Soundstorm gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-02 13:30
Ja ik weet het, het staat overal in het forum maar mijn eruit filteren wat nou wijsheid is, lukt me niet.

Nu heb ik in mijn HTPC(MCE2005) een Live! 5.1 digital, digitaal aangesloten op mijn Z-5500.
Klinkt allemaal fantastisch. Muziek, DVD en TV/
Nu ga ik zaterdag een tweedehands bordje kopen met de soundstorm chip erop met true dolby encoding.

Vraag 1: :)

Wat is nu wijsheid qua geluidskwaliteit. Take ur pick:

- Live 5.1 gewoon overzetten, de z5500 digitaal aansluiten en soundstorm disabelen in de bios?
Of
- Live 5.1 niet inbouwen en de Soundstorm digitaal aansluiten op de z-5500
Of
- antwoord C, anders....

vraag 2: :)

Stel ik gebruik de Soundstorm:
Dat dolby encoding he, heb ik daar wat aan als ik gewoon TV kijk, DVD`s kijk en muziek luister? Geen games dus. Klinkt het dan mooier en voller ofzo? Want de Z-5500 heeft natuurlijk ook de Dolby-music en movie modus.
Enabled, als ik het goed begrijp, krijgt de z-5500 een constant Dolby digital signaal welke hij dus weer decodeert, heeft het dan dus wel zin audio te encoderen tot een dolby digital signaal?
Wie kan het beter, de soundstorm of de Z-5500. Ofwel wat zijn de beste settings. Werkelijk geen flauw idee :?

Vraag 3 :)
Ik download af en toe van die DTS-wave-bestanden(muziek) welke ik tot nu toe, met mijn Live5.1! niet heb kunnen afspelen.Kan dat met de Soundstorm wel?

thx alvast!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik neem aan dat je je speakers digitaal aansluit.
het maakt dan iig niet uit of je je creative kaart of soundstorm gebruikt.. digitaal is digitaal.
er worden geen analoge bewerkingen aan gedaan dus de kwaliteit gaat nooit achteruit.
dat is dus het voordeel boven analoge 5.1 aansluiting. maar welke kaart je daarvoor gebruikt is niet interessant. wat dolby encoding doet, is een compleet 5.1 signaal over 2 draden sturen.

over die geluids modussen: dat is iets wat je speakerset doet. het signaal vanaf je PC is hetzelfde, ongeacht of je de soundstorm of creativekaart gebruikt. dt is dus digitaal.
de speakerset zal er wel een of andere filter overheen halen. iets van extra 3d versterking ofzo, maar dat is meestal toch brak (werd ook al gedaan op stereo setjes... kon je iets van "3D Wide" of "Spatializer" aanzetten wat het geluid dan meer surround deed lijken, maar het klinkt eigenlijk nergens naar :+ )

en over dts-wave: heb je daar niet gewoon apparte software voor nodig?

[ Voor 73% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2006 18:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• fuzzyduck
hee thanks voor je snelle reply.
Over de dts-wave: Het heeft te maken met de bitrate geloof ik, dat ik het niet kan afspelen. Recoderen kan maar is de moeite niet. Ik geloof dat de Live tot 48kb/s aankan terwijl de wav 96 is. Forgive me if im wrong. Ik heb nog geen software kunnen vinden die dit on-the-fly doet. Ook Videolan niet.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Soundstorm is een hardware matige DD encoder. Voordeel is dus minder CPU gebruik.
Het signaal moet mininmaal aan bepaalde voorwaarde voldoen voordat het de naam Dolby Digtal
mag dragen. Dus persoonlijk denk ik dat het geluid uit de soundstorm komt goed is.

En als je DTS gebruikt kan je gewoon "door geef modes" gebruiken. Of gewoon normaal laten staan.
Dan zal het soundstorm het omzetten naar DD.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Het zal niet zoveel uitmaken als je een digitale aansluiting gebruikt omdat er een decoder in de z5500 zit. Als je deze niet kunt omzeilen is de invloed van de digitale decoder op je geluidskaart niet erg groot.

Als je hem wel kunt omzeilen dan decodeerd je geluidskaart het signaal en ben je dus wel afhankelijk van de kwaliteit (anders is het alleen een doorgeef luik)

This message was deleted

• fuzzyduck
Ik heb het bord dus nog niet en weet nog niets(niet zo veel) van de settings af.
Dus optimaal zou zijn als ik de Soundstorm laat encoderen zodat de Z-5500 van het signaal afblijft?
Of zie ik het nou verkeerd en moet ik juist de Z-5500 met het signaal laten klooien?

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Dat weet ik niet, je zou het moeten proberen en er naar luisteren. Horen wat jezelf het beste vindt klinken.

This message was deleted

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

fuzzyduck schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 19:14:
Ik heb het bord dus nog niet en weet nog niets(niet zo veel) van de settings af.
Dus optimaal zou zijn als ik de Soundstorm laat encoderen zodat de Z-5500 van het signaal afblijft?
Of zie ik het nou verkeerd en moet ik juist de Z-5500 met het signaal laten klooien?
de Soundstorms DD encoder maakt van de digitale audiosignalen een dolbydigital signaal. (geen analoge processing dus, geen kwaliteitsverlies) en stuurt dat naar de speakerset, welke het digitale signaal lokaal omzet naar analoge signalen voor de versterker/speakers.
Omdat het signaal het grootste deel van de weg digitaal is, kan er weinig vervorming optreden, waardoor het geluid beter wordt weergegeven.
de enige plaats waar het dna kan vervormen is na de decoder van je speakerset. (dus in de versterker of de speakers)

edit: die DD modes op je speakerset zijn dus een soort van processingfuncties die het geluid vervormen.
voor de echte audiofiel zijn die dingen echt uit den boze.
die functies zouden het geluid ruimtelijker moeten maken (bijvoorbeeld) maar in de praktijk klinkt dat niet echt lekker.
vroeger bestond dat al in de vorm van 3D Wide of Spatializer. dat zorge dat normale stereo audio ruimtelijker klonk, maar in feite klonk het nergens naar :+

edit2:
als je een analoog signaal naar de speakerset stuurt, komt het daar ook niet meer door de decoder heen, omdat er dan gewoon geen decoding nodig is, omdat het signaal al analoog is.
analoog heeft meer kans op ruis en vervorming, dus persoonlijk ben ik een voorstander van je soundkaart (of dat nou een soundstorm of creative kaart is) het signaal digitaal naar je speakerset te laten sturen.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2006 19:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je geluid set moet een decoder hebben om het DD geluid te gebruiken.

Normale digi uitgangen op kaarten doen niet meer dan stereo er over. Allen geluid van films kan je doorgeven aan de decoder op de geluids set. Al het andere word gewoon stereo. Met soundstorm zal het gewoon 5.1 door kunnen geven. Dus ook bij spellen zal het 5.1 blijven.

• fuzzyduck
Of wel, ik kan dus de encoder het best aanzetten voor optimale geluidskwaliteit. Wel vraagje. Als ik de encoder NIET inschakel, is de tranfer van pc naar z-5500 toch ook digitaal aangezien ik een coaxkabel ertussen heb liggen met sp/dif? vaag. Zolang die encoder mijn geluid niet mooier laat klinken boeit het dan dus geen drol.

anyway, ik ga dit bordje zaterdag bij iemand ophalen met een 2800+ en 1 gig ram erop. Zal mijn p4 2ghz 768mb RAM@133 vervangen. Is wel een mooie stap denk ik, gezien mijn huidige eigenlijk net niet goed kan opnemen en kijken tegelijk.

heren(eventueel dames), u wordt bedankt voor de replies :)

ik zal antwoorden op al mijn eigen vragen als ik er mee heb gespeeld :*)

[ Voor 37% gewijzigd door fuzzyduck op 02-02-2006 19:27 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beide kaarten hebben voor- en nadelen. Persoonlijk zou ik voor de Soundstorm gaan maar:

Dolby Digital is net als mp3 een lossy formaat, er zal dus altijd kwaliteitsverlies zijn. Of je dat ook daadwerkelijk hoort is echter een tweede.
Als je de encoder uitschakelt heb je hier geen last maar dan heb je alleen stereo geluid. Dit is dus beter als je naar een stereo bron luistert (CD/mp3 etc).

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:07
Encoden naar Dolby Digital is per difinitie kwaliteitsverlies, maakt niet uit of het digitaal blijft of niet. Maar met de soundstorm hoef je nog niet alles te encoden. Muziek en TV kan gewoon stereo blijven wat ook digitaal zonder bewerking (encoding) kan worden overgezet. DVD is al voor je geencodeerd dus daar wordt ook niks mee gedaan door de soundstorm. Tot zover zou er dus geen verschil moeten zijn tussen de Creative kaart digitaal aansluiten en de Soundstorm digitaal aansluiten. Bij spellen heb je met de Soundstorm echter ook de mogelijkheid om meerkanaals geluid over je digitale verbinding te versturen (middels dolby digital encoding dus), wat handig is zodat je niet nog een zooi losse kabels hoeft te trekken voor enkel de spellen. Maar het is niet beter, enkel handiger. Gebruik die encoding dan dus enkel voor spellen als je voor muziek/tv geen kwaliteitsverlies wilt. (of de encoding/decoding echt hoorbaar is is een ander punt, maar een gegeven is dat het nooit beter kan worden)

Tweede ding waar je nog naar kunt kijken is de Digitaal/Analoog conversie. Als je geluidskaart dit veel beter doet dan je speakerset kun je misschien beter de speakerset analoog aansluiten. Kwestie van uitproberen.

Maar al met al, het gaat hier om TV kijken en mp3 op een pc speakerset. Ik vermoed dat er weinig verschil of geen hoorbaal verschil zal zijn tussen de verschillende aansluitmogelijkheden. Test het zelf even als de boel binnen is, en kies dan gewoon de makkelijkste optie. Alleen stereo geluid encoden naar DD zou ik alsnog vermijden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• fuzzyduck
allen bedankt voor de heldere uitleg! ik ga het morgen halen en laat het weten hoe het allemaal klinkt!

gegroet!

Verwijderd

Soundstorm
EAX 2
Dolby econding zodat je de dac kan gebruiken van je speaker set
Minder cpu belasting dan de Audige, laat staan tot zo ver de live.
Kan alleen resample op 48Khz

Soundblaster live
EAX 1
SPDIF output up to 24-bit resolution at selectable sampling rate of 44.1, 48 or 96kHz(alleen voor de live 24bit)
Oude live alleen 16bit 48Khz

Lijk mij geen moelijke keuze ;)
Voor film, tv kijken maakt het in principe niet uit welke je van de twee gebruikt. Zolang je dan wel de Dolby Encoding uit heb staan(edit, soundstorm zet het automatiche uit waneer je iets afspeelt met DD of DTS :) ).

Voor muziek is de soundblaster beter omdat je die ook op 44,1Khz kan laten resample. Het handigst als je die live er in zit als de tweede geluidskaart en hem gebruikt met de spciaale driver zodat je die filters omzeilen. Vervolgens kan je bij winamp instellen dat je geluidskaart 2 wilt gebruiken voor de muziek.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 11:16 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Soundblaster live
EAX 1
SPDIF output up to 24-bit resolution at selectable sampling rate of 44.1, 48 or 96kHz
Een Sblive 24bit kan dat misschien, maar een gewone sblive kan alleen 16bit op 48khz.

Verwijderd

Ook geen 44,1Khz ? Dan heeft die live geen meerwaarde tot zover de soundstorm. Ik heb het meteen even aangepast in me vorige bericht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 11:17 ]

• fuzzyduck
om even een conclcusie aan deze sessie te breien. Ikheb nu de z-5500 aan de soundstorm hangen en hoor geen verschil met de live! 5.1. Waarschijnlijk omdat de z-5500 pc-boxen zijn en niet die superqualiteit hebben.
Pagina: 1