[VGA] ??? Radeon X1900 XTX 512MB DDR

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
Vanmiddag besloten dat het toch maar weer eens tijd wordt voor een nieuwe Videoplank in m'n kast.

Nu is mijn oog gevallen op de X1900 XTX, maar mijn vraag is nu wat het verschil is tussen de verschillende merken die deze kaart leveren (ASUS, MSI, Club3D, Sapphire.). Kortom, wat is eigenlijk de beste van de vier?

Heb al een beetje rondgezocht naar waar ik de kaart zou kunnen bestellen en kwam bij 4Launch uit... Hier dus
Zij hebben elk merk X1900 XTX daar in de aanbieding. Het enige verschil zit hem in de garantie, maar dat even terzijde.

Mijn vraag is dus of er een merkbaar verschil is tussen de verschillende merken, bijv. temp, prestatie (?), of iets anders.

In m'n huidige bak zit een A9800XT, maar bij de spellen die ik op het moment speel kan ik alles nog net rond medium draaien wilt het wat vlot lopen (BF2, COD2 (kan wel High maar niet directX 9), FS2004 (loopt ook niet helemaal lekker)). Met de nieuwe XTX verwacht ik alles minimaal op High te kunnen draaien, en vooral met oog op de toekomst (Voor de nieuwe Flightsimulator X) hoop ik dat deze enkele 1900 ook flink wat FPS' kan leveren.

Maar nogmaals, welk merk zou het verstandigst zijn om de X1900 XTX van te kopen???

Grtz,
Eye

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Merk maakt opzich vrij weinig uit, het verschil zit em voornamelijk in de meegeleverde software.

Wat mij wel belangrijk lijkt is welke CPU je nu hebt, als dit namelijk onder de 3GHz. of 3000+ zit zal je CPU de GPU niet kunnen bijhouden.

• EyeWitness
PilatuS schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:39:
Merk maakt opzich vrij weinig uit, het verschil zit em voornamelijk in de meegeleverde software.

Wat mij wel belangrijk lijkt is welke CPU je nu hebt, als dit namelijk onder de 3GHz. of 3000+ zit zal je CPU de GPU niet kunnen bijhouden.
Kep er momenteel een 3500+ inhangen, die wordt later in't jaar ook waarschijnlijk vervangen door een X2 CPU (omdat m'n pa de helft van mijn PC in die van z'n eigen doet enzo...)

Maar m'n 3500+ kan ik toch wel overclocken tot ~2600MHz

• PilatuS
  • Niet online
3500+ voldoet prima lijkt mij. :)

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik heb gehoord dat Sapphire altijd Samsung gehuegen gebruikt, en de beste chips in hande krijgt van ATi.
Ik zou dus voor Sapphire gaan :)

• EyeWitness
jordi.c schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:43:
Ik heb gehoord dat Sapphire altijd Samsung gehuegen gebruikt, en de beste chips in hande krijgt van ATi.
Ik zou dus voor Sapphire gaan :)
Mja het gekke is wel dan dat hij de goedkoopste van de 4 is ...

Wat voor mij ook nog belangrijk is zijn de overclock mogelijkheden :P, weet niet of dat ook verschilt bij de merken...

Verwijderd

http://www.hardware.info/...deon_X1900_Serie_Test/626

Heb de test zelf ook meegemaakt :9~ kwijl kaarten

Verwijderd

volgens mij is de Sapphire ook de goedkoopste van de 4 kaarten.

maar welke software krijg je er precies bij dan, want tussen de kaarten ongeveer 150 in prijs verschil.

• EyeWitness
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:48:
volgens mij is de Sapphire ook de goedkoopste van de 4 kaarten.

maar welke software krijg je er precies bij dan, want tussen de kaarten ongeveer 150 in prijs verschil.
Dan vergelijk je een X1900XT met een X1900XTX, tussen de X1900 XTX' zit 'maar' 77 euro verschil.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Je hebt nu dus een ATi Radeon 9800XT, welke dus een AGP-videokaart is. Een X1900XTX is een PCI-e kaart, dus heb je uiteraard een PCI-e moederbord nodig. Of heb je toevallig zo'n Asrock Dual SATA2?

• EyeWitness
anton121 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:50:
Je hebt nu dus een Asus Radeon 9800XT, welke dus een AGP-videokaart is. Een X1900XTX is een PCI-e kaart, dus heb je uiteraard een PCI-e moederbord nodig. Of heb je toevallig zo'n Asrock Dual SATA2?
Ben ook nog van plan om een DFI LANParty UT RDX200 erbij aan te schaffen :), enige 'probleem' met die is of ik niet zeker weet over er wel genoeg ruimte tussen een VGA en m'n 7700Cu zal zitten, maar dat wou ik eigenlijk niet in dit topic erbij vragen omdat het anders misschien in een fout forum-gedeelte was ofzo, heb gelezen dat dat wel een aardig overclock mobo was.
En verder zie ik nog zo heel veel andere mobo's op de markt die Crossfire ondersteunen ... (en beter zijn dan de RDX200)

[ Voor 22% gewijzigd door EyeWitness op 01-02-2006 19:57 ]

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Dat gaat je niet lukken >:) een 9800XT is agp, en een X1900 XTX is PCI-e :+
Dat word dus ook een nieuw mobo.............

Verwijderd

Dan vergelijk je een X1900XT met een X1900XTX, tussen de X1900 XTX' zit 'maar' 77 euro verschil.
nee bij azerty niet, de MSI kost daar 749 en Sapphire 600

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 19:56 ]

• EyeWitness
hetnet schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:54:
Dat gaat je niet lukken >:) een 9800XT is agp, en een X1900 XTX is PCI-e :+
Dat word dus ook een nieuw mobo.............
Zie m'n vorige bericht :>
nee bij azerty niet, de MSI kost daar 749 en Sapphire 600
Dan zal daar vast een software pakket bij zitten ofzow :S? Kzou het verschil niet kunnen verklaren anders ...

• PilatuS
  • Niet online
ik niet zeker weet over er wel genoeg ruimte tussen een VGA en m'n 7700Cu zal zitten
Zou ff de zalman site checken die hebben voor iedere cooler een lijst met moederborden die er voor geschikt zijn.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
jordi.c schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:43:
Ik heb gehoord dat Sapphire altijd Samsung gehuegen gebruikt
Dat klopt, maar dat geldt voor alle videokaartfabrikanten.
Stuk voor stuk maken zij allemaal gebruik van Samsung's GDDR3 geheugen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• EyeWitness
PilatuS schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:57:
[...]

Zou ff de zalman site checken die hebben voor iedere cooler een lijst met moederborden die er voor geschikt zijn.
Ah mooi, hij past :), op die foto's van't mobo lijkt het allemaal nog al krap aan ...
Dat klopt, maar dat geldt voor alle videokaartfabrikanten.
Stuk voor stuk maken zij allemaal gebruik van Samsung's GDDR3 geheugen.
Dus aan de hand daarvan is er nog geen kaart beter dan de anderen. Wat verklaart het prijsverschil tussen die kaarten dan ?? (77 euro)

Verwijderd

Waarschijnlijk enkel de naam.

• EyeWitness
Lekker zinloos dan weer :P, bij andere kaarten zie je nog duidelijk verschil in koelers enzo, maar hier is het enkel het plaatje dat op de koeler zit per merk anders ... 8)7

Lees net dat de DFI LANParty UT RDX200 geen bord is om echt tevreden mee te kunnen zijn, het heeft een aantal zwakke plekken om het zo maar te zeggen en kost relatief veel ...

Dus mijn (2de) vraag is nu ook eigenlijk of er andere goede mobo's zijn die crossfire ondersteunen!!

[ Voor 31% gewijzigd door EyeWitness op 01-02-2006 22:00 ]

Verwijderd

EyeWitness schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:18:
[...]

Lekker zinloos dan weer :P, bij andere kaarten zie je nog duidelijk verschil in koelers enzo, maar hier is het enkel het plaatje dat op de koeler zit per merk anders ... 8)7

Lees net dat de DFI LANParty UT RDX200 geen bord is om echt tevreden mee te kunnen zijn, het heeft een aantal zwakke plekken om het zo maar te zeggen en kost relatief veel ...

Dus mijn (2de) vraag is nu ook eigenlijk of er andere goede mobo's zijn die crossfire ondersteunen!!
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1100426 schijnt een goed crossfire moederbord te zijn en ook volgens mij wat goedkoper

Verwijderd

EyeWitness schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:36:
Vanmiddag besloten dat het toch maar weer eens tijd wordt voor een nieuwe Videoplank in m'n kast.

Nu is mijn oog gevallen op de X1900 XTX, maar mijn vraag is nu wat het verschil is tussen de verschillende merken die deze kaart leveren (ASUS, MSI, Club3D, Sapphire.). Kortom, wat is eigenlijk de beste van de vier?

Heb al een beetje rondgezocht naar waar ik de kaart zou kunnen bestellen en kwam bij 4Launch uit... Hier dus
Zij hebben elk merk X1900 XTX daar in de aanbieding. Het enige verschil zit hem in de garantie, maar dat even terzijde.

Mijn vraag is dus of er een merkbaar verschil is tussen de verschillende merken, bijv. temp, prestatie (?), of iets anders.

In m'n huidige bak zit een A9800XT, maar bij de spellen die ik op het moment speel kan ik alles nog net rond medium draaien wilt het wat vlot lopen (BF2, COD2 (kan wel High maar niet directX 9), FS2004 (loopt ook niet helemaal lekker)). Met de nieuwe XTX verwacht ik alles minimaal op High te kunnen draaien, en vooral met oog op de toekomst (Voor de nieuwe Flightsimulator X) hoop ik dat deze enkele 1900 ook flink wat FPS' kan leveren.

Maar nogmaals, welk merk zou het verstandigst zijn om de X1900 XTX van te kopen???

Grtz,
Eye
radeon xtx 650MHz/1.55GHz radeon xt 625MHz/1,45GHz ik zat met de zelfde fragen
kijk maar hier
http://www.xbitlabs.com/a.../gpu-consumption2006.html
http://www.xbitlabs.com/a...play/radeon-x1900xtx.html
http://www.xbitlabs.com/web/display/20060127042503.html

Verwijderd

Ik lees over de asus a8r32 mvp deluxe een hoop positiefs als je een goed crossfire mobo zoekt

Verwijderd

Voor beide vragen is het een goed idee om het ATi nieuws & discussie topic eens te lezen.

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 36

Daar is al vaker gezegd dat tot nu toe alle kaarten door Sapphire worden gemaak en dat er in wezen dus geen verschil is.
Ik geloof dat de Asus mobo wel een redelijk bord is, maar zeker niet geweldig voor zijn prijs als je kijkt naar de ervaringen, en dan voornamelijk betreft overclocken niet veel meer bjizonder dan de andere varianten. Er moeten binnenkort (hopelijk) ook andere merken uitkomen met de RD580 chipset zoals Abit en DFI.
De RD580 is wel zo'n beetje de snelste chipset op het moment.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 17:01 ]

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 16:40

V3g3ta

Fueled by Games!

De Asus A8R32 MVP Deluxe is eigenlijk het enigste goede moederbord op dit moment wil je voor Crossfire gaan.
Ik heb hem zelf ook in combinatie met een Sapphire X1900XT en het werkt echt heel goed!

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Verwijderd

PilatuS schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:39:Wat mij wel belangrijk lijkt is welke CPU je nu hebt, als dit namelijk onder de 3GHz. of 3000+ zit zal je CPU de GPU niet kunnen bijhouden.
Niet als je gaat gamen op 1600x1200 met 'eye-candys' of hoger....

Verwijderd

Waarom zijn die andere borden niet goed dan, zoals de oudere ATi RD480 chipset, buiten de snelheidswinst van RD580 vanwege de 2 16xPCIe?

Als ik zo Astennu's ervaringen lees uit het ATi topic, dan loopt hij niet echt zo warm van dit bord vergeleken met andere borden. En hij heeft er toch al behoorlijk wat getest. de Max HTT's van dit bord zijn niet echt interessant.

Kortom wat maakt dit bord echt beter dan andere crossfire borden voor jou, wil ik wel graag weten als jij zegt dat dit het beste bord is? Of heb je het dan puur over de Xfire snelheid? Zoja, dan is de RD580 chip hier grotendeels verantwoordelijk voor en niet persee Asus.
Heb je ook al met 2 X1900 kaarten gedraaid?

Verwijderd

Ben ook van plan de X1900XTX in een nieuw systeem te bouwen, echter de kaart heeft blijkbaar problemen met de native resolutie van die setup (breedbeeld 20") die ik wil kopen.
Ati KB:
Catalyst® Control Center: Connecting a display device capable of displaying a resolution of 1680x1050 to an ATI Radeon® X1900 may result in the display mode of 1680x1050 not being available in the Display Manager aspect. Further details can be found in topic number 737-22011
Bedoelen ze hier mee dat die (1680x1050) resolutie helemaal niet beschikbaar is? of dat het in dat tooltje van ATI niet goed werkt.....
Iemand ervaring hiermee?
Pagina: 1