Viperz: een Mission Cyrus 2 is een echte 50W versterker hoor! (De Cyrus 1 was 25W).
Ik heb er in '87 zelf een (nieuw dus) gekocht.
Op 4 Ohm kan hij tegen de 90W leveren (zelfs op de 2 Ohm nog iets van 150W). Dus hij is heel stabiel en kan daardoor bijna elke luidspreker aansturen. Niet elke luidspreker is nl. over het hele frequentiespectrum netjes 8 Ohm! Vaak duikt dat zelfs dik onder de 4 Ohm. Dat ligt aan de spoelen en de opbouw van het filter.
En natuurlijk het rendement van de speaker. Als je 93 dB/W op 1m bij 1W hebt (dit is erg hoog) komt er evenveel uit als een 10W op 83 dB/W(heel laag rendm).
Met die Cyrus heb ik jarenlang LS3/5a tjes aangestuurd. Die zijn heel klein maar met een superlaag rendement van 82.5db/W. (Dat zijn echte klassiekers, ontwerp uit '75, is 20 jaar lang verbeterd en verkocht door div. fabrikanten).
Toen heb ik er een buizenversterker op gezet van 25W, met een veel hogere vervorming (vnl. harmonische, is lang niet zo erg). Dat klonk een
stuk beter
En nu heb ik sinds een paar jaar een paar iets grotere kastjes (Reference 3A Master Control, als iemand dat wat zegt

) die doen een vette 93dB/W (de bassp. heeft nl. geen scheidingsfilter). En dat alles op een
10Watt buizenbakkie. En daar wil je echt niet bij gaan staan om te horen dat hij inderdaad niet clipt als je hem vol open draait, want dan piepen je oren net als na oudjaar
Enne, ik gebruik geen meetinstumenten buiten mijn eigen oren. Je kunt wel van alles meten, maar dat wil nog niet zeggen dat je het ook goed kunt interpreteren. En hoe ik (of jij)het vindt klinken is waar het om draait.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.