op.

Een versterker die stabiel is bij lage speakerinpedanties is natuurlijk heel belangrijk, pas dan kun je een goede geluidsweergave verkrijgen.

Zelf bouwen is natuurlijk een erg toffe optie. Moet je wel een beetje weten waar je over praat.Zelf ben ik van plan om een klasse A versterker uit de elektuur te bouwen... Maar moet nog even zien hoe en wat allemaal :)
Hi ViperZ, the never ending story:D
Ja die interlinks is een gedoe. Ik probeer dan ook niet te ver te gaan en dan tevreden te zijn (moeilijk!). Zelf bouwen is erg leuk, maar ik heb weinig tot geen kaas gegeten van het bouwen van voor- en eindtrappen/buizen etc. Ik bedoel dus dat ik alleen luidsprekers bouw, waar ik dan ook niet mee kan stoppen!
De Elektuurs kan ik wel dromen... Dure grap nog om een versterker te bouwen! Knap als je dat kan!

StefSoft: Je hebt helemaal gelijk.

Psycho_Dad: Zozo, wat een geld. Lijkt me erg moeilijk om dan elk gekocht component op hetzelfde kwaliteitsniveau te hebben, aangezien de geluidskwaliteit van een systeem staat of valt bij de zwakste schakel, of je nou iets van f1000,- of f20000,- bezit.
Heb je dus een bron, DAC, voeding, netfilter, kabels, speakers, versterker, pluggen, binnenbekabeling enz. enz. van dezelfde kwaliteit? Pff hoop uitzoekwerk lijkt me!

Groeten Pierre

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 00:46 schreef Metten het volgende:
Wat een bullshit zeg.... Loop maar eens een echte HiFi zaak binnen. HiFi veroudert niet zo snel als computers maar ook op dit gebied worden er steeds verbeteringen gemaakt. Het ligt er maar aan wat je uitgeeft ;)
Als je apparatuur 1 jaar oud is 50% in waarde verminderd.
Elk jaar daarna - 10%.
Bij de ECHTE dealer.

(het is nog waar ook...die gasten heb ik voor stoned verklaard)

Verwijderd

Nou geld heb ik niet te veel maar als je kwalitatief goed spul wilt hebben moet je ervoor betalen. En echte HIFI houdt zijn waarde ook over meerdere jaren.

Verwijderd

Uhh, watte? 50% in 1 jaar? :?
Dan heb je zeker nog nooit naar echte hifispullen gekeken.
Ik kreeg voor mijn LS3/5a's die ik hiervoor al noemde (kostten in '87 f 1400,- ) na 10 jaar! nog f700,- voor. Ze waren dan nog wel in perfecte staat natuurlijk.
En mijn Audio Innovations 500 buizenversterker kreeg ik na 9 jaar ook nog de helft terug! :P (da's toch mooi een nieuwe Audio-Note versterker voor f2000,- met inruil).

Beter inkopen joh. ;)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 23 januari 2001 00:20 schreef Jeep het volgende:

Reference 3A, dat is een tijd geleden. Was dat die speaker met die schuine kanten (breedte groter dan de hoogte), of was dat een ander model van Reference? Het was in ieder geval een topmerk uit de jaren 70.

-- ik geloof dat ik het merk AR (met speaker type 3A) bedoelde.

Heb zelf uit die tijd nog een paar IMF's staan. Het hoog is door de jaren heen wel wat achteruit gegaan.

Verder kan ik iedereen adviseren om zelf is wat te bouwen. Voor een paar 100 piek kun je best een leuk speakertje bouwen (of een vetten sub). Er zijn bouwpaketten zat, die ieder pc subwoofertje in z'n hemd kunnen zetten. En je kunt het zo gek maken als je maar wilt (over tweaken gesproken).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Als ik het over echte HIFI heb praat ik over Mark Levinson en die houden hun waarde.

Verwijderd

Topicstarter
Sommige speakers/apparaten blijven inderdaad hun waarde behouden. Dat komt omdat ze toen GEMEENgoed waren !

Maar over het algemeen geld de regel, 1e 3 jaar, ongeveer 50% van de nieuwprijs, daarna elk jaar gehalveerd....
Maar dat gaat lang niet altijd op.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ViperZ is een beetje ouwe-Philips-apparatengek?
Dan zal ik maar niet zeggen wat voor speakers ik heb staan.:)

• Jag

Jag

Nou vertel, begint zeker met een "P" ;).

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Philips RuleZ *grin*

achja iedere gek zen gebrek :)

Verwijderd

Hey, Duck Twacy, ik moet je teleurstellen, maar <Reference 3A> is het merk (zwitsers, dus je spreekt het op z'n frans uit) en <Master Control> het type. Het is een model uit '95 met dikke MDF planken in zwarte pianolak. De voorkant loopt schuin naar achteren en er zit een vette carbon-fibre basconus in. En je kunt em bi-wiren.

Je moet wel ff een dikke >F7.000,- meenemen :P

Het wordt heel lastig als je zulke kwaliteit zelf wilt gaan bouwen. Ik wordt altijd een beetje triest als ik de drivers in diverse zelfbouwpakketten zie. En dat is ook niet echt zelf bouwen wel.
Voor echte zelfbouw heb je jarenlange ervaring, een ingenieursopleiding, meetapparatuur, dode kamer, inzicht, talent goeie oren en een hoop geld voor nodig.

Enne, Audio Note versterkers (ik heb het instappertje Oto SE), iemand?

Maar er zijn hier wel mensen die een Mark Levinson hebben, geloof ik. Dan heb je er wel een paar Apogees aan hangen toch? Nou, ze lezen dan in ieder geval al de goeie bladen ;)

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 13:00 schreef ViperZ het volgende:
slesjmie begint een beetje een hekel te krijgen aan al die 5 x 100 watt gasten...
Stomme DTS setjes... oke het is leuk voor bij films. MAAR DAN HEB JE OOK ALLES GEZEGD !!!

Voor echte muziek heb je meer aan een ECHTE HiFi versterker (NAD, Denon, dat niveau)
Na een Luxman LV105 (hybride buizen/mosfet versterker) en een Aura VA100 (puristische engelse versterker, vergelijkbaar met bv. NAD of Creek) heb ik nu een Marantz AV9000/MM9000 combinatie.
DTS en zo, 5x170W, en 't ding klinkt fantastisch! Niet alleen in z'n surround modes, maar juist ook in plain stereo kan 'ie zich meer dan meten met die andere versterkers.

Als dat niet het geval was geweest, had ik dat Marantz setje helemaal niet gekocht: 90% van de tijd luister ik gewoon naar CD's, en dan vertik ik 't om er in geluidskwaliteit op achteruit te gaan...
En dat 'ie 't ook nog 's prachtig doet bij DVD's, is de icing on the cake... :)

Verwijderd

Op donderdag 25 januari 2001 07:17 schreef Psycho_Dad het volgende:
Als ik het over echte HIFI heb praat ik over Mark Levinson en die houden hun waarde.
Ja klopt. Maar een vrij onzinnige opmerking omdat hier over goed geluid voor een redelijke prijs wordt gepraat, maar niemand die op deze page staat kan bijvoorbeeld een set Mark Levinson No.33 Reference monoblock's met een bijbehorende No.32 Reference voortrap betalen, aangezien de prijs van zo'n setje rond de $ 47.950 ligt. Heb jij honderduizend piek, Psycho?:7

Groet Pierre

• Jag

Jag

Nou, als je die draden leest met daarin de HiFi sets van de tweakers, zou je bijna dat bijna nog gaan denken.
Tjesus, wat wordt er opgeschept in die draden. Volgens mij zitten mensen met de sites van de fabrikanten ernaast die sets te verzinnen.

Jag

Verwijderd

Probleem met veel mensen die de zogenaamde "monsterkabels" voor hun line en speakersignalen gebruiken het verschil denken te horen.....

Verwijderd

Zit nu nog vast aan een sony mx 50 (oid) setje
50 watt...90 watt pmpo aldus de specs die in het boekje staan
Voor in m'n kamer kan het bestwel...(sekers nu ik d'r 2ehands missions aan heb hangen, 50 watt).
Maar ik krijg dat geluid dus gwoon nooit zoals ik het perfect vind op dat ding..bereik en vervorming is gwoon niet zo ok :(
Zit nu al bestwel tijdje te zoeken naar een mooie Technics A-Class versterker... :9~
Of zijn d'r nog meer van die oude beesies die het echt heel lekker doen? (en vooral zijn ze nog te vinden)

Owjah....over die pctroep...luister toch nooit door boxen, heb altijd een koptelefoon op (goedkoop philipsje..moet maar ff tot ik weer geld heb).
Maargoed de speakers die ik d'r dus heb bij zitten zijn al 6 jaar oud (pc speakers dus, Active 95 oid). Maar die dingen geven een veeeel beter geluid dan de meeste pc speakers die je laatste tijd ziet :) Hehe dus niet alleen echte HIFI was vroeger vaak beter :)

Verwijderd

Die dingen zien best nog wel te vinden denk ik. Als je in de buurt van Rotterdam woont moet je is bij Correct in de koopjeskelder gaan kijken. Hebben ze heel veel 2e hands, of licht beschadigde apparatuur staan. En alles is getest en werkt ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
Dat gezeik over kabels is echt bullshit !
Als je kabels van meer dan 10 piek de meter koopt ben je niet echt goed bezig denk ik, geef dan wat meer geld uit aan een betere versterker !

Over het algemeen genomen is voor een versterker van ongeveer 50 watt per kanaal een kabel van 2,5 mm² genoeg !

Verwijderd

Viperz en co, goede kabels zijn wel degelijk belangrijk! Een goede vuistregel is (niet volgens mij, maar volgens de Engelse HIFI-bladen) dat je voor alle kabels 10% van je budget moet reserveren.

Op mijn setje (zie hierboven, + Linn draaitafel en Myriad cd-speler) gebruik ik nu Linn kabel van f25,- de meter. Klonk vroeger altijd best wel goed. Dacht ik. Nu heb ik het met Siltech ls-kabels gehoord. Was nog niet eens biwired.
Nu weet ik hoe het kan klinken. Ik ben aan het sparen. De interlinks heb ik al (en ik ben echt niet gek, alleen verwende goede oren). Alleen voor de prijs van die kabels bi-wired met wbt-pluggen koopt iemand anders een heel stereo-setje.

Als je slechte kabels gebruikt ben je pas een dief van je eigen portemonnee. |:(

Ook hier geldt weer het bekende anxioma: je moet het eerst gehoord hebben voordat je je oordeel velt. (8>

• Jag

Jag

Om te beginnen heet zo'n ding een axioma. Maar ik ben het er ook absoluut niet mee eens. Stel je voor dat je alles eerst zou moeten onderwerpen aan een luistertest voordat je erover mag oordelen:?
Om maar eens een voorbeeld te geven: als iemand beweert dat als je eerst drie keer een rondje om je as draait, voordat je een cd opzet, de cd beter klinkt. Ga jij dan eerst dan eerst dat echt proberen voordat je daar een oordel over velt?

Als je het een beetje wetenschappelijk wilt aanpakken, doe dan een blinde test met verschillende kabels, da's nuttig. Kan je ook een hele boel geld schelen.

Jag

• aatos
  • Laatst online: 15:47
een paar specs van mijn versterker:

Stereo mode (4W at 1kHz, THD 0.7%)
100 W + 100 W

Surround mode (4W at 1 kHz, THD 0.7%)
Front: 100 W/ch
Center*: 100 W
Rear*: 100 W/ch
* Depending on the sound field settings and the source, sound will not be output.
5.1 mode (4W at 1 kHz, THD 0.7%)

Front: 100 W/ch
Center: 100W
Rear: 100 W/ch
Harmonic distortion at rated output Less than 0.09% (with DIRECT PASS on)

is dit nu goed of niet? ik zie nog steeds nergens rms staan.. de gebruikte waarden voor vervorming (dat was thd toch?), zijn dat normale waarden?

Verwijderd

Om wat duidelijkheid te scheppen over de hoeveelheid watten die een versterker kan leveren: Kijk eens naar de afmetingen en het gewicht van de voedingstransformator in je versterker. Vaak is het een vierkant blik van bijvoorbeeld 10x10x10 cm. De helft van het vermogen dat dat ding uit de 220 aansluiting haalt kan worden omgezet in vermogen naar je luidsprekers. 10x10x10 staat als vuistregel voor 150 watt. Dus ruwweg (het blijft maar een vuistregel) 75 watt kan er aan je speakers geleverd worden. Ongeveer 40 watt per kanaal. Er zijn ook ringkern trafo's. Deze zijn rond, kleiner, lichter en "transformeren" met wat meer rendement. 10 centimeter diameter en 5 centimeter hoog doet ongeveer 200 watt. Dus 100 watt luidspreker vermogen, ergo 50 watt per kanaal. 50 watt zuiver toegeleverd vermogen aan een standaard luidspreker is echt loeihard ! Bedenk ook nog een dat van deze 50 watt er een wattje of 20 in je scheidingsfilter gaat zitten.

• aatos
  • Laatst online: 15:47
Op zondag 28 januari 2001 13:02 schreef tiethoff het volgende:
Om wat duidelijkheid te scheppen over de hoeveelheid watten die een versterker kan leveren: Kijk eens naar de afmetingen en het gewicht van de voedingstransformator in je versterker. Vaak is het een vierkant blik van bijvoorbeeld 10x10x10 cm. De helft van het vermogen dat dat ding uit de 220 aansluiting haalt kan worden omgezet in vermogen naar je luidsprekers. 10x10x10 staat als vuistregel voor 150 watt. Dus ruwweg (het blijft maar een vuistregel) 75 watt kan er aan je speakers geleverd worden. Ongeveer 40 watt per kanaal. Er zijn ook ringkern trafo's. Deze zijn rond, kleiner, lichter en "transformeren" met wat meer rendement. 10 centimeter diameter en 5 centimeter hoog doet ongeveer 200 watt. Dus 100 watt luidspreker vermogen, ergo 50 watt per kanaal. 50 watt zuiver toegeleverd vermogen aan een standaard luidspreker is echt loeihard ! Bedenk ook nog een dat van deze 50 watt er een wattje of 20 in je scheidingsfilter gaat zitten.
hmm de trafo die in die van mij zit is ongeveer 150x150x120mm. het ding is loodzwaar, tenminste, de bak weegt bijna 11 kg, en veel meer zware dingen dan een grote heatsink en die trafo zitten er niet in.

maar van dat scheidingsfilter: ik heb twee sets boxen, een baggerset van jamo, zonder noemenswaardig filter (alleen een elco'tje voor de tweater), en een set met scheidingsfilters. toch hoor ik geen verschil in geluidssterkte.
Pagina: 1 2 Laatste