Toon posts:

[Asus a8n-sli] Probleem eerste keer opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met de eerste keer opstarten van mijn nieuwe pc. Ik had geen ervaring op het gebied van pc's bouwen, maar dit leek mij wel een uitdaging. Ik loop nu al 3 dagen met dit probleem, maar na het doorlezen van vele forums ben ik nog niet veel verder gekomen. Ook heb ik het hangen en opstartproblemen topic doorlopen, maar ook dit heeft me niet veel verder gebracht.

Samenstelling PC:
Moederbord: Asus A8n-sli nForce 4 ultra
Geheugen: Corsair TWINX1024-3200C2PRO
Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice (boxed)
Videokaart: Sapphire radeon X800 GTO2 256 MB DDR3 (PCI-e)
Harddisk: Maxtor 200GB SATA II 8MB Diamond Max 10
Dvd-brander: NEC 3550 DVD Dual Layer 16x Black
Kast: Antec sonata II (met smartpower atx2.0 voeding 450 watt)

Ik heb dus alles netjes volgens het boekje opgebouwd en aangesloten (ook alle voedingskabels: 24 pins-atx, 4 pins 12 volt op mobo enz.). De eerste keer had ik echt alles aangesloten (frontpanel, harde schijf, dvd-brander enz.). Ook de geheugenreepjes in sloten A1 en B1.
Toen ik hem voor de eerste keer wilde opstarten gingen alle fans draaien (CPU, case, chipset en videokaart). De leds op de geheugenmodules lichten vrolijk op, maar geen beeld en geen piepjes van de bios.
Vervolgens heb het mobo zo kaal mogelijk gemaakt: alleen de processor, videokaart en geheugen. Het resultaat was nog hetzelfde. Toen heb ik de geheugenreepjes in verschillende sloten geprobeerd: 1 in B1 (wat ook moest werken); 1 in A1, A2 en B2. Maar dit hielp allemaal niets.
Zonder geheugen kreeg ik wel piepjes, namelijk: Lang-kort-kort. Ik kwam er na wat zoekwerk achter dat dit aan de videokaart moest liggen :/ .
Maargoed....toen met geheugen en geen videokaart: geen enkel piepje.
Ook heb ik het Bios nog gereset met de jumper en batterij handelingen, dit gaf ook geen resultaat.
Tenslotte heb ik bij een vriend nog een PCI-videokaart uit kunnen proberen, maar dit gaf ook geen resultaat.

Heeft iemand hier ervaringen mee, ik heb hier al wel vele topics over gelezen. Maar ik heb toch meeste wel uitgeprobeerd wat daar in staat en zonder resultaat.

Wel kwam ik dit net nog tegen:
"The are no issues with the Venice core, apart from the fact that you need the latest bios.
The Venice core differs mainly because it is manufactured using a 90nm process instead of the old 130nm, hence it is cooler and requires a lower operating voltage.
In my case I flashed my bios to the latest version using an older AMD 64 and then plugged in the 3500+ Venice CPU."

Ik heb dit nog niet geprobeerd aangezien ik zo niet aan andere processor kan komen, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik zou het eens met een andere voeding proberen als ik jou was :)

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zit op sommige moederborden Speech Reporter o.i.d. Ofwel: Sluit boxen aan op je geluidskaart en een aardige mevrouw vertelt de fout. :) Veel handiger dan piepjes ;).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de goedkoopste sli versie van dat bord...die ondersteunt geen speech postreport. Al wel geprobeerd dus. En die voeding moet het opzich wel makkelijk kunnen trekken :)

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens...was ik nog vergeten te zeggen. Het was me opgevallen dat op de bios-chip met een zwarte stift o.i.d. een soort van kruis is gezet :? Lijkt me ook niet helemaal normaal eigenlijk.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05 12:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet om je bang te maken, maar de enige keer dat ik exact hetzelfde had, kwam het doordat ik kortsluiting had gemaakt in mijn DIMM-etjes. Die waren dus meteen aan end-life......

• Highlandd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 14:39
Weet je zeker dat je het goede moederbord hebt vermeld want ik heb de a8n-sli SE en ik d8 eerst dat die dezelfde was als de a8n-sli dus bij biosupdate geeft ie probleem, je kunt btw ook de piepjes uitzetten in het bios.... dus het kan ook gewoon zijn dat dat standaart ingesteld staat en datje 3dkaart gewoon mis is!

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik gewoon de a8n-sli...maar ik kan moeilijk wat in bios veranderen als ik nog nooit beeld heb gekregen ;)

• Crash
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 21:15:
Ik heb de goedkoopste sli versie van dat bord...die ondersteunt geen speech postreport. Al wel geprobeerd dus. En die voeding moet het opzich wel makkelijk kunnen trekken :)
Dat die voeding het makkelijk moet trekken zegt niets ;)
Je zal niet de eerste zijn die problemen heeft met deze voeding i.c.m. Nforce 4 moederbordjes. Zie o.a. ook: [rml][ Asus A8N-SLI Premium] ondersteunt A64 3700+ niet?[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Nou...het zou idd de voeding kunnen zijn als je dat topic zo leest. Maar ik heb niet echt een vervangende daarvoor op moment (alleen oude 250 watt), maar ik heb van webshop gehoord dat ik alles wel rma mocht sturen (mobo, cpu, geheugen, videokaart en voeding). Toch vind ik het vreemd, van een voeding van 65 euro mag je toch verwachten dat die stabiele lijnen heeft :?

• Crash
Zelfs een voeding van 200 euro kan een maandagochtend modelletje zijn :P
Maar het is een wat bekender probleem met de Smartpower 450W en enkele Nforce 4 bordjes. Ik heb het bij ons op de TD al een aantal keer meegemaakt dat de Smartpower de boosdoener was, terwijl deze een soortgelijke P4 setup wel van de grond kreeg :)

Verwijderd

Topicstarter
Tja...daar heb je idd gelijk aan :) Maargoed, ik heb het zo met de webshop kunnen overleggen dat ik het systeem terug kan sturen zoals ik het in elkaar heb gebouwd. Dus hopelijk kunnen zij de fout dan vinden ;) Ik weet niet of er nog mensen geinteresseerd zijn in hoe dit afloopt, misschien als zij in de toekomst van plan zijn een computer te bouwen met een nForce 4 bordje in combinatie met een Antec Smartpower voeding :P en willen weten of dit kan. Maja...ik zal hier wel berichten hoe het vordert met me pc'tje.

Verwijderd

mm ik zit met hetzelfde probleem. Alleen heeft mijn pc het wel een tijdje goed gedaan.

Antec sonata II icm smartpower 450watt
ASUS A8N-sli Deluxe
AMD 64 X2 3800+
2x 1GB twinmos RAM
ASUS N7800GT

Ik sta op het punt mijn MB te RMAen maar als het ook aan de voeding kan liggen moet ik dat misschien maar heroverwegen. Voeding is wel getest in een ander systeem, werkt ok.

Crash zou het niet zo moeten zijn dat de pc zowiezo op zou moeten starten en dat ie dan alsnog uit valt wegens een ontoereikende voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Nou..computer gister teruggekregen...met een nieuwe moederbord d'rin :) Het moederbord bleek DOA te zijn. Opzich opluchting voor mij dat ik dus niet wat verkeerd had gedaan met eerste keer bouwen ;)

Verwijderd

Heb exact hetzelfde probleem.

Hoop niet dat het mobo dan ook DOA is. Want dat zou mooi klote zijn :-S

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Asus A8N-SLI mobo en 1xWDRaptor 36GB + 2x Hitachi 160GBSataII. Nu 3 nieuwe schijven verder, kwam de leverancier met het bericht: "dit is bekend bij Asus in combinatie met SataII schijven voor de A8N-SLI, er zijn te dunne Sata kabels bij het mobo geleverd. OPLOSSING dikke Sata-kabels plaatsen en alles loopt weer als een zonnetje ...echt waar. Bij mij zitten er nu hele dikke stugge MSI kabels in ! suc6 ! :)

Verwijderd

damn er zijn meer problemen met die A8N-SLI reeks dan met elk ander mobo :X

Ik had zelf ongeveer hetzelfde probleem, bleek dat het bios batterijtje niet in het moederbord zat, maar nog gewoon in de statischvrije zak waar het mobo in zit :o

• YeroonL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 17:35
Mijn systeem heeft regelmatig problemen gehad bij de eerste maal opstarten, het scherm bleef zwart en mijn hardeschijven en DVD-speler/floppydrive kwamen niet door de initialisatie van de BIOS heen. (lampjes lichtten niet op) wanneer ik een tweede maal opstartte door reset knop in te drukken startte mijn systeem in de meeste gevallen wel goed op. het probleem kwam heel onregelmatig voor. (een zg. intermitted fault.)
Nadat mijn systeem correct was opgestart had ik geen bijzondere problemen.
Ik heb maandenlang gezocht naar mogelijke oorzaken: geheugen instellingen gewijzigd, andere voeding, hardeschijven losgekoppeld, DVD spelers losgetrokken, maar probleem bleef.

nu blijkt dat wanneer je in de BIOS de functie 'Direct Music' uitschakeld dat mijn systeem wel correct opstart. Sindsdien heb ik het probleem niet meer teruggezien.

Ik ben benieuwd of er nog andere A8N-SLI gebruikers zijn die dit probleem herkennen en waar dit ook op deze manier opgelost is.

Systeemspecs:
Asus A8N-SLI Premium edition (BIOS: 1009)
Athlon 64 X2 3800+
XFX 7800GT
TwinMos 2x 1GB DDR CAS 2.5
TagaN PSU 530 Watt
WD Raptor WD740 (150GB SATA)
WD Caviar 400GB SATA
NEC ND 4500 DVD Writer
Lite-ON 16P9S DVD-ROM
Apacer 15 in 1 memcard reader
Pagina: 1